“Είναι μόνο η αρχή” λένε όλοι όσοι γνωρίζουν περιστατικά κακοποίησης και σεξουαλικής παρενόχλησης στο θέατρο με αφορμή τις καταγγελίες εναντίον του Πέτρου Φιλιππίδη από την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, την Πηνελόπη Αναστασοπούλου και τη Λένα Δροσάκη, οι οποίες ζητούν αρχικά τη διαγραφή του από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Όταν η Ζέτα Δούκα κατήγγειλε τον Γιώργο Κιμούλη στην εκπομπή της Δανάης Μπάρκα για βίαιη συμπεριφορά, σε μια ερώτηση που της έκανε σχετικά τις καταγγελίες που είχαν έρθει εκείνες στις ημέρες στο φως από τη Σοφία Μπεκατώρου, κανένας δε μπορούσε να φανταστεί ότι είχε μόλις πέσει το πρώτο τουβλάκι του ντόμινο που αφορούσε κακοποιήσεις και παρενοχλήσεις λεκτικές, εργασιακές και σεξουαλικές μέσα στο ελληνικό θέατρο.
Και είναι η πρώτη φορά που στο ΣΕΗ έχουν φτάσει δεκάδες καταγγελίες, ενώ το νέο Πειθαρχικό που συστήθηκε πρόσφατα καλείται να εξετάσει με προσοχή το βάρος των καταγγελιών. Η τελευταία καταγγελία που έχει δει το φως της δημοσιότητας και απευθύνεται στο ΣΕΗ είναι αυτή τριών εξαιρετικά ταλαντούχων και γνωστών ηθοποιών, της Λένας Δροσάκη, της Άννας Μαρίας Παπαχαραλάμπους και της Πηνελόπης Αναστασοπούλου που κατηγορούν τον Πέτρο Φιλιππίδη αναφέροντας συγκεκριμένα περιστατικά επί και εκτός σκηνής για ασελγείς πράξεις, λεκτική βία και προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας.
Η αντίστροφη μέτρηση για ένα λαμπρό πρωταγωνιστή
Κανένας δεν περίμενε ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης ο λαμπερός απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης που είχε κάνει πάταγο για την κωμική του στόφα ήδη από την παράσταση τα “Θεικά Λόγια” δίπλα στη Μάγια Λυμπεροπούλου όταν εμφανίστηκε στο θέατρο για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 80 θα παρακολουθούσε μετά από 35 χρόνια καριέρας που συνοδεύεται από φήμη, πλούτο, ισχυρές γνωριμίες τη χιονοστιβάδα των καταγγελιών που οι φήμες θέλουν να είναι πολύ περισσότερες από τρεις πιθανώς, από το παράθυρο του νοσοκομείου Υγεία στο οποίο εισήχθη την Τετάρτη μετά από λιποθυμικό επεισόδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης πέρασε εκέινη τη μέρα ατέλειωτες ώρες στο τηλέφωνο με φίλους του, προσπαθώντας να διακρίνει τι μέλλει γενέσθαι σε ότι αφορά την περίπτωσή του. Τελικά όμως δεν μπόρεσε να διαχειριστεί τον θόρυβο που προκάλεσε με το εξώδικό του και τα όσα ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες. Μάλιστα την Τετάρτη καλά ενημερωμένες πηγές κάνουν λόγο για μια ένταση κατά την διάρκεια των γυρισμάτων της δημοφιλούς σειράς “Χαιρέτα μου τον πλάτανο”, με συγκεκριμένο άνδρα συνάδελφό του, μια πληροφορία όμως που δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Η οικογένειά του εξέδωσε ανακοίνωση και όχι το νοσοκομείο γεγονός που έκανε πολλούς να μιλούν για “θρασύδειλη συμπεριφορά” του που επιδιώκει τη συμπάθεια από την κοινή γνώμη.
“Είναι η τρίτη ημέρα εδώ στο νοσοκομείο για τον Πέτρο Φιλιππίδη. Συνεχίζονται οι εξετάσεις, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν πως δεν πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα ανησυχητικό. Εκτός απροόπτου, ο ηθοποιός θα πρέπει να μείνει εδώ για ακόμη ένα 24ωρο Δεν πρόκειται να βγει κάποιο ιατρικό ανακοινωθέν ή δελτίο Τύπου, όπως συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις“, είπε ο ρεπόρτερ της εκπομπής το Πρωϊνό, ενώ η οικογένειά του γράφει στο ανακοινωθέν της “Ο Πέτρος Φιλιππίδης εισήχθη σήμερα το απόγευμα εκτάκτως στο νοσοκομείο με συμπτώματα εγκεφαλικού επεισοδίου. Έχουμε εμπιστοσύνη στους ιατρούς και θα αναμένουμε τη γνωμάτευσή τους. Ευχαριστούμε όλους για τα μηνύματα αγάπης και τις ευχές που δεχόμαστε. Η οικογένεια του Πέτρου Φιλιππίδη”.
Η πίεση, οι φήμες και το αυτογκόλ
Οι φήμες τις τελευταίες ημέρες ολοένα και πλήθαιναν για καταγγελίες που αφορούν το όνομά του. Μερικές από αυτές είναι γνωστές μάλιστα η καταγγελία της Λένας Δροσάκη για την πρωτοφανή επίθεση που της έκανε στις πρόβες του έργου Οριάν Εξπρές οδήγησαν την Κάτια Δανδουλάκη στην απόφαση να τον απολύσει από σκηνοθέτη του έργου, ήταν ένα “κοινό μυστικό” του θεάτρου.
Κανένας δε μπορεί να γνωρίζει ποιος είναι ο μηχανισμός που οδήγησε τον Πέτρο Φιλιππίδη μέσω του δικηγόρου του να στείλει προς τα ΜΜΕ ένα προληπτικό εξώδικο, καρφώνοντας μόνος του το όνομά του ακόμα και σε αυτούς που δεν ήξεραν ή δεν ήθελαν να υποψιαστούν. Προφανώς ο ηθοποιός σε μια κίνηση για να προλάβει τις εξελίξεις και αφού όπως λέγεται ακόμα και οικεία του πρόσωπα έκαναν δεκάδες τηλεφωνήματα ακόμα και στο ΣΕΗ ώστε οι καταγγελίες να μη δημοσιοποιηθούν, ο ηθοποιός αποφάσισε και έστειλε το εξώδικο στο οποίο ανάμεσα σε άλλα αναγράφονται:
Το εξώδικο Φιλιππίδη
“Με λύπη παρατηρώ ότι τα τελευταία 24ωρα στήνονται ιδιότυπες τηλεδίκες. Αρνούμαι να κατακρεουργηθώ σε τηλεοπτικά παράθυρα, όπου ο κάθε ομιλών θα εκφέρει μια άποψη χωρίς να είναι σε θέση να διασταυρώσει προηγουμένως την όποια αναφορά σε αρμόδια αρχή, με αποτέλεσμα τη σπίλωση του ονόματός μου και της προσωπικότητάς μου”.
“Σέβομαι οποιονδήποτε επιθυμεί να καταγγείλει μια συμπεριφορά, αλλά η Πολιτεία έχει θεσπίσει μια συγκεκριμένη διαδικασία για κάθε καταγγελία, και σίγουρα αυτή δεν είναι μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, ιστοσελίδων μέσων κοινωνικής δικτύωσης” αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Φιλιππίδης.
“Ξέρετε ποιος είμαι τα τελευταία 35 χρόνια. Ας μην καταδικάσουμε συλλήβδην όλο το θέατρο. Παρακαλώ θερμώς να σεβαστείτε τη σύζυγό μου και το παιδί μας, καθώς με τηλεδικαστήρια δεν αποκαλύπτεται η αλήθεια, αλλά προοικονομείται υπαιτιότητα χωρίς νόμιμο έρεισμα. Για όποιον δεν σεβαστεί αυτήν την ειλικρινή και αυθόρμητη τοποθέτησή μου, επιφυλάσσομαι ρητώς παντός εν γένει νομίμου δικαιώματός μου” καταλήγει η ανακοίνωση.
Το αποτέλεσμα δεν ήταν το επιθυμητό αφού σε λίγη ώρα όχι μόνο έγινε πρώτο τρεντ στο twitter, αλλά προκάλεσε και την αντίδραση ακόμα και ομοτέχνων του όπως ο Αντώνης Καφετζόπουλος που στην ανάρτησή του γράφει “Υπάρχει αυτογκόλ από τα αποδυτήρια ή εγώ δεν το είχα ξανακούσει;” και την ανάρτηση της Πηνελόπης Αναστασοπούλου “Είσαι πιο ισχυρή από ό, τι γνωρίζεις και φοβούνται τη μέρα που θα το ανακαλύψεις”.
Η δύναμη και απίστευτη αλαζονεία
Είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης αποτελεί μια ισχυρή μονάδα στο ελληνικό θέατρο. Από την εποχή του Χάι Ροκ και τις στενές σχέσεις που διατηρούσε με τον παραγωγό Τάσο Παπανδρέου, όπως και μετέπειτα με ισχυρούς παράγοντες των ραδιοτηλεοπτικών μέσων ο Φιλιππίδης έλυνε και έδενε, σε παραγωγές θεατρικές και τηλεοπτικές, προσλαμβάνοντας, απολύοντας αλλά ακόμα και τιμωρώντας όποιον και όποια δε του άρεσε. Τα κασέ του ήταν πάντα πολύ ψηλά και ο ίδιος δεν έκρυβε τον πολυτελή και άνετο τρόπο ζωής του. Όπως δεν έκρυβε ότι είναι ένας άνθρωπος με εξουσία, κάτι που δήλωνε με το καλημέρα σε κάθε συνομιλητή του σχετικά με το ποιος έχει “το πάνω χέρι”.
Όταν το 2013 μίλησε για οικονομικές δυσκολίες με την κρίση και τις τηλεοπτικές παραγωγές να έχουν παγώσει έκανε σε όλους εντύπωση η αποκάλυψη ότι είχε οικονομικές δυσκολίες. “Ζούσαμε μια καλή ζωή και πληρωνόμασταν καλά. Από το θέατρο, βέβαια, για να το ξεκαθαρίσουμε, δεν γίνεται κανείς πλούσιος, η τηλεόραση έκανε τη διαφορά στα οικονομικά μας. Με δεδομένο ότι δεν είχαμε κάποια εικόνα αυτής της απότομης μεταστροφής του κλίματος, όσο καλό κουμάντο και να έκανες, αν δυο χρόνια μείνεις εκτός τηλεόρασης, τα έτοιμα έχουν φαγωθεί…..
Ένα σπίτι κι ένα αυτοκίνητο έχω όλο κι όλο. Αυτά προσπαθώ να διατηρήσω. Και το αυτοκίνητο μάλιστα όχι. Δεν με ενδιαφέρει. Θα το δώσω. Έχω καταθέσει πινακίδες” είχε πει ανάμεσα σε άλλα προκαλώντας πολλά χαμόγελα, ενώ σε άλλη δήλωσή του είχε πει ότι εκείνος δε θα πήγαινε να δουλέψει για 800 ευρώ.
Οι συνάδελφοί του έχουν επανειλημμένα ψιθυρίσει για έπαρση και αλαζονική συμπεριφορά, για έναν θιασάρχη που δεν τον τρόμαζε και δε τον ανησυχούσε τίποτα και δεν δίσταζε να στοχοποιήσει και να τρομοκρατήσει όποιον δε …συμφωνούσε πλήρως μαζί του. Ο Πέτρος Φιλιππίδης επικαλέστηκε τη σύζυγο και το παιδί του τους οποίους δε σκέφτηκε καθόλου όταν έπραττε, εκφόβιζε ή φερόταν απαράδεκτα σε συναδέλφους του που δε του πέρασε από το μυαλό ότι είναι ισότιμοί του επαγγελματικά.
Ο Χάρης Ρώμας σε μια εξαιρετική του τοποθέτηση στο πρωινό υποστηρίζει ότι “τους έφαγε η έπαρση” και λέει ανάμεσα σε άλλα: “Αυτοί οι άνθρωποι το πληρώνουν με έναν διασυρμό. Και μάλιστα, κάποιοι εξ αυτών έχουν παιδιά στην ηλικία αυτών των ανθρώπων που τους κατηγορούν για κακοποίηση. Υπάρχει μεγαλύτερη τιμωρία από αυτό; Να ξέρεις ότι το παιδί σου είναι μια νέα ηθοποιός, εξαιρετική στην περίπτωση κάποιου, τι θα έκανε ο συγκεκριμένος αν πήγαινε το παιδί του και του έλεγε μου συμπεριφέρθηκαν με τέτοιο τρόπο. Ο συγκεκριμένος επειδή ευαγγελίζεται και τσαμπουκάδες θα πήγαινε και θα τα είχε κάνει λαμπόγυαλο. Γιατί; Γιατί μπορεί, κάποιοι άλλοι δεν μπορούν”.
Σε άλλο μήκος κύματος κινήθηκε ο Σταμάτης Φασουλής ο οποίος είπε “καθίστε φρόνιμα και να αφήσουμε τη Δικαιοσύνη και τα θύματα να μιλήσουν, να πάψει αυτό να γίνεται τσιχλόφουσκα στις πρωινές εκπομπές”, κάνοντας το Γιώργο Λιάγκα έξαλλο λέγοντας “Όταν στα πρωινάδικα μας παίρνουν όλοι και παρακάλανε για ένα λεπτό συνέντευξη και να προβάλλουμε τις παραστάσεις είναι καλά. Το τηλεδικαστήριο ποιο είναι; Βγήκαμε εμείς και κατηγορήσαμε κάποιον άνθρωπο;”
Η αλήθεια είναι ότι όλες οι δυσάρεστες αλήθειες και άβολες αλήθειες που είδαν το φως της δημοσιότητας βγήκαν στην τηλεόραση και μάλιστα ξεκίνησαν από εκπομπές που μερικοί υποτιμούν. Πρέπει να παραδεχτούμε ότι η τηλεόραση και η στάση πολλών παρουσιαστών και δημοσιογράφων σε αυτή τη συγκυρία έκανε άριστα τη δουλειά της.
Με μοτίβο τη λέξη “τρομοκρατώ”- Τρία ανατριχιαστικά περιστατικά
Οι τρεις καταγγελίες που βγήκαν στον τηλεοπτικό σταθμό Mega εναντίον του Πέτρου Φιλιππίδη έχουν ως κοινό παρονομαστή την τρομοκρατία που ασκούσε σε όσες δεν ενέδιδαν στην παρενόχλησή του.
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους γράφει ότι το 2000 στη παράσταση “Ηλίθιοι” του Νιλ Σάιμον στο θέατρο “Βρετάνια”, όταν η ίδια ήταν 24 χρόνων “Ο καταγγελλόμενος προέβη επανειλημμένα σε σοβαρές πράξεις προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειάς μου και όχι μόνο. Εκμεταλλευόμενος το νεαρό της ηλικίας μου, την ανάγκη μου να εργαστώ, τον φόβο που μου είχε εμφυσήσει”. Επιπλέον αναφέρθηκε και σε ένα δυσάρεστο περιστατικό στο καμαρίνι που της παραχωρήθηκε από τον ηθοποιό-σκηνοθέτη, αν και κρατούσε το κλειδί ο ίδιος. “Ο καταγγελλόμενος με παρενοχλούσε και εκτός θεάτρου με διάφορους τρόπους, όπως παρακολουθώντας με και προκαλώντας μια συνεχή ανησυχία που έφθανε στα όρια του τρόμου. Ειλικρινά δεν ήξερα ποια θα είναι η επόμενη κίνησή του. Φοβόμουν ότι είναι ικανός για τα πάντα, όπως μου είχε αποδείξει με τις πράξεις του”.
Ακόμη αναφέρει πως κάθε φορά που υπήρχε ένας δικός της άνθρωπος στην παράσταση και στο έργο είχαν μια σκηνή με ένα τρυφερό φιλί, εκείνος τη φιλούσε με βία προκαλώντας επιφώνημα απέχθειας στο κοινό. “Όλο αυτό το αίσθημα επεδείκνυε όταν ερχόταν και ο τότε σύντροφός μου να δει την παράσταση, πιάνοντάς με σε διάφορα σημεία του σώματός μου, δίνοντας αυτά τα ανάρμοστα φιλιά με μεγαλύτερο πάθος. Υπό αυτό το καθεστώς τρόμου και βίας έζησα καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν […] Δεν έφυγα από την παράσταση γιατί φοβήθηκα και άλλα αντίποινα. Είχα τον λόγο και δεν είπα τίποτα και μετανιώνω γιατί τον έτρεμα”.
Η μαρτυρία μια δημοσιογράφου για την επίμαχη σκηνή
Η συνάδελφος δημοσιογράφος Μάρη Τιγκαράκη, εκδότρια του Monopoli gr. γράφει στον προσωπικό της λογαριασμό ως θεατής τότε, για αυτή ακριβώς τη σκηνή: “Έχω δει πολλές κακές παραστάσεις στο θέατρο. Πολλές φορές έχω νιώσει βαρεμάρα, κούραση και δυσαρέσκεια από τις κακές ερμηνείες ή την κακή σκηνοθεσία. Συνήθως αυτές τις παραστάσεις τις ξεχνάω πολύ γρήγορα. Γι’ αυτό μέχρι σήμερα μου φαίνονταν πολύ περίεργο που ακόμα θυμάμαι μια παράσταση του 2000(!). Όχι τόσο γιατί ήταν κακή- που ήταν- αλλά γιατί το αίσθημα δυσφορίας και απέχθειας ένιωσα κατά τη διάρκειά της ήταν πάρα πολύ έντονο. Αιτία, η επαναλαμβανόμενη σκηνή ενός γλοιώδους φιλιού που από τότε θεώρησα ότι δεν κολλάει με τίποτα σε μια “κωμωδιούλα για όλη την οικογένεια”. Σ’ αυτή ακριβώς τη σκηνή αναφέρεται η ηθοποιός Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους στην καταγγελία της για τον Π. Φιλιππίδη στο ΣΕΗ”.
Όταν η Κάτια Δανδουλάκη απέλυσε τον Πέτρο Φιλιππίδη
Το περιστατικό που συνέβη πολύ πρόσφατα -το 2019- εις βάρος της Λένας Δροσάκη είναι γνωστό σε δημοσιογράφους και ηθοποιούς και πολύ ενδεικτικό της συμπεριφοράς του.
Η ίδια καταγγέλει στο ΣΕΗ ότι παρενοχλήθηκε αρχικά όταν ήταν φοιτήτρια στη Δραματική Σχολή του Γιώργου Αρμένη. Κάποια στιγμή οι φοιτητές επισκέφθηκαν γυρίσματα τηλεοπτικής εκπομπής, στην οποία πρωταγωνιστούσε ο καταγγελλόμενος, εκεί την ξεχώρισε και άρχισε να την παρενοχλεί σεξουαλικά. Την απείλησε ανοικτά ότι θα φροντίσει να μεσολαβήσει, ώστε να μην περάσει τις εξετάσεις του Υπουργείου. Ακολούθησε συγκεκριμένο περιστατικό και η ηθοποιός πράγματι δεν πέρασε τις εξετάσεις, με τον καταγγελλόμενο να εισβάλλει στην αίθουσα των εξετάσεων και να μιλάει προσωπικά με την επιτροπή.
Το 2019, στην παράσταση “Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές” στο θέατρο “Κάτια Δανδουλάκη”, όπως λέει η Λένα Δροσάκη “Άρχισαν τα ίδια περιστατικά, άλλες φορές κατ’ ιδίαν, αλλά ενώπιων όλου του θιάσου. Κάποια στιγμή όλη αυτή η απαράδεκτη και προσβλητική συμπεριφορά έφθασε στο αποκορύφωμά της. Μια μέρα χωρίς λόγο επιτέθηκε λεκτικά και με απίστευτη ένταση ενάντια σε εμένα και τον συνάδελφό μου Λευτέρη Ζαμπετάκη, νομίζοντας ότι έχουμε κάποια ερωτική σχέση, πράγμα που δεν ίσχυε. Η πρόβα διακόπηκε και η κυρία Δανδουλάκη του ανακοίνωσε ότι δεν θα χρειαστεί άλλο τις υπηρεσίες του ως σκηνοθέτη. Αποχωρεί ο “ισχυρός” και όχι ο αδύναμος”.
Στο πλευρό της η Κάτια Δανδουλάκη, η οποία μετά την απόλυση του Πέτρου Φιλιππίδη υπέστη και οικονομική ζημία με το θέατρο να μένει δυο μήνες κλειστό.
Την Λένα Δροσάκη και την καταγγελία της επιβεβαιώνει και ο συνάδελφό της Λευτέρης Zαμπετάκης που έγραψε στο facebook “Επιβεβαιώνω τα γεγονότα που αναφέρει η συνάδελφος Λένα Δροσάκη στην καταγγελία της που είδε σήμερα το φως της δημοσιότητας. Είμαι μαζί της και θα τη στηρίξω όπου μου ζητηθεί”, ενώ ο σύζυγός της Αλέξανδρος Μπουρδούμης που αυτή την εποχή βρίσκεται στην σειρά της ΕΡΤ “Χαιρέτα μας τον Πλάτανο” έγραψε αφού δήλωσε περήφανος για το ανάστημα που όρθωσε η Λένα Δροσάκη και έγραψε απαντώντας και στο Σταμάτη Φασουλή “Δεν είναι η ώρα να… κάτσουμε φρόνιμα… κάποιοι άλλοι πρέπει να κάτσουν φρόνιμα”.
Το … σύστημα “κλειδώνω την πόρτα”
Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου αναφέρει στην καταγγελία της ένα περιστατικό που έγινε το 2005, όταν ήταν 28 ετών πήγε σε συνάντηση για συνεργασία με τον γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη. “Όταν έφθασε ο καταγγελλόμενος και θιασάρχης στο κτίριο ήμασταν μόνοι. Μπήκαμε στο καμαρίνι, κλείδωσε την πόρτα και ένιωσα άβολα. Με ρώτησε πράγματα για εμένα…”, ανέφερε και μίλησε για περιστατικά που προσέβαλλαν τη γενετήσια αξιοπρέπειά της.
Μετά από κάποια χρόνια τελικά συνεργάστηκαν στο θέατρο και αναφέρει: “Όταν καταλάβαινε ότι αισθανόμουν άβολα, αυτό τον εξίταρε περισσότερο. Τρομοκρατήθηκα, έκανα ότι δεν καταλάβαινα”.
Όλα τα μάτια στραμμένα στον πρόεδρο του ΣΕΗ
Όλα τα μάτια είναι στραμμένα στον Σπύρο Μπιμπίλα που προσπαθεί να διαχειριστεί με μεγάλη προσοχή αυτή την πρωτοφανή χιονοστιβάδα αποκαλύψεων. Είναι η πρώτη φορά που όλοι μόνο καλά λόγια έχουν να πουν για τον Πρόεδρο του Σωματείου τους στο οποίο έχουν εναποθέσει πολλές ελπίδες για να καθαρίσει ο χώρος από συμπεριφορές που ήταν προσβλητικές αλλά θεωρούνταν δεδομένες.
Αν το ΣΕΗ προχωρήσει σε διαγραφή μελών του, αυτών που καταγγέλλονται επωνύμως αυτό θα έχει επίπτωση μπορεί όχι νομική αλλά σίγουρα επαγγελματική και ηθική. Και είναι βέβαιο ότι το Σωματείο είναι αυτό που καλείται να υιοθετήσει ένα μοντέλο συμπεριφοράς των μελών του που θα βασίζεται στον σεβασμό, τη δικαιοσύνη και την ισότητα. Είναι η αρχή μιας μακράς διαδρομής που γίνεται με τον πιο οδυνηρό τρόπο αλλά είναι βέβαιο ότι είναι και η πρώτη φορά που όλα τα μέλη του σωματείου καλούνται να αντιμετωπίσουν ενωμένα και με σοβαρότητα το ίδιο τους το μέλλον.