ΤΟΠΙΚΑ

Χανιά: Τρέχουν και στους πεζόδρομους τα ηλεκτρικά πατίνια, παρά την σχετική απαγόρευση του νόμου

Τον τελευταίο καιρό και στα Χανιά βλέπουμε να κυκλοφορούν όλο και παραπάνω ηλεκτρικά πατίνια. Τα συγκεκριμένα οχήματα μπορούν να αναπτύσσουν αρκετά μεγάλες ταχύτητες με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι ότι δεν κάνουν σχεδόν καθόλου θόρυβο.

Λογικά λοιπόν, όταν κυκλοφορούν και αναπτύσσουν ταχύτητες σε πεζόδρομους το πρόβλημα που ήδη υπάρχει, γίνεται πολύ μεγαλύτερο και μετατρέπονται σε σοβαρό κίνδυνο για τους πεζούς αφού γίνονται πολύ δύακολα αντιπληπτά.

Μάλιστα, και στα Χανιά, πολλοί εργαζόμενοι ως ντελιβεράδες, λόγω απαγόρευσης μετακίνησής τους με άλλα οχήματα σε πεζόδρομους – όπως στην περιοχή της Παλιάς Πόλης – επιλέγουν τη μετακίνησή τους με ηλεκτρικά πατίνια που τους δίνουν την ελευθερία να μετακινούνται παντού δίχως τον κίνδυνο να τους γράψει η τροχαία.

Η αλήθεια όμως είναι ότι η μετακίνηση ηλεκτρικών πατινιών σε πεζόδρομους, αν και δεν απαγορεύεται, επιτρέπεται μόνο υπό πολύ αυστηρούς όρους με πρώτο και κύριο όρο ότι η ταχύτητα που θα αναπτύσσουν δεν θα ξεπερνά την ταχύτητα που αναπτύσσει ένας άνθρωπος όταν περπατά, δηλαδή, περίπου τα 6 χλμ/ώρα.

Το συγκεκριμένο όριο δε γίνεται σεβαστό από κανένα και ειδικά από όσους εργάζονται ως ντελίβερι με αποτέλεσμα να αποτελούν κίνδυνο για τους πεζούς.

Πιο αναλυτικά, αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι τα ηλεκτρικά πατίνια είναι Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.). Τα οχήματα αυτά ανάλογα με την ταχύτητα τους, ανήκουν στις εξής κατηγορίες:

  • Οχήματα που η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα κυκλοφορούν ως… πεζοί.
  • Οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν ξεπερνάει τα 25 χλμ./ώρα.

Για τη δεύτερη κατηγορία το ηλεκτρικό πατίνι το θεωρούμε ποδήλατο και πρέπει να τηρεί τους κανόνες σήμανσης και σηματοδότησης. Επομένως είναι κατανοητό ότι αν η μέγιστη ταχύτητα δεν ξεπερνάει τα 6 χλμ./ώρα, τότε το ηλεκτρικό πατίνι κυκλοφορεί στο πεζοδρόμιο.

Αυτό ισχύει, γιατί τα θεωρούμε… πεζούς και μπορούν να κυκλοφορούν ως πεζοί! Την κίνηση στο πεζοδρόμιο ο Κ.Ο.Κ. δεν την επιτρέπει αν η ταχύτητα του πατινιού ξεπερνάει τα 6 χλμ./ώρα.

Σημειώνουμε ότι τα πατίνια δεν είναι εξοπλισμένα με καθρέφτες οπισθοπορείας για να παρέχουν στον οδηγό καλύτερη ορατότητα, ενώ σε περίπτωση σύγκρουσης ενός πατινιού και ενός πεζού, ο πεζός είναι πιθανό να τραυματιστεί πιο σοβαρά από έναν αναβάτη ηλεκτρικού πατινιού.

Τα ατυχήματα με πεζούς και πατίνια είναι συχνά, όμως όπως αναφέρουν μέλη της επιστημονικής ομάδας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», η καταγραφή τέτοιων συμβάντων είναι αρκετά δύσκολη, καθώς οι συγκρούσεις είναι τις περισσότερες φορές μονομερείς πτώσεις, δηλαδή εμπλέκεται μόνο ένας χρήστης του δρόμου, επομένως αν δεν καταλήξει ο χρήστης στο νοσοκομείο δεν γίνεται γνωστό το συμβάν.

Από δημοσιεύματα, γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια από το 2019 έως το 2022.

Τι ορίζουν οι ειδικοί κανόνες;

Σύμφωνα με την παράγραφο 11 του Άρθρου 40 (Ειδικοί κανόνες για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο) αν μπορεί να κινηθεί ένα Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα μαζί με πεζούς, τότε οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να κινηθούν με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς. Επίσης σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει να παρενοχλούν τους πεζούς και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

Τέλος, όπως ορίζει η παράγραφος 3 του ίδιου άρθρου, οι οδηγοί ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να κατέβουν από αυτά και να τα οδηγήσουν βαδίζοντας, όταν υπάρχει εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.

 

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Οι πρώτες δηλώσεις του Σωκράτη Φάμελλου: “Ο ΣΥΡΙΖΑ ξαναξεκινάει. Θα χτίσουμε το σπίτι μας από την αρχή”

Σε μία ιστορική ημέρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Σωκράτης Φάμελλος, νέος πρόεδρος του κόμματος, προχώρησε…

9 hours ago

Συντριπτική νίκη Πολάκη σε όλες τις κάλπες στα Χανιά – 100% στα Σφακιά – Αναλυτικά τα αποτελέσματα με ποσοστά

Η συμμετοχή στις εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Χανίων χαρακτηρίστηκε από μεγάλη προσέλευση, με…

9 hours ago

Η πρώτη δήλωση Πολάκη: “Σήμερα είναι μια μέρα χαράς για τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί το σχέδιο ρευστοποίησης από την ολιγαρχία απέτυχε”

Ο Παύλος Πολάκης, μετά την ολοκλήρωση των εσωκομματικών εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ, όπου κατέλαβε τη δεύτερη…

9 hours ago

ΟΟΣΑ: Ξεζουμίζει τα νοικοκυριά η έμμεση φορολόγηση – Πρωταθλητές στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

Μπορεί ο πρωθυπουργός να υπόσχεται φοροελαφρύνσεις για τη μεσαία τάξη, εν τω μεταξύ όμως η…

9 hours ago

Οι Αποκορωνιώτες ενώνουν τον αγώνα τους με τους κατοίκους των Κεραμειών ενάντια στους πυλώνες

Στις 28 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τους κατοίκους των Κεραμειών, με στόχο την ενημέρωση…

10 hours ago

Εκλογές ΣΥΡΙΖΑ: Νέος πρόεδρος ο Σωκράτης Φάμελλος

Ο Σωκράτης Φάμελλος είναι ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, καθώς κατάφερε να επικρατήσει από την…

10 hours ago

This website uses cookies.