Με ανακοίνωση δηλώνει το ΤΑΙΠΕΔ την… αποφασιστικότητά του να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση και του αεροδρομίου Χανίων Γ. Δασκαλογιάννης.
Πρόκειται για ένα δελτίο τύπου στο οποίο εμφανίζεται ως υπεύθυνη επικοινωνίας με τους δημοσιογράφους η κ. Μαρία Τσιναρίδου… αλλά δεν φέρει την υπογραφή κανενός μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου.
Στην ανακοίνωση γίνεται αναφορά στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, οι οποίοι «εμπόδισαν» τους υποψήφιους επενδυτές να επισκεφτούν τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου.
Επίσης, η εκπρόσωπος (;) του Ταμείου, δεν φροντίζει να απαντήσει στα εύλογα ερωτήματα που εγείρονται γύρω από την απόφαση και εμμονή να δοθούν σε «επενδυτές» τα περιφερειακά αεροδρόμια και –συγκεκριμένα- αυτό των Χανίων, αν και:
Δεδομένου ότι η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί -σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία- εντός του 2014, το έργο της επέκτασης θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ένα έργο το οποίο υλοποιείται με κοινοτικούς πόρους.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Όπως ανέφερε πριν από λίγες ημέρες σε σχετικό ρεπορτάζ ο συνάδελφος Παντελής Γιαίτσης:
Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις και τους κανόνες για τα διαρθρωτικά ταμεία (δείτε εδώ το σχετικό έγγραφο), υφίσταται σοβαρό ζήτημα για έργα δημοσίου συμφέροντος (όπως το “Γ. Δασκαλογιάννης”) που χρηματοδοτούνται από την κοινότητα με σημαντικό ποσοστό επιδότησης. Στην περίπτωση του αεροδρομίου Χανίων υπάρχει 100% κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Έτσι, μπορούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας να απαιτήσουν την επιστροφή του ποσού των περίπου 110 εκ. ευρώ ή ακόμη ενός μεγάλου μέρους του, αφού θεωρείται ως “δημόσια επιχείρηση ή φορέας που έλαβε κοινοτική χρηματοδότηση για την υλοποίηση επένδυσης”.
Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μέσα μάλιστα στην περίοδο που εκτελείται επενδυτικό έργο με κοινοτικές πιστώσεις, αντίκειται στους κανόνες περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων που προβλέπονται στις γενικές διατάξεις και τους κανόνες των διαρθρωτικών ταμείων, που σημειώσαμε παραπάνω.
Όπως λοιπόν καθίσταται σαφές στον κανονισμό, αν επιχειρήσεις ή υποδομές περάσουν σε ιδιώτες, τότε θα πρέπει να επιστραφεί και η διαφορά χρηματοδότησης που έλαβαν ως έργα δημοσίου συμφέροντος.
Δηλαδή η χώρα μας (το αεροδρόμιο Χανίων ως κρατική υποδομή) θα πρέπει είτε να επιστρέψει τα 110 εκ. ευρώ, είτε το υπόλοιπο ποσό που θα προκύπτει από τα ήδη εκτελεσθέντα έργα, είτε το ποσό που θα προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ κοινοτικού ποσού επιχορήγησης και κατατεθειμένου οικονομικού ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές.
Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος για το σύνολο των υποδομών της χώρας που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, ουσιαστικά απαιτεί και την αλλαγή του χρηματοδοτικού τους καθεστώτος.
Βάσει του κανονισμού θα πρέπει σε έργα που εκτελέστηκαν ή εκτελούνται, όπως αυτό της επέκτασης, να μην αλλάξει ο χαρακτήρας της υποδομής για τουλάχιστον πέντε χρόνια, που πρακτικά σημαίνει πως θα πρέπει να επιστραφεί στα κοινοτικά ταμεία η διαφορά για την περίοδο που η επένδυση ήταν δημοσίου συμφέροντος.
Στις περιπτώσεις υποδομών που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια και που η επένδυση δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη, θα πρέπει να επανεξεταστεί το χρηματοδοτικό καθεστώς.
Ουδείς βεβαίως μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί και ποιο θα είναι το τελικό ποσό που ενδεχομένως κληθεί να επιστρέψει η χώρα μας, ούτε βεβαίως το πως θα γίνει ένας πιθανός συμψηφισμός.
Να σημειωθεί ότι το έργο της επέκτασης εντάσσεται στον κατάλογο με τα μεγάλα υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα και πρέπει να έχει παραδοθεί προς χρήση στα τέλη του 2015.
Σε αυτά, τα σημαντικά ζητήματα, αλλά και στο γεγονός ότι επελέγη το αεροδρόμιο Χανίων ΜΟΝΟ προς ιδιωτικοποίηση στην Περιφέρεια Κρήτης, παρά το γεγονός ότι συνιστά και υποδομή εθνικής σημασίας, αφού είναι και στρατιωτικό, ούτε λόγος να γίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η ανακοίνωση – προειδοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ:
Το ΤΑΙΠΕΔ με αφορμή τη στάση μελών του Συλλόγου Εργαζομένων της ΥΠΑ στον Κρατικό Αερολιμένα Χανίων, οι οποίοι εμπόδισαν τους υποψήφιους επενδυτές να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, στο πλαίσιο προγραμματισμένης επίσκεψης, δηλώνει τα εξής:
To ΤΑΙΠΕΔ είναι αποφασισμένο να προχωρήσει στη διαδικασία αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, που θα αναβαθμίσει τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους. Μέσα από την αξιοποίηση, θα ενισχυθεί καθοριστικά η τουριστική κίνηση των Χανίων και θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να αξιοποιεί την περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, με αποκλειστικό γνώμονα το όφελος των τοπικών κοινωνιών και της εθνικής οικονομίας.
Κατερίνα Πολύζου / neatv.gr