“Θα μπορούσαν τα Χανιά να γίνουν πράσινη πρωτεύουσα;” Αυτό είναι το ερώτημα που θέτει η Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων και παραθέτει το παράδειγμα της πρωτεύουσας της Νορβηγτίας, του Όσλο, που ανακηρύχθηκε Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2019.
Αναφέρει σε σχετικό κείμενο:
Τα Χανιά μάλλον δείχνουν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με το Όσλο που ανακηρύχθηκε Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2019. Το Όσλο απαγορεύει τα ΙΧ στο κέντρο του από το 2019, οι δημόσιες συγκοινωνίες αυξάνονται και αρχίζουν να κινούνται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, κυκλοφορούν ποδήλατα και ηλεκτρικά οχήματα, οι πράσινοι χώροι αυξάνονται και οι θαλάσσιοι δρόμοι ανοίγονται.
Στα Χανιά το ΙΧ πάει παντού, ακόμη και στο λιμάνι και στους πεζόδρομους, η χρήση ΑΠΕ στις δημόσιες συγκοινωνίες είναι άγνωστη (εμείς προτιμάμε το πετρέλαιο και την ατμοσφαιρική ρύπανση), συζητάμε για ποδηλατόδρομους καμιά 20αριά χρόνια τώρα αλλά δεν τους φτιάχνουμε και φροντίζουμε να μειώνουμε τους χώρους πρασίνου και τα πάρκα αντί να τα αυξάνουμε, ενώ ο μόνος θαλάσσιος δρόμος μας είναι αυτός προς τον Πειραιά. Τι ξέρουν αυτοί οι Νορβηγοί;
Ας δούμε όμως μερικά από τα μέτρα που οδήγησαν το Όσλο να αναδειχθεί Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2019, μήπως και πάρουμε καμιά καλή ιδέα:
- Η πόλη περιβάλλεται από το προστατευόμενο δάσος Μάρκα και από το φιόρδ του Όσλο και δρόμους του νερού που ξανανοίγονται τώρα σε μια προσπάθεια να γίνουν προσβάσιμοι από τους ανθρώπους, να γίνει διαχείριση του νερού των καταιγίδων και να διευκολυνθεί η προστασία του βιότοπου.
- Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι υψηλή προτεραιότητα για το Όσλο. Η πόλη σκοπεύει να περιορίσει κατά 50% τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου έως το 2020 (σε σύγκριση με το 1990) και 95% μέχρι το 2030. Προωθεί μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Έχει γίνει η «Παγκόσμια Πρωτεύουσα στα Ηλεκτρικά Οχήματα» με 30% των οχημάτων που πωλούνται στην πόλη να είναι ηλεκτρικά, ενώ 35% των λεωφορείων κινείται με βιοκαύσιμα, υδρογόνο ή βιοαέριο κι ως το 2025 το 60%των λεωφορείων θα είναι ηλεκτρικά.
- Βελτιώσεις στις υποδομές για ποδήλατα και δημόσιες συγκοινωνίες (τραμ και μετρό ήδη κινούνται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), δημιουργία ζωνών χωρίς ΙΧ (τα ΙΧ εκτός του κέντρου από το 2019), ενθάρρυνση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, που όχι μόνο θα βοηθήσουν την πόλη να φτάσει τους στόχους της σχετικά με το κλίμα, αλλά επίσης μειώνουν σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση και ενισχύουν το αστικό περιβάλλον για τους πολίτες.
- Η Καινοτομία και προώθηση νέων θέσεων εργασίας στην κυκλική οικονομία είναι προτεραιότητα για το Όσλο και η πόλη είναι στην πρώτη γραμμή της κυκλικής χρήσης όλων των διαθέσιμων πόρων. Βιοαέριο που παράγεται από τα βιολογικά απόβλητα και την αποχέτευση χρησιμοποιείται για καύσιμο για λεωφορεία και απορριμματοφόρα.
- Το 2016, η πόλη εισήγαγε έναν «Προϋπολογισμό για το Κλίμα», μια πρωτοβουλία που συνίσταται σε 42 ξεχωριστά μέτρα σε τρεις τομείς: ενέργεια και δομημένο περιβάλλον, μεταφορές και πόροι.