Εντύπωση και προβληματισμό προκαλούν οι αποκαλυψεις της εφημερίδας “Ριζοσπάστης” σχετικά με μεταφορά χιλιάδων τόνων επικίνδυνων φορτίων στη Βάση της Σούδας. Πολλά τα ερωτηματικά σχετικά με τη διαχείρισή τους και την επικινδυνότητά τους σε περίπτωση ατυχήματος.
Πιο αναλυτικά, όπως αποκάλυψε ο Ριζοσπάστης: “σύμφωνα με πληροφορίες, με εντολή του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ ναυλομεσίτες ψάχνουν πλοίο μήκους έως 251 μέτρων, ικανό να μεταφέρει τουλάχιστον 241 κοντέινερ τύπου TEU (twenty-foot equivalent unit), με προδιαγραφές «συμβατότητας και διαχωρισμού» υλικού HAZMAT – «hazardous material», δηλαδή «επικίνδυνου υλικού», που στη διεθνή βιβλιογραφία παραπέμπει σε τοξικά χημικά, καύσιμα, πυρηνικά απόβλητα, αλλά και σε βιολογικούς, χημικούς και ραδιολογικούς παράγοντες.”
Σύμφωνα με το δημοσίευμα ως «τόπος εκτέλεσης της σύμβασης» και «περιοχή παράδοσης» με βάση τα σχετικά έγραφα δίνεται ο Κόλπος της Σούδας, η βάση που διατηρούν εκεί οι Αμερικανοί και ολοένα γιγαντώνεται, με βάση και τις πρόνοιες της νέας Συμφωνίας για τις Βάσεις, με τις δύο διαδοχικές «επικαιροποιήσεις» της, όπως προετοιμάστηκαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και κατόπιν υπεγράφησαν και υλοποιούνται επί ΝΔ. Στη συνέχιση του δρομολογίου του, το πλοίο προγραμματίζεται να δέσει και στο Nordenham της Γερμανίας, όπου συχνά ξεφορτώνονται φορτία για τη βάση που διατηρεί ο αμερικανικός στρατός στη Γερμανία, Miesau Ammunition Depot, από όπου τροφοδοτούνται με πυρομαχικά οι δυνάμεις τις οποίες οι ΗΠΑ έχουν διασπείρει σε αυτό που ονομάζουν «ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων».
Οι Αμερικανοί έχουν δώσει τη διευκρίνιση ότι το εν λόγω «επικίνδυνο υλικό» είναι Κατηγορίας Κινδύνου 1, Υποκατηγορίες 1.1D (Hazard Class 1 material, Divisions 1.1D). Στον Κώδικα Ομοσπονδιακών Κανονισμών των ΗΠΑ (Code of Federal Regulations) διαβάζουμε ότι η Hazard Class 1 αφορά «εκρηκτικά που έχουν κίνδυνο μαζικής έκρηξης. Μια μαζική έκρηξη είναι αυτή που επηρεάζει σχεδόν ολόκληρο το φορτίο ακαριαία». Στην κατηγορία εμπεριέχονται ουσίες και όπλα όπως η νιτρογλυκερίνη, ο δυναμίτης και οι περισσότεροι τύποι τορπιλών. Μπαίνει επίσης επιμέρους κάθε κοντέινερ να φέρει βάρος 33.400 λίβρες ή 15.160 κιλά ή περίπου 15 τόνους έκαστο. Αρα, με τουλάχιστον 241 κοντέινερ μιλάμε για τουλάχιστον 3.653 τόνους επικίνδυνου μεταφερόμενου φορτίου. Ολο αυτό με ένα μόνο πλοίο…
Και τα ερωτήματα αμείλικτα και αναπάντητα:
Πόσα τέτοια φορτία έχουν ήδη διακινηθεί ή αποθηκευτεί στη Σούδα; Σε ποιες άλλες βάσεις γίνεται παρόμοια διακίνηση; Τι άλλα επικίνδυνα υλικά βρίσκονται αποθηκευμένα στις στρατιωτικές υποδομές του ΝΑΤΟ;