Του Γιώργου Ουρανού
Ο ποιητής Σεφέρης στοχαζόμενος την αγαπημένη του πατρίδα!
Κοντεύει πια ένας ολόκληρος αιώνας που η Ελλάδα συνεχίζει να θάβει τα όνειρά της
Αν θεωρήσουμε πως η Μικρασιατική εκστρατεία και ο αφανισμός του Ελληνισμού της Ανατολίαςτο ΄22 προκάλεσετη μεγαλύτερη οδύνη στη χώρα μας από τα χρόνια της ανεξαρτησίας της, δεν πέρασε δεκαετία που να μην υπάρξει και κάποια Εθνική τραγωδία. Ήταν η δικτατορία της 4ης Αυγούστου του Μεταξά του ΄36, η Γερμανική κατοχή του ΄40, ο εμφύλιος του ΄47-΄49, η αποστασία του ΄65 και η δικτατορία του ΄67,η τραγωδία του Πολυτεχνείου του ΄73, οι σεισμοί στην Θεσσαλονίκη και την Αθήνα του ΄78 και του΄81 αντίστοιχα, ο νεότερος σεισμός στην Αθήνα του ΄99,το ναυάγιο του Σάμινα του2000, η τραγωδία με τους μαθητές στα Τέμπη του ΄03, οι πυρκαγιές στην Ηλεία του ΄07,οι τραγικές συνέπειες της οικονομικής κρίσης του ’09,η τραγωδία στο Μάτι του ΄18, όπως και η τελευταία τραγωδία του τρένου, ξανά στα‘’μοιραίαΤέμπη΄΄τον Φεβρουάριο του΄23 ! Ήδη όμως έχει συμπληρωθείένας αιώνας συμφορών!
Οι μέρες του ΄36και ο Σεφέρης
Ο βραβευμένος με Νόμπελ , ποιητής μας Γιώργος Σεφέρης , αναφέρθηκε με τον ‘’σπαρακτικό ’’στίχο, ‘’ όπου και να ταξιδέψω, η Ελλάδα με πληγώνει’’, στο ποίημά του «Με τον τρόπο του Γ.Σ.»,που έγραψε το καλοκαίρι του 1936. Αλήθεια τι συνέβαινε την περίοδο αυτή στην Ελλάδα , που έκανε τον Σεφέρη να εμπνευστεί τον στίχο του αυτό !Στο ποίημά του μιλά σε προσωπικό τόνο γι’ αυτά που τον πληγώνουν στην Ελλάδα του 1936. Στη χώρα, εν μέσω πολιτικού αναβρασμού, ένα χρόνο νωρίτερα είχε παλινορθωθεί η μοναρχία και λίγους μήνες αργότερα θα κηρυσσόταν η δικτατορία του Μεταξά. Κατά τους μελετητές της ποίησής του, στο ποίημα, ο Σεφέρης φαίνεται να θρηνεί για την κατάντια της πατρίδας του, εκφράζοντας μια θλίψη που δικαιολογείται από την αδράνεια των πολιτών και την αναμενόμενη επιδείνωση της πολιτικής κατάστασης.Εδώ αξίζει να σημειώσουμε, ότι ο Σεφέρης υπηρετώντας στη διπλωματική υπηρεσία του υπουργείου εξωτερικών ήδη από το 1927,είχε άμεση αντίληψη των πολιτικών τεκταινόμενων της περιόδου αυτής.Μάλιστα από το1931 υπηρετούσε ως υποπρόξενος κατ΄αρχήν, και ως διευθύνων του Γενικού προξενείουστο Λονδίνο αργότερα, έως και τον Δεκέμβριο του 1934 που επέστρεψε στην υπηρεσία των Αθηνών. Από δε τον Οκτώβριο του 1936 έως και τον Οκτώβριο του 1937 υπηρέτησε ως πρόξενος στην Κορυτσά, για να επιστρέψει κατόπιν, ξανά στην Αθήνα.
Η πολυτάραχη περίοδος ’33 – ΄36
Ακριβώς το καλοκαίρι του 1936 ήταν μια τραγική περίοδος της νεότερης Ελλάδας, που σημαδεύτηκε με την κήρυξη της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου του Μεταξά. Οι ατέρμονες πολιτικές συγκρούσεις που είχαν ήδη ξεκινήσει από τα τέλη του΄32 και συνεχίστηκαν με τις εκλογές του Μαρτίου του ΄33 και την δολοφονική απόπειρα κατά του Ελευθέριου Βενιζέλου τον Ιούνιο, είχαν εξάψει τα πολιτικά και κοινωνικά ήθη. Στις επόμενες εκλογές του Μαρτίου του ΄35 το πολιτικό κλίμαέφτασαν σε τέτοια ένταση , με αποτέλεσμα τα φιλοβενιζελικά κόμματα του κέντρου, να απέχουν από τις εκλογές, και έτσι η δεξιά παράταξη εξέλεξε 292 βουλευτέςστους 300 της βουλής! Μέσα σε αυτόν τον πολιτικό και κοινωνικό ορυμαγδό, ο Βενιζέλος αναγκάσθηκε να αυτοεξορισθεί στο Παρίσι, η δε κυβέρνηση του Π. Τσαλδάρη τον καταδίκασε ερήμην ‘’εις θάνατον ‘’ως ‘’προδότη της πατρίδος’’.Τον Οκτώβριο του ΄35 με ένα δημοψήφισμα ιδιαίτερα αμφισβητούμενο΄΄, η δεξιά παράταξη επανέφερε τη βασιλεία, μετά από 10 χρόνια,η οποία είχε καταργηθεί ήδη από το 1924με το τότε δημοψήφισμα Οι νέες εκλογές του Ιανουαρίου του ΄36 με τις διατάξεις πια της βασιλείας, λόγω ισοδυναμίας φιλοβενιζελικών με 143 βουλευτές και αντιβενιζελικών με 142,δεν ανέδειξαν κυβέρνηση.Ωστόσο από τις 18 Μαρτίου είχε πεθάνει στο Παρίσι ο Εθνικός μας ηγέτης Ε.Βενιζέλος και η Ελληνική κυβέρνηση απαγόρευσε την εκφορά της σωρού του στην πρωτεύουσα, με αποτέλεσμα το καράβι που τον μετέφερε να κατευθυνθεί στα Χανιά όπου και ετάφη. Τελικά ο βασιλιάς έδωσε την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον Ι.Μεταξά που πήρε ψήφο εμπιστοσύνης στη βουλή.Σε λιγότερο από δυο μήνες πρωθυπουργός και βασιλιάς κήρυξαν τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου!
Η μοίρα του Ελληνισμού και οι συμφορές του
Αλήθεια μας τρομάζει που ο στίχος του Σεφέρη συνεχίζει να μας στοιχειώνει εν είδει προδιαγεγραμμένης μοίρας, ακόμη και σήμερα, ενενήντα τόσα χρόνια μετά. Ίσως δεν εξέλειπαν ακόμη οι συνθήκες, πολιτικές και κοινωνικές, που απoτελούν τις γεννεσιουργούς αιτίες σε αυτές τις συμφορές του Ελληνισμού. Στις περισσότερες απ΄αυτές , αν όχι και σε όλες,μπορούμε να διακρίνουμε πολιτικές παραβλέψεις, ανικανότητα χειρισμών, απροθυμία ανάληψης ευθύνης, αλλά και ατολμία ανάληψης πρωτοβουλιών δύσκολων μεν, αλλά πολύ ωφέλιμων για το λαό μας, οι οποίες όμως, δεν επιφέρουν κομματικά οφέλη.
Η περίοδος μετά τη μεταπολίτευση
Ειδικά την περίοδο των 50 τουλάχιστον τελευταίων χρόνων, από τη μεταπολίτευση και μετά, απαριθμούμε περίπου δέκα τέτοια τραγικά συμβάντα. Στις Εθνικές αυτές τραγωδίες,όπου οι ευθύνες πέραν των οφειλόμενων σε συγκεκριμένα πρόσωπα, μπορούν να χαρακτηριστούν ως διαχρονικές, θεωρούμε πωςβαρύνουν τις πολιτικές δυνάμεις ίσως και στο σύνολό τους. Σίγουρα οι εκάστοτε κυβερνώντες πολιτικοί βαρύνονται περισσότερο ως προς τις ευθύνες .Συγχρόνως όμως, και οι μη συμμετέχοντες πολιτικοί στην εξουσία ενέχουν και αυτοί ευθύνες, αφού δε κατάφεραν είτε να πείσουν τους κυβερνώντες είτε και να τους αναγκάσουν να λειτουργήσουν ανάλογα, ώστε να αποφευχθούν τα μοιραία, και να προστατευθούν οι Έλληνες πολίτες.
Η συσχέτιση του Σεφερικού στίχου με τη τραγωδία στα Τέμπη
Σίγουρα δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η περίοδος του ΄36μπορεί να παραλληλισθεί με την σημερινή. Ωστόσο όμως, μπορούμε να συσχετίσουμε την αγωνία του ποιητή με την πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη. Τον ποιητή τον πληγώνει αφάνταστα η αδράνεια των πολιτών, είτε ατομική είτε και συλλογική. Είναι αλήθεια πως η απάθεια αυτή, θάχει σχεδόν πάντα σαν αποτέλεσμα την αδυναμία της διαχείρισης της τύχης των πολιτών από αυτούς τους ίδιους. Όμοια, δεν θα υπάρχουν οι προϋποθέσειςγια τη δυνατότητα αποτροπής των τυχόν δυσάρεστων και μοιραίων γεγονότων . Η συντεταγμένη κοινωνία που μεριμνά τόσο για την διατήρησή της όσο και για την προαγωγή της σε επίπεδο ανώτερο της καθημερινότητάς της, έχει εκ πρωϊμίου τα μέσα και τις μεθόδους να περιφρουρείτα κοινωνικά και πολιτικά της κεκτημένα, τηρώντας φυσικά τις δεσμεύσεις της. Ως τέτοιοι μέθοδοι μπορούν να θεωρηθούν και τα παρακάτω :
Η κοινωνική αυτή αδράνεια που πληγώνει τον ποιητή, διαπιστώνεται και στη προκείμενη τραγωδία των τρένων στα Τέμπη. Δύο κυβερνητικά σχήματα διαδέχτηκαν το ένα το άλλο από τα μέσα της δεκαετίας του 2010 ως και σήμερα. Σίγουρα τόσο η μία κυβέρνηση όσο και η άλλη, διέθετε όλα τα χρονικά περιθώρια να διευθετήσουν το θέμα του απόλυτου εκσυγχρονισμού του συστήματος των Ελληνικών σιδηροδρόμων . Και οι δύο όμως κυβερνήσεις ολιγώρησαν ή και αδιαφόρησαν , με αποτέλεσμα να μην καταφέρουν να προάγουν το σύστημα στα επιθυμητά επίπεδα ασφάλειας.
Οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας
Την τελική ευθύνη λοιπόν, για τις συμφορές και τις τραγωδίες που μπορούν να τύχουν σε μια κοινωνία, την έχει η ίδια η κοινωνία. Για αυτό οι κοινωνικοί χώροι θα πρέπει πάντα να είναι ενεργοί, απόλυτα ενημερωμένοι, και πάντα να ανησυχούν για όλα πουσυμβαίνουν γύρω τους. Με αυτό τον τρόπο και μόνο, θα ελαχιστοποιούνται και οι πιθανότητες να συμβαίνουν εθνικές συμφορές και πολύνεκρα δυστυχήματα. Τα ατομικά λάθη και οι μεμονομένες ευθύνες, ποτέ δεν θα πάψουν να υπάρχουν.Μπορούν όμως να προλαμβάνονται και να διορθώνονται εφόσον θα πολλαπλασιάζονται οι δικλείδες ασφαλείας. Σίγουρα όμως η δημιουργία αυτών των δικλείδων ασφαλείας στο τελικό τους στάδιο,είναι υποχρεώσεις των κυβερνώντων.
Ο Βρετανοκαναδός επιστήμονας υπολογιστών, συχνά αναφερόμενος ως «πατέρας» της τεχνητής νοημοσύνης, Τζέφρι Χίντον, προειδοποίησε ότι οι πιθανότητες η…
Τηλεφωνική επικοινωνία με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν, Ιχμάν Αλίγιεφ, είχε ο Βλαντιμίρ Πούτιν με τον…
Ακόμα μία ανθρώπινη ζωή χάθηκε στους δρόμους της Κρήτης, μεγαλώνοντας τη μαύρη λίστα των θυμάτων…
Το Σωματείο Επισιτισμού Νομού Χανίων, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Μουσικών Ελλάδος – Παράρτημα Χανίων,…
Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες με έντονη βροχόπτωση και δριμύ ψύχος, πλήθος πιστών από όλη…
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ 2024 ΠΡΟΣ: Τον Ιερό Κλήρο, τις Μοναστικές Αδελφότητες και τον ευσεβή και φιλόθεο…
This website uses cookies.