OIKONOMIA

Το σχέδιο για μεγάλο “κούρεμα” σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια

Της Νένας Μαλλιάρα

Στρατηγική ρυθμίσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων προκειμένου να ανακτήσουν οφειλές μέσω της εξυγίανσής τους και παράλληλα να μειώσουν τον ηθικό κίνδυνο από “κουρέματα” σε στρατηγικούς κακοπληρωτές εκπονούν οι τράπεζες.

Με τον SSM να πιέζει για αύξηση των μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων, στο πλαίσιο της αυξημένης στοχοθεσίας που έχει υποβληθεί για τη μείωση τωνNPEs στην τριετία 2019-2021, οι τράπεζες θα ρίξουν πλέον πολύ μεγάλο βάρος στην παροχή βιώσιμων λύσεων. Πρόκειται για τη νέα γενιά ρυθμίσεων, η οποία περιλαμβάνει και “κουρέματα” οφειλών, υποχρεώνοντας τις τράπεζες να διασφαλίσουν ότι αυτά δεν θα δοθούν σε οφειλέτες που ανήκουν στην κατηγορία των στρατηγικών κακοπληρωτών.

Τα σημεία προσοχής

Ο σχεδιασμός της στρατηγικής των νέων ρυθμίσεων ενέχει σημαντικές δυσκολίες για τις τράπεζες και συνοδεύεται από εκτεταμένο έλεγχο των δανειοληπτών προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος “ανταμοιβής” των στρατηγικών κακοπληρωτών εις βάρος των συνεπών και συνεργάσιμων δανειοληπτών.

Παράλληλα, οι τράπεζες καλούνται να βρουν τη σωστή ρύθμιση για τον κάθε δανειολήπτη, η οποία θα τον παρακινήσει να είναι συνεπής στην τήρησή της. Έτσι, θα επιτευχθεί το μείζον, που είναι να μειωθεί το ποσοστό των δανείων που ξαναγίνονται “κόκκινα”. Σε όλη αυτήν την προσπάθεια, οι τράπεζες κινούνται στρατηγικά, χρησιμοποιώντας στο οπλοστάσιό τους μεθόδους όπωςδημογραφικές και συναλλακτικές στατιστικές, data analytics και παρακολούθηση των δανειοληπτών μέσω social media και χρήση Google maps.

Ιδιαίτερα διαφωτιστικά στοιχεία για το πώς χτίζουν οι τράπεζες τηστρατηγική των βιώσιμων ρυθμίσεων και τι δείχνουν οι εσωτερικές τους μελέτες για τη βιωσιμότητα αυτών παρουσίασε την εβδομάδα αυτή, στο 10oσυνέδριο Risk Management & Compliance της ΕΕΔΕ, ο επικεφαλής Τομέα Στρατηγικής & Πιστωτικής Διαχείρισης Καθυστερήσεων Retail, βοηθόςγενικός διευθυντής της Eurobank, Δήμος Γαγάνης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, οι τράπεζες διαπιστώνουν ότι ένα ποσοστό 72% από τα ρυθμισμένα δάνεια που θα καταστούν εκ νέου μη εξυπηρετούμενα θα “σκάσουν” εντός τριμήνου από τη ρύθμισή τους. Αντιστοίχως, ποσοστό 96% των ρυθμίσεων θα “σκάσουν” στο εξάμηνο και 98% στο εννεάμηνο.

Παράλληλα, στο διάστημα του ενός έτους στο οποίο ένα δάνειο μπαίνει για παρακολούθηση, μέχρι να μπει ακολούθως στον προθάλαμο του να καταταγεί εκ νέου στα εξυπηρετούμενα, οι τράπεζες διαπιστώνουν ότι η πιθανότηταredefault αυξάνει όσο περισσότερο ο πελάτης “χαλαρώνει” με την πληρωμή των δόσεων. Ένας πελάτης που δεν καθυστερεί την καταβολή των δόσεών του έχει μία φορά πιθανότητα να ξαναγίνει “κόκκινος” εντός δωδεκαμήνου από τη ρύθμιση του δανείου. Αν ο πελάτης καθυστερήσει μία δόση, οι πιθανότητεςredefault εντός έτους από τη ρύθμιση ανεβαίνουν στις 2,2 φορές. Η καθυστέρηση δύο δόσεων ανεβάζει την πιθανότητα redefault σε 3,7 φορές και η καθυστέρηση 3 δόσεων σε 4,5 φορές. Τι δείχνει αυτό; Ότι οι τράπεζες δεν πρέπει να αφήνουν χαλαρό τον δανειολήπτη ύστερα από τη ρύθμιση ενός δανείου, αλλά, αντιθέτως, να τον παρακινούν ώστε να παραμένει συνεπής στην τήρησή της.

Καθώς οι νέας γενιάς ρυθμίσεις συνοδεύονται από άφεση χρέους (οι τράπεζες προσφέρουν “κουρέματα” δανείων της τάξεως του 30%-40%, άνω του 50% σε οφειλές καταναλωτικής πίστης και 10%-15% σε στεγαστικά δάνεια), το ζητούμενο είναι η άφεση αυτή να μη δοθεί σε στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Προς αυτή την κατεύθυνση, οι τράπεζες παρακολουθούν κάθε ίχνος των δανειοληπτών οι οποίοι δεν εμφανίζονται στο τηλέφωνο όταν η τράπεζα τους αναζητά για να διευθετήσουν την οφειλή τους. Η παρακολούθηση αυτή δεν αφορά μόνο την ανίχνευση της παρουσίας του οφειλέτη μέσω των κοινωνικών δικτύων ή των χαρτών της Google. Αφορά ακόμα και την παρακολούθηση της εμφάνισής του –φυσικής ή ηλεκτρονικής– στην τράπεζα. Έτσι, έχει παρατηρηθεί ότι δανειολήπτες οι οποίοι κρύβονται από την τράπεζα για 12 ή και 24 μήνες έχουν στο διάστημα αυτό επισκεφθεί κατάστημα, ΑΤΜ ήAPS της τράπεζας 12-24 φορές (ποσοστό 34%), 3 φορές (29%), 6-12 φορές (21%) και 3-6 φορές (16%).

Όλη αυτή η παρακολούθηση από πλευράς τραπεζών τις βοηθά ώστε να βρουν τις κατάλληλες ρυθμίσεις για συνεργάσιμους δανειολήπτες και τις κατάλληλες νομικές δράσεις για στρατηγικούς κακοπληρωτές. Σημειώνεται ότι, για να μειώσουν παράλληλα το κόστος της συλλογής οφειλομένων (collections), οι τράπεζες καταγράφουν το “προφίλ” πληρωμών του οφειλέτη. Έτσι, π.χ., αποφεύγουν να τηλεφωνούν συνέχεια σε έναν οφειλέτη όταν διαπιστώνουν ότι αυτός έχει συγκεκριμένη ημερομηνία που πληρώνει τη δόση του δανείου του ή χρησιμοποιούν πιο φθηνή μέθοδο επικοινωνίας (SMS) με δανειολήπτες που είναι πιο “πειθαρχημένοι” στην καταβολή των πληρωμών τους. Όπως προκύπτει από εσωτερικές έρευνες των τραπεζών για τη συλλογή οφειλών, από τους πελάτες που πλήρωσαν τη δόση του δανείου τους ένα ποσοστό 38% δεν είχε καν προσεγγιστεί από την τράπεζα. Η τράπεζα είχε επικοινωνήσει με ποσοστό 21% των δανειοληπτών, ενώ κατά την επικοινωνία του με την τράπεζα ένα ποσοστό 42% των δανειοληπτών είχε υποσχεθεί ότι θα πληρώσει τη δόση.

Η φθηνότερη οδός μείωσης των NPEs

Η μεγάλη έμφαση που θα δώσουν εφεξής οι τράπεζες στις μακροπρόθεσμες και βιώσιμες ρυθμίσεις “κόκκινων” δανείων υπαγορεύεται από την ανάγκη να μειώσουν τα NPEs με τον οικονομικότερο δυνατό τρόπο. Η φθηνότερη οδός, από πλευράς ανάλωσης κεφαλαίων, για τη μείωση των NPEs είναι η οργανική δουλειά από τις τράπεζες. Δηλαδή, η ανάκτηση οφειλών από έναν συνδυασμό βιώσιμων ρυθμίσεων, αυξημένων εισπράξεων και διευθετήσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Οι ρυθμίσεις, βεβαίως, δεν είναι άνευ κόστους για τις τράπεζες. Ενδεικτικά, οι ρυθμίσεις ύψους 8 δισ. ευρώ στις οποίες προχώρησε η Τράπεζα Πειραιώς τα τελευταία 4 τρίμηνα είχαν κόστος 1,2 – 1,3 δισ. ευρώ για την τράπεζα. Παρά το κόστος τους, ωστόσο, οι ρυθμίσεις είναι το φθηνότερο εργαλείο για τη μείωση των NPEs, με τις πωλήσεις “κόκκινων” δανείων, αν και πιο αμέσου αποτελέσματος, να είναι οι πιο ενεργοβόρες κεφαλαιακά. Ενδεικτικά, οι τράπεζες, “κουρεύοντας” ένα 20% της οφειλής με μία ρύθμιση, προσδοκούν να ανακτήσουν το υπόλοιπο 80%, μια “τιμή” που δεν θα έπιαναν ποτέ με την πώληση του δανείου.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Οι πρώτες δηλώσεις του Σωκράτη Φάμελλου: “Ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναξεκινάει. Θα χτίσουμε το σπίτι μας από την αρχή”

Σε μία ιστορική ημέρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Σωκράτης Φάμελλος, νέος πρόεδρος του κόμματος, προχώρησε…

5 hours ago

Συντριπτική νίκη Πολάκη σε όλες τις κάλπες στα Χανιά – 100% στα Σφακιά – Αναλυτικά τα αποτελέσματα με ποσοστά

Η συμμετοχή στις εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Χανίων χαρακτηρίστηκε από μεγάλη προσέλευση, με…

5 hours ago

Η πρώτη δήλωση Πολάκη: “Σήμερα είναι μια μέρα χαράς για τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί το σχέδιο ρευστοποίησης από την ολιγαρχία απέτυχε”

Ο Παύλος Πολάκης, μετά την ολοκλήρωση των εσωκομματικών εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ, όπου κατέλαβε τη δεύτερη…

5 hours ago

ΟΟΣΑ: Ξεζουμίζει τα νοικοκυριά η έμμεση φορολόγηση – Πρωταθλητές στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

Μπορεί ο πρωθυπουργός να υπόσχεται φοροελαφρύνσεις για τη μεσαία τάξη, εν τω μεταξύ όμως η…

5 hours ago

Οι Αποκορωνιώτες ενώνουν τον αγώνα τους με τους κατοίκους των Κεραμειών ενάντια στους πυλώνες

Στις 28 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τους κατοίκους των Κεραμειών, με στόχο την ενημέρωση…

6 hours ago

Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ: Νέος πρόεδρος ο Σωκράτης Φάμελλος

Ο Σωκράτης Φάμελλος είναι ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, καθώς κατάφερε να επικρατήσει από την…

6 hours ago

This website uses cookies.