Του Μανώλη Ανδριωτάκη
Εδώ και μερικές μέρες το ChatGPT εκτός από ερωτήσεις κειμένου, δέχεται και εικόνες. Μπορεί δηλαδή κάποιος να του δώσει μια εικόνα, κι αυτό να του περιγράψει με σχετική ακρίβεια τι βλέπει. Όπως μπορεί να διαπιστώσει ο καθένας πλέον, η αλληλεπίδραση μαζί του ανεβαίνει ένα επίπεδο ψηλότερα. Αποφάσισα να του ανεβάσω ένα εμβληματικό εξώφυλλο του New Yorker, με την εικονογράφηση του R. Kikuo Johnson που τιτλοφορείται “Tech Support”, για να δοκιμάσω την ικανότητά του, κάνοντας την ερώτηση «τί σκέφτεσαι για αυτή την εικόνα;».
Και το ChatGPT μου απάντησε: «Η εικόνα φαίνεται να είναι εξώφυλλο του περιοδικού “The New Yorker”, με ημερομηνία 23 Οκτωβρίου 2017. Απεικονίζει μια φουτουριστική ή σατιρική σκηνή όπου ρομπότ εκτελούν διάφορες εργασίες, όπως σερβίρισμα καφέ και κράτημα αντικειμένων, ενώ ένας άνθρωπος κάθεται και πίνει καφέ, φαινομενικά ατάραχος από τη ρομποτική παρουσία. Ένας σκύλος είναι επίσης παρών, κοιτάζοντας με περιέργεια ένα από τα μικρότερα ρομπότ.
Η εικόνα μπορεί να αποτελεί σχόλιο για τον αυξανόμενο ρόλο της αυτοματοποίησης και των ρομπότ στην καθημερινή μας ζωή και για το πώς μπορεί να γίνουν τόσο πανταχού παρόντα, ώστε η παρουσία τους να γίνει φυσιολογική. Η αντίθεση μεταξύ των πολυάσχολων ρομπότ και του χαλαρού ανθρώπου μπορεί να τονίζει την ευκολία ή την πιθανή αποξένωση που επιφέρουν αυτές οι εξελίξεις. Η συμπερίληψη του σκύλου προσθέτει μια νότα χιούμορ και οικειότητας. Συνολικά, πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα και προκλητική εικονογράφηση, χαρακτηριστική των εξωφύλλων του “The New Yorker”».
Επειδή, προφανώς, δεν ικανοποιήθηκα από μια κρίσιμη λεπτομέρεια που παρανόησε το μοντέλο, επανήλθα με μια σημαντική παρατήρηση, λέγοντάς του: «Ο άνθρωπος ζητιανεύει, δεν είναι “χαλαρός”», και εκείνο μου απάντησε: «Καταλαβαίνω τι λες. Με μια πιο προσεκτική παρατήρηση, η απεικόνιση του άνδρα φαίνεται να είναι σε διαφορετικό πλαίσιο από αυτό που περιέγραψα αρχικά. Με δεδομένο το κύπελλο στο χέρι του, την καθιστή του θέση στο έδαφος και τη συνολική του εμφάνιση, υποδηλώνεται ότι μπορεί να ζητιανεύει, ή να είναι άστεγος. Αυτό προσθέτει ένα βαθύτερο επίπεδο κοινωνικού σχολιασμού στην εικόνα, τονίζοντας την αντίθεση μεταξύ της προηγμένης τεχνολογίας που αντιπροσωπεύουν τα ρομπότ και των κοινωνικοοικονομικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα άτομα στην κοινωνία. Πρόκειται για έναν οδυνηρό προβληματισμό σχετικά με την αντιπαράθεση της ραγδαίας τεχνολογικής προόδου και των επίμονων κοινωνικών προβλημάτων. Σ’ ευχαριστώ για την επισήμανση».
Τελικά, ίσως πρέπει να δούμε λίγο πιο σοβαρά το ενδεχόμενο αυτού του είδους οι αλληλεπιδράσεις να μας φέρνουν λίγο πιο κοντά στην κατάσταση του ανθρώπου στο διάσημο εξώφυλλο.