Για «σαρωτικούς ελέγχους» το επόμενο διάστημα και «ελεγκτικές υπηρεσίες που αναδιοργανώνουν το πρόγραμμά τους» έκανε λόγο η κυβερνητική εκπρόσωπος, Αριστοτελία Πελώνη, μη παραλείποντας να μιλήσει για «χαλάρωση των πολιτών». Παρουσίασε επίσης το ξεπούλημα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, στα πλαίσια του δεύτερου και τρίτου μνημονίου, ως «ένα υπόδειγμα παραγωγικής σύμπραξης κράτους και ιδιωτών».
«Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη χθες σε εκδήλωση που έγινε στο αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ της Θεσσαλονίκης, για την αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Πρόκειται – όπως τόνισε ο πρωθυπουργός- για μια επένδυση συνολικού κόστους 440 εκατ. ευρώ που αλλάζει τα δεδομένα σε 11 νησιά και 3 ηπειρωτικές περιοχές μας. Προσθέτοντας έσοδα στα δημόσια ταμεία και 11.600 νέες θέσεις εργασίας.
Προσφέροντας μεγαλύτερη εξυπηρέτηση στους επισκέπτες και καλύτερο περιβάλλον στους εργαζόμενους. Αλλά και μεγεθύνοντας το άυλο εθνικό κέρδος που είναι η τουριστική φήμη της χώρας μας. Αποτελεί ένα υπόδειγμα παραγωγικής σύμπραξης κράτους και ιδιωτών.
Και βέβαια είναι σημαντικό το γεγονός ότι βαδίζοντας προσεκτικά προς την έξοδο από την υγειονομική κρίση το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ και τα υπόλοιπα 13 γίνονται οι εθνικές μας γέφυρες για ένα πιο ελεύθερο και αποδοτικό καλοκαίρι» υποστήριξε η κυβερνητική εκπρόσωπος, παραλείποντας το γεγονός ότι τα αεροδρόμια δόθηκαν στη γερμανική εταιρεία με ειδική διάταξη του τρίτου μνημονίου που όριζε ότι θα πάνε στον νικητή του διαγωνισμού της κυβέρνησης Σαμαρά, ενώ η Fraport δανειοδοτήθηκε από τις ελληνικές τράπεζες.
Η Fraport Greece (στην οποία συμμετέχει μέσω της Slentel και ο Ομιλος Κοπελούζου, ο οποίος διαθέτει και το 8% του «Ελ. Βενιζέλος») έχει πάρει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μέσω των οποίων διακινούνται κάθε χρόνο πάνω από 30 εκατ. επιβάτες, έναντι υποτιθέμενου τιμήματος 1,2 δισ. που καταβλήθηκε εφάπαξ το 2017, με ένα πρόσθετο ετήσιο «νοίκι» 22,5 εκατ. ευρώ και με μια ετήσια αμοιβή που αντιστοιχεί στο 28,6% των προ φόρων κερδών της από τα 14 αεροδρόμια.
Υποτίθεται ότι τα έσοδα που θα έπαιρνε το Δημόσιο από τη σύμβαση αυτή στα 40 χρόνια της παραχώρησης θα ξεπερνούσαν τα 10 δισ. ευρώ, αλλά κατά τα φαινόμενα έχουμε περάσει σε μια αντίστροφη μέτρηση, καθώς η εταιρεία όχι μόνο διεκδικεί «στάση πληρωμών», αλλά και αποζημιώσεις, ενώ αμφισβητεί ουσιώδεις όρους εκτέλεσης της σύμβασης, όπως την ολοκλήρωση της κατασκευαστικής αναβάθμισης των αεροδρομίων μέχρι το τέλος του 2021, όπως είχε συμφωνηθεί.
Σημειωτέον ότι για τη μεν επένδυση ύψους 400 εκατ. στην αναβάθμιση των αεροδρομίων η Fraport ουσιαστικά δεν θα βάλει τίποτα από την τσέπη της, αφού πήρε δάνειο 280 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ. Μάλιστα, η χρηματοδότηση αυτή τελεί υπό την εγγύηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, καθώς το έργο εντάχθηκε στο «Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων», το λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ». Για τη χρηματοδότηση του τιμήματος η Fraport εισέπραξε επίσης δάνειο 688 εκατ. από την κοινοπραξία της Alpha Bank (285 εκατ.), της Παρευξείνιας Τράπεζας (62,5 εκατ.), της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (186 εκατ.) και του Διεθνούς Οργανισμού Χρηματοδότησης, χρηματοδοτικού βραχίονα της Παγκόσμιας Τράπεζας (154 εκατ.).
Ενδιαφέρον δε είναι ότι στη Fraport Greece μπήκε προ διετίας ακόμη ένας σκιώδης χρηματοδότης, το επενδυτικό ταμείο Marguerite, το οποίο εξαγόρασε το 10% από το 26% που κατείχε στην κοινοπραξία ο Ομιλος Κοπελούζου. Τι είναι το Marguerite; Ενα πανευρωπαϊκό μετοχικό ταμείο που επενδύει στην ενέργεια, στις μεταφορές και στις ψηφιακές υποδομές, συγκροτείται από 6 ευρωπαϊκές τράπεζες (κυρίως γερμανικές και γαλλικές) και τελεί και αυτό υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τις «πλάτες» του κοινοτικού προϋπολογισμού.