ΤΟΠΙΚΑ

Brevet 200 χιλιομέτρων στα Χανιά στην μνήμη του αδικοχαμένου Νίκου Μπιτσάκη

O τραγικός θάνατος του 22χρονου Νικόλαου Μπιτσάκη ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν καταπλακώθηκε από τοίχο από παλαιό κτίσμα στο κέντρο της Λάρισας είχε βυθίσει στο πένθος τόσο τα Χανιά όσο και τη Λάρισα. Ο Νίκος Μπιτσάκης, φοιτούσε στη Λάρισα, ήταν όμως Χανιώτης. Ήταν αθλητής της ποδηλασίας και μοναχοπαίδι.

Τιμώντας τη μνήμη του αθλητή, το Σάββατο 22 Απριλίου, διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Κρήτη, το Brevet 200 km «Μπιτσάκης Νικόλαος», από την ποδηλατική ομάδα «Koursaroi Chania».

Είναι αυτή η εποχή, στην καρδιά της άνοιξης, η καταλληλότερη για ένα τέτοιο ποδηλατικό ταξίδι στην Κρήτη. Γιατί εκτός από την αύρα της φύσης που σε συνοδεύει, καθώς τα τοπία εναλλάσσονται από τη θάλασσα με το πρωινό ξεκίνημα προς στα πεδινά, και από κει προς στο βουνό και πάλι πίσω στη θάλασσα με τη δύση του ήλιου, είναι η μυρωδιά του ιωδίου και οι ευωδιές των κάθε λογής τοπικών θάμνων και δέντρων σε όλο το μήκος της διαδρομής, που σε γεμίζουν ευφορία για να κάνεις το ταξίδι.

Ξεκινώντας από την Σούδα

Η εκκίνηση του Brevet θα δοθεί στο μεγαλύτερο φυσικό λιμάνι της Κρήτης, το λιμάνι της Σούδας, που, χάρη στη γεωγραφική του θέση στο κέντρο της ανατολικής Μεσογείου και τη σημαντική στρατηγική του θέση, βρίσκεται πάνω στους πανάρχαιους θαλάσσιους δρόμους εδώ και αιώνες.

Μέσα στα πρώτα 10 χλμ θα αγκαλιάσουμε παραλιακά την πόλη των Χανίων κι ύστερα θα κατευθυνθούμε ΝΔ περνώντας από την πεδινή Αγιά, όπου βρίσκεται και η πανέμορφη ομώνυμη τεχνητή λίμνη, με εντυπωσιακό υγροβιότοπο. Συνεχίζοντας το ταξίδι μας μέσα στην κοιλάδα του ποταμού Κερίτη, και ενώ μπροστά στα μάτια μας εκτείνεται μεγαλόπρεπη η οροσειρά των Λευκών Ορέων, περνάμε από τα χωριά Φουρνέ και Σκινέ πριν πάρουμε πάλι κατεύθυνση προς Βορρά, για να διασχίσουμε μια από τις πιο πράσινες περιοχές του νομού Χανίων.

Κυριολεκτικά πλάι στο ποτάμι, παίρνουμε πορεία προς το παράλιο μέτωπο, μέσα από το χωριό Γεράνι και το ιστορικό Μάλεμε, από όπου θα αρχίσουμε πλέον να ανηφορίζουμε ξανά προς Νότο για περίπου 26χλμ, ως την κορφή με το μεγαλύτερο υψόμετρο της διαδρομής μας. Από εδώ αρχίζει η κάθοδος για τη μαρτυρική Κάνδανο, μέσα από ένα τοπίο μοναδικής φύσης και θέας ανάμεσα σε φαράγγια.

Μετά το χωριό Λίμνη

Ένα απολαυστικό Brevet

Η εύφορη και φιλόξενη Κάνδανος, όπου βρίσκεται και το 1ο κοντρόλ, αξίζει μια στάση για ολιγόλεπτη ξεκούραση και αναζωογονητική τροφοδοσία στα τοπικά ζαχαροπλαστεία που θα σημαδέψουν τη γευστική σας εμπειρία. Αξίζει να αναφέρουμε πως η ιστορία της Κανδάνου μας πάει πίσω ως τη δωρική εποχή, ενώ από εδώ ξεκίνησε η επανάσταση του 1866 στην Κρήτη. Κατά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και συγκεκριμένα στις 3 Ιουνίου 1941, το χωριό καταστράφηκε από τους Γερμανούς σε αντίποινα για την ένοπλη αντίσταση που έδειξαν οι κάτοικοι με τη βοήθεια και των κατοίκων των γειτονικών χωριών στα Φλώρια και στο φαράγγι πριν το χωριό κατά την Μάχη της Κρήτης.

Ανάβαση μετά το Βλάτος προς Ρογδιά

Όντας πλέον στο οροπέδιο της Κανδάνου, παραμένουμε ψηλά σε υψόμετρο αλλά στρέφουμε την πορεία μας ΒΔ, πάνω στον επαρχιακό δρόμο Πλεμενιανών – Στροβλών, περνάμε από το χωριό Δρυς, με τις πολλές καστανιές, και το γνωστό από ενετικών χρόνων Βλάτος με τον τεράστιο πλάτανο που έχει χαρακτηριστεί μνημείο της φύσης, ενώ λίγο μετά και από το χωριό Ρογδιά, θα έχουμε πιάσει το δεύτερο ψηλότερο σημείο της διαδρομής μας, τα 610μ περίπου.

Είμαστε πια στα μέσα του brevet και περίπου στο 103χλμ, και για όσους έχουν αφεθεί στην ονειροπόληση του ταξιδιού και έχουν ξεχάσει τους αριθμούς, μας χωρίζουν λιγότερα από 100χλμ από τον τερματισμό με 1000 περίπου υψομετρικά, αφού τα πιο πολλά ήδη τα έχουμε πίσω μας.

Πριν τον κόμβο προς Ελαφονήσι

Θα περάσουμε έξω από το τουριστικό χωριό Έλος, που περιτριγυρίζεται από καστανιές και πλατάνους, επί της επαρχιακής οδού Καστελλίου-Κεφαλιού, και μέσα από το χωριό Κεφάλι με τον πύργο από την εποχή των Ενετών. Θα παραλείψω εσκεμμένα να αναφερθώ στην παράδοση που δικαιολογεί το όνομα του χωριού, για να μην σας χαλάσω την εύθυμη ταξιδιωτική διάθεση…

Αμυγδαλοκεφάλι. Κορυφή πριν την κατάβαση
Στο χωριό Κεφάλι

Μετά το χωριό Κεφάλι, ο δρόμος ακολουθεί για λίγα χιλιόμετρα εντελώς δυτική φορά πριν στρίψει βόρεια πλάι στα άγρια δυτικά παράλια του νομού, και πριν φτάσει, μετά από μια απότομη κατηφορίτσα, στο ψαροχώρι Σφηνάρι. Στο μεταξύ, όμως, έχουμε περάσει από τον οικισμό Κάμπο, κοντά στον οποίο βρίσκεται και το ομώνυμο μικρό καταπράσινο φαράγγι, που είναι το δυτικότερο φαράγγι της Κρήτης.

Ένα όμορφο μονοπάτι το διασχίζει, σκεπασμένο από θεόρατα πλατάνια που… για να μην τερματίσετε μες τη νύχτα το brevet, θα πρότεινα να προγραμματίσετε να το περπατήσετε μια άλλη φορά!

Θέα από Αμυγδαλοκεφάλι του χωριού Λιβάδια

Μετά το Σφηνάρι, έχουμε ουσιαστικά την τελευταία σημαντική ανηφόρα του brevet, που είναι μεν δυνατούτσικη, αλλά είναι μικρής διάρκειας, γύρω στα 3,5χλμ και, μετά από αυτήν, πιάνουμε την κάθοδο προς Πλάτανο και λιμάνι Καβονησίου. Το λιμάνι του Καβονησίου Κισσάμου είναι το δυτικότερο λιμάνι της Κρήτης, και συνδέει ακτοπλοϊκά την Κρήτη με την Πελοπόννησο. Ελάτε κι εδώ, μια άλλη φορά, για να περάσετε με το καραβάκι στην εξωτική Γραμβούσα και στον επίσης εξωτικό και απόκοσμο Μπάλο!

Κι έτσι, ταξιδεύοντας με νου και με πετάλι, φτάσαμε στην πόλη της Κισσάμου, πρώην Καστέλι Κισσάμου, και στο 150χλμ της διαδρομής μας. Ο αρχαίος οικισμός βρισκόταν κοντά στη μεγάλη πόλη Πολυρρήνια της οποίας ήταν επίνειο, αλλά λειτουργούσε ως αυτόνομη κοινότητα και έκοβε δικά της νομίσματα, κάτι που υποδηλώνει τον πλούτο και την ακμή της.

Τα επόμενα 10χλμ του Brevet θέλουν προσοχή, καθώς κινούμαστε σε δρόμο που η κίνηση των αυτοκινήτων μπορεί να είναι κάπως αυξημένη, αλλά και επειδή, κατά τη γνώμη μου είναι και κάπως άχαρα, εκτός αν κοιτάς αριστερά τη θάλασσα ή δεξιά τα βουνά και τα φαράγγια… Φευγαλέα, όμως, γιατί όπως είπαμε ο δρόμος δεν μας ανήκει αποκλειστικά.

Θέα του δρόμου που κατεβαίνει από Αφράτα

Παρόλα αυτά, ο ενθουσιασμός μας δεν πέφτει, γιατί μετά το πέρας των δέκα αυτών χλμ, ακολουθούν 10 μαγικά χιλιόμετρα, πάνω στη χερσόνησο της Ροδωπού με τη θέα του κόλπου και της πόλης των Χανίων, να απλώνεται μπροστά μας στο βάθος κατά την κάθοδό μας από τον οικισμό των Αφράτων. Το τοπίο στη χερσόνησο που έχει κατοικηθεί από αρχαιοτάτων χρόνων, είναι απόκρημνο με πολλά φαράγγια, τα οποία καταλήγουν σε μικρούς ορμίσκους όπου στενές λωρίδες θάλασσας εισχωρούν στις βραχώδεις ακτές. Και κάποια από αυτά τα «φιορδ» τα έχουμε μια ανάσα δίπλα μας, καθώς κατεβαίνουμε από τα Αφράτα προς το επίσης ιστορικό Κολυμβάρι – όπου το 1645 έγινε η απόβαση των Τούρκων που πυροδότησε τον Μεγάλο Κρητικό Πόλεμο, με αποτέλεσμα την κατάκτηση της Κρήτης.

Συνεχίζουμε κι εμείς για την πλήρη κατάκτηση της ποδηλατικής μας διαδρομής, κι αφού περάσουμε το εντυπωσιακό μοναστήρι της Παναγίας της Οδηγήτριας (ή Μονή Γωνιάς), στον κόλπο του Κολυμβαρίου, έχουμε ακόμη περίπου 30 τελευταία χλμ πάνω στο παραλιακό μέτωπο για τον τερματισμό, όπου μας περιμένει και κέρασμα για τον κόπο που κάναμε να φέρουμε βόλτα το γυράκι στο νομό!

Θέα του δρόμου που κατεβαίνει από Αφράτα

Tα δικά μου Χανιά…

Τερματίσαμε, και… για τα Χανιά, δεν σας μίλησα καθόλου. Μα, τι να πω για τα Χανιά μέσα σε ένα μικρό κείμενο… Τα Χανιά της καρδιάς μου, της νιότης της μάνας μου, τα Χανιά που ανακαλύπτω τα τελευταία χρόνια με τη βοήθεια των φίλων ποδηλατών, που με μεγάλη αγάπη και ακούραστα με ξεναγούν. Μια ακλόνητη πόλη των εθνών, που αναδύεται ολοζώντανη από τα βάθη της πρώιμης ιστορίας ως το σήμερα, κατακτιέται, παλεύει, νικάει και ανασυγκροτείται και που η κάθε γωνιά της μαρτυράει τα πάθη και τις δόξες της.

Κόλπος Κολυμβαρίου με φόντο τα Λευκά Όρη – Κάθοδος από Αφράτα
Πληροφορίες για το Brevet:
Κόστος συμμετοχής: 5€, καταβολή στην εκκίνηση
Εκκίνηση: Λιμάνι Σούδας Χανίων στις 07.30
Τερματισμός: στο «Φράντζας καφέ »
(διεύθυνση, οδός Ζυμβρακάκηδων 60, Χανιά)
Επανδρωμένα σημεία ελέγχου: Κάνδανος και Κίσσαμος.
Οι διοργανωτές αναλαμβάνουν να μεταφέρουν από τον τερματισμό, όποιον συμμετέχοντα στο brevet το επιθυμεί καθώς και οποιοδήποτε ποδήλατο, στην αφετηρία, στο λιμάνι της Σούδας, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση 6 περίπου χλμ. από τον τερματισμό.

Επίσης, όλοι όσοι εκτός Κρήτης ταξιδέψουν για το brevet, θα έχουν έκπτωση 50% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια της ΑΝΕΚ (μετά από έγκαιρη συνεννόηση με τους διοργανωτές προκειμένου να κρατηθούν καμπίνες για όσους επιθυμούν, πριν εξαντληθούν).

"google ad"

Αγώνας της Κρήτης

Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Recent Posts

Κοτζιάς: Δεν μπορώ να βλέπω Αντώναρο και Σπηλιωτόπουλο να λένε την Αριστερά «χουντική»

Σφοδρή επίθεση στα δυο – προερχόμενα από την Ν.Δ- στελέχη που βρίσκονται στο επιτελείο του Στέφανου…

10 hours ago

Τραγωδία στα Χανιά: 65χρονος εντοπίστηκε νεκρός σε πηγάδι

Τραγικό τέλος στην αναζητήση 65χρονου άνδρα που εντοπίστηκε νεκρός μέσα σε πηγάδι στην περιοχή του…

10 hours ago

Δυο φαμίλιες, μια εγκληματική οργάνωση και …επώνυμοι πελάτες για τις …κόκες

Το νέο «αίμα» των εγκληματικών ομάδων διακίνησης κόκας στο Ηράκλειο επιχειρεί να «χτυπήσει» η Δίωξη Ναρκωτικών…

10 hours ago

«Επιμελητήριο με Μέλλον»: Ιδρύθηκε στα Ταμπακαριά ο νέος επιμελητηριακός συνδυασμός Χανιωτών επιχειρηματιών με επικεφαλής τον Αντώνη Ροκάκη | Φωτός+Βίντεο

Περισσότεροι από 100 επιχειρηματίες από τα Χανιά συγκεντρώθηκαν στα Ταμπακαριά και ίδρυσαν το νέο συνδυασμό…

10 hours ago

Το Ιράν απειλεί ότι θα «τινάξει στον αέρα» πετρελαϊκές εγκαταστάσεις σε όλη την Μέση Ανατολή! Πώς εμπλέκεται η Ελλάδα

Τη στιγμή που στο Ισραήλ δείχνουν να «στοχεύουν» ως μέρος της «απάντησής» τους τις ενεργοπαραγωγικές υποδομές του Ιράν,…

14 hours ago

Συνεχίζονται οι ασφαλτοστρώσεις στον Δήμο Χανίων με την οδό Κυδωνίας

Συνεχίζονται εργασίες από τον Δήμο Χανίων, για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου σε σημεία που…

14 hours ago

This website uses cookies.