Του Λάμπρου Καραγεώργου
Σκληρές «ναυμαχίες» στην ακτοπλοΐα – Σε σύγκρουση HSW και ΑΝΕΚ εν όψει και της θερινής περιόδου
Σε περίοδο ξεκαθαρίσματος λογαριασμών φαίνεται να εισέρχεται η ελληνική ακτοπλοΐα, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της θερινής περιόδου.
Οι εξελίξεις αναμένεται να είναι καταιγιστικές, συντελούνται σε πολλαπλά επίπεδα και ως ένα βαθμό ερήμην της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στα χέρια της οποίας δεν αποκλείεται να σκάσουν όχι μία, αλλά περισσότερες εταιρείες, εάν δεν υπάρξει κάποιας μορφής παρέμβαση.
Η μείωση των τιμών των καυσίμων φαίνεται να επιταχύνει τις εξελίξεις, καθώς το φθηνό πλέον ναυτιλιακό καύσιμο μπορεί να αποτελέσει σωσίβιο για ορισμένες εταιρείες και σε συνδυασμό με την έναρξη της θερινής περιόδου να σημάνει ενίσχυση της ρευστότητάς τους, κάτι που δε θα το ήθελαν βέβαια οι ανταγωνιστές τους.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι κάποιες κινήσεις δρομολογήθηκαν τώρα, πριν ακόμη αρχίσει η θερινή περίοδος.
Το «σύνθημα» των εξελίξεων δόθηκε με το κατασχετήριο της Hellenic Seaways (HSW) προς την ναυαρχίδα, όπως αποκαλείται, της ΑΝΕΚ το επιβατηγό – οχηματαγωγό «Olympic Champion». Η Τράπεζα Πειραιώς, ο όμιλος Grimaldi και η ΑΝΕΚ εμπλέκονται σε μία διελκυστίνδα με πολιορκητικό κριό την HSW, η οποία ζητεί 2,3 εκατ. Ευρώ, χρήματα που όπως υποστηρίζει οφείλει προς αυτή η ΑΝΕΚ, από την περίοδο που και τις δύο εταιρείες διοικούσε ο Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης, διευθύνων σύμβουλος και της ΑΝΕΚ.
Η ΑΝΕΚ είχε αποκτήσει μετοχές της HSW, οι οποίες σε συνδυασμό με τις μετοχές που κατείχε η Sea Star Capital (συμφερόντων του κ. Βαρδινογιάννη) τον καθιστούσε κυρίαρχο και στις δύο εταιρείες. Ορισμένοι τότε υποστήριζαν ότι ο κ. Βαρδινογιάννης «έριχνε» την HSW για να στηρίξει την ΑΝΕΚ, ωστόσο από την άλλη πλευρά λέγεται ότι οι οφειλές που επικαλείται η διοίκηση της HSW είναι από τα πλοία που ναύλωνε από τη Hellenic η ΑΝΕΚ για να τα δρομολογήσει στις άγονες γραμμές, αφού η HSW δεν μπορούσε, λόγω της νομοθεσίας, να διεκδικήσει άγονα δρομολόγια. Έτσι της εξασφάλιζε ένα πρόσθετο έσοδο.
Σήμερα η μετοχική σύνθεση της HSW έχει μεταβληθεί καθώς οι μετοχές της ΑΝΕΚ, όπως και της Sea Star Capital, πέρασαν στην Τράπεζα Πειραιώς η οποία μαζί με τη Minoan Lines του Ομίλου Grimaldi είναι μεγαλομέτοχοι της HSW.
Η ακτοπλοϊκή αγορά εκτιμά ότι οι δύο μέτοχοι έχουν πλέον κοινή γραμμή πλεύσης σε ότι αφορά την HSW, με βάση ένα επιχειρηματικό business plan που έχει εκπονήσει η τράπεζα με τη βοήθεια της McKinsey.
Μέρος του σχεδίου φαίνεται να είναι η διεκδίκηση και με κατασχετήρια των οφειλών της ΑΝΕΚ, η οποία ας σημειωθεί ότι σε σύγκριση με τις άλλες δύο μεγάλες εταιρείες, την Attica Group και τη Minoan Lines, διατηρεί ακόμη χαρακτηριστικά εταιρείας λαϊκής βάσης, καθώς πάνω από 50% των μετοχών της ανήκουν σε μικρομετόχους.
Η ενδεχόμενη κατάσχεση όμως του Olympic Champion θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην ΑΝΕΚ και σε κάθε περίπτωση εξυπηρετεί τα σχέδια του Ομίλου Grimaldi στην αγορά της Αδριατικής, όπου επιζητεί τη διεύρυνση των μεριδίων του σε βάρος της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ – Superfast, που έχει συστήσει η Χανιώτικη εταιρεία με τον όμιλο Attica, σύμμαχό της σε αυτή την επιχειρηματική σύγκρουση με τον ιταλικό όμιλο.
Παράλληλα ορισμένοι εκτιμούν ότι ο όμιλος Grimaldi δεν αποκλείται να αυξήσει τα μερίδιά του στην HSW μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ή και αγοράς μετοχών, γεγονός που θα σημάνει περαιτέρω ενίσχυση έστω και πρόσκαιρη της παρουσίας του στην ελληνική εσωτερική ακτοπλοϊκή αγορά.
Και αυτό το σχέδιο εντάσσεται στο στρατηγικό όραμά του που είναι η επικράτηση στις γραμμές της Αδριατικής.
Ήδη από τον Οκτώβριο του 2014 η «Ν» δημοσίευσε δηλώσεις του Emanuele Grimaldi στο “18th Euro-Med Convention From Land to Sea”, που πραγματοποίησε ο ιταλικός όμιλος στην Ελούντα της Κρήτης όπου έκανε λόγο για ένα νέο master plan που χρειάζεται η ελληνική ακτοπλοϊα, προκειμένου να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο της κρίσης. Ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου εμφανιζόταν διατεθειμένος να εμπλακεί στα «εσωτερικά» της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση και στον όμιλο Grimaldi υπενθυμίζουν μία παλαιότερη εκτίμηση, ότι δεν χωρούν περισσότερες από δύο μεγάλες εταιρείες στην Αδριατική. Αυτό βέβαια σημαίνει εν μέρει και αφελληνισμό των γραμμών.
Δύο εταιρείων βλέπουν οι ειδικοί και στο Αιγαίο Πέλαγος, όπου όμως συμπληρωματικά να δραστηριοποιούνται και άλλες τρεις – τέσσερις μικρότερες όσο το επιτρέπει και η κατάσταση με τα καύσιμα.
[Θυμηθείτε τι είχαμε γράψει για τη σύγκρουση ΑΝΕΚ – Ομίλου Grimaldi και το κατασχετήριο του Olympic Champion πατώντας ΕΔΩ]
Πηγή: Έντυπη έκδοση της «Ναυτεμπορικής»
Την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024, κατά τη διάρκεια της ετήσιας Πανηγυρικής Συνεδρίασης της Ακαδημίας Αθηνών,…
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μετανάστη στις 18 Δεκεμβρίου, κλιμάκιο της Τομεακής Επιτροπής Χανίων του…
Σε μία ανάρτηση-παρέμβαση στα εσωτερικά της Γερμανίας προχώρησε ο μεγιστάνας και σύμβουλος του Ντόναλντ Τραμπ, Έλον Μασκ. Συγκεκριμένα, σε…
Το Επιμελητήριο Χανίων επισκέφτηκε ο Χανιώτης Πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών (Π.Σ.Κ.), κ. Νίκος Καστρινάκης.…
Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Η σημαντικότερη στιγμή μιας κοινοβουλευτικής περιόδου είναι η ψήφιση του προϋπολογισμού.…
Η Terra Verde διοργανώνει δράση διανομής συσκευασμένων προϊόντων το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024, από τις…
This website uses cookies.