Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Συνεχίζεται το Πανόραμα Ιταλικού Κινηματογράφου – “Οι σύντροφοι” αύριο στο ΤΕΕ

Ο πολιτιστικός σύλλογος «Οι φίλοι των γραμμάτων και των τεχνών» συνεχίζοντας αυτόν τον χειμώνα το «Πανόραμα Ιταλικού Κινηματογράφου» θα προβάλει αύριο Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017 στις 20.00 μ.μ. στην αίθουσα ορόφου του Τ.Ε.Ε. Δυτικής Κρήτης (Νεάρχου 23, είσοδος από Γιαμπουδάκη) την ταινία-αρχέτυπο των ταινιών ιστορικού-πολιτικού προβληματισμού του πατριάρχη της ιταλικής κωμωδίας σκηνοθέτη Μάριο Μονιτσέλι” Οι σύντροφοι”/ I Gompagni (1962).

Πρωταγωνιστεί σε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Σκηνοθεσία: Μάριο Μονιτσέλι
Με τους: Marcello Mastroianni, Renato Salvatori, Gabriella Giorgelli
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία – Γαλλία – Γιουγκοσλαβία
Έτος Παραγωγής: 1963

 

Λίγα λόγια για την ταινία

Τορίνο, τέλη του 19ου αιώνα. Οι εργάτες μια υφαντουργίας που δουλεύουν σαν σκλάβοι 13 ώρες τη μέρα, μετά από ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα, εξεγείρονται ενάντια στις άθλιες εργασιακές συνθήκες ζητώντας μείωση του ωραρίου κατά μία ώρα. Οι διαμαρτυρίες δεν έχουν αποτέλεσμα, αλλά όταν φτάνει από τη Γένοβα σε ρόλο καθοδηγητή, ο καταζητούμενος από τη αστυνομία ως ταραξίας, καθηγητής Σινιγκάλια, υποκινεί, οργανώνει και πείθει τους εργάτες ν’ αρχίσουν απεργία διαρκείας. Τα αφεντικά απαντούν φέρνοντας ένα τρένο γεμάτο με απεργοσπάστες, αλλά τότε τα πράγματα αγριεύουν και στα επεισόδια που ακολουθούν ένας εργάτης χάνει τη ζωή του. Η απεργία συνεχίζεται, όμως κάποια στιγμή οι απεργοί, εξαντλημένοι ηθικά και οικονομικά, είναι έτοιμοι να υποχωρήσουν. Ο καθηγητής όμως, που έχει κρυφτεί για να μην συλληφθεί, εμφανίζεται και βγάζει έναν πύρινο λόγο που ενθουσιάζει τους απεργούς, οι οποίοι επιχειρούν να καταλάβουν το εργοστάσιο. Τότε η αστυνομία, που την έχουν καλέσει τα αφεντικά, καθώς τα πράγματα έχουν πάρει μια άσχημη τροπή γι’ αυτούς, ανοίγει πυρ εν ψυχρώ, ενάντια στο πλήθος…

 Η ταινία, μια από τις λιγότερο γνωστές της τεράστιας φιλμογραφίας του πατριάρχη της ιταλικής  κωμωδίας Μάριο Μονιτσέλι, είναι μια από τις  πρώτες στο ιταλικό σινεμά που θίγουν το θέμα της γέννησης του ιταλικού εργατικού κινήματος και των αγώνων του. Οι σύντροφοι είναι μια θεαματική τοιχογραφία, μια ταινία πολυφωνική με κεντρικό ήρωα ουσιαστικά το συλλογικό υποκείμενο της εργατικής τάξης. Μέσα από τις πολλές μικρές ιστορίες των αντι-ηρωικών χαρακτήρων της, οι οποίες διαπλέκονται με μαεστρία στο σενάριο των Άτζε και Σκαρπέλι (υποψήφιο για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου), η ταινία χωρίς μεγαλοστομία και αριστερές αγιογραφίες, αναπαριστά με ρεαλιστική δύναμη το κλίμα και το πνεύμα μιας ολόκληρης εποχής. Ο Μονιτσέλι δεν αφαιρεί από την ιστορία το ειρωνικό του βλέμμα, καθώς καταγράφει τη δυναμική των ανθρώπινων σχέσεων ισορροπώντας έξοχα ανάμεσα στο ιστορικό δράμα και την ανθρώπινη κωμωδία. Αυτή η εισαγωγή των κωμικών στοιχείων ίσως να είναι και η αιτία της μεγάλης εμπορικής αποτυχίας της ταινίας όταν προβλήθηκε, ενώ και η αντιμετώπισή της από την κριτική ήταν ανάλογη. Το γεγονός πίκρανε τον δημιουργό της, καθότι Οι σύντροφοι υπήρξαν μια από τις πιο αγαπημένες του ταινίες. Λέει ο ίδιος: «Οι αστοί την απαξίωσαν γιατί έδειχνε απεργίες και οι  πολιτικοποιημένοι εργάτες γιατί θεώρησαν ότι το ειρωνικό της στοιχείο θα τους έδειχνε κάπως γελοίους, πράγμα που δεν είναι σε καμιά περίπτωση αληθές». Σήμερα η ταινία θεωρείται ένα αρχέτυπο των ταινιών ιστορικού-πολιτικού ρεύματος, μιας από τις κυρίαρχες τάσεις του ιταλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ‘60.

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Ν. Καλογερής: “Το 95% δεν έχει κανένα πρόβλημα με τη Βάση της Σούδας – Μόνο ένα 5% αντιδρούν και αυτοί είναι Κομμουνιστές”

Ένα παλαιότερο άρθρο του δημοσιογράφου Steven Tagle, που δημοσιεύθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2023 στο πλαίσιο…

6 minutes ago

“ΜΟΙΡΟΛΟΓΙΑ”: Απ’ το βιβλίο του Ευτύχη Ι. Λαμπουσάκη “ΤΟ ΣΕΛΙΝΟ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ”

Σας μεταφέρομε απ’ το παραπάνω βιβλίο μοιρολόγια μαννάδων που έχασαν τα παιδιά τους στις επαναστάσεις…

38 minutes ago

Θλίψη στη Σούδα για τον θάνατο του γιατρού και αυτοδιοικητικού Ανδρέα Μιχαλάκη – Υπηρέτησε τον τόπο με ήθος και συνέπεια

Βαρύ πένθος έχει σκορπίσει στην κοινωνία της Σούδας η είδηση του θανάτου του γιατρού και…

40 minutes ago

Ανδρέας Μιχαλάκης: O γιατρός, ο αγωνιστής, ο άνθρωπος, ο αυτοδιοικητικός

Του Νίκου Αγγελάκη Μια καρδιά μάλαμα διέθετε ο γιατρός Ανδρέας Μιχαλάκης που αφιέρωσε την ζωή…

47 minutes ago

Η «ήπια ισχύς» της Σούδας: Πώς οι ΗΠΑ επενδύουν σε σχέσεις εμπιστοσύνης με την Κρήτη μέσα από κοινωνικά έργα

Σε μια περίοδο γεωπολιτικής αστάθειας και εντεινόμενου ανταγωνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο, το αμερικανικό στρατιωτικό προσωπικό…

55 minutes ago

Το 1ο βραβείο για το World Press Photo για τη φωτογραφία 9χρονου Παλαιστίνιου με ακρωτηριασμένα χέρια – “Μαμά, πώς θα σε αγκαλιάζω τώρα;”

Η φωτογραφία ενός 9χρονου Παλαιστίνιου, ακρωτηριασμένου και από τα δύο χέρια καθώς προσπαθούσε να ξεφύγει…

3 hours ago