Στο 1ο μέρος πραγματοποιήθηκε πείραμα εκτίμησης παραγωγής οξυγόνου από καλλιέργεια Σπιρουλίνας από 90 πενταμελής ομάδες μαθητών με τη χρήση ειδικής πειραματικής διάταξης που προμήθευσε ο ESA και
το 2ο μέρος περιελάμβανετη διενέργεια ημερίδας, στο Αμφιθέατρο «Μαρία Μανασσάκη» του Φοιτητικού κέντρου της Πανεπιστημιούπολης Βουτών και ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ με το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) όπου μαθητές μίλησαν ζωντανά με την αστροναύτη του ESA, Samantha Cristoforetti.
Όπως σημειώνεται σε σχετικό κείμενο, αν οι άνθρωποι θέλουν να προχωρήσουν πιο μακριά στο διάστημα, πρέπει να βρεθούν εναλλακτικά συστήματα τροφοδοσίας. Μία λύση που δοκιμάζεται είναι η προσπάθεια επιστημόνων του προγράμματος MELiSSA που αναπτύσσουν ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα ικανό να τροφοδοτεί με οξυγόνο, τροφή και νερό το πλήρωμα.
Η σπιρουλίνα αναγνωρίστηκε ως το ιδανικό για να υποστηρίξει ένα τέτοιο οικοσύστημα όχι μόνο εξαιτίας της ιδιότητάς της να ανακυκλώνει το διοξείδιο του άνθρακα και να το μετατρέπει σε οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης αλλά επίσης λόγω του ότι έχει θεαματικά θρεπτικές ιδιότητες, ενώ έχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα και πλήθος από βιταμίνες. Η σπιρουλίνα πουλιέται ως “υπερ φαγητό”.
Όλοι οι μαθητές που συμμετείχαν είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν γλυκά από σπιρουλίνα ενώ είχαν επίσης την ευκαιρία να μιλήσουν με την αστροναύτη.
«Η εμπειρία ξεπέρασε τις προσδοκίες μου! Ικανοποιήθηκα απόλυτα με τις απαντήσεις Samantha σε όλες τις ερωτήσεις μας. Εντυπωσιάστηκα από τον φιλικό, ζεστό, προσιτό τρόπο της Samantha”, είπε Γιώργος Αγγελάκης που συμμετείχε στο πρόγραμμα και συνομίλησε με την αστροναύτη.
Τι ρώτησαν οι μαθητές από την Κρήτη
Η πρώτη ερώτηση έγινε από την κρητικιά μαθήτρια Δέσποινα Πολίτη: Τι είδους οργανισμοί πέρα από την σπιρουλίνα είναι υποψήφια να ενταχθούν στο σύστημα στήριξης ζωής, όπως λ.χ. τι είδους φυτά, μανιτάρια ή σκουλήκια.
Η απάντηση της αστροναύτης ήταν η εξής:
Νομίζω ότι φυτά όπως λάχανα ή ντομάτες, ακόμα και σόγια είναι υποψήφια να ενταχθούν στο σύστημα υποστήριξης ζωής μέσα στο διαστημόπλοιο. Δεν ξέρω όμως κατά πόσο μπορούν να τοποθετηθούν μανιτάρια ή σκουλήκια. Όμως αυτό που είναι πιο ενδιαφέρον είναι ότι δε τοποθετούμε μόνο φυτά που μπορούν να παράγουν φαγητό, αλλά κάνουμε και δοκιμές με φυτά τα οποία εμείς αποκαλούμε, οργανισμοί πρότυπα”.
Ο Νίκος Δασκαλάκης από την πλευρά του ρώτησε: “Πως ανακυκλώνονται προϊόντα που προέρχονται από την αναπνοή, όπως το διοξείδιο του άνθρακα”
Εδώ πάνω είναι ένα πρόβλημα το πώς ανακυκλώνουμε τα προϊόντα της αναπνοής. Βλέπεις, δεν έχουμε εδώ φυτά που μπορούν να πάρουν το διοξείδιο του άνθρακα και να το μετατρέψουν σε οξυγόνο, οπότε έχουμε μηχανήματα, συστήματα που ουσιαστικά κάνουν τη δουλειά των φυτών, ανακυκλώνοντας το διοξείδιο του άνθρακα ώστε να μην πεθάνουμε από δηλητηρίαση.
Παρακολουθήστε όλη τη συζήτηση των μαθητών με την αστροναύτη Samantha Cristoforetti στο βίντεο που ακολουθεί:
Δείτε παραπάνω βίντεο ΕΔΩ.
ΕΔΩ o λογαριασμός στο twitter της αστροναύτης Samantha Cristoforetti