Στις «ηλεκτρικές λεωφόρους» της Ευρώπης θέλει να συμπεριλάβει τη χώρα µας. ο αμερικανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας, Tesla,
Έπειτα από θεωρητικές συζητήσεις και κυοφορία χρόνων, µόλις τώρα η ελληνική πολιτεία αρχίζει να κάνει τα πρώτα βήµατα για τη χάραξη µιας εθνικής πολιτικής για την ηλεκτροκίνηση, µε την πιθανότητα η χώρα µας να µπει τάχιστα στις µεγάλες «ηλεκτρικές λεωφόρους» της Ευρώπης διά της… πλαγίας.
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», η αµερικανική αυτοκινητοβιοµηχανία Tesla, πρωτοπόρος στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, έχει συµπεριλάβει σηµαντικό µέρος των ελληνικών εθνικών οδών σε ένα mega project που αναπτύσσει και το οποίο αφορά την εγκατάσταση ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε µια διαδροµή που ξεκινά από την Πορτογαλία και καταλήγει στην Τουρκία.
Το εάν τελικά η χώρα µας θα αξιοποιήσει την ευκαιρία και θα συµπεριληφθεί πράγµατι σε αυτήν την ηλεκτρική διαδροµή θα εξαρτηθεί σε µεγάλο βαθµό από το εάν η αµερικανική εταιρεία πεισθεί ότι δεν θα συναντήσει γραφειοκρατικά και άλλα εµπόδια επί ελληνικού εδάφους.
Γι’ αυτόν τον σκοπό, στελέχη της Tesla βρίσκονται αυτές τις ηµέρες στην Αθήνα και έχουν συναντήσεις µε κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και µε τις ρυθµιστικές και διαχειριστικές Αρχές.
Ενας βασικός τρόπος που έχει επιλέξει ο οραµατιστής ιδρυτής της εταιρείας, Elon Musk, για να «επιβάλει» τα δικά του ηλεκτρικά αυτοκίνητα έναντι εκείνων των µεγάλων αυτοκινητοβιοµηχανιών που µπαίνουν επίσης σιγά σιγά στον χώρο, είναι η δηµιουργία υπερεθνικών διαδροµών εξοπλισµένων µε έξυπνους ταχυφορτιστές, οι οποίοι παρέχουν απόλυτη αυτονοµία και εξυπηρέτηση στον στόλο των οχηµάτων της Tesla.
Ο Elon Musk έχει την άποψη ότι όσο γρηγορότερα «καταλάβει» τους διεθνείς αυτοκινητόδροµους µε τους δικούς του ταχυφορτιστές, τόσο µεγαλύτερη θα είναι η εξάρτηση των καταναλωτών από τα δικά του οχήµατα.
Εκτός από την αµερικανική ήπειρο, αυτός ο σχεδιασµός περιλαµβάνει την Ευρώπη, µια αγορά που η Tesla βλέπει µε ενιαία οπτική, ιδιαίτερα µετά τη µεγάλη επένδυση που υλοποιεί στη Γερµανία µε την κατασκευή του νέου «Gigafactory» στο Βερολίνο, ενώ ήδη λειτουργεί η γραµµή συναρµολόγησης στην Ολλανδία.
Στην Ευρώπη σήµερα µπορεί ένα αυτοκίνητο Tesla να κινηθεί µε απόλυτη κάλυψη σε διαδροµές, για παράδειγµα, από τη Νάπολη της Ιταλίας έως το Οσλο της Νορβηγίας.
Η µεγαλύτερη όµως ενιαία ηλεκτρική λεωφόρος που έχουν σχεδιάσει τα στελέχη της Tesla επί ευρωπαϊκού εδάφους θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, µέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.
Το ελληνικό τµήµα της διαδροµής θα ξεκινά από το λιµάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδροµή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Η συνολική ευρωπαϊκή διαδροµή Πορτογαλία – Τουρκία αριθµεί περί τα 4.800 χιλιόµετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1.500 φορτιστές, σε περίπου 250 σηµεία φόρτισης.
Το σύνολο της επένδυσης για τους 1.500 σταθµούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδροµή θα φτάσει τα 60 µε 70 εκατ. ευρώ, ενώ η ελληνική διαδροµή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυµανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. ευρώ.
Στελέχη της Tesla βρίσκονται στην Αθήνα και έχουν συζητήσεις µε την ελληνική κυβέρνηση, ενώ επαφές γίνονται και µε αρµόδιους φορείς, όπως η Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας και η ∆ΕΗ. Για την ερχόµενη εβδοµάδα έχει προγραµµατιστεί συνάντηση µε στελέχη από τον διαχειριστή του συστήµατος διανοµής ρεύµατος (∆Ε∆∆ΗΕ), προκειµένου να διαπιστωθεί ποιες είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εµφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.
Το κυριότερο όµως που θέλουν να διαπιστώσουν τα στελέχη της αµερικανικής εταιρείας είναι εάν θα έχουν ταχεία αδειοδότηση και, συνολικά, εάν το θεσµικό πλαίσιο θα τους διευκολύνει ή θα τους δηµιουργήσει εµπόδια.