Η Ελλάδα πεθαίνει στην άσφαλτο. Δεν είναι υπερβολή να το πούμε, καθώς η χώρα μας καταγράφει μία ακόμη αρνητική πρωτιά σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Μάλιστα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, η Ελλάδα εμφανίζει περισσότερους θανάτους ανά εκατ. κατοίκους.
Συγκεκριμένα, παρά τη σημαντική βελτίωση στην οδική ασφάλεια που καταγράφεται στη χώρα μας μεταξύ 2010-2017, τα θανατηφόρα τροχαία εξακολουθούν να είναι σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ που δόθηκε στη δημοσιότητα, την περίοδο 2010-2017 καταγράφεται σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα (-41%) και στην ΕΕ (-20%). Ωστόσο, το 2017 ο καταγράφηκαν στην Ελλάδα ήταν 69 θάνατοι από τροχαία, ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 49 στην ΕΕ.
Ειδικότερα, το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25.300 άνθρωπο (-2% σε σχέση με το 2016 και -20% σε σχέση με το 2010). Επιπλέον, εκτιμάται ότι άλλοι135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ ετησίως.
Η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πρόοδο στην οδική ασφάλεια το 2017.
Η επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλτς, δήλωσε σχετικά πως «25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους μας πέρυσι, και πολύ περισσότεροι υπέστησαν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Πίσω από αυτά τα αριθμητικά στοιχεία υπάρχουν εξίσου πολλές ιστορίες οδύνης και πόνου. Η οδική ασφάλεια αποτελεί βεβαίως κοινή ευθύνη με τα κράτη-μέλη, πιστεύω, όμως, ότι η ΕΕ μπορεί να κάνει περισσότερα για την καλύτερη προστασία των Ευρωπαίων πολιτών. Η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που σχεδιάζουμε να ανακοινώσουμε εντός των προσεχών εβδομάδων. Ο στόχος είναι σαφής: η διάσωση περισσότερων ζωών στους δρόμους μας».
Το αλκοόλ, υπεύθυνο για τα περισσότερα θύματα στην άσφαλτο
Η πλειονότητα των τροχαίων δυστυχημάτων σημειώνεται μετά τα μεσάνυχτα και έως τις 7 το πρωί. Τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες μεταξύ 19 και 39 ετών, ενώ τα μισά εξ αυτών οφείλονται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων παράνομων ουσιών. Το γεγονός ότι οι Ελληνες διατηρούμε μια «χαλαρή» σχέση όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ εκτός από γνωστό είναι και εμφανές στα στατιστικά.
Το χθεσινό τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε στον Κηφισό, όταν ο οδηγός του φορτηγού έχασε τον έλεγχο του οχήματος, εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα και παρέσυρε δύο Ι.Χ. στο πέρασμά του, καταδεικνύει με τον δραματικότερο τρόπο ότι το κακό μπορεί να συμβεί μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Η ευθύνη, όμως, δεν αποδίδεται στην «κακιά ώρα» αλλά στην ανευθυνότητα του ατόμου, το οποίο θεωρώντας ότι «αντέχει» πίνει κι ένα ποτηράκι παραπάνω προτού οδηγήσει. Ο οδηγός του φορτηγού, που συνέθλιψε στο πέρασμά του δύο Ι.Χ. οδηγώντας στον θάνατο δύο άτομα και μια γυναίκα στην εντατική σε κρίσιμη κατάσταση, βγήκε θετικός στο αλκοτέστ.
Το γεγονός ότι από τα συνολικά 679 θανατηφόρα ατυχήματα που καταγράφηκαν το 2017 στη χώρα τα περισσότερα (153) σημειώθηκαν μετά τα μεσάνυχτα, συνδέεται άρρηκτα με την κόπωση κατά την οδήγηση αλλά και με την κατανάλωση αλκοόλ. Από τα παραπάνω δυστυχήματα 314 σχετίζονται με κακή οδηγική συμπεριφορά στην οποία περιλαμβάνεται και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Ταυτόχρονα άλλα 84 δυστυχήματα σημειώθηκαν λόγω υπερβολικής ταχύτητας και 10 λόγω παραβίασης ερυθρού σηματοδότη. Η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση του κόκκινου συνδέονται πολύ συχνά με την κατανάλωση αλκοόλ. Στην τσιμπίδα της τροχαίας πιάστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της περσινής χρονιάς 439.265 παραβάτες οδηγοί σε όλη τη χώρα. Εξ αυτών οι 33.620 εντοπίστηκαν να οδηγούν υπό την επήρεια μέθης.
Από τα δυστυχήματα που σημειώθηκαν πέρυσι τα 21 συνέβησαν στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, τα 8 στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Πατρών, 13 στην Εγνατία Οδό, 211 σε κατοικημένες περιοχές και 426 στο λοιπό οδικό δίκτυο.
Το 2017 καταγράφηκαν 69 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων στην Ελλάδα με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. να διαμορφώνεται σε 49 θανάτους/εκατομμύριο κατοίκων.
Περισσότερο από το ήμισυ (55%) όλων των τροχαίων δυστυχημάτων σημειώνεται σε αγροτικούς δρόμους, σε σύγκριση με μόλις 8% σε αυτοκινητόδρομους. Το 37% των ανθρώπων πεθαίνουν σε ατυχήματα σε αστικές περιοχές. Σχεδόν οι μισοί από τους θανάτους ήταν επιβάτες οχημάτων, το 21% ήταν πεζοί.
Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα έχει μία τις καλύτερες θέσεις παγκοσμίως σε σχέση με θανάτους από κατανάλωση αλκόολ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η Ελλάδα βρίσκεται στην 177η θέση σε σύνολο 183 χωρών αναφορικά με τους θανάτους που οφείλονται σε υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Πρώτες χώρες είναι το Ελ Σαλβαδόρ και η Ρωσία ενώ πολύ ψηλά βρίσκονται χώρες όπως η Φινλανδία, η Λετονία, η Δανία, αλλά και η Γαλλία και η Γερμανία.