Σε κοινοβουλευτική αναφορά προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Εθνικής Άμυνας προχώρησε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, καταθέτοντας τρία αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της εφημερίδας Ριζοσπάστης. Τα δημοσιεύματα περιλαμβάνουν έγγραφα που επιβεβαιώνουν τη συστηματική χρήση του σιδηροδρόμου για τη μυστική μεταφορά στρατιωτικού υλικού προς όφελος του ΝΑΤΟ.
Η υπόθεση εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πολιτών, καθώς τα συγκεκριμένα τρένα διασχίζουν ακόμα και κατοικημένες περιοχές, εν αγνοία των τοπικών κοινωνιών. Παράλληλα, το ΚΚΕ ζητά εξηγήσεις για τη σύγκρουση στα Τέμπη, εντείνοντας τις ανησυχίες για την έλλειψη διαφάνειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η αναφορά κατατέθηκε στις 17 Μαρτίου 2025 και υπογράφεται από 20 βουλευτές του ΚΚΕ, μεταξύ των οποίων ο Γενικός Γραμματέας του κόμματος, Δημήτρης Κουτσούμπας, καθώς και οι Νίκος Αμπατιέλος, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη και Θανάσης Παφίλης.
Το ΚΚΕ απαιτεί απαντήσεις από την κυβέρνηση σχετικά με το μέγεθος και τη συχνότητα αυτών των μεταφορών, καθώς και για τους κινδύνους που εγκυμονούν για τον πληθυσμό.
Ο «Ριζοσπάστης» φέρνει νέα ντοκουμέντα για μεταφορές νατοϊκών καυσίμων με τρένα
Ο «Ριζοσπάστης» επανέρχεται με νέο δημοσίευμα σχετικά με τη μεταφορά ΝΑΤΟϊκών καυσίμων με τα ελληνικά τρένα και «χωρίς μέτρα ασφαλείας», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο συσχετισμού με την τραγωδία στα Τέμπη. Οι απαντήσεις της κυβέρνησης «την εκθέτουν», τονίζει το δημοσίευμα, που αποκαλυπτει ότι «ΝΑΤΟικά καύσιμα για τη βάση της Λάρισας μεταφέρονται και εκτός αγωγού, δηλαδή οδικώς ή με το τρένο».
Σημειώνεται ότι κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ερωτηθείς αν ερευνά η κυβέρνηση το ενδεχόμενο φορτίο με καύσιμα (προς χρήση των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων) να μεταφερόταν με την εμπορική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε στα Τέμπη, δεδομένου ότι αρωματικοί υδρογονάνθρακες όπως το ξυλόλιο (εικάζεται ότι είχε φορτωθεί στην αμαξοστοιχία) χρησιμοποιούνται για τον εμπλουτισμό καυσίμων για αεροσκάφη, απάντησε:
«Ουδεμία συσχέτιση προκύπτει (…) μεταξύ του δυστυχήματος των Τεμπών και της μεταφοράς αμυντικού υλικού ή καυσίμων, είτε για λογαριασμό των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είτε για λογαριασμό του ΝΑΤΟ και κρατών – μελών του. Η μεταφορά στρατιωτικών οχημάτων από “Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης – Δίκαια σε Πολωνία μετ’ επιστροφής” που εκδόθηκε στις 28/11/23 και άλλες αντίστοιχες προς Βουλγαρία και Ρουμανία, στις οποίες γίνεται αναφορά στο δημοσίευμα (σ.σ.: του “Ριζοσπάστη”), ουδεμία σχέση μπορούν να έχουν με το δυστύχημα, όπως και το συγκεκριμένο δρομολόγιο ουδεμία σχέση έχει με τη γεωγραφική τοποθεσία των Τεμπών».
H κυβέρνηση υποστηρίζει επίσης ότι «οι μεταφορές όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών κ.ά. με τη χρήση οδικών, σιδηροδρομικών και θαλάσσιων υποδομών της χώρας μας γίνονται με συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας, οι οποίες ρυθμίζονται από τον νόμο 2128/1993».
Ο «Ριζοσπάστης» χαρακτηρίζει «εξοργιστικό» τον παραπάνω ισχυρισμό, υπενθυμίζοντας ότι πρόσφατα επιχειρήθηκε να ξεφορτωθούν και να περάσουν μέσα από την πόλη του Λαυρίου 360 τόνοι εκρηκτικά (18 εμπορευματοκιβώτια των 20 τόνων έκαστο) «χωρίς κανένα μέτρο ασφαλείας».
Το δημοσίευμα υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση ισχυρίζεται πως «η άδεια μεταφοράς εντός Ελλάδος κάθε είδους στρατιωτικού υλικού που προορίζεται για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων ή τις ανάγκες των επιχειρήσεων αμυντικού υλικού, με τελικό σκοπό την εξαγωγή του ή τη διάθεσή του στις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, χορηγείται από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Αμυνας» και ότι «οι αντίστοιχες άδειες μεταφοράς επ’ ωφελεία κρατών – μελών του ΝΑΤΟ χορηγούνται από το ΓΕΕΘΑ».
Εδώ, προκύπτουν κάποια θέματα, σύμφωνα με τον «Ριζοσπάστη»:
«Πρώτον, η ΓΔΑΕΕ δεν έχει σχέση με τη μετακίνηση καυσίμων και λοιπών αναλώσιμων (υπεύθυνη είναι η Διεύθυνση Επιμελητείας). Συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται και στην αποστολή της, “είναι αρμόδια για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αποφάσεων επί θεμάτων Αμυντικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων Προμήθειας κυρίου και λοιπού υλικού Εξοπλιστικών Προγραμμάτων, Συμβάσεων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ), Διασφάλισης Ποιότητας, καθώς και Αμυντικών Επενδύσεων και Τεχνολογικών Ερευνών”. Ενώ και το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων (ΤΔΣ) της, το οποίο επικαλούνται (;), έχει σχέση με την “προώθηση των εξαγωγών αμυντικού υλικού, τον έλεγχο διακίνησης αμυντικού υλικού και υλικών διπλής χρήσης (εισαγωγές, επανεισαγωγές, μεταφορές, διαμετακομίσεις, εξαγωγές, επανεξαγωγές), καθώς και την έκδοση των απαιτουμένων για τη διακίνηση πιστοποιητικών”, και όχι με καύσιμα και διαλύτες.
Δεύτερον, σύμφωνα με αυτά που έχουν υπογράψει στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και των Συμφωνιών με τις ΗΠΑ καμία άδεια για το περιεχόμενο του στρατιωτικού υλικού που μεταφέρεται δεν δίνει το ΓΕΕΘΑ. Το πολύ πολύ (και όχι πάντα) να κάνει τον …τροχονόμο, με την “αστυνόμευση” των μεταφορών.
Αρα, μέσα απ’ όσα δεν λέγονται, επί της ουσίας επιβεβαιώνεται πως το τι μεταφέρεται στα ΝΑΤΟικά εξπρές δεν ελέγχεται από πουθενά…».
«Μεταφορά και εκτός αγωγού»
Το δημοσίευμα χαρακτηρίζει «έωλο» τον ισχυρισμό της κυβέρνησης ότι «τα αεροπορικά καύσιμα για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη των ΗΠΑ που βρίσκονται στην αεροπορική βάση της Λάρισας είναι τύπου JP-8 (κωδικός ΝΑΤΟ F-34) και μεταφέρονται στην ίδια βάση αποκλειστικά μέσω του συστήματος διακίνησης αγωγού καυσίμου της Πολεμικής Αεροπορίας».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διάβασε και τον ισχυρισμό του ΓΕΑ ότι «δεν διακινούνται από τις αμερικανικές δυνάμεις που έχουν αναπτυχθεί στην αεροπορική βάση της Λάρισας για την υποστήριξη των μη επανδρωμένων αεροσκαφών άλλα εύφλεκτα και επικίνδυνα υλικά».
Σύμφωνα, ωστόσο, με τον «Ριζοσπάστη», «Καύσιμα και άλλα εύφλεκτα και επικίνδυνα υλικά λαμβάνουν οι Αμερικανοί και εκτός αγωγού, οδικώς ή σιδηροδρομικώς και οδικώς».
Τα δύο ντοκουμέντα που φέρνει στο φως ο «Ριζοσπάστης»
Η εφημερίδα δημοσιοποίησε δύο ντοκουμέντα (ένα έγγραφο και ένα απόσπασμα ηλεκτρονικού αρχείου), όπου δίνονται παραγγελίες από τους Αμερικανούς για δεκάδες χιλιάδες γαλόνια ντίζελ με ημερομηνίες παράδοσης μέχρι και τις 30/4/2025, δίνοντας μάλιστα στους οδηγούς αναλυτικές οδηγίες για το ποια έγγραφα θα χρειαστούν για να μπουν στη βάση, πού θα αποθέσουν το καύσιμο κ.λπ.




«Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, και όπως αποκάλυψε παλιότερα ο “Ριζοσπάστης”, οι Αμερικανοί σχεδιάζουν να στήσουν στην 110 ΠΜ και ένα εργαστήριο ελέγχου υγρών καυσίμων (Fuel Lab) για τα αεροσκάφη, τις γεννήτριες και ό,τι άλλο χειρίζονται εκεί. Θυμίζουμε ότι από την άνοιξη του 2022 “σταθμεύουν” μόνιμα στην 110 Πτέρυγα Μάχης (αεροπορική βάση Λάρισας) τουλάχιστον 4 UAV των Αμερικανών. Τα διαχειρίζεται η 371 Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της US Air Force, έχοντας απλωθεί σε υποδομές της 348ης Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα. Η Μοίρα έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση και γιγαντιαίων αμερικανικών μεταγωγικών, που επίσης έχουν αξιοποιήσει τη βάση της Λάρισας», αναφέρει το δημοσίευμα.
Παρουσία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων στα Τέμπη
Το δημοσίευμα κάνει αναφορά και στην παρουσία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων στα Τέμπη, αναφέροντας: “Η κυβέρνηση επιχειρεί να απαντήσει και για την παρουσία, στον χώρο της τραγωδίας, στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Ισχυρίζεται ότι “στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας που υπηρετούσαν στη Φρουρά Λάρισας, σε θέσεις σχετικές με θέματα πολιτικής προστασίας, όπως και στελέχη του Στρατού Ξηράς, επιφορτισμένα με αντίστοιχα καθήκοντα, μετέβησαν στον τόπο του δυστυχήματος στο πλαίσιο της συνδρομής και της συνεργασίας των Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών με βάση το άρθρο 4 ΠΔ 84/2009-Κανονισμού Εξωτερικής Υπηρεσίας Στρατευμάτων”. Ισχυρίζεται επίσης ότι “τα στελέχη επιμελήθηκαν την τοποθέτηση πέντε σκηνών από τις Ενοπλες Δυνάμεις για δημοσιογράφους και άλλες ανάγκες, και αποχώρησαν περί τις 15.00 της επόμενης ημέρας του δυστυχήματος, αφού επιβεβαιώθηκε ότι δεν απαιτείτο πλέον η παρουσία τους”.
Προσπερνάμε το αστείο του επιχειρήματος, ότι ανώτεροι αξιωματικοί αγγαρεύτηκαν για να στήσουν …σκηνάκια για τα ΜΜΕ, και πάμε στην ουσία:
Καταρχάς, μέσα από τη δικαστική έρευνα και τις καταθέσεις προκύπτει ότι αξιωματικοί της ΠΑ ήταν και τις επόμενες μέρες στο σημείο.
Επίσης, σύμφωνα με πηγές του ΓΕΑ η παρουσία αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας είχε να κάνει και με το γεγονός ότι εγγύς της σιδηροδρομικής γραμμής περνά ο προαναφερθείς αγωγός καυσίμων της (η χάραξη του οποίου, σε συνδυασμό με την απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, εγείρει πρόσθετα ερωτήματα για την ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος, εκτροχιασμού κ.λπ.), ο οποίος μάλιστα είναι διττής χρήσης, καθώς καλύπτει και ανάγκες του ΝΑΤΟ, εξ ου και πήγαν – κατά τις ίδιες πηγές – να ελέγξουν αν επηρεάστηκε από τις εκρήξεις ή αν επρόκειτο να επηρεαστεί από τις εργασίες (μπάζωμα κ.λπ.) που ακολούθησαν, με ανοιχτό το ενδεχόμενο στο σημείο να έσπευσαν και άτομα με άλλα διαβατήρια και …ιδιότητες. Σε κάθε περίπτωση, στελέχη της ΠΑ φέρονται να κινητοποιήθηκαν και από τη Διοίκηση Αγωγού Καυσίμων (ΔΑΚ) της ΠΑ, που έχει την έδρα της στο Ελευθέριο Λάρισας. Σημειωτέον, στη ΔΑΚ, αν και Διοίκηση της ΠΑ, υπάγονται και Μονάδες του Στρατού Ξηράς (1η, 2η και 3η ΔΑΚΑ, με συνολικά 8 λόχους). Θυμίζουμε ότι για τον εν λόγω αγωγό έχει υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας και «Επιστολή Προθέσεων περί επέκτασης του Δικτύου Αγωγών καυσίμων του ΝΑΤΟ προς την Ανατολική Πτέρυγα της Συμμαχίας», μέχρι την Αλεξανδρούπολη και από εκεί βορειότερα.
Επομένως, ας αποφασίσουν: Τα στελέχη βρίσκονταν εκεί για τα …σκηνάκια ή για τον αγωγό;».
"google ad"