Του Σεραφείμ Κερασιώτη *
Οι συντάξεις μειώθηκαν από το 2010 με πολλούς μνημονιακούς και όχι μόνο νόμους. Οι διαδοχικές μνημονιακές κυβερνήσεις υλοποίησαν άριστα το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των μισθών και συντάξεων (προπαντός των συντάξεων) στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Ολοκλήρωσης. Ο τρόπος με τον οποίο πέρασε η εξουσία από την Εθνική Κυβέρνηση της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα είναι τόσο προκλητικός και εμφανής που δεν κρατήθηκαν ούτε καν τα προσχήματα του σεβασμού προς μια κυβέρνηση ανεξάρτητου κράτους. Οι Ελληνικές κυβερνήσεις έρμες των καταστάσεων που δημιούργησε η τεχνητή κρίση του 2009 -2010 υπέκυψαν αμαχητί στα κελεύσματα της Τρόικα.
Η διαδοχή των κυβερνήσεων ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση των επιβεβλημένων σκληρών οικονομικών μέτρων στις πλάτες του Ελληνικού Λαού, έγινε με χειρουργικό τρόπο. Όλα τα αστικά κόμματα ή σχεδόν όλα ενεπλάκησαν στους κυβερνητικούς σχηματισμούς έτσι ώστε η μια κυβέρνηση να παίρνει την σκυτάλη από την προηγούμενη χωρίς να αγγίζει τα σκληρά οικονομικά και όχι μόνο μέτρα της προηγούμενης, υιοθετώντας τα στην πραγματικότητα και θεσπίζοντας νέα σκληρά μέτρα που της υπεδείκνυε η Τρόικα. Έτσι μέσα στα δέκα χρόνια (άλλη μια σκληρή δεκαετία) θεσπίστηκαν μέτρα που εξαθλίωσαν τους συνταξιούχους σε βαθμό που τους κατέστησαν ανήμπορους να αντιδράσουν.
Οι νόμοι που αφορούν τις περικοπές των συντάξεων από το 2010 μέχρι σήμερα τελειωμό δεν έχουν. Όλοι τους λειτουργούν εις βάρος των συνταξιούχων και διαδέχονται ο ένας τον άλλο με συμπληρωματικά και καταστροφικά μέτρα για τις συντάξεις σαν να είναι ο καθένας μέρος ενός ενιαίου νόμου που γράφεται με δόσεις και σκοπό έχει την συρρίκνωση των συντάξεων σε επιδοματικά ποσά.
Για το 2017 10%
Για το 2018 13,34%
Για το 2019 16,67%
και από το 2020 20%
(καταβάλλεται από τον ασφαλισμένο συνολικά η εισφορά ασφαλισμένου και εργοδότη, που ισχύει στον ιδιωτικό τομέα.)
Στα 33 έτη ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης από 30,63% με το Ν. 4387/2016 θα φτάσει το 32,31%, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Ν. 4670/2020, ενώ στα 35 έτη θα διαμορφωθεί στο 37,31% από 33,81% που είναι σήμερα. Στα 36 έτη ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης ήταν με το Ν. 4387/16 35,40%, ενώ σύμφωνα με το Ν. 4670/20 θα φτάσει 39,81%.
Στα 40 έτη ασφάλισης η αναπλήρωση της ανταποδοτικής σύνταξης ήταν 42,80% και διαμορφώνεται στο 50,01%, ενώ θα συνεχίσει να αυξάνεται για ασφάλιση 42 ετών με το ποσοστό αναπλήρωσης να φτάνει το 51,01% από 46,80% που προέβλεπε ο Ν. 4387/16.
Η προσαύξηση στη σύνταξη δεν έχει πλαφόν ανάλογα με τα έτη ασφάλισης. Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, για κάθε επιπλέον έτος πέρα των 40 ετών υπάρχει προσαύξηση στο ποσοστό αναπλήρωσης 0,50% κατ’ έτος.
Μετά τα 40 έτη η αύξηση της αναπλήρωσης ανακόπτεται σημαντικά.
Εδώ «κρύβεται» και η βασική αλλαγή συγκριτικά με το Ν. 4387/2016, ο οποίος διατηρούσε τον υψηλότερο κατ’ έτος συντελεστή (2 ποσοστιαίες μονάδες) για όλα τα χρόνια μετά τα 40. Αντίθετα, το νέο σύστημα δίνει μεγαλύτερη έμφαση σε όσους αποχωρούν με περισσότερα από 30 και έως 40 έτη ασφάλισης και μειώνει σημαντικά την ανταπόδοσή του μετά τα 40 έτη.
Ο Ν. 4670/20 εισάγει νέο επανυπολογισμό των παλαιών συντάξεων που είχαν ήδη εκδοθεί πριν το Ν. 4387/2016 στις 13 Μαΐου του 2016. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να επανυπολογιστούν και να καταγραφούν νέα ποσά προσωπικών διαφορών για τους συνταξιούχους. Το αποτέλεσμα για τους παλαιούς συνταξιούχους θα είναι κυρίως λογιστικός συμψηφισμός, καθώς η όποια αύξηση κερδίσουν θα συμψηφιστεί με την προσωπική διαφορά που διατηρούν.
Οι αυξήσεις για τους παλιούς συνταξιούχους, που είχαν συνταξιοδοτηθεί πριν από το Ν. 4387/2016, θα δοθούν σύμφωνα με το προσχέδιο σε 5 ετήσιες δόσεις – αρχής γενομένης από 1/10/2019 και έως το 2024.
Στις διατάξεις του Ν. 4670/20 δεν περιλαμβάνεται διάταξη για χορήγηση 13ης σύνταξης.
Οι αυξήσεις στις επικουρικές συντάξεις αφορούν τους συνταξιούχους πριν από το Ν. 4387/16 και καταλαμβάνουν μόνο τους συνταξιούχους που είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης πάνω από 1.300 ευρώ.
Η αύξηση της σύνταξης κλιμακώνεται όσο προστίθενται έτη ασφάλισης και καταβαλλόμενων εισφορών, ιδιαίτερα πάνω από 30 έτη ασφάλισης. Έτσι, για παράδειγμα, με 35 έτη ασφάλισης και με 1.000 ευρώ συντάξιμες αποδοχές λάμβανε με το Ν. 4387/16 ανταποδοτική σύνταξη 338 ευρώ το μήνα και με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4670/20 θα λάβει 373 ευρώ, δηλαδή μια αύξηση των 35 ευρώ το μήνα (10,5%). Με τις ίδιες συντάξιμες αποδοχές (1.000 ευρώ το μήνα) και με 40 έτη ασφάλισης λάμβανε με το Ν. 4387/16 ανταποδοτική σύνταξη 428 ευρώ το μήνα και με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης θα λάβει 500 ευρώ το μήνα, δηλαδή μια αύξηση των 72 ευρώ το μήνα (16,8%).
Οι δεκατρείς (13) σημαντικότερες κοινές αρχές των νόμων Κατρούγκαλου και Βρούτση είναι οι εξής:
1)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί σε ισχύ όλες τις αντισυνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του 3ου μνημονίου (ν. 4336/2015) και του «νόμου Κατρούγκαλου» (ν. 4387/2016).
2)Ο ν. 4670/2020 νομιμοποιεί τις νέες περικοπές ύψους 16 δις € του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) για την περίοδο 2016-2019 και επιπλέον περικοπές 19 δις € μέχρι το 2022. Ο ν. 4670/2020 νομιμοποιεί περικοπές συντάξεων για την περίοδο 2016-2022 συνολικού ύψους 35 δις €.
3)Ο ν. 4670/2020 νομιμοποιεί κατά παράνομο, αντισυνταγματικό και αντικοινοβουλευτικό τρόπο, και μάλιστα αναδρομικά, τις μεγάλες περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων του 2012, καθώς και την κατάργηση των τριών Δώρων-Επιδομάτων που επήλθαν με τον «νόμο Κουτρουμάνη» (ν. 4051/2012) και τον «νόμο Βρούτση» (ν. 4093/2012), όπως ακριβώς και ο «νόμος Κατρούγκαλου».
4)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί, όπως και ο νόμος Κατρούγκαλου (ν.4387/2016), τον διαχωρισμό (διάσπαση) της κύριας σύνταξης σε δύο διακριτά τμήματα (εθνική και ανταποδοτική) ως μόνιμη δομή στη νέα αρχιτεκτονική του Ασφαλιστικού.
5)Ο ν. 4670/2020 ολοκληρώνει με συνέπεια την ενοποίηση που άρχισε ο «νόμος Κατρούγκαλου» (Ν. 4387/2016), καταργώντας όλα τα Ειδικά Ταμεία Κύριας και Επικουρικής Ασφάλισης καθώς και τα Ταμεία Προνοίας (Εφάπαξ).
6)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί και θωρακίζει τον απαράδεκτο θεσμό τού επανυπολογισμού-αναπροσαρμογής των «παλαιών» (προ 13-5-2016) συντάξεων και προβαίνει στην άμεση περικοπή τής λεγόμενης «θετικής» προσωπικής διαφοράς, συμψηφίζοντάς την παράνομα με την αύξηση από την εφαρμογή των νέων ποσοστών αναπλήρωσης βάσει της υπ’ αριθ. 1891/2019 απόφασης του ΣτΕ.
7)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί την κατάργηση των κατωτάτων ορίων στις επικουρικές συντάξεις, που επέβαλε ο «νόμος Κατρούγκαλου» (άρθρο 96 παρ. 5, ν. 4387/2016). Νομιμοποιεί και διατηρεί τις μεγάλες μειώσεις των κατωτάτων ορίων στις κύριες συντάξεις (από 492 € σε 384 και 345 €, αντίστοιχα)
8)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί ως ελάχιστο χρόνο ασφάλισης για τη χορήγηση της πλήρους εθνικής σύνταξης την 20ετία ασφαλιστικού βίου (6.000 ημέρες ασφάλισης), όπως είχε θεσπίσει ο «νόμος Κατρούγκαλου» (άρθρο 7, παρ.6, ν.4387/2016).
9)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί τον ιδιότυπο κοινωνικό ρατσισμό εις βάρος των αναπήρων-συνταξιούχων, των ομογενών και αλλοδαπών ασφαλισμένων και ανασφαλίστων υπερηλίκων, όπως και ο ν. 4387/2016.
10)Ο ν. 4670/2020 διατηρεί και ενισχύει τον θεσμό τής ανταποδοτικής σύνταξης με βάση τις αποδοχές τού συνόλου τού εργασιακού βίου, όπως θεσπίστηκε με τον ν. 4387/2016.
11)Ο ν. 4670/2020 αγνοεί και περιφρονεί, όπως και ο νόμος Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016), τις δικαστικές αποφάσεις και Εκθέσεις Ανεξάρτητων Αρχών (Συνήγορος του Πολίτη) που δικαίωσαν τους συνταξιούχους και ιδιαίτερα τις υπ’ αριθ. 2287/2015 ΟλΣτΕ και 244/2017 ΟλΕλΣυν.
12)Ο ν. 4670/2020 νοθεύει την ανταποδοτικότητα συντάξεων- εισφορών, όπως και ο ν. 4387/2016
13)Ο ν. 4670/2020 νομιμοποιεί τη χορήγηση μόνο μιας εθνικής σύνταξης σε περίπτωση σώρευσης στο ίδιο πρόσωπο περισσοτέρων συντάξεων, όπως είχε πρωτονομοθετηθεί με τον νόμο Κατρούγκαλου (άρθρο 7, παρ.5, ν. 4387/2016).
Από όσα εκτέθηκαν παραπάνω (Αλέξης Μητρόπουλος -καθηγητής πανεπιστημίου – πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ) και από την παράθεση όλων των σχετικών διατάξεων, προκύπτει αβίαστα ότι ο Νόμος Βρούτση 4670/2020 είναι καθολική και απόλυτη συνέχεια του Νόμου Κατρούγκαλου 4387/2016.
Γι’ αυτό η κυβέρνηση επιβάλλεται στο άμεσο μέλλον, όπως άλλωστε είχε υποσχεθεί προεκλογικά, να καταργήσει τις παραπάνω διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου 4387/2016 που δυστυχώς έχουν ενσωματωθεί στη νεότερη εκδοχή του, τον ισχύοντα νόμο Βρούτση 4670/2020.
Προσωπική διαφορά στις συντάξεις. Ένα εφεύρημα για να μη δοθούν αυξήσεις στις συντάξεις σε 900.000 συνταξιούχους, σήμερα σε 730.000 συνταξιούχους. Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά στις συντάξεις δεν θέλουν επιδόματα. Θέλουν τη σύνταξή τους που δικαιούνται. Η αύξηση του 7,75% και 3% που δόθηκε στις συντάξεις να δοθεί σε όλους τους συνταξιούχους που έχουν προσωπική διαφορά.
Η προσωπική διαφορά στις συντάξεις είναι ένα εικονικό εφεύρημα που πρέπει να ενσωματωθεί στις συντάξεις ώστε να σταματήσει αυτός ο εμπαιγμός με τις προσωπικές διαφορές που προέκυψαν από τον αναδρομικό επανυπολογισμό των συντάξεων.
Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά είναι ανυπεράσπιστοι και έρμαιοι του πληθωρισμού. Οι συνταξιούχοι δεν έχουν καμία προσωπική διαφορά με τις συντάξεις τους. Προσωπική διαφορά έχουν με όλους αυτούς που τους έκοψαν τις συντάξεις και τα δώρα, με αυτούς που τους επανυπολόγισαν τις συντάξεις τους και δεν τους δίνουν τις αυξήσεις που δικαιούνται.
* Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός
Επίτιμος πρόεδρος Ο.Λ.Τ.Ε.Ε
Στην Κρήτη θα βρεθεί την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Cretalive, ο Αρχηγός…
Τη συμφωνία για την διάθεση του 20% των μετοχών της θυγατρικής εταιρείας του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης…
Υλοποιήθηκε από την Τράπεζα Ελλάδας το αίτημα του Δήμου Πλατανιά για την έκδοση Ασημένιου Συλλεκτικού…
Ο υποψήφιος Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Παύλος Πολάκης υλοποίησε με επιτυχία χθες Πέμπτη 21 Νοεμβρίου το…
Ο Αγροτικός Σύλλογος πρώην Δήμου Αρμένων εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την τύχη των…
Η Συνέλευση Αρμένων για τις Πηγές πανηγυρίζει μια σημαντική νίκη. Μετά από δύο χρόνια προσπαθειών…
This website uses cookies.