ΘΕΣΕΙΣ

60 χρόνια από την ίδρυση της ΑΝΕΚ, καθήκον όλων μας να αγωνιστούμε ώστε να παραμείνει μία εταιρεία συνδεδεμένη με τα Χανιά

Όλα ξεκίνησαν στις 10 Απριλίου του 1967 όταν ένας φωτισμένος ιεράρχης, ο Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης, δύο καταξιωμένοι Χανιώτες οικονομολόγοι, ο Κώστας Αρχοντάκης και ο Γιάννης Τζαμαριουδάκης και εκατοντάδες απλοί άνθρωποι, έμποροι, υπάλληλοι, συνταξιούχοι και αγρότες ένωσαν τις δυνάμεις τους σε ένα κοινό όραμα, διέθεσαν το υστέρημά τους για να “γεννηθεί” η ΑΝΕΚ.

Ήταν η δυναμική απάντηση των Κρητικών στο αίτημα για εξυγίανση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της μεγαλονήσου με τον Πειραιά. Η ΑΝΕΚ ήταν η πρώτη εταιρεία λαϊκής βάσης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Από την πρώτη συγκέντρωση στα Χανιά στις 21/12/1966 για τη σύσταση επιτροπής ιδρύσεως ναυτικής εταιρίας.Διακρίνεται όρθιος ο οικονομολόγος Ιωάννης Τζαμαριουδάκης και καθιστοί από αριστερά, ο Μητροπολίτης Κισάμου & Σελίνου Ειρηναίος Γαλανάκης, ο Δήμαρχος Χανίων Στέφανος Λεκανίδης και ο Μητροπολίτης Κυδωνίας & Αποκορώνου Νικηφόρος Συντζανάκης

Η δραστηριοποίηση της εταιρείας στο χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1970 με τη δρομολόγηση του πρώτου πλοίου της, του ιστορικού «ΚΥΔΩΝ», στη γραμμή Πειραιά – Χανιά. Έκτοτε η ΑΝΕΚ «έπιασε» πολλά λιμάνια, που αποτέλεσαν ορόσημα για την ανάπτυξή της.

Το 1987 άνοιξε πανιά για τις διεθνείς θάλασσες, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την παρουσία της στην Αδριατική. Όμως η πορεία μετά από ένα σημείο δεν ήταν εξίσου ρόδινη…

Φέτος συμπληρώθηκαν 60 χρόνια από την ίδρυση της ΑΝΕΚ και ενώ γίνονται εκδηλώσεις και αφιερώματα για αυτή την επέτειο, τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια.

Το ιστορικό “ΚΥΔΩΝ” πρώτο πλοίο της ΑΝΕΚ στο λιμάνι του Πειραιά το 1970

Θυμόμαστε πριν περίπου 15 χρόνια, τότε που πολλοί Χανιώτες, και άνθρωποι της Αριστεράς θεωρούσαν περίπου πρόβλημα την ΑΝΕΚ.

Έλεγαν, με βλέμμα κοντόφθαλμο, ότι με πρόφαση το γεγονός ότι η εταιρεία είναι τοπική, η ΑΝΕΚ έχει μονοπώλιο στο νομό και την κατηγορούσαν για το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρει καθώς και τις τιμές της.

Όταν τελικώς μπήκαν στη γραμμή οι Μινωικές, αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι μόνο που δεν άνοιξαν σαμπάνιες από τη χαρά τους, και έλεγαν ότι τώρα θα δούμε τη διαφορά ενώ θεωρούσαν βέβαιη τη μείωση των τιμών και τη βελτίωση των υπηρεσιών.

Τότε, δε μπορούσαμε να καταλάβουμε την πίστη και ανθρώπων της Αριστεράς, στον “ελεύθερο ανταγωνισμό” αλλά και το μίσος που κάποιοι από αυτούς έβγαζαν για μία εταιρεία που έχει δεθεί με την ιστορία του τόπου μας. Δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε πώς δε μπορούσαν αυτοί να καταλάβουν ότι αυτή η εταιρεία έδινε καλές δουλειές σε πολλές εκατοντάδες Χανιωτών ενώ στήριζε δεκάδες σωματεία οικονομικά με χορηγίες αλλά και με ελεύθερη μεταφορά τους.

Δε μπορούσαμε να καταλάβουμε για ποιο λόγο αντί να αγωνίζονται για την επιστροφή της εταιρείας σε μία λειτουργία λαϊκής βάσης, επιχειρηματολογούσαν και κάποιοι από αυτούς αγωνίζονταν και ενεργά για την είσοδο δεύτερης εταιρείας στα Χανιά.

Τελικώς, τα πράγματα με την είσοδο των Μινωικών δεν άλλαξαν και πολύ. Υπήρχε μεν ένα επιπλέον δρομολόγιο όμως οι υπηρεσίες ήταν πολλές φορές χειρότερες, ενώ δεν υπήρξε ουσιαστικά και κάποια διαφοροποίηση στις τιμές. Το μόνο βέβαιο ήταν ότι ο ανταγωνισμός και στα Χανιά (μαζί με μία σειρά άλλα λάθη) επιδείνωσε περαιτέρω την οικονομική κατάσταση για την ΑΝΕΚ – αυτή που σύμφωνα με τους “γνώστες” ήταν υπερκερδοφόρα επειδή εκμεταλλευόταν τον τόπο…

Τώρα, η ΑΝΕΚ πλέον έχει περάσει στα χέρια της Attica Group.

60 χρόνια από την ίδρυση της εταιρείας, είναι καθήκον όλων μας να αγωνιστούμε ώστε η ΑΝΕΚ να παραμείνει μία εταιρεία που θα είναι συνδεδεμένη με την Κρήτη και ειδικά με τα Χανιά, που δε θα χάσει τις ιστορικές της αναφορές.

Πρέπει να αγωνιστούμε για την επαναφορά του πρωταγωνιστικού αναπτυξιακού και κοινωνικού ρόλου της ιστορικής «ΑΝΕΚ» στο Μέλλον του τόπου μας, γιατί αλλιώς, υπάρχει ο κίνδυνος να γυρίσουμε πίσω πολλές δεκαετίες.

Τα λάθη του παρελθόντος είναι δύσκολο να ξεσβηστούν, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δε μπορεί να υπάρξει μέλλον. Αρκεί να μην έχουμε την ίδια κοντόφθαλμη ματιά.

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Αποκόρωνας: Ομόφωνη απόφαση για τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων – Συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης

Σε ένα σημαντικό βήμα για τη διαχείριση των απορριμμάτων και την προστασία του περιβάλλοντος προχώρησε…

1 hour ago

«Πάμε για Χόρτα»: Παραδοσιακή εξόρμηση στα άγρια χόρτα της Κρήτης και αυτό το Σαββατοκύριακο

Συνεχίζεται και αυτό το Σαββατοκύριακο η επιτυχημένη δράση «Πάμε για Χόρτα» της Περιφέρειας Κρήτης, με…

1 hour ago

Οδός Εμμανουήλ Ν. Μαθιουδάκη στο Κολυμπάρι – Τιμή στη μνήμη ενός σπουδαίου πανεπιστημιακού

Σε κλίμα συγκίνησης πραγματοποιήθηκε σήμερα η τελετή ονοματοδοσίας δημοτικής οδού στο Κολυμπάρι του Δήμου Πλατανιά,…

2 hours ago

Χανιά: Νέα τοπική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας στον ξενοδοχειακό κλάδο – Αυξήσεις μισθών πάνω από τον κατώτατο

Η Ένωση Ξενοδόχων Νομού Χανίων και το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων Νομού Χανίων ολοκλήρωσαν την ανανέωση της…

4 hours ago

Προσπάθεια υποβάθμισης του Signal-gate από τον Λευκό Οίκο – Επίθεση στον δημοσιογράφο που έκανε τις αποκαλύψεις και στον… Μπάιντεν

Μετά το νέο δημοσίευμα σήμερα από το περιοδικό The Atlantic με το αμερικανικό σχέδιο επίθεσης που αποκαλύφθηκε…

4 hours ago

Πόρτα από Ανδρουλάκη σε Φάμελλο για κοινή εκλογική κάθοδο ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ – Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει συμπόρευση

Ναυάγησε πριν καν συζητηθεί η πρόταση του Σωκράτη Φάμελλου για κοινή εκλογική κάθοδο του ΠΑΣΟΚ με τον…

6 hours ago