Στὴν ἐνημέρωση τύπου ἀπὸ τὸ Κολυμπάρι τῆς 23ης Ἰουνίου ἀκούστηκαν τὰ παρακάτω (ἀπομαγνητοφωνημένα, ἡ μετάφρασις εἶναι δική τους):
Ἡ πρώτη ἐρώτησις ἀπὸ ξένη δημοσιογράφο ἐπικεντρώνεται στὴν ἀξία τῶν κειμένων καὶ στὸν δεσμευτικό τους χαρακτήρα μὲδεδομένη τὴν ἀπουσία τεσσάρων ἐκλκησιῶν: «Ποιὰ εἶναι ἡ ἀξία αὐτῶν τῶν κειμένων; Ποιόν δεσμευτικὸ χαρακτήρα ἔχουν ὑπὸ τὶς κρατοῦσες συνθῆκες, δηλαδὴ ὑπὸ τὴν ἀπουσία τῶν 4 ἐκκλησιῶν ποὺ δὲν ἔχουν ἔλθει νὰ συμμετάσχουν στὴν Σύνοδο;»
Ἡ ἀπάντησις τοῦ Ἀρχιεπισκοπου Τελμησοῦ κ. Ιώβ ἀναφέρει ὅτι: «Ἔχουμε συναθροισθῆ ἐδὼ πέρα ὡς ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Ἐπίσης ὅτι: «Γινόμαστε μάρτυρες τοῦ γεγονότος δηλαδὴ τῆς παρουσίας ἐδὼ πέρα τῶν ἁγίων πατέρων καὶ τῶν συζητήσεων ποὺ λαμβάνουν χώρα στὰ πλαίσια τῆς Συνόδου ἐπὶ ζητημάτων καὶ κειμένων ποὺ ἔχουν προπαρασκευαστεῖ γιὰ πάνω ἀπὸ μία πεντηκονταετία στὰ πλαίσια ὀρθοδόξων συνδιασκέψεων καὶ συναντήσεων καὶ διαλόγων.» καὶ τέλος: «Βρισκόμαστε ἐν τῷ μέσῳ τῆς Συνόδου καὶ ὅταν πλέον ὁλοκληρωθεῖ τότε πλέον οἱ ἀποφάσεις θὰ ἔχουνε δεσμευτικὸ χαρακτήρα».
Δηλαδὴ ἀπὸ τὴν Πόλη ἔρχομαι καὶ στὴν κορφὴ κανέλλα. Ἡ ἐρώτησις συσχετίζει τὴν ἀξία τῶν κειμένων καὶ τὸν δεσμευτικό τους χαρακτήρα γιὰ ὅλους, σὲ συνάρτηση μὲ τὴν ἀπουσία τῶν 4 ἐκκλησιῶν, ἡ δὲ ἀπάντησις ἀγνοεῖ παντελῶς τὸ γεγονὸς τῆς ἀπουσίας, καμμία ἀπολύτως ἀναφορά, καὶ ἐπαναλαμβάνει τὸ συνεχῶς τονιζόμενο ὅτι τὸ γεγονὸς ποὺ ἔχει σημασία εἶναι ὅτι ἐδὼ συγκεντρώθηκαν καὶ συζητοῦν οἱ 300 (περίπου ) ἅγιοι πατέρες. Οἱ 100 ποὺ λείπουν δὲν ἔχουν καμμιὰ ἀπολύτως σημασία, ὅπως φαίνεται.
Ἡ δεύτερη ἐρώτηση ἀπὸ τὸν Δημοσιογράφο κ. Γαβαλὰ, τοῦ καναλιοῦ τῆς Βουλῆς εἶναι οὐσιαστικὰ ἴδια μὲ τὴν προηγούμενη:
«Θέλω νὰ μοῦ ἐξηγήσετε, τελικὰ ἄλλαξαν οἱ ὅροι; Λέγατε στὴν ἀρχὴ γιὰ ὁμοφωνία. Τώρα ἀποφασίζετε κάτι ἐνὼ λείπουν ἀπ᾿ὅτι λένε περίπου 150.000.000 πιστῶν. Οἱ ὑπόλοιποι θὰ συμφωνήσουν σὲ αὐτα ποὺ θὰ ὰποφασίσετε σήμερα;»
Στὴν πρώτη ἐρώτηση ρωτούσαν γιὰ τὴν ἀξία καὶ τὸ δεσμευτικὸ τῶν κειμένων λόγῳ τῆς ἀπουσίας 4 ἐκκλησιῶν ἐδὼ ρωτᾶνε γιὰ τὸ ἄν συμφωνήσουν μὲ τὰ ἀποφασισθέντα οἱ ὐπόλοιποι μὲ δεδομένο ὅτι λείπουν 1500000 πιστῶν.
Ἡ ἀπάντησις τοῦ π. Ἰωάννου Χρυσαυγή: Ἀφοὺ άντιπαρέρχεται τὸ θέμα ὁμοφωνίας ἤ πλειοψηφίας τονίζει «Ἐκεῖνο τὸ ὁποῖο λέμε καὶ ξαναλέμε καὶ τὸ ὁποῖο φαίνεται νὰ τὸ ἀντιπαρέρχεστε εἶναι τὸ ὅτι γιὰ πρώτη φορὰ μέσα σὲ μία χιλιετία ἒχουμε συνηγμένους ὅλους τοὺς ἁγίους πατέρες τῶν ὀρθοδόξων ἐκκλησιῶν οἱ ὁποῖοι παρίστανται προκριμένου νὰ συζητήσουν». Τὰ ἴδια δηλαδὴ μὲ τὸν σεβ. Τελμησσοῦ. Ἐξ᾿ ἄλλου ἐπισημαίνει στὸν δημοσιογράφο καὶ τὸν ἐπιπλήτει τονίζοντας του ὅτι ἀντιπαρέρχεται τὸ γεγονὸς τῆς Συνόδου καὶ ἀσχολεῖται μὲ λεπτομέρειες καὶ μικρότητες ὅτι 4 ἐκκλησίες δὲν πῆγαν στὴν Σύνοδο(αὐτὰ ἐννοοῦνται βεβαίως).
Προχωράει ὅμως παρακάτω: «Αὐτὸ μπορεῖ γιὰ σᾶς νὰ μὴν εἶναι κάτι ποὺ μπορεῖ νὰ διατυπωθεῖ μ᾿ἕναν εὔπεπτο καὶ εὔληπτο τρόπο, ἀλλὰ γιὰ μᾶς δημιουργεῖ μιὰ τεράστια βοὴ τὴν ὁποία ἀφουγκραζόμαστε».
Πολὺ σημαντικὸ αὐτὸ. Γι᾿ αὐτοὺς ποὺ μετέχουν τὸ γεγονὸς ἀπὸ μόνο του δημιουργεῖ μιὰ τεράστια βοή. Ἴσως γι’, αὐτὸ δὲν παρακολουθοῦν οὔτε ἀντιλαμβάνονται τὶ γίνεται γύρω τους. Δὲν ἀντιλαμβάνονται ὅτι ὁ πολὺς ὁ κόσμος ἐν μέσῳ γενικευμένης (καὶ ὄχι μόνον οἰκονομικῆς) κρίσεως καὶ ἐξαθλιώσεως ἀπορημένος καὶ μουδιασμένος βλέπει μαῦρες μερσεντὲς νὰ πηγαινοέρχονται συνοδευόμενες ἀπὸ ἐλικόπτερα, ἀσθενοφόρα, πυροσβεστικὰ καὶ ἀστυνομικὰ ὀχήματα, δρόμους νὰ κλείνουν, καὶ ἀνθρώπους νὰ ταλαιπωροῦνται;.
Δὲν βλέπουν ὅτι ἀκόμη καὶ ὁ εἰσπράκτορας τοῦ Πατριαρχείου στὴν Ἀμερική, ἔτσι ἀποκαλοῦν κάποιοι τὸν Ἀλεξ Καρλούτσο στὴν ὁμογένεια -ἐκτὸς ἀπὸ τὰ πολλὰ ἄλλα ποὺ τοῦ προσάπτουν, ἅ αἰσχρὸν ἐστὶ καὶ λέγειν- ἦρθε καὶ αὐτὸς καὶ μετράει τὰ ἔξοδα;
Δὲν βλέπουν ὅσους ἔχουν μιὰ στοιχειώδη αἴσθηση ὀρθοδόξου βιώματος πῶς ἔχουν μείνει ἀποσβολωμένοι ἀπὸ τὸν τρόπο λειτουργίας καὶ τὶς θέσεις ποὺ μέχρι σήμερα διατυπώνονται στὴν σύνοδο αὐτὴν γενικῶς καὶ ίδιαιτέρως σ’ αὐτὲς τὶς ἐνημερωτικὲς παρουσιάσεις;.
Μάλλον φταίει ἀυτὴ ἡ τεράστια βοή τὴν ὁποία ἀφουγκράζονται. Δὲν ἐξηγεῖται ἀλλοιώς.
Καὶ συνεχίζει ἀκάθεκτος: «Αὐτὴ τὴ στιγμή ἡ Σύνοδος συνεδριάζει καὶ συζητᾶ καὶ σὲ αὐτὸ ἐκπροσωπεῖ ἐκατομύρια χριστιανῶν στὸν κόσμο. Εῖναι πάρα πολὺ ἀπλό. Εἶναι ἀκριβῶς ὅπως ἕνα ποῦρο εἶναι ἕνα ποῦρο».
Ἀπλὰ πράγματα βρέ παιδιά. Ἡ Σύνοδος εἶναι ἡ Σύνοδος, ὅπως τὸ ποῦρο εἶναι ποῦρο. Τὰ ὑπόλοιπα εἶναι σκέψεις καὶ ἀντιδράσεις φανατικῶν ὁπισθοδρομικῶν καὶ ὅσα ἄλλα ἐπίθετα ἔχει ἡ φαρέτρα τους ποὺ πάνω τὸ ταμπελάκι γράφει «ἀγάπη καὶ ἑνότητα».
Ἀπλὴ Ἀμερικάνικη λογική. Τζάμπα ἡ ΣΙΑ μεριμνᾶ καὶ συμβουλεύει διὰ τῆς κ. Προδρόμου;(ἤ μήπως δὲν ἦρθε καὶ μείναμε μὲ μιὰ γυναῖκα μόνον;) Τὸ λέει ξεκάθαρα καὶ ὁ λαλίστατος καταλήγοντας : «Δὲν ὑπάρχει κανένας λόγος νὰ ψάχνετε νὰ βρεῖτε ἀμερικανοὺς κατασκόπους πίσω ἀπὸ παραβὰν ἤ ὁτιδήποτε τέτοιο. Τὸ γεγονὸς εἶναι τὸ ἀπλούστατο τὸ ὅτι ἔχουμε ἐδὼ πέρα 300 ἅγιους πατέρες οἱ ὁποῖοι βρίσκονται ἐν διαλόγῳ. Αὐτὸ καὶ μόνο».
Ἀκριβῶς. Αὐτὸ καὶ μόνον. Πάντως ὁ Ναυπάκτου στὴν συνέντευξή του στὸν Nafpactianews.gr ἀνάμεσα στὰ ἄλλα ποὺ διαπιστώνει ὅτι κοσμοῦν τὸν Οἰκουμενικό μας Πατριάρχη, στὴν διαχείρηση τῆς Συνόδου, ἀναφέρει καὶ τὸ χιούμορ. Ἴσως αὐτὸ νὰ διακρίνει καὶ τοὺς παραπάνω κληρικοὺς καὶ τὰ ὅσα λένε καὶ μεῖς παρεξηγώντας τους τὰ βλέπουμε ὅλα ἀρνητικὰ καὶ πικρόχολα, μὴ ἀκολουθῶντας τὶς προτροπὲς κάποιων εὐβλαβῶν κληρικῶν μας: «Μὴν λιθοβολεῖτε τὴν Σύνοδο»
Τζανάκης Γεώργιος
Ἀκρωτήρι Χανίων
ΥΓ Πρὸς ἀποφυγὴ πάσης παρεξηγήσεως γιὰ νὰ μὴν ἀδικήσουμε κανέναν καὶ πρὸς «πληρεστέραν ἐνημέρωσιν τῶν ἐπιθυμούντων» παραθέτω ὁλόκληρα τὰ κείμενα τῆς συνεντεύξεως:
Ερώτ.: Ἕφτασα χθὲς τὸ βράδυ, ὁπότε ἴσως νὰ ἔχει τεθεῖ τὸ ζήτημα καὶ νὰ ἔχει ἤδη ἀπαντηθεῖ. Ἐπιτρέψτε μου ὅμως νὰ τὸ θέσω. Ἀναφέρετε ὅτι ὑπάρχουν δύο κείμενα τὰ ὁποία ἤδη ἔχουν ὁριστικοποιηθεῖ , τὰ ὁποία ὑπογράφονται.Ττὶ ἀκριβῶς εἶναι τὸ πλαίσιο στὸ ὁποῖο ὑπογράφονται; Πρόκειται γιὰ Πανορθόδοξο Σύνοδο; Πρόκειται γιὰ Ἁγία Σύνοδο; Εἰπώθηκαν καὶ οἳ δύο λέξεις κάνσιλ καὶ σίνοντ καὶ οἱ δύο μεταφράζονται Σύνοδος στὰ Ἑλληνικά. Τέλος πάντων. Ποιὰ εἶναι ἡ ἀξία αὐτῶν τῶν κειμένων; Ποιόν δεσμευτικὸ χαρακτήρα ἔχουν ὑπὸ τὶς κρατοῦσες συνθῆκες, δηλαδὴ ὑπὸ τὴν ἀπουσία τῶν 4 ἐκκλησιῶν ποὺ δὲν ἔχουν ἔλθει νὰ συμμετάσχουν στὴν Σύνοδο;
Απ: (Ἀρχιεπισκοπου Τελμησοῦ κ. Ιώβ ) Πρόκειται γιὰ 2 κείμενα ποὺ ὄχι ἀπλῶς ἔχουν γίνει ἀποδεκτὰ ἀλλὰ βρίσκονται στὴν διαδικασία τῆς ὑπογραφῆς. Νὰ ἔλθω στὸν πυρήνα τῆς ἐρώτησῆς σας καὶ νὰ ἐπαναλάβω κάτι τὸ ὁποῖο ἔχει ἤδη εἰπωθεῖ καὶ ἀπὸ ἐμένα καὶ ἀπὸ τοὺς συναδέλφους τὶς μέρες ποὺ πέρασαν ὅτι ἔχουμε συναθροισθῆ ἐδὼ πέρα ὡς ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Δὲν βρισκόμαστε ἐδὼ πέρα γιὰ κάποια συνδιάσκεψη , οὔτε γιὰ κάποιο ἀκαδημαϊκὸ διάλογο, οὔτε γιὰ κάποια σύναξι στὰ πλαίσια τῆς ἐκκλησίας μας. Πραγματοποιοῦμε τὴν Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος συνεκλήθη μὲ βάση τὴν ὁμόφωνο ἀπόφασι ποὺ ἔλαβε ἡ σύναξις τῶν προκαθημένων τῶν κατὰ τόπους Αὐτονόμων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν τὸν περασμένο Ἰανουάριο στὸ Σαμπεζὶ τῆς Ἐλβετίας τῆς Γενεύης. Ἡ μόνη δυνατότητα προκειμένου νὰ ἀναβαλλόταν ἤ νὰ ὑπῆρχε κάποια μεταβολὴ στὴ φύση αὐτῆς τῆς Συνόδου θὰ ἦταν διὰ ὁμοφώνου ἀποφάσεως μίας σύναξης προκαθημένων.Κάτι τἐτοιο δὲν ἔχει ὑπάρξει. Ὡς ἐκ τούτου αὐτὴ τὴ στιγμὴ συντελεῖται ἣ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ποὺ ἀποφασίστηκε. Πρόκειται λοιπὸν ἐδὼ πέρα γιὰ μία διαδικασία. Ἡ Σύνοδος εἶναι μιὰ διαδικασία, δὲν εἶναι ἀπλῶς ἕνα γεγονός. Βεβαίως γινόμαστε μάρτυρες τοῦ γεγονότος δηλαδὴ τῆς παρουσίας ἐδὼ πέρα τῶν ἁγίων πατέρων καὶ τῶν συζητήσεων ποὺ λαμβάνουν χώρα στὰ πλαίσια τῆς Συνόδου ἐπὶ ζητημάτων καὶ κειμένων ποὺ ἔχουν προπαρασκευαστεῖ γιὰ πάνω ἀπὸ μία πεντηκονταετία στὰ πλαίσια ὀρθοδόξων συνδιασκέψεων καὶ συναντήσεων καὶ διαλόγων . Συζητοῦνται λοιπὸν τὰ κείμενα καὶ προχωροῦμε μὲ τὸ ἔργο τῆς Συνόδου. Ἄπαξ καὶ κατακλείσει ἡ Σύνοδος τότε ἐκκινεῖ ἡ ὅλη διαδικασία τῆς ὑποδοχῆς τῶν ἀποφἀσεων τῆς Συνόδου. Αὐτὴ τὴ στιγμὴ ὅμως ξεκάθαρα βρισκόμαστε ἐν τῷ μέσῳ τῆς Συνόδου καὶ ὅταν πλέον ὁλοκληρωθεῖ τότε πλέον οἱ ἀποφάσεις θὰ ἔχουνε δεσμευτικὸ χαρακτήρα.
ΕΡΩΤΗΣΙΣ (Δημοσιογράφος Γαβαλᾶς, Κανάλι Βουλῆς) : Μὲ ὅλο τὸ σεβασμό. Ἡ ἑλληνικὴ γλώσσα εἶναι πολὺ πλούσια . Ἡ λέξη ὁμοφωνία σημαῖνει ἕνα πράγμα. Ἡ λέξη ὁμοφωνία κατὰ πλειοψηφία σημαῖνει κάτι ἄλλο. Θέλω νὰ μοῦ ἐξηγήσετε, τελικὰ ἄλλαξαν οἱ ὅροι; Λέγατε στὴν ἀρχὴ γιὰ ὁμοφωνία. Τώρα ἀποφασίζετεκάτι ἐνὼ λείπουν ἀπ᾿ὅτι λένε περίπου 150.000.000 πιστῶν. Οἱ ὑπόλοιποι θὰ συμφωνήσουν σὲ αὐτα πόὺ θὰ ὰποφασίσετε σήμερα;
ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ (π. Ἰωάννης Χρυσαυγῆς): Ὁμοφωνία σημαίνει κάτι τι. Ἐνισχυμένη πλειοψηφία σημαῖνει κάτι τὶ ἄλλο. Ὅπως καὶ νἄχει τὸ πράγμα γιὰ νὰ φτάσεις σὲ ἕνα σημεῖο συμφωνίας πρέπει νὰ μιλήσεις, πρέπει νὰ συζητήσεις, καὶ ἐκείνο τὸ ὁποῖο λέμε καὶ ξαναλέμε καὶ τὸ ὁποῖο φαίνεται νὰ τὸ ἀντιπαρέρχεστε εἶναι τὸ ὅτι γιὰ πρώτη φορὰ μέσα σὲ μία χιλιετία ἒχουμε συνηγμένους ὅλους τοὺς ἁγίους πατέρες τῶν ὀρθοδόξων ἐκκλησιῶν οἰ ὁποῖοι παρίστανται προκριμένου νὰ συζητήσουν. Αὒτὸ εὶναι ποὺ κάνουν. Συζητοῦν καὶ συζητοῦν ἐδὼ καὶ 4 ἡμέρες μὲ ἕνα πνεῦμα ἀγαστῆς συνεργασίας.
Ἡ τεχνικὴ λοιπὸν ἡ ἀπάντησι, τὴν ὁποία ἵσως προσβλέπετε νὰ ἀκούσετε, εἷναι ὅτι ἡ ὁμοφωνία ἱσχύει σαφῶς γι᾿ αὐτοὺς ἀσφαλῶς ποὺ παρίστανται ἐδώ ἐν τῇ Συνόδῳ.Τελειώνοντας λοιπὸν τὴν ἀπάντησι θὰ ἤθελα νὰ ὑπογραμμίσω καὶ νὰ ἐπισημάνω ὅτι ἔχουμε περὶ τοὺς 300 ἁγίους πατέρες οἱ ὁποῖοι αὐτὴ τὴ στιγμὴ μιλοῦν, συνδιαλέγονται. Αὐτὸ μπορεῖ γιὰ σᾶς νὰ μὴν εἶναι κάτι ποὺ μπορεῖ νὰ διατυπωθεῖ μ᾿ἕναν εὔπεπτο καὶ εὔληπτο τρόπο, ἀλλὰ γιὰ μᾶς δημιουργεῖ μιὰ τεράστια βοὴ τὴν ὁποία ἀφουγκραζόμαστε. Ὁπότε αὐτὸ τὸ ὁποῖο λέω εἶναι ὅτι πρέπει πάντοτε νὰ ἐχουμε τὸ νοῦ μας προσηλωμένο στὰ τεκταινόμενα . Αὐτὴ τὴ στιγμή ἡ Σύνοδος συνεδριάζει καὶ συζητᾶ καὶ σὲ αὐτὸ ἐκπροσωπεῖ ἐκατομύρια χριστιανῶν στὸν κόσμο. Εῖναι πάρα πολὺ ἀπλό. Εἶναι ἀκριβῶς ὅπως ἕνα ποῦρο εἶναι (ὁρισμένες φορὲς τίποτα παραπάνω ἀπο) ἕνα ποῦρο. Δὲν ὑπάρχει κανένας λόγος νὰ ψάχνετε νὰ βρεῖτε ἀμερικανοὺς κατασκόπους πίσω ἀπὸ παραβὰν ἤ ὁτιδήποτε τέτοιο. Τὸ γεγονὸς εἶναι τὸ ἀπλούστατο τὸ ὅτι ἔχουμε ἐδὼ πέρα 300 ἅγιους πατέρες οἱ ὁποῖοι βρίσκονται ἐν διαλόγῳ. Αὐτὸ καὶ μόνο.