Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Σημαντικά προβλήματα προκύπτουν από την εκ νέου ενεργοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον νέο Β.Ο.Α.Κ. όσον αφορά στο τμήμα Χανιά/Χερσόνησος», κατέθεσαν σήμερα 30 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία του Βουλευτή Χανίων και αναπληρωτή Τομεάρχη Διαφάνειας της Διοικητικής Δράσης Παύλου Πολάκη.
Στην ερώτησή τους οι Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν ότι…:
Τον Μάιο του 2021, δηλαδή με καθυστέρηση περίπου 24 μηνών, η κυβέρνηση αποφάσισε να συνεχίσει και να ενεργοποιήσει εκ νέου τη διαγωνιστική διαδικασία που είχε παραλάβει για την υλοποίηση του νέου Β.Ο.Α.Κ. Δυστυχώς, όμως, μετά την ολοκλήρωση της περίπου εξάμηνης διαβούλευσης κατά την οποία κατατέθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις από το Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Δήμους αλλά και από φορείς πολιτών, με στόχο την βελτίωση της χάραξης του έργου, καμία από αυτές δεν φαίνεται να έχει μέχρι στιγμής ληφθεί υπόψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η κατατεθείσα προς αδειοδότηση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος, από τα συνολικά 157,5 χλμ αφορά μόνο στα 107χλμ περίπου, ενώ δεν συμπεριλαμβάνει τις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων.
Στις 26 Οκτωβρίου 2021 έγινε η 1η επίσημη υποβολή του Προγρ/τος ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος αποτελεί στρατηγικής σημασίας έργο, μήκους 154 χλμ, το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης και με συνολικό προϋπολογισμό 1,605 δις. € (προ ΦΠΑ), εκ των οποίων η ιδιωτική συμμετοχή εκτιμάται σε 650 εκ. ευρώ. Από τα 2,2 δις € του προγράμματος, προβλέπονται περίπου 367εκ. € αποκλειστικά για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά/ Χερσόνησος (85% ευρωπαϊκή και 15% εθνική), ποσό που υπολείπεται σαφώς από τα 600 εκ. € που είχαν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών κατά την παρουσίαση του έργου στα Χανιά, τον Μάιο 2021.
Επιπλέον, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει δεσμευτεί το ποσό των 427 εκ € για ολόκληρο τον ΒΟΑΚ (Κίσσαμος/Σητεία) εκ των οποίων τα 186 εκ € έχουν ήδη δεσμευτεί για το δημόσιο έργο που αφορά στο τμήμα Νεάπολη/Άγιος Νικόλαος ενώ περίπου 100 εκ € αναμένεται να δεσμευτούν για το τμήμα Χερσόνησος/Νεάπολη. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, για το τμήμα Χανιά/χερσόνησος αναμένεται ότι δεν θα απομείνουν περισσότερα από 140 εκ €.
Συμπερασματικά, από τα δυο χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν εξασφαλιστεί το πολύ 510 εκ € (367 εκ + 140 εκ=507 εκ €), ποσό το οποίο (ακόμη και αν ληφθούν υπόψη τυχόν εκπτώσεις που θα δοθούν), υπολείπεται σημαντικά από αυτό που έχει προϋπολογιστεί για το έργο.
Και συνεχίζοντας τονίζεται στην ερώτηση ότι πέρα από τα παραπάνω, προκύπτει ότι αναγκαία οδικά έργα όπως η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων και το λιμένα της Σούδας (έργο που έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού και έχει ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών) δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι μέχρι στιγμής στο ΕΣΠΑ προβλέπεται η ένταξη μόνο του τμήματος Χανιά/Χερσόνησος. Καθώς επίσης ότι…, από την κατατεθείσα ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά/Χερσόνησος απουσιάζουν τα σημεία στα οποία ενδεχομένως θα τοποθετηθούν σταθμοί διοδίων, οι οποίοι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης θα αφορούν στο σύνολο των μετακινούμενων οχημάτων. Τα προσδοκώμενα έσοδα από τα διόδια του έργου, όπως αποκαλύφτηκε πρόσφατα σε ΜΜΕ, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δις €, μεγάλο μέρος των οποίων αναμένεται, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, ότι θα πληρωθεί από τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων που θα κινούνται καθημερινά χρησιμοποιώντας το δρόμο για μικρές αποστάσεις.
Τέλος, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Παύλος Πολάκης
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σια)
Αυγέρη Θεοδώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλειος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κώνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραίτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Πούλου Παναγιού
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέτυ)
Τζάκρη Θεοδώρα
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Χρηστίδου Ραλλία
Σε μια συγκινητική πράξη ανθρωπιάς, η οικογένεια μιας 45χρονης γυναίκας από τα Χανιά αποφάσισε να…
«Προτεραιότητα στα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία που αρχίζουν σήμερα έχουν οι ασθενείς που περιμένουν πάνω από χρόνο να…
Μια υπόθεση που είχε συγκλονίσει την κοινή γνώμη, έφτασε σήμερα στο τέλος της. Ο 41χρονος…
Μια ιστορικής σημασίας εξέλιξη σημειώνεται για το Πανεπιστήμιο Κρήτης, καθώς προχωρά η υλοποίηση του μεγάλου…
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Πολυτεχνείου Κρήτης διοργανώνει Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο «Ζωγραφική: Ιστορία της τέχνης και…
Συνάντηση με τον Αλέξη Τσίπρα είχε σήμερα ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σωκράτης Φάμελλος στο…
This website uses cookies.