9 Σεπτεμβρίου 1970: O άθλος του Kρητικού υποσμήναγου Μ. Μανιαδάκη που δραπέτευσε με ένα ντακότα στη Σοβιετική Ένωση και ανάγκασε τη Χούντα να δένει τα αεροπλάνα με αλυσίδες

Στις 9 Σεπτεμβρίου 1970 ο ιπτάμενος υποσμηναγός Μιχάλης Μανιαδακης που ήταν χαρακτηρισμένος ως αντιφρονών από το καθεστώς των συνταγματαρχών, διέφυγε στη Σοβιετική Ένωση με μια ντακότα.

Η χούντα αιφνιδιάστηκε και δεν δίστασε να ζητήσει από τους Τούρκους να καταρρίψουν το αεροπλάνο. Οι Τούρκοι δίστασαν.

Ο υποσμηναγός Μανιαδακης μετά από περιπετειώδη πτήση έφθασε στη Σεβαστούπολη. Η χούντα αποσιώπησε την είδηση. Οι πολίτες δεν την διάβασαν ποτέ.

Οι αξιωματικοί του καθεστώτος προσπάθησαν να τον παρουσιάσουν ως ψυχοπαθή. Οι συνάδελφοι του όμως, θεώρησαν ότι πέτυχε έναν αεροπορικό άθλο.

Το «κυνήγι» του αντιφρονούντα και οι απανωτές μεταθέσεις

Όταν οι συνταγματάρχες έβαλαν την Ελλάδα στον γύψο, στο στράτευμα υπήρξαν λίγοι αλλά ηρωικοί αξιωματικοί που αντιστάθηκαν. Οι περισσότεροι υπάκουσαν στις διαταγές.

Την πρωτοκαθεδρία είχε ο στρατός και οι άλλοι ακολουθούσαν. Οι αξιωματικοί δεν έχουν δικές τους πεποιθήσεις, αλλά ο υποσμηναγός Μιχάλης Μανιδάκης από την αρχή είχε καταγραφεί ως αντιφρονών.

Ανήμερα του πραξικοπήματος λογομάχησε έντονα με τον προϊστάμενό του, ο οποίος τον διέταξε να κοιμηθεί στο πάτωμα επειδή τα κρεβάτια δεν έφθαναν για όλους.

Είχαν κοπεί οι άδειες λόγω της εθνοσωτηρίου επαναστάσεως.

Αυτός αρνήθηκε. Ο διοικητής του είπε ότι μπορεί να τον στήσει στα πέντε μέτρα και ο Μανιαδάκης του απάντησε ότι οι αξιωματικοί σκοτώνονται, αλλά δεν εξευτελίζονται.

Μετά άρχισαν τα καψώνια. Μέσα σε λίγους μήνες, ο υποσμηναγός μετατέθηκε στην Τανάγρα, από εκεί στην Πάτρα, μετά στη Σούδα, τη Λάρισα και πάλι στη Σούδα.

Τον Απρίλιο του 1970 παίρνει εντολή μετάθεσης στο Τατόι στη σχολή πολέμου, όπου θα έπρεπε να δώσει κι εξετάσεις εθνικοφροσύνης.

Η διαταγή τον βρίσκει στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Εκεί αποφασίζει να αφήσει καριέρα και οικογένεια και να δραπετεύσει στη Σοβιετική Ένωση, όπου κατά τη γνώμη του μπορούσε να δράσει κατά της χούντας. Δεν ήταν ούτε καπιταλιστής ούτε κομμουνιστής, ήταν απλώς ένας ανένταχτος δημοκράτης.

Η «τρελή» πτήση

Η είσοδος στον εναέριο χώρο της Τουρκίας ήταν παράνομη. Δεν είχε ούτε σχέδιο πτήσης

Ο Μανιαδάκης κατέστρωσε το σχέδιο. Το μέσο διαφυγής ήταν η ντακότα με την οποία είχε πετάξει την προηγούμενη ημέρα.

Το βράδυ της 9ης Σεπτεμβρίου στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής ετοιμάζεται να απογειωθεί. Ακριβώς από πίσω βρίσκεται η στρατιωτική ντακότα.

Ο υποσμηναγός ανεβαίνει στο αεροπλάνο και περιμένει να ξεκινήσει το αεροσκάφος της Ολυμπιακής. Η ντακότα απογειώθηκε στις 21.36 και κράτησε ίδια πορεία με το πολιτικό αεροσκάφος.

Ο Έλληνας πιλότος δεν είχε χάρτη, πυξίδα και δεν λειτουργούσαν τα φώτα στο ταμπλό!

Από θαύμα δεν έπαθε δυστύχημα με δεδομένο ότι η πτήση ήταν νυχτερινή, άνευ οργάνων. Ο Μανιαδάκης πετούσε 16 μέτρα πάνω από τη θάλασσα όπου οι ντακότες είναι απρόσβλητες από βλήματα και δεν τις εντοπίζει το ραντάρ.

Στο αρχηγείο στη Λάρισα σημαίνει συναγερμός.

Ο φυγάς κατευθύνεται προς την Αθήνα, αλλά πάνω από το Ηράκλειο ξαφνικά αλλάζει πορεία προς τη Ρόδο. Μέσω ασυρμάτου, οι αξιωματικοί προσπαθούν να τον πείσουν να επιστρέψει, ενώ δίνεται εντολή να ετοιμαστούν πύραυλοι μικρής εμβέλειας. Του υπόσχονται ότι ο αρχηγός είδε τον φάκελό του και δεν θα του κάνει τίποτα. Ο κυβερνήτης ζητά επαφή με το FIR της Άγκυρας.

Ο τελευταίος διάλογος πριν από την οριστική σιγή ασυρμάτου είναι δραματικός.

Ο πύργος ελέγχου του απαντά ότι είναι παράνομη η είσοδος στη χώρα και δεν έχει καν σχέδιο πτήσης. Ο Μανιαδάκης ζητά από τον πύργο ελέγχου να συνεργαστεί για την ασφάλεια των υπόλοιπων πτήσεων.

Η χούντα ζητάει από τους Τούρκους να τον καταρρίψουν και δένει τα αεροπλάνα …με αλυσίδες!

Η δικτατορία «έθαψε» το θέμα, αλλά στην αεροπορία όλοι γνώριζαν

Ο Μανιαδάκης πετούσε πλέον πάνω από την Τουρκία και το καθεστώς δεν μπορούσε να του κάνει τίποτα. Όχι ακριβώς. Ο Δεληγιώργης είναι ο αξιωματικός επικεφαλής στο αρχηγείο της Λάρισας και με βάση το απομαγνητοφωνημένο κείμενο, ζήτησε δύο φορές την κατάρριψη του ελληνικού αεροπλάνου μέσω του επικεφαλής του ΝΑΤΟ, Μουρ, στο αρχηγείο της Σμύρνης.

Οι Τούρκοι δεν τον βρήκαν και ο Έλληνας πιλότος πέτυχε το ακατόρθωτο.
Ξεγλίστρησε μέσα από ελληνικά, αμερικανικά και τουρκικά μαχητικά και πέταξε οκτώ ώρες χωρίς όργανα πλοήγησης μέχρι τη Σεβαστουπολη!

Εκεί λίγο έλλειψε να προσγειωθεί σε έναν αυτοκινητόδρομο που ήταν φωτισμένος. Δυο μιγκ όμως τον οδήγησαν στο αεροδρόμιο, όπου η περίεργη αεροπειρατεία έλαβε τέλος.

Η δικτατορία έκρυψε το θέμα από τις εφημερίδες, αλλά στην αεροπορία όλοι γνώριζαν τι συνέβη. Άλλωστε έλαβαν έκτακτα μέτρα σε βαθμό που έδεναν τα αεροπλάνα με αλυσίδες…

Το συμπέρασμα της ανάκρισης ήταν ότι ο Μανιαδακης έφυγε «εκ ψυχολογικών αιτιών αναγόμενων εις σύμπλεγμα κατωτερότητος». Επίσης, κατηγορήθηκαν αξιωματικοί επειδή πήγαν στο σπίτι του και δεν ανέφεραν ότι το περιβάλλον ήταν χίπικο και είχε βιβλία του Παπανδρέου!

Ο Μιχάλης Μανιαδακης λίγους μήνες μετά την πτώση της χούντας επέστρεψε στην Ελλάδα και αποστρατεύθηκε με το βαθμό του υποσμηναγού. Εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα ως πιλότος ψεκαστικών και στη συνεχεία αναμείχθηκε στα κοινά της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Εξελέγη τρεις φορές δήμαρχος στο δήμο «Καλού Χωριού»του Λασιθίου. Αφιερώνει τη μαρτυρία του στη «ΜτΧ» στους αεροπόρους που θυσιάστηκαν εν ώρα καθήκοντος και σε όσους στρατιωτικούς αντιστάθηκαν στη χούντα χωρίς να διεκδικήσουν καμία αναγνώριση.

mixanitouxronou.gr

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Χανιά: Χτύπησε στρατιωτικούς με το αυτοκίνητό του και τους εγκατέλειψε

Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε έξω από το Ναυτικό Νοσοκομείο Χανίων, με θύματα δύο πεζούς που…

2 hours ago

Κρήτη: Με θετικό πρόσημο έκλεισε η σεζόν – Στραμμένα τα βλέμματα στο 2025

Τα 18,8 δισ. ευρώ προσέγγισαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στη χώρα μας την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024,…

2 hours ago

Κρήτη: Γυναίκα που δεχόταν σεξουαλική κακοποίηση από τον πατέρα της για 7 χρόνια από τα 11 χρόνια της έγινε δικηγόρος και τον δικάζει

Μια 27χρονη γυναίκα που κατήγγειλε τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση όσο εκείνη ήταν μόλις…

2 hours ago

Ισοβαθμία στην 3 η θέση για την ομάδα της ΣΑΧ – ΣΑΜΑΡΙΑ! Χρυσό μετάλλιο για την Όλγα Βολάνη και τον Βασίλη Βολάνη σε Διεθνές Τουρνουά στη Θεσσαλονίκη

Το Διεθνές Τουρνουά Παμπαίδων Θεσσαλονίκης διεξάγεται για 18η χρονιά από την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Θεσσαλονίκης –…

2 hours ago

Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή Οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Ενσωμάτωση…

2 hours ago

«Γέφυρες Συμπερίληψης»: Εκπαιδευτικό σεμινάριο από το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Πλατανιά

Το Κέντρο Κοινότητας του  Δήμου Πλατανιά, σε συνεργασία με την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Διαβάζω για τους…

2 hours ago

This website uses cookies.