Μία από τις αλλαγές που έβαλε στη ζωή και πολλών Χανιωτών η επιδημία του κορωνοϊού είναι το ποδήλατο.
Το ποδήλατο είναι ένα μέσο μεταφοράς που εν μέσω της πανδημίας επέλεξαν πολλοί και στα Χανιά επειδή έδινε τη δυνατότητα στους πολίτες να βγαίνουν έξω από τα σπίτια τους, για λόγους γυμναστικής.
Οι πωλήσεις ποδηλάτων παρουσίασαν τεράστια άνοδο και στο νομό μας ενώ πολλοί ήταν και αυτοί που έσπευσαν να επισκευάσουν παλιά ποδήλατα.
Πολλοί δεν αγόρασαν απλά ένα ποδήλατο για να μπορούν να κάνουν τις δουλειές τους μέσω πανδημίας αλλά επένδυσαν σοβαρά ποσά τόσο για την επισκευή παλιότερων ποδηλάτων όσο και για την αγορά καινούργιων.
Αυτό αν μη τι άλλο αποτυπώνει κάτι. Μία αλλαγή που ίσως να μην είναι παροδική
Οι δρόμοι των Χανίων γέμισαν με ποδήλατα. Μόνοι τους ή με άλλα μέλη της οικογένειας ή φίλους τους, οι Χανιώτες διέσχιζαν την πόλη και ανακάλυπταν ξανά κάθε πτυχή της. Έκαναν όμως και μεγαλύτερες αποστάσεις.
Κι έτσι κάπως, το ποδήλατο μπήκε για τα καλά στη ζωή μας.
Τώρα που τα μέτρα απαγόρευσης έχουν περιοριστεί, οι δρόμοι γέμισαν ξανά αυτοκίνητα και τα ποδήλατα στις κεντρικές αρτηρίες περιορίστηκαν λόγω και των κινδύνων που δημιουργέι η κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Όμως πολλοί Χανιώτες διατηρούν ακόμη τη συνήθεια της ποδηλασίας. Στο λιμάνι ακόμη είναι πολλοί αυτοί που ποδηλατούν. Ενώ και τα σαββατοκύριακο τις ώρες που η κίνηση είναι ελαττωμένη όλο και πιο συχνά βλέπεις ποδήλατα στους δρόμους.
Οι Χανιώτες έμαθαν να εκτιμούν το ποδήλατο. Έμαθαν να εκτιμούν την ευκολία που προσφέρει στις μετακινήσεις, το γεγονός ότι γυμνάζονται, ότι αναπνέουν καθαρό αέρα, ότι μπορούν να μοιράζονται την εμπειρία με φίλους ή με μέλη της οικογένειάς τους, μαζί με τα παιδιά τους.
Και αποτελεί ίσως μία ευκαιρία και για τον δήμο να επενδύσει περισσότερο σε αυτή την ισχυρή τάση που έχει διαμορφωθεί, βελτιώνοντας υποδομές και επενδύοντας στη δημιουργία ποδηλατόδρομων που μπορούν να δημιουργήσουν τις συνθήκες για τη μετατροπή της πόλης σε μία πόλη “φιλική προς το ποδήλατο” και τους ποδηλάτες.
Το πείραμα δε θα είναι πρωτόγνωρο αφού άλλωστε υπάρχουν χώρες στην Ευρώπη όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού κινείται με ποδήλατο, όχι με αυτοκίνητο. Τέτοιες πόλεις είναι η Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ. Τα οφέλη είναι τεράστια αφού όσο περισσότεροι μετακινούνται με το ποδήλατο τόσο μικρότερο είναι το κυκλοφοριακό κομφούζιο, τόσο περισσότερο βελτιώνεται η ποιότητα ζωής στην πόλη, ο χρόνος που χρειάζεσαι για να κάνεις κάποιες δουλειές, αναδεικνύονται καλύτερα οι ομορφιές της πόλης που δεν κρύβονται πίσω από τους μποτιλιαρισμένους δρόμους.
Και στην Ελλάδα υπάρχουν πόλεις που έχουν κάνει πολλά βήματα μπροστά.
Η Καρδίτσα την τελευταία δεκαετία με έργα που προώθησαν οι δημοτικές αρχές απέκτησε ένα σύγχρονο και ιδιαίτερα εκτεταμενο δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Σήμερα στο Δήμο Καρδίτσας το δομημένο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων έχει μήκος 7.300 μ. στον αστικό ιστό και 10.500 μ. περιαστικό.
Τα κόστη δεν είναι απαγορευτικά. Αυτό που χρειάζεται είναι βούληση. Και τα οφέλη θα είναι τεράστια όχι μόνο για αυτούς που ποδηλατούν αλλά και για τις επιχειρήσεις, για τους κατοίκους της πόλης για αυτούς που επισκέπτονται την πόλη.
Στα Χανιά έχουμε έναν νέο ηλικιακά δήμαρχο που θυμόμαστε ότι πριν τις εκλογές συμμετείχε και σε δράσεις της συλλογικότητας “Ποδηλάτρεις”.
Τώρα, είναι η ευκαιρία για να γίνει μία αλλαγή που έπρεπε να γίνει χρόνια. Τώρα, που οι Χανιώτες πιο πολύ από κάθε άλλη εποχή συνειδητοποιούν τα οφέλη του ποδηλάτου.
Ο Δήμαρχος Χανίων έχει τώρα μια ευκαιρία να προχωρήσει σε τομές που θα αλλάξουν τον χαρακτήρα της πόλης.