Categories: ΘΕΣΕΙΣ

ΤΡΙΩΔΙΟ: Το πρώτο σκαλοπάτι της μεγάλης τεσσαρακοστής

Γράφει ο Αρχιμανδρίτης Ιγνάτιος Θ. Χατζηνικολάου

 

Με τη χάρη και το Έλεος του φαράνθρωπου Θεού εισήλθαμε στην λυτρωτική περίοδο του Τριωδίου, πρώτο σκαλοπάτι της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής με κατάληξη το Άγιον Πάσχα.

Απαρχή του Τριωδίου, οδεύοντας στην Μ. Τεσσαρακοστή, η λεγομένη Κυριακή του Τελώνου και φαρισαίου, όπου αναγινώσκεται η γνωστή Ευαγγελική περικοπή (Λουκ. 18, 10-14). Δι’ αυτής, η Εκκλησία μας οδηγεί προς αληθινή και λυτρωτική άσκηση και μας εισάγει στο «Στάδιο των αρετών. Κυρίαρχο δε στοιχείο είναι η εν ταπεινώσει και ασκήσει προσευχή, που ξεκινά από τα έγκατα του εαυτού μας, με την αυτογνωσία και την αυτομεμψία και φθάνει στον θρόνο του Θεού.

Στη παραπάνω ευαγγελική περικοπή έχομε τον θετικό και τον αρνητικό τύπο του Χριστιανού: ο φαρισαίος, η αιώνια υποκρισία και αυτοπροβολή, και ο Τελώνης, ο άνθρωπος με την επίγνωση του εαυτού του και της αναφοράς του στον παντογνώστη και παντεπίσκοπον Θεόν.

Ο φαρισαίος, ο πλεονάζων σήμερα στην κοινωνία και στην Εκκλησία, με την περιαυτολογία και εν πολλοίς την βδελυρά και δαιμονική ταπεινολογία (!), που εξαπατά ως Δούρειος ίππος του αφελείς και προσωπολάτρες. Εκείνος, ο φαρισαίος, που θριαμβολογεί για τον εαυτό του, ως άλλος Δον Κιχώτης, και βλέπει τους άλλους κατώτερούς του, μεγάλους όμως στα μάτια του Θεού. Φαρισαίος, ο «άνθρωπος» που διαστρεβλώνει την έννοια της προσφοράς από τα αγαθά του, ενώ αυτή ήταν υποχρέωσις και καθήκον, ως εκδήλωσις, επιτέλους, αγάπης και ευγνωμοσύνης προς τον Θεόν. Που, κι αν έκανε κανένα καλό, έναντι μάλιστα των χιλιάδων κακών που διέπραττε κάτω από τον μανδύα του φαρισαϊσμού, όπως πράττουν πλείστοι εξ ημών, ήταν ελάχιστο και μάλιστα οφειλόμενο προς τον πλησίον. Μάλιστα, ο Χριστός μας λέγει να μην καυχόμαστε, αν κάνομε κάποιο καλό και μάλιστα να λέμε ότι είμαστε αχρείοι δούλοι: «Όταν ποιήσητε πάντα τα διατχθέντα υμίν, λέγετε ότι δούλοι αχρείοι εσμέν, ότι ο οφείλομεν ποιήσαι πεποιήκαμεν» (Λουκ. 17,10).

Ο φαρισαίος ακόμα, και κάθε φαρισαίος όποιας εποχής και σε όποια θέση, διαστρεβλώνει την έννοια της νηστείας, η οποία δεν είναι μόνο στις τροφές αλλά και «νι των κακών αλλοτρίωσις» (Μ. Βασίλειος). Κάτι που δεν συμφέρει τους φαρισαίους «Χριστιανούς», οι οποίοι δεν τρώνε κρέας, αλλά κατεσθίουν τις σάρκες των συνανθρώπων τους!

Ο Τελώνης, η άγια μορφή της αληθινής μετανοίας, της θεόδρομης αυτογνωσίας και αληθινής συντριβής. Ο Τελώνης που δεν εμπιστεύεται στον εαυτόν του, παρά μόνο στον Θεόν: «εαυτούς και αλλήλους και πάσαν την ζωήν ημών Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα», όπως δέεται, και μας προτρέπει, η Εκκλησία μας. Αφήνεται εξολοκλήρου, σαν το νήπιο, στην σπλαχνική αγκαλιά του Θεού. Γι’ αυτό ο Θεός δέχεται την ενταπείνωσει αφοσίωσή του. Είναι ο μόνος τύπος ανθρώπου που δικαιώνεται στα μάτια του Θεού, και σώζεται «εν των νυν και εν τω μέλλοντι αιώνι», όπως ο ίδιος ο Χριστός διαβεβαιώνει: «Κατέβη ούτος (ο Τελώνης) δεδικαιωμένος εις τον οίκον του…» (Λουκ. 18,14).

Όταν ο άνθρωπος, όπως ο εκάστοτε και κάθε φαρισαίος, χάσει την επαφή του με την ουσία της πνευματικότητας. Όταν η ευσέβεια καταντήσει φαρισαϊσμός. Όταν η ταπείνωσις ενδυθεί το ένδυμα της ματαιοδοξίας και της λαμπράς εμφανίσεως, τότε χάνομε την δικαίωσή μας από τον Θεόν, δηλαδή την σωτηρία μας, κι ας φαντάζομε ως «άγιοι» στα μάτια των αφελών και μη κατ’ επίγνωση χριστιανών, τους οποίους και εξαπατάμε κι ας μας χειροκροτούν.

Αγαπητοί μου αναγνώστες: Η είσοδός μας στο Τριώδιο είναι μια ευλογημένη ευκαιρία, και ευλογία Θεού, να αποβάλομε τον «παλαιόν άνθρωποι τον φθειρόμενον κατά τας επιθυμίας της απάτης» και να ενδυθούμε «τον καινόν άνθρωπον τον κατά Θεόν κτισθέντα» (Εφες. 4, 23-24).

Καλό και ευλογημένο Τριώδιο και σωτήρια Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

16 θέσεις στο Δημοτικό Γηροκομείο Χανίων

ΤΟ Ν.Π.Δ.Δ. «ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ» ανακοινώνει την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου,…

10 mins ago

Σύγχρονες τεχνολογίες και εικονομική πραγματικότητα στα μουσεία του Ελ. Βενιζέλου

Το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» γιορτάζει και φέτος τη Διεθνή Ημέρα…

12 mins ago

Ηράκλειο: Αναβολή στο ΣΤΕ της εκδίκασης των προσφυγών για τον ΒΟΑΚ

Αναβλήθηκε για τον ερχόμενο Νοέμβριο, η χθεσινή εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας των προσφυγών που…

22 mins ago

Alex Garland για Civil War: Έχω βαρεθεί πια αυτή τη δαιμονοποίηση των δημοσιογράφων

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Alex Garland συναντάται με τον Michael Kosta για να συζητήσουν…

24 mins ago

«Green School by Τράπεζα Χανίων» για την ενδυνάμωση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών

Η Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων λειτουργεί διαχρονικά με υψηλό αίσθημα ευθύνης, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας με συνέπεια…

32 mins ago

Οδοιπορικό στην Κρήτη με δωρεάν δράσεις από το «Χαμόγελο του Παιδιού»

Με ένα μεγάλο Οδοιπορικό σε ολόκληρη την Κρήτη «κορυφώνεται» η σειρά Δωρεάν Δράσεων Ολιστικής Εκπαιδευτικής…

39 mins ago

This website uses cookies.