Ήταν το Μάιο αυτής της χρονιάς που με περηφάνια ο Διευθύνων Σύμβουλός της ανακοίνωνε κέρδη 1,1 δισεκατομμύρια λίρες για την μετακίνηση περίπου 12 εκατομμυρίων επιβατών.
Η πραγματικότητα ωστόσο που βιώνουν οι εργαζόμενοι στην εταιρεία είναι εντελώς διαφορετική:
- Οι προσλήψεις στην Ryanair γίνονται με συμβόλαιο μερικής απασχόλησης. Για ένα αρχικό διάστημα έως και τριών χρόνων εργοδότης δεν είναι η ίδια η Ryanair, αλλά η αντίστοιχη εταιρεία «παροχής προσωπικού».
- Οι αμοιβές είναι πολύ χαμηλότερες από ότι στις άλλες αεροπορικές εταιρείες. Στο διάστημα που οι πληρωμές μισθών που γίνονται από την εταιρεία «παροχής προσωπικού», ένα μέλος του πληρώματος λαμβάνει μισθό περίπου 1200 έως 1500 ευρώ αν πραγματοποιεί πτήση, ενώ αν κάνει δουλειά εδάφους ή έχει ασθένεια ο μισθός είναι κάτω από 1000 ευρώ. Όταν ο μισθός πληρώνεται από την Ryanair, οι αμοιβές αυξάνονται σε ένα ποσοστό, παραμένοντας πάντα χαμηλότερες από άλλες εταιρείες.
- Μέσω της παραπάνω ρύθμισης οι εργαζόμενοι πιέζονται να είναι σε πτήση ακόμη και όταν είναι ασθενείς, έτσι ώστε να μην περικοπεί ο μισθός τους
- Σε αντίθεση με τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, οι εργαζόμενοι στη Ryanair, μεταφέρουν από το σπίτι τους νερό, φαγητό ή αναψυκτικά για την ώρα της πτήσης.
- Επίσης, τόσο οι πιλότοι όσο και το πλήρωμα καμπίνας πληρώνουν από την τσέπη τους κάποιες χιλιάδες ευρώ για την εκπαίδευσή τους, ενώ συνεισφέρουν και για την αγορά των στολών εργασίας τους.
- Οι απειλές απολύσεων και οι απολύσεις είναι συχνά φαινόμενα, ειδικά στις περιπτώσεις που τα μέλη του πληρώματος, δεν πιάνουν τους «στόχους» για πωλήσεις φαγητού, αρωμάτων κλπ, κατά τη διάρκεια της πτήσης.
- Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται επίσης για πλημμελή καθαριότητα των σκαφών, με συνέπειες στην υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας τους αλλά και των επιβατών.
Τα Χριστούγεννα απέχουν λίγες μόνον ημέρες. Αυτήν την περίοδο, τα σωματεία των πιλότων που εργάζονται στη Ryanair απείλησαν ότι θα προχωρήσουν στην οργάνωση απεργιακών κινητοποιήσεων. Υπό αυτές τις συνθήκες, η συνήθως άτεγκτη διοίκηση της Ryanair υποχώρησε και αναγνώρισε την ύπαρξη σωματείων. Πρώτη φορά στην ιστορία της, η ιρλανδική εταιρεία χαμηλών ναύλων, γνωστή για τη σθεναρή της αντίδραση στον συνδικαλισμό και τις αμφιλεγόμενες πρακτικές κατά των εργαζομένων της, αποφάσισε να επανεξετάσει την άποψή της. Σε διαφορετική περίπτωση, την επόμενη εορταστική εβδομάδα θα βρισκόταν αντιμέτωπη με το χάος: συνεχείς ακυρώσεις, καθυστερήσεις πτήσεων, αντιδράσεις, γκρίνιες… Το μυαλό των διοικούντων ασφαλώς στοιχειώνει η κρίση που ξέσπασε το φθινόπωρο και οδήγησε στην ακύρωση 20.000 δρομολογίων.
Αναδίπλωση
«Οι πτήσεις των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι πολύ σημαντικές για τους πελάτες μας και θέλουμε να μην υπάρξει κανένα εμπόδιο για την πραγματοποίησή τους, εξαιτίας μιας απεργίας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι. Ο Ο’ Λίρι επί χρόνια ήταν από αυτούς που πρωτοστατούσαν στις δριμείες επικρίσεις εναντίον όσων προσπαθούσαν να συστήσουν σωματείο. Μάλιστα, δεν διστάζει και να τους απολύει.
Σήμερα επισημαίνει πως «αν ο καλύτερος τρόπος για να μην προκληθεί αναταραχή είναι να υπάρξουν οργανωμένα σωματεία, αυτό θα πράξουμε. Γι’ αυτό στέλνουμε επιστολές στις συνδικαλιστικές ενώσεις και τις καλούμε σε συζήτηση για να τις αναγνωρίσουμε και να τους ζητήσουμε να ακυρώσουν την απεργία».
Χθες η Ryanair απευθύνθηκε εγγράφως στα σωματεία των πιλότων της στην Ιρλανδία, στη Βρετανία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία, καλώντας τα σε συνομιλίες για να τα αναγνωρίσει ως εκπροσώπους των εργαζομένων της, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα των Financial Times. Σημειωτέον ότι, εξαιτίας της κακής διαχείρισης του χρονοδιαγράμματος των αδειών των πιλότων φέτος το καλοκαίρι, είχαν συσσωρευθεί πάρα πολλές άδειες το φθινόπωρο, με αποτέλεσμα η Ryanair να ακυρώσει 20.000 δρομολόγια και να αποζημιώσει όσους επιβάτες το δικαιούνταν, ενώ οι πιλότοι της διεκδίκησαν καλύτερους εργασιακούς όρους και υψηλότερες αμοιβές.
Η διοίκηση του αερομεταφορέα, ο οποίος βάσει της επιβατικής κίνησης που διεκπεραιώνει είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη, διευκρίνισε ότι θα αναγνωρίσει τα κατά τόπους συνδικάτα, υπό τον όρο ότι θα συστήσουν επιτροπές με τους πιλότους της Ryanair, οι οποίες και θα ασχολούνται με τα δικά τους θέματα. «Η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται να συνομιλήσει με πιλότους που εργάζονται σε ανταγωνιστική εταιρεία στην Ιρλανδία ή σε άλλη χώρα», πρόσθεσε η διοίκηση του αερομεταφορέα. Ο Ο’ Λίρι δήλωσε ότι η αναγνώριση των συνδικάτων συνιστά σημαντική αλλαγή για την εταιρεία του, προσθέτοντας ότι έχει ξεκινήσει ο ίδιος μια πρωτοβουλία ριζικών αλλαγών από το 2013, με στόχο να βελτιώσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις παρεχόμενες προς τους επιβάτες υπηρεσίες, όπως αναφέρουν οι Financial Times. Κατά τον χρηματιστηριακό οίκο Goodbody, η αναγνώριση του συνδικαλισμού στη Ryanair δεν θα επηρεάσει τη συμφωνία για αύξηση μισθών των πιλότων, η οποία βρίσκεται ήδη στο τραπέζι και θα αυξήσει τις δαπάνες της εταιρείας κατά 100 εκατ. ευρώ.