18.3 C
Chania
Saturday, November 23, 2024

Φωτορεπορτάζ: Κατάμεστο το Θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” στη 2η μέρα του Μουσικού Φεστιβάλ Χανίων με Κυπουργό, Σαρρή και Περράκη – Το πρόγραμμα της τελευταίας μέρας

Ημερομηνία:

Η FAir Productions Christos Garmpidakis, η Περιφέρεια Κρήτης και ο Δήμος Χανίων συνδιοργανώνουν για δεύτερη χρονιά το Μουσικό Φεστιβάλ Χανίων, φέτος με τον υπότιτλο “2”, στο Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης στην Πλατεία Κατεχάκη στο Βενετσιάνικο λιμάνι των Χανίων, το Σάββατο 12, την Κυριακή 13 και τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024.

Εκατοντάδες Χανιώτες γέμισαν την Κυριακή το Θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” για να παρακολουθήσουν τη 2η ημέρα του Μουσικού Φεστιβάλ Χανίων. Εκεί βρισκόταν εκ μέρους της Περιφέρειας Κρήτης, η Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού κ. Σοφία Μαλανδράκη. Δεν υπήρξε παρουσία εκ μέρους του Δήμου Χανίων.

Την βραδιά ξεκίνηση η Χανιώτισσα μουσικός με διεθνή καριέρα Σοφία Σαρρή.

Η μουσική της Σοφία Σαρρή είναι προσωπική, παγανιστική και μαγική. Ένα σύμπαν όπου οι ασυμβίβαστες αποφάσεις είναι ευπρόσδεκτες επιτρέποντας στην κρητική λύρα, ένα ξεχωριστό λαϊκό όργανο από τα βουνά του νησιού καταγωγής της, της Κρήτης, να αισθάνεται άνετα όταν τοποθετείται μαζί με το αναλογικό synth, το βιμπράφωνο και μερικά κακά διπλά μπάσα τύμπανα.

Το φεγγάρι, ο κούκος, ο λύκος και τα έγχορδα μαζί με τα ηλεκτρονικά micro beats μοιάζουν να συγχωνεύονται τέλεια με τα τόσο λεπτά όσο και δυνατά φωνητικά της Sofia, εκδηλώνοντας την παντοδυναμία της φύσης.

Το ταξίδι της Σοφίας μέσα από τη μουσική και το τραγούδι είναι μακρύ. Ερμηνεύοντας και συνθέτοντας για συγκροτήματα με διαφορετικό υπόβαθρο, όπως η post-rock κολεκτίβα των Night on Earth, μια πραγματική πρωτοπόρος της indie σκηνής της Αθήνας.

Αυτή τη φορά η παρόρμηση ήταν να θέσει και να αφηγηθεί σχολαστικά τα μουσικά μονοπάτια που είχε εξερευνήσει μέχρι τώρα. Να χειριστεί τη φωνή της ως ισότιμο όργανο ανάμεσα σε άλλα όργανα και να ξεδιπλώσει το μυστικιστικό παράλληλο σύμπαν της.

Πειραματίζεται τόσο με τις παραδοσιακές φόρμες όσο και με τις σύγχρονες, ενώ παραμένει πιστή στη συγχώνευση της γενιάς της με μαζικές ηχητικές και μουσικές πληροφορίες.

Ακολούθησε η Ελένη Παπασπύρου η οποία παρουσίασε για πρώτη φορά το έργο του Χανιώτη συνθέτη σύγχρονης μουσικής Πέτρου Περράκη με τίτλο “Η Πριμαντόνα Μέλπω”.

Ο μουσικός Πέτρος Περάκης μελέτησε πιάνο και θεωρητικά, εργάστηκε στην εκπαίδευση, συνέθεσε λίγα έργα, κυρίως για φωνές και οργανικά σύνολα, συνεργάστηκε με τον “Σείριο” και την “Ορχήστρα των Χρωμάτων” και διακρίθηκε “μάλλον εκ παραδρομής”, όπως λέει ο ίδιος, με το βραβείο “Νίκος Καζαντζάκης”.

Η Ελένη Παπασπύρου πήρε το Δίπλωμα Πιάνου με τον Δ.Τουφεξή και στη συνέχεια σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και πιάνο στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης του Γκρατς της Αυστρίας. Το 2006 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην ερμηνεία και παιδαγωγική του πιάνου στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης της Βιέννης. Παράλληλα, παρακολούθησε σεμινάρια σύγχρονης μουσικής με τις ορχήστρες Klangforum Wien και Ensemble Moderne και μαθήματα με καταξιωμένους σολίστ όπως Β. Τσόπελα, Β. Στυλιανού, Th. Paraskivesko, S. Speidel, C. Graf. Ασχολείται ιδιαίτερα με τη νεοελληνική έντεχνη μουσική δημιουργία και πραγματοποιεί συχνά πρώτες εκτελέσεις σύγχρονων έργων, όπως είναι και η Πριμαντόνα Μέλπω του Πέτρου Περάκη. Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και διδάσκει πιάνο στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου και το Ωδείο Δήμου Ηρακλείου.

Ο γνωστός συνθέτης Νίκος Κυπουργός διεύθυνε κουαρτέτο, σολίστες και χορωδία για να ερμηνεύσουν επιλεγμένα κομμάτια από το έργο του. Το κουαρτέτο αποτελείται από τις/τους: Δέσποινα Βαϊγκούση (βιολοντσέλο), Σπύρο Βαϊγκούση (πιάνο), Λευτέρη Βαϊγκούση (βιολί) και Νίκο Λάππα (πνευστά). Τραγουδούν η Ελίτα Κουνάδη, η Αλεξία Κατσανεβάκη, ο Άκης Πιτσάνης και το χορωδιακό σχήμα Καντιλένα, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Καλούτση.

Ο Νίκος Κυπουργός γεννήθηκε στην Αθήνα στις 21 Απριλίου του 1952. Σπούδασε θεωρητικά της Μουσικής και σύγχρονες τεχνικές με τον Γιάννη A. Παπαϊωάννου και παράλληλα Νομικά και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο Παρίσι (1979-83) με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, στο Κονσερβατουάρ, καθώς και δίπλα στους Mαξ Nτόυτς (École Normale), Iάννη Ξενάκη (Σορβόνη), κ.ά. Μελέτησε επίσης Εθνομουσικολογία και Μουσική Παιδαγωγική.

Στενός συνεργάτης του Mάνου Xατζιδάκι (Τρίτο Πρόγραμμα 1975-1980, Σείριος 1985-2000, Αγώνες Τραγουδιού Κέρκυρας 1980 και 1981 και Καλαμάτας 1992 κ.ά.) και ενορχηστρωτής σημαντικών έργων του (Λαϊκή Αγορά, Αμοργός, κ.ά.).

Έχει γράψει φωνητική μουσική (το έργο του «Knots για 16 φωνές» τιμήθηκε με το A΄ Βραβείο στο Διεθνές Βήμα Συνθετών της UNESCO το 1979), ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για χορό καθώς και τραγούδια.

Για το Μουσικό Θέατρο έχει γράψει τα έργα: Σιωπή ο βασιλιάς ακούει, μιούζικαλ (παραγγελία ΟΜΜΑ, 1993), Προσοχή ο πρίγκιπας λερώνει, όπερα και για παιδιά (παραγγελία ΕΛΣ, 2013), Ειρήνη του Αριστοφάνη, μουσική κωμωδία (Εθνικό Θέατρο, 2017), Μήδεια του Μποστ, κωμική όπερα, (παραγγελία ΕΛΣ, 2019).

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μουσική για το θέατρο, συνεργαζόμενος με το Εθνικό Θέατρο, το KΘBE, το Θέατρο Τέχνης, το Αμφιθέατρο, το Ανοιχτό Θέατρο, τη Νέα Σκηνή, τις Μορφές, το Θέατρο του Νότου, το Θέατρο του Νέου Κόσμου κ.ά. Έχει τιμηθεί με το βραβείο θεατρικής Μουσικής Δημήτρης Μητρόπουλος (1998), το βραβείο Ένωσης Κριτικών για την παράσταση Σωσμένος (1991) και το βραβείο Αθηνοράματος για την Νύχτα της Κουκουβάγιας και τον Γυάλινο Κόσμο (1998).

Παράλληλα έγραψε μουσική για τον κινηματογράφο σε πολλές ελληνικές και ξένες παραγωγές, ενώ την πενταετία 1991-1995 ασχολήθηκε και με τη μουσική για την τηλεόραση. Για τη μουσική του στον Κινηματογράφο έχει τιμηθεί πολλές φορές: με το Κρατικό Βραβείο του YΠΠO (Rom, 1990 – Tο Πεθαμένο Λικέρ, 1993 – Μεταίχμιο, 1994 – Ελεύθερη Κατάδυση, 1995), καθώς και με το Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Aenigmα est, 1990 – O Δραπέτης, 1991 – Το Πεθαμένο Λικέρ, 1992 – Μεταίχμιο, 1994 και ‘Ύποπτος Πολίτης, 1994). Για το Πεθαμένο Λικέρ τιμήθηκε και με το Βραβείο Μουσικής στο Διεθνές Φεστιβάλ της Βαλένθια (1993) ενώ για το Four Corners of Suburbia με το βραβείο Μουσικής στο Φεστιβάλ της Avignon (2006).

Τιμήθηκε ακόμη με το Βραβείο Μουσικής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας για τις ταινίες: Τη Νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη (2008) και Φιλιά εις τα παιδιά (2011). Το 2016 τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για το συνολικό έργο του. Τιμήθηκε επίσης με το Βραβείο Μουσικής της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για την ταινία Πολυξένη (2018) και για την ταινία Ράφτης (2021). Η ταινία Ράφτης τιμήθηκε και με το βραβείο Μουσικής στο Φεστιβάλ της Valencia (2021), ενώ η ταινία Kerr με το Βραβείο Μουσικής στο Φεσιβάλ της Antalya (2021) και στο Φεστιβάλ της Σμύρνης (2022).

Έχει πραγματοποιήσει σεμινάρια για τη μουσική στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο, σε πολλές πόλεις της Ελλάδας καθώς επίσης στο Εθνικό Θέατρο (2015 -2018) και στο Μουσικό Χωριό στον Άγιο Λαυρέντιο.

Από νωρίς τον απασχόλησε η σχέση των παιδιών με τη μουσική, προσεγγίζοντάς την τόσο από την πλευρά της δημιουργίας και μέσα από διαφορετικούς δρόμους όπως το ραδιόφωνο, το θέατρο για παιδιά, η δισκογραφία, [Εδώ Λιλιπούπολη (1980), Νανουρίσματα (1985)Τα Μυστικά του Κήπου (2001)], όσο και από την πλευρά της εκπαίδευσης. Συμμετείχε μαζί με τον Μιχάλη Γρηγορίου, τον Γιώργο Κουρουπό και τον Δημήτρη Μαραγκόπουλο στη σύνταξη ενός σύγχρονου ελληνικού μουσικοπαιδαγωγικού προγράμματος (1983-88) το οποίο δίδαξε και ο ίδιος στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ενώ παράλληλα δίδαξε σε ωδεία της Αθήνας και της Καλαμάτας. Ήταν ο βασικός εισηγητής στο 15ο Διεθνές Μουσικοπαιδαγωγικό Συνέδριο ΙSΜΕ στη Θεσσαλονίκη το 2012 με θέμα Μουσική και Τραγούδι για παιδιά.

Από το 2015 είναι υπεύθυνος (ενορχήστρωση – διεύθυνση) για τη συνάντηση των Μουσικών Σχολείων που πραγματοποιείται κάθε άνοιξη στην Ξάνθη με τον τίτλο Ξάνθη, Πόλις ονείρων.

Το 2010 δημιούργησε μαζί με μια ομάδα μουσικών, που ζουν όλοι στη Σύρο, την Ορχήστρα των Κυκλάδων, την οποία και διευθύνει. Η ορχήστρα έχει δώσει δεκάδες συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. (http://cycladesorchestra.gr).

Την πενταετία 2013-2017 επιμελήθηκε και παρουσίασε στην ΕΡΤ 2 την εκπομπή «Τα μυστικά της Μουσικής», μια σειρά 31 επεισοδίων, ένα ταξίδι στα μυστικά της μουσικής από τη δημιουργία και την ερμηνεία, μέχρι την τεχνολογία και την εκπαίδευση, τις γλώσσες και τα επαγγέλματα της μουσικής.

Το πρόγραμμα της τελευταίας ημέρας του φεστιβάλ:

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, 21:00

  • Η Dalot (Μαρία Παπαδομανωλάκη) από τα Χανιά, θα παρουσιάσει καινούριο έργο της, στο οποίο ηχογραφήσεις πεδίου από τις πόλεις που έχει ζήσει τα τελευταία 15 χρόνια διαμορφώνουν τη βάση για μια ατμοσφαιρική περιπλάνηση στο χρόνο με τη συνοδεία live electronics και πιάνου.
  • Ο Χανιώτης συνθέτης και παραγωγός Χρήστος Γαρμπιδάκης θα παρουσιάσει για δεύτερη φορά το έργο του “Μνήμη”, έναν κύκλο συνθέσεών του σε ποίηση Ελένης Μαρινάκη, Λεωνίδα Κακάρογλου, Κώστα Κουτσουρέλη, Γιώργου Κτιστάκη, Γιάννη Καρτεράκη, Ειρήνης Λαγουδάκη και δικής του, με τον ίδιο στο πιάνο, το τραγούδι και την απαγγελία και την Αφροδίτη Στρατή στο τραγούδι, την απαγγελία και τα φωνητικά.

Δείτε φωτογραφίες από τις πρόβες Christos Garmpidakis Dergar:

Εκτός από τις συναυλίες, τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, το φεστιβάλ προσφέρει δωρεάν τα παρακάτω εργαστήρια:

  • 14:00: Εργαστήριο Κινηματογραφικής Μουσικής, με τον Νίκο Κυπουργό.
  • 16:00: Εργαστήριο με τίτλο Σύνθεση με Ηχογραφήσεις Πεδίου (field recording: από την ακρόαση ενός ηχητικού περιβάλλοντος, στην ηχογράφησή του και τη σύνθεση), με τη Dalot (Μαρία Παπαδομανωλάκη).

Τα εισιτήρια για τις συναυλίες είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ και στοιχίζουν 12€ (1η μέρα), 15€ (2η  μέρα), 10€ (τρίτη μέρα) και 33€ (τριήμερο), ενώ στην είσοδο θα στοιχίζουν 13€, 16€, 11€ και 36€ αντίστοιχα.

Για περισσότερες πληροφορίες, ηχογραφήσεις από το περσινό φεστιβάλ και συνδέσμους, παρακαλούμε επισκεφτείτε τον ιστότοπο του φεστιβάλ: https://www.chaniamusicfestival.com/

Θυμηθείτε τι έγινε την 1η ημέρα του φεστιβάλ:

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Ρωσία θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των «ασταμάτητων» βαλλιστικών πυραύλων Oreshnik

Τρόμος στον πλανήτη επικρατεί μετά την κλιμάκωση στον ρωσοουκρανικό...

Η «επιστροφή» του ΠΑΣΟΚ

Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Εδώ και λίγες ημέρες το ΠΑΣΟΚ αποτελεί...