Categories: ΘΕΣΕΙΣ

“Πιστοποίηση”

Πριν από δέκα μέρες, είδα με μεγάλη μου λύπη, άλλη μια επανάληψη αναδημοσίευσης μιας ανακοίνωσης του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, απ’ όπου αποφοίτησα. Η ανακοίνωση περιλάμβανε το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικό και Διδακτικής Επάρκειας, μια αμφιλεγόμενη εξειδίκευση και διάσπαση του πτυχίου του μαθηματικού που απασχολεί τη μαθηματική, και όχι μόνο, κοινότητα για πάνω από δέκα χρόνια.

Η παιδαγωγική ή εκπαιδευτική επάρκεια είναι μια πιστοποίηση που επινοήθηκε και άρχισε να υλοποιείται λίγα χρόνια μετά την εφαρμογή του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη, συν τοις άλλοις, και των εκπαιδευτικών στα σχολεία και με τη μαζικότατη συμμετοχή αποφοίτων τμημάτων των λεγόμενων καθηγητικών σχολών. Αυτό συνεπαγόταν ότι εάν για παράδειγμα η Ελλάδα διέθετε το 2003 περίπου 5 χιλιάδες μαθηματικούς, το εκπαιδευτικό σύστημα ήταν οργανωμένο για να προσλάβει 100 σε διάστημα δύο ετών. Το 2005, την επόμενη φορά που θα δινόταν ο ΑΣΕΠ, οι απόφοιτοι μαθηματικών αυξάνονταν και ξεπερνούσαν κατά πολύ τους 5 χιλιάδες, οπότε στην ουσία το κράτος βρέθηκε αντιμέτωπο με ένα πρόβλημα που δημιούργησε το ίδιο. Εκεί λοιπόν ήρθε ο ρόλος του πιστοποιητικού να κάνει τον διαχωρισμό και να μας πει ότι μπορεί μεν να είμαστε μαθηματικοί, αλλά αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι μπορούμε και να διδάσκουμε τα μαθηματικά.

Το πιστοποιητικό που προβλέπει την επιτυχία σε 8 επιπλέον μαθήματα δίνεται μόνο στους φοιτητές που επιτύχουν πλήρως σε αυτά. Πρόκειται ουσιαστικά για μια επιπλέον διάσπαση των πτυχίων μας που έρχεται σε αντίθεση με την ουσιαστική αρχή των επιστημών ότι η μετάδοση της γνώσης έρχεται αν και μόνο αν σου τη μεταδώσει κάποιος που την κατέχει. Με λίγα λόγια το μόνο που εξασφαλίζει σε έναν εκπαιδευτικό τη δυνατότητα του να μεταφέρει τις γνώσεις του σε άλλους είναι να κατέχει την ίδια τη γνώση και το ενδιαφέρον του προς αυτή. Οτιδήποτε επιπλέον δεν είναι αυτό που εξασφαλίζει από μόνο του τη δυνατότητα στη διδασκαλία αλλά αντίθετα η εμπειρία έχει δείξει ότι αποτελείται από εκπαιδευτικές μεθόδους οι οποίες εκτός του ότι έχουν αποτύχει από την ίδια την ζωή, αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς. Άλλωστε προκατασκευασμένες λύσεις δεν υπάρχουν στην εκπαίδευση και στη μάθηση γιατί ακριβώς κάθε περίπτωση διαφέρει μέσα στο χωροχρόνο. Η μόνη προϋπόθεση είναι να δίνεται η ίδια δυνατότητα σε όλους να έχουν πρόσβαση σε αυτή επί ίσοις όροις.

Αυτά είναι δεδομένα τα οποία τα κατέχει και η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα και πηγάζουν από τη γέννηση των επιστημών. Άλλωστε για αυτόν ακριβώς το λόγο οι καθηγητές Πανεπιστημίου μπορούν και διδάσκουν χωρίς να έχουν διδακτική επάρκεια, γιατί το διδακτορικό είναι αυτό που εξασφαλίζει, ή πρέπει να εξασφαλίζει, την ίδια τη γνώση και συνεπώς την μετάδοση της.

Βλέπουμε λοιπόν ότι η συγκεκριμένη πιστοποίηση επινοήθηκε όχι για την καλυτέρευση του εκπαιδευτικού έργου αλλά για το διαχωρισμό των μαθηματικών σε αυτούς που την έχουν στα χαρτιά και σε αυτούς που δεν την έχουν, ώστε σταδιακά να αποκλειστούν οι δε και να περισταλούν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Αυτό δεν ισχύει βέβαια μόνο για τους μαθηματικούς αλλά αύριο μεθαύριο και για τους φιλόλογους, τους φυσικούς, τους χημικούς κλπ. Το εκπαιδευτικό έργο το οποίο σίγουρα πρέπει να αναβαθμιστεί στην Ελλάδα δεν είναι απόρροια των καθηγητών του αλλά του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος και του τι δυνατότητες δίνει τόσο στον εκπαιδευτικό όσο και στον εκπαιδευόμενο. Για παράδειγμα και τον καλύτερο εκπαιδευτικό να βάλουμε μέσα σε μια αίθουσα 35 παιδιών τότε δε θα μπορέσει να αποδώσει σωστά στο έργο του, γιατί ακριβώς το πρόβλημα εντοπίζεται αλλού. Επομένως ως εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να γίνουμε τα εξιλαστήρια θύματα ενός αποτυχημένου εκπαιδευτικού συστήματος και σίγουρα να μην αφήσουμε τα πιστοποιητικά αυτά να καθορίζουν την επαγγελματική μας κατάρτιση.

 Δημήτρης Πολυχρόνης
Μαθηματικός
Απόφοιτος Π.Κ.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καθήκον να ξαναγίνει σοβαρό κόμμα – Νέο προσκλητήριο σε όσους «απογοητεύτηκαν»

«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καθήκον να ξαναγίνει ένα σοβαρό και συγκροτημένο κόμμα, γι’ αυτό και έχουν…

6 hours ago

Κουτσούμπας: «Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει, έχουμε πρόγραμμα εξουσίας»

«Δεν θα συμφωνήσω ότι έχει επικρατήσει η άποψη «’ότι το ΚΚΕ δεν θέλει να κυβερνήσει’», τόνισε ο…

6 hours ago

Λογοτεχνία και Μαθηματικά – ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΘΗΜΑΤΑ

Του Γιάννη Γ. Καλογεράκη Μαθηματικού Στατιστικολόγου  Επιτ. Σχολικού Συμβούλου Μαθηματικών (Την αμαθίαν καταλύεται η αλήθεια)…

6 hours ago

Καταγγελία Ευτύχη Δημαλάκη για παράνομη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου Δημοτικής Εταιρείας στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου

Ο κ. Ευτύχης Δαμηλάκης, Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Δήμου Καντάνου-Σελίνου και Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής,…

6 hours ago

Οι “Onirama” ξεσήκωσαν το κέντρο της Χανιώτικης Αγοράς και έκλεισαν δυναμικά τις εκδηλώσεις του Επιμελητηρίου Χανίων «Χριστούγεννα Μουσικά στη Χανιώτικη Αγορά»

Σήμερα, στο κέντρο της Αγοράς της πόλης των Χανίων, ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις που διοργάνωσε…

6 hours ago

Τα Χανιά, το Ρέθυμνο, η Ρόδος οι περιοχές με τα περισσότερα τροχαία στη χώρα μας – H Κρήτη μέσα στις στις πέντε χειρότερες περιοχές της Ευρώπης

Αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023 είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα (68…

6 hours ago

This website uses cookies.