Ανατιμήσεων συνέχεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να πάρουν ακόμη μια αύξηση προϊόντα όπως ρύζι basmati (3%), μικρές μπαταρίες (6-7%), είδη καθαρισμου και είδη προσωπικής φροντίδας (6-7%) και άλλα. Όπως είπε στην ΕΡΤ Ηρακλείου ο πρόεδρος του Επιστημονικού Σωματείου Logistics (Εφοδιασμού) Κρήτης Νεκτάριος Κανακαράκης, οι ανατιμήσεις που ξεκίνησαν το 2021 συνεχίζονται ως και σήμερα και με βάση τις μειώσεις σε ενέργεια και πρώτες ύλες, οι όποιες διορθώσεις στις τιμές θα “περάσουν” στο ράφι στα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2024.
Προϊόντα ελληνικά και φθηνότερα
Ωστόσο σημείωσε ότι στα προϊόντα εγχώριας παραγωγής καταγράφεται σταθεροποίηση των τιμών, την ώρα που άλλα της ίδιας κατηγορίας αλλά εισαγόμενα εφαρμόζουν αυξήσεις τιμών. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του αγελαδινού γάλακτος και των γιαουρτιών από αγελαδινό γάλα που καταγράφουν πτώση τιμής της τάξης του 10-15%, ενώ και γνωστή ελληνική εταιρεία που παράγει παιδικές τροφές, δημητριακά, βρεφικά γάλατα, παιδικές κρέμες, και άλλα, καταγράφει σταθεροποίηση των τιμών. Την ίδια ώρα ομοειδής εταιρεία από το Βέλγιο δείχνει όχι μόνο να μη σταθεροποιεί τις τιμές της αλλά και να επιβάλλει αυξήσεις που στην Ελλάδα θα τις δούμε σύντομα και θα είναι της τάξης του 6%.
Αντιστοίχως μία μικρή μείωση, της τάξης του 3%, θα δούμε σε χαρτικά ελληνικής παραγωγής, κάτι που δε θα συμβεί με τα εισαγόμενα χαρτικά.
Αγοράζουν … δείγμα από γραβιέρα
Την ίδια ώρα ωστόσο οι αυξήσεις στα τυριά στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ ωθεί τους καταναλωτές να αγοράζουν μικρές ποσότητες – ακόμη και κάτω των 250 γρ. – ενώ καταγράφεται και στροφή σε εναλλακτικά προϊόντα που δεν είναι ΠΟΠ (π.χ. το λευκό τυρί) αλλά πωλούνται σε χαμηλότερη άρα και πιο προστιή τιμή.
Η κατανάλωση πάντως έχει επηρεαστεί σαφέστατα, επισημαίνει ο κ.Κανακαράκης, διαπιστώνοντας ότι “ο πελάτης παίρνει μόνο τα απαραίτητα, κυρίως τα τρόφιμα και σε μικρότερες ποσότητες”.
Περιορισμένης αγοραστικής δύναμης οι τουρίστες στην Κρήτη
Έντονη ανησυχία εξέφρασε ο Νεκτάριος Κανακαράκης για την πορεία των εσόδων από τον Τουρισμό, όσον αφορά στην πτυχή των αγορών. Όπως είπε ο ίδιος “ο Μάιος ήταν ο βατήρας για την κατανάλωση ιδίως σε περιοχές με τουρισμό”, κάτι που σημαίνει ότι η πρώτη εικόνα για το τί έχει να περιμένει η αγορά από τον Τουρισμό έρχεται τον τελευταίο μήνα της Άνοιξης, με την έλευση των πρώτων τουριστών.
“Αυτός ο Μάιος είναι χειρότερος από τον Μάιο του 2022” είπε ο κ.Κανακαράκης, μιλώντας για υποχώρηση της τάξης του 4-5% στον όγκο πωλήσεων, η οποία καταγράφεται και στις τουριστικές περιοχές, καθώς “ο πληθωρισμός έχει αγγίξει την αγοραστική δύναμη και των Ευρωπαίων”.
“Η ποιότητα του Τουρισμού δεν είναι αυτή που θα μπορέσει να στηρίξει την κατανάλωση” – πρόσθεσε ο ίδιος, σημειώνοντας πως ο κύκλος των πωλήσεων μικραίνει και η κίνηση καταγράφεται “πεσμένη” αυτή την εποχή.
Αυτό, εκτιμά ο ίδιος, θα έχει επίδραση στην Οικονομία του νησιού τους επόμενους μήνες.