Αποχωρώντας από την επιχείρηση διανομής ειδήσεων, η Meta έφερε σε δύσκολη θέση πολλές εκδόσεις που εξαρτιόνταν από το Facebook για την επισκεψιμότητα.
Μια επισκόπηση 1.930 ειδησεογραφικών ιστοσελίδων και ιστοσελίδων μέσων ενημέρωσης που διεξήχθη από την Chartbeat έδειξε ότι το Facebook αντιπροσωπεύει το 33% της συνολικής κοινωνικής κίνησης, μετρούμενης με βάση τις προβολές σελίδων, από τον Δεκέμβριο, από 50% ένα χρόνο νωρίτερα.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Mother Jones Monika Bauerlein παρακολούθησε τα τελευταία χρόνια από την πρώτη σειρά την ανατροπή του κλάδου των μέσων ενημέρωσης από το Facebook.
Η Μπάουερλαϊν, η οποία ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της έκδοσης πριν από εννέα χρόνια, θυμάται όταν περίπου 5 εκατομμύρια χρήστες τον μήνα επισκέπτονταν τον ιστότοπο του Mother Jones αφού έπεφταν πάνω σε άρθρα που διανέμονταν στο Facebook. Αυτό ήταν το 2017.
Αλλά το Facebook, που τώρα είναι γνωστό ως Meta, έχει βγει από την επιχείρηση ειδήσεων, μια κίνηση που έχει διαταράξει τη ροή της κυκλοφορίας για πολλές εκδόσεις -το Mother Jones έχει δει πτώση 99% στις παραπομπές στο Facebook από την κορύφωσή του- και είχε καταστροφικές συνέπειες για κάποιους. Τον Σεπτέμβριο, η Meta δήλωσε ότι θα “καταργήσει” την καρτέλα ειδήσεων του Facebook σε ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένων του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Γερμανίας, ως “μέρος μιας συνεχιζόμενης προσπάθειας για την καλύτερη ευθυγράμμιση των επενδύσεών μας με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας που οι άνθρωποι εκτιμούν περισσότερο”.
Η απομάκρυνση από τις ειδήσεις ακολούθησε χρόνια καταστροφικών δημοσίων σχέσεων για το Facebook όσον αφορά τον χειρισμό της παραπληροφόρησης από την εταιρεία και τις αποφάσεις της σχετικά με το πότε να ακυρώνει λογαριασμούς και να αφαιρεί αναρτήσεις. Συντηρητικοί πολιτικοί κατηγορούσαν επί μακρόν την εταιρεία ότι λειτουργεί με φιλελεύθερη προκατάληψη, ενώ ομάδες της άλλης πλευράς απεικόνιζαν το Facebook ως καθοριστικό παράγοντα στην εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ το 2016, λόγω του τρόπου με τον οποίο Ρώσοι πράκτορες εκμεταλλεύτηκαν τον ιστότοπο για να ενισχύσουν την υποψηφιότητά του.
“Σε αυτό το σημείο, φαίνεται αρκετά ξεκάθαρο από τα σχόλια που έκαναν τα στελέχη του Facebook και της Meta ότι έχουν απλώς αποφασίσει ότι οι ειδήσεις είναι περισσότερο πρόβλημα από ό,τι αξίζουν και ότι θα δείχνουν στον κόσμο μια αρκετά ελάχιστη ποσότητα από αυτές”, δήλωσε ο Bauerlein σε συνέντευξή του.
Στο Mother Jones, ένα 48χρονο μη κερδοσκοπικό περιοδικό που ειδικεύεται στην πολιτική και τις έρευνες, οι επιπτώσεις ήταν δραματικές. Αν και το Facebook είχε δημιουργήσει εκατομμύρια παραπομπές το μήνα για το Mother Jones κατά τη διάρκεια της ακμής του, το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο δημιούργησε μόλις 58.000 και 67.000 επισκέπτες, αντίστοιχα, για το Mother Jones, από περίπου 172.000 και 228.000 τους ίδιους μήνες ένα χρόνο νωρίτερα.
Μια ανάλυση 1.930 ειδησεογραφικών ιστοσελίδων και ιστοσελίδων μέσων ενημέρωσης από περισσότερες από 370 εταιρείες που διεξήχθη από την εταιρεία αναλύσεων Chartbeat για το CNBC αποκάλυψε ότι το Facebook αντιπροσώπευε το 33% της συνολικής κοινωνικής επισκεψιμότητας των εν λόγω εκδοτών, μετρούμενη με βάση τις προβολές σελίδων, τον Δεκέμβριο, από 50% ένα χρόνο νωρίτερα.
, το Facebook αντιπροσώπευε το 6% του όγκου παραπομπών τον Δεκέμβριο του 2023, από 14% τον Δεκέμβριο του 2018 και 12% τον Δεκέμβριο του 2022. Αυτή η μείωση οφείλεται κυρίως στο Facebook, καθώς η Google αντιπροσώπευε το 38% της εξωτερικής κίνησης τον Δεκέμβριο, από 26% πέντε χρόνια νωρίτερα και 36% το 2022.
Η Τζιλ Νίκολσον, επικεφαλής μάρκετινγκ της Chartbeat, δήλωσε ότι η μείωση της κοινωνικής κίνησης του Facebook οφείλεται σε διάφορες κινήσεις της Meta, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης στους καναδούς χρήστες πέρυσι να μοιράζονται ειδήσεις στις εφαρμογές του, αφού η ομοσπονδιακή κυβέρνηση του Καναδά ψήφισε τον νόμο για τις διαδικτυακές ειδήσεις, ο οποίος ανάγκασε τις εταιρείες τεχνολογίας να καταβάλλουν τέλη περιεχομένου στα εγχώρια μέσα ενημέρωσης.
Ο Νίκολσον δήλωσε ότι μια παρόμοια απαγόρευση από τη Meta στην Αυστραλία το 2021 κατέληξε να “κάνει τις ειδήσεις λιγότερο προσβάσιμες” γενικά. Το Facebook ανέτρεψε τελικά αυτή την απόφαση μετά από συμφωνία με την αυστραλιανή κυβέρνηση.
Η στρατηγική της Meta
Ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, δείχνει ελάχιστο ενδιαφέρον να αναμειχθεί σε καυτά ζητήματα πολιτικής και παγκόσμιων υποθέσεων, μετά τα πολυάριθμα ταξίδια που πραγματοποίησε στο Καπιτώλιο μετά τις εκλογές του 2016. Από τότε που άλλαξε το όνομα της εταιρείας του σε Meta στα τέλη του 2021, ο Zuckerberg έχει επικεντρωθεί στην επένδυση δισεκατομμυρίων δολαρίων ανά τρίμηνο για την ανάπτυξη του φουτουριστικού metaverse, ενώ προσπαθεί να αποκρούσει τον ανταγωνισμό του TikTok ενισχύοντας το Reels, το προϊόν βίντεο μικρής διάρκειας της Meta που χρησιμοποιείται από τους δημιουργούς.
Η στρατηγική του αποδίδει στη Wall Street. Η μετοχή της Meta έκλεισε σε ρεκόρ την Παρασκευή, καθώς συνεχίζει το ράλι της μετά από μια αύξηση σχεδόν 200% πέρυσι.
Ο David Carr, senior insights manager στην εταιρεία αναλύσεων Similarweb, δήλωσε ότι η αλλαγή της προσέγγισης της Meta στις ειδήσεις δεν έχει να κάνει μόνο με τις προτιμήσεις του Zuckerberg. Οι χρήστες έχουν επίσης κουραστεί από όλους τους διαδικτυακούς καβγάδες.
“Ένα από τα πράγματα για τα οποία έχει μιλήσει το Facebook ως αιτιολόγηση ή ως λόγο για τον οποίο κάνει κάποιες αλλαγές είναι ότι οι άνθρωποι είναι πιο ευτυχισμένοι χρησιμοποιώντας την υπηρεσία όταν δεν βλέπουν όλα αυτά τα πολιτικά πράγματα”, δήλωσε ο Carr.
Ένας εκπρόσωπος της Meta, επαναλαμβάνοντας προηγούμενες δηλώσεις στελεχών της εταιρείας, δήλωσε ότι η μετατόπιση από τις ειδήσεις οφείλεται στη συμπεριφορά των χρηστών.
“Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι δεν έρχονται στο Facebook για ειδήσεις και πολιτικό περιεχόμενο – έρχονται για να συνδεθούν με ανθρώπους και να ανακαλύψουν νέες ευκαιρίες, πάθη και ενδιαφέροντα”, δήλωσε ο εκπρόσωπος. “Κάναμε αρκετές αλλαγές για να ευθυγραμμίσουμε καλύτερα τις επενδύσεις μας με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας που οι άνθρωποι εκτιμούν περισσότερο”.
Περισσότερα από απλά καυτά θέματα
Με την μείωση της έμφασης στις ειδήσεις, η Meta δεν έχει απλώς ελαχιστοποιήσει τις αμφιλεγόμενες πολιτικές συζητήσεις. Έκανε πιο δύσκολο για τις εκδόσεις όλων των τύπων και μεγεθών να κυκλοφορούν ιστορίες στους 3 δισεκατομμύρια μηνιαίους χρήστες του Facebook.
Τα στοιχεία της Similarweb έδειξαν ότι οι 100 κορυφαίοι παγκόσμιοι εκδότες ειδήσεων είδαν την κίνηση παραπομπής στο Facebook να πέφτει κατακόρυφα το 2023 από το 2022, μετά από μια σταθερή πτώση επί σειρά ετών.
Το Facebook αντιπροσώπευε το 2,7% της παγκόσμιας κίνησης παραπομπής της Daily Mail τον Νοέμβριο του 2023, μια μείωση από 6,5% τον Νοέμβριο του 2020 και 3,8% τον Νοέμβριο του 2022, σύμφωνα με το Similarweb. Για την Independent, η συνεισφορά του Facebook μειώθηκε στο 1,3% της κίνησης τον Νοέμβριο από 6,5% τρία χρόνια νωρίτερα και 4% το 2022.
Οι εκδόσεις αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν, βρίσκοντας άλλους τρόπους για να προσελκύσουν επισκεψιμότητα. Για ορισμένες ιστοσελίδες που βασίζονται σε διαφημίσεις και χρειάζονταν τα μεγάλα νούμερα του Facebook για να βγάλουν χρήματα, η αλλαγή ήταν υπαρξιακή.
Το BuzzFeed, κάποτε γνωστό για τις viral αναρτήσεις και τα βίντεο, έκλεισε τον ιστότοπο BuzzFeed News τον Απρίλιο. Η εταιρεία εξακολουθεί να κατέχει τον ειδησεογραφικό ιστότοπο HuffPost, αλλά ο κύριος ιστότοπός της περιέχει σε μεγάλο βαθμό ψυχαγωγικό περιεχόμενο, κουίζ και βίντεο.
Η εταιρεία έχει χρηματιστηριακή αξία κάτω από 35 εκατομμύρια δολάρια – εννέα χρόνια μετά την Comcast
-ιδιοκτησίας της NBCUniversal, της μητρικής εταιρείας του CNBC, επένδυσε με αποτίμηση 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Η εκτιμώμενη επισκεψιμότητα της BuzzFeed από το Facebook ήταν 12% τον Νοέμβριο του 2023, από 15% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την Similarweb.
Η Vice Media, η οποία αποτιμήθηκε στα 5,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017, κήρυξε πτώχευση τον Μάιο.
Εναλλακτικές διαδρομές
Ορισμένα κορυφαία εμπορικά σήματα μέσων ενημέρωσης παρουσίασαν μεγαλύτερη πτώση της επισκεψιμότητας στο Facebook τα προηγούμενα χρόνια, καθώς αναγνώρισαν με την πάροδο του χρόνου την ανάγκη να διαφοροποιήσουν τις πηγές διανομής τους. Σε ολόκληρο τον κλάδο των μέσων ενημέρωσης, οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί απογαλακτίζονται σταθερά από την εξάρτηση από το Facebook.
Ο Sam Cholke, διευθυντής ανάπτυξης κοινού και διανομής για το Institute for Nonprofit News, ανέφερε την The Texas Tribune και την Montana Free Press ως παραδείγματα εκδόσεων που ακολουθούν άλλες διαδρομές για να βρουν αναγνώστες. Η Texas Tribune, μια διαδικτυακή μη κερδοσκοπική εφημερίδα που ξεκίνησε το 2009, αξιοποιεί τις προσωπικές εκδηλώσεις για να προσελκύσει αναγνώστες, ενώ η Montana Free Press, που ξεκίνησε το 2016 από τον δημοσιογράφο John S. Adams, προβάλλει διαφημίσεις σε πινακίδες στην πρωτεύουσα Helena.
Ο διευθύνων σύμβουλος του BuzzFeed, Jonah Peretti, δήλωσε στους αναλυτές κατά την κλήση για τα κέρδη της εταιρείας του τον Αύγουστο ότι είναι “εστιασμένος με λέιζερ” σε μια νέα στρατηγική που περιλαμβάνει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για να βοηθήσει στη δημιουργία περιεχομένου εκτός από το να βασίζεται περισσότερο στους δημιουργούς.
“Καθώς το Facebook και άλλες μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στο κάθετο βίντεο, οι παραπομπές κυκλοφορίας από αυτές τις πλατφόρμες στο περιεχόμενό μας έχουν μειωθεί”, δήλωσε ο Peretti στην κλήση.
Η Jessica Probus, εκδότρια του BuzzFeed, δήλωσε στο CNBC σε συνέντευξή της ότι η “μεγαλύτερη αλλαγή” του BuzzFeed στη στρατηγική του Facebook και του κοινού του συνέβη γύρω στο 2021. Ενώ υπήρχε μια “αργή σταδιακή πτώση για μεγάλο χρονικό διάστημα”, το σημαντικό “σημείο καμπής”, είπε, συνέβη όταν η Meta άρχισε να πηγαίνει πιο άμεσα μετά το TikTok.
Το BuzzFeed αποφάσισε να “δώσει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στις δικές μας ιδιότητες”, οι οποίες περιλάμβαναν την βασική εφαρμογή και τον ιστότοπό του, καθώς και άλλες, όπως η HuffPost και το Tasty.
Το BuzzFeed αναζητά άλλους τρόπους για να βγάλει χρήματα, οι οποίοι περιλαμβάνουν την πώληση χορηγιών, συνδρομών και συνδρομών μελών, καθώς και μια επιχείρηση εμπορίου που “κερδοσκοπείται μέσω συναλλαγών, πραγμάτων που οι άνθρωποι αγοράζουν μέσω του ιστότοπού μας”, δήλωσε ο Probus.
“Πυρσός κυκλοφορίας στο Facebook
Επειδή το Mother Jones είναι μη κερδοσκοπικό ίδρυμα και βασίζεται σε δωρητές και συνδρομητές και όχι κυρίως σε διαφημίσεις, ο Bauerlein δήλωσε ότι η δημοσίευση μπόρεσε να αντέξει την καταιγίδα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καλύτερα από άλλους.
“Η κίνηση στο Facebook δεν θα πλήρωνε ποτέ τη δημοσιογραφία μας, την πλειονότητα της δημοσιογραφίας μας”, δήλωσε ο Μπάουερλαϊν. Όσον αφορά την επιδίωξη της επισκεψιμότητας από τα νεοσύστατα μέσα ενημέρωσης, ο Bauerlein δήλωσε ότι “πολλά επιχειρηματικά κεφάλαια κάηκαν στη διαδικασία”.
Ο Bauerlein δήλωσε ότι η Mother Jones έχει καταφέρει να αποκτήσει ακόμα περισσότερους οπαδούς στο Facebook από ποτέ, γεγονός που, όπως είπε, δείχνει το επίπεδο της όρεξης των καταναλωτών για τις ιστορίες της, ακόμη και αν είναι πιο δύσκολο να τις βρει κανείς.
“Τώρα, απλά δεν βλέπετε τις πληροφορίες που επιλέξατε να δείτε”, δήλωσε ο Bauerlein. Αυτό είναι “μια πραγματική αθέτηση της υπόσχεσης προς τους χρήστες, ειδικά σε μια εποχή που ο κόσμος είναι απίστευτα περίπλοκος και απίστευτα δύσκολο να κατανοηθεί”.
Ο Cholke δήλωσε ότι όσον αφορά το Facebook και τις ειδήσεις, τα πράγματα έχουν ήδη ξεκαθαρίσει εδώ και χρόνια. Την περασμένη δεκαετία, πολλοί εκδότες είδαν την “κοινωνική τους κίνηση να μειώνεται αρκετά δραματικά”, με το Facebook να αποπροσανατολίζει τα άρθρα που βασίζονται σε κείμενο υπέρ του περιεχομένου βίντεο, δήλωσε ο Cholke. Το 2019, το Facebook πλήρωσε 40 εκατομμύρια δολάρια σε διακανονισμό σε διαφημιστές που ισχυρίστηκαν σε αγωγή ότι η εταιρεία υπερδιόγκωσε τις μετρήσεις βίντεο, με αποτέλεσμα οι διαφημίσεις βίντεο να έχουν υψηλότερες τιμές.
“Για πολλούς ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένου και εμού, ήταν ένα από τα πρώτα μηνύματα ότι πρέπει να γίνουμε έξυπνοι σε αυτό το θέμα”, δήλωσε ο Cholke.
Τα 400 και πλέον βορειοαμερικανικά μέσα ενημέρωσης που συνδέονται με το Institute for Nonprofit News προσπαθούν να βρουν τρόπους να προσεγγίσουν τους αναγνώστες, δήλωσε ο Cholke. Ορισμένοι εκδότες διπλασιάζουν την κίνηση αναζήτησης στο Google, μια στρατηγική που ενέχει άλλους κινδύνους.
Πέρυσι, για παράδειγμα, ένα σφάλμα στο Google Discover, μια εξατομικευμένη ροή ειδήσεων και περιεχομένου, προκάλεσε πτώση της κίνησης σε αρκετούς εκδότες.
Εκτός από τις αλλαγές στο Facebook, αυτό οδήγησε στο ερώτημα: “Ποιες είναι οι άλλες επιλογές;” δήλωσε ο Cholke.
Ο Νίκολσον της Chartbeat δήλωσε ότι ένας ιστότοπος που χρησιμοποιείται είναι το YouTube, όπου “κάποιοι επεκτείνονται στη νομισματοποίηση του κοινωνικού βίντεο”. Αλλά ως επί το πλείστον, είπε, οι δημοσιεύσεις πρέπει να βασίζονται περισσότερο στις “δικές τους λειτουργικές πλατφόρμες”, όπου τα πρότυπα επισκεψιμότητας είναι λιγότερο ευμετάβλητα.
“Όταν αυτές οι τάσεις άρχισαν να υποχωρούν για τα κοινωνικά μέσα από την άποψη της πηγής παραπομπής, τότε είναι που οι άνθρωποι μπήκαν πραγματικά στη δουλειά της διαφοροποίησης, επενδύοντας περισσότερο σε ενημερωτικά δελτία και εφαρμογές”, δήλωσε η Nicholson.
“Μειούμενη απόδοση
Ο μακροχρόνιος αρθρογράφος των μέσων ενημέρωσης Mathew Ingram, επικεφαλής ψηφιακός συγγραφέας στο Columbia Journalism Review, δήλωσε ότι το Facebook “δεν ήταν ποτέ καλό μέρος” για τις ειδήσεις, επειδή “επικεντρώθηκε στο συναίσθημα και την ανταλλαγή για άλλους σκοπούς” αντί για την αναζήτηση της αλήθειας.
Αυτό ίσχυε ακόμη και όταν το Facebook επικεντρωνόταν στις ειδήσεις. Αλλά όταν η πλατφόρμα άρχισε να σπρώχνει τις ειδήσεις προς τα κάτω, τα οικονομικά έπαψαν να λειτουργούν.
“Προκειμένου να διατηρήσεις την επισκεψιμότητά σου και όλους τους αριθμούς σου εκεί που ήταν, προσπαθείς τρεις φορές πιο σκληρά και τελικά σπαταλάς όλο αυτό το χρόνο και τους πόρους για μια φθίνουσα απόδοση”, δήλωσε ο Ingram.
Στοιχεία από το Pew Research Center δείχνουν ότι το TikTok καταλαμβάνει μερίδιο αγοράς όσον αφορά τον τόπο από τον οποίο οι καταναλωτές λαμβάνουν τις ειδήσεις τους.
Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο, το Pew διαπίστωσε ότι το ποσοστό των ενηλίκων στις ΗΠΑ που δηλώνουν ότι απευθύνονται τακτικά στο TikTok για ειδήσεις έχει υπερτετραπλασιαστεί από το 2020 σε 14% από 3%. Η Elisa Shearer, ανώτερη ερευνήτρια της Pew, δήλωσε στο CNBC ότι σε αυτό το διάστημα το ποσοστό των χρηστών του Facebook που δήλωσαν ότι λαμβάνουν τακτικά ειδήσεις από τον ιστότοπο μειώθηκε στο 43% από 54%.
Αλλά ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις στο TikTok είναι διαφορετικός. Αντί να βλέπουν συνδέσμους σε ιστορίες από εξωτερικές εκδόσεις, οι ειδήσεις τείνουν να μεταδίδονται από τους επηρεαστές σε σύντομα βίντεο. Αυτό το καθιστά μια ιδιαίτερα φτωχή πηγή επισκεψιμότητας για τα μέσα ενημέρωσης.
Παρόλα αυτά, η Bauerlein δήλωσε ότι η Mother Jones δημιουργεί μεγαλύτερη παρουσία στο TikTok καθώς και στο Instagram, επειδή η δημοσίευση θέλει να βρει τους καταναλωτές εκεί που βρίσκονται και “να εξυπηρετήσει τους ανθρώπους που αναζητούν αξιόπιστες πληροφορίες”, είπε.
“Αν όλοι καταλήξουμε να βρίσκουμε τις ειδήσεις στο metaverse, τότε θα βρίσκετε και το Mother Jones στο metaverse”, είπε. Αυτό που δεν θα κάνει η Mother Jones, είπε, είναι να “ποντάρει τα πάντα σε μια πλατφόρμα, γιατί αυτό δεν αποδίδει ποτέ”.
Το "Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη & Ελένης Γαρεδάκη", στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων, επισκέφθηκε ο Γενικός Γραμματέας…
«Αγοράστε ό,τι μπορείτε». Με αυτή τη φράση οι κρυπτο-ευαγγελιστές παραινούν τους -κυρίως retail- επενδυτές να…
Όλα δείχνουν πως το πάρτι των κρυπτονομισμάτων ξαναρχίζει. Το Bitcoin ανεβαίνει κατακόρυφα και οι "μεγάλοι παίκτες"…
Η μείωση και γήρανση του πληθυσμού της χώρας αποτελούν μείζον εθνικό πρόβλημα, καθώς η διαφορά μεταξύ γεννήσεων…
Κοντά στην εκλογή από την πρώτη Κυριακή των εκλογών για την ανάδειξη ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ…
Γιατί οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης, δεν έχουν δει καμία ουσιαστική μείωση του χρόνου εργασίας από τη δεκαετία…
This website uses cookies.