Όπως έκανε γνωστό η Alphabet Inc., μητρική της Google, κλείστηκαν συμφωνίες «με επιλεγμένους εκδότες ανά το κόσμο για την αδειοδότηση ειδησεογραφικού περιεχομένου», με την WSJ να κάνει λόγο για «μια σημαντική εξέλιξη στην μακρόχρονη σύγκρουση μεταξύ του τεχνολογικού γίγαντα και των εταιρειών πολυμέσων».
Η Google δήλωσε ότι στους αρχικούς συμμετέχοντες περιλαμβάνεται ο Γερμανικός Όμιλος Spiegel, εκδότης του Der Spiegel, η βραζιλιάνικη εταιρεία ΜΜΕ Diarios Associados, και η Solstice Media, εκδότης εφημερίδων στην Αυστραλία. Η εταιρεία ωστόσο δεν ανακοίνωσε συνεργασίες με εκδότες στις ΗΠΑ, όπου μεγάλοι παίκτες, συμπεριλαμβανομένης της News Corp, μητρικής της Wall Street Journal, έχουν ασκήσει πιέσεις στη Google για αποζημιώσεις.
Εκ μέρους της Google, o Brad Bender, αντιπρόεδρος της εταιρείας, ανέφερε ότι ο τεχνολογικός κολοσσός συνομιλεί με ΜΜΕ σε «μισή ντουζίνα ακόμη» χώρες, αλλά δεν είπε σε ποιες. Σύμφωνα με τον Bender το πρόγραμμα αδειοδότησης αντιπροσωπεύει την διόγκωση στις επιχειρηματικές σχέσεις της Google με τον χώρο των ειδήσεων, οι οποίες μέχρι στιγμής έχουν συμπεριλαμβάνουν περιορισμένες συμφωνίες σχετικά με την άδεια χρήσης ηχητικών και περιεχομένων καιρού και αθλητικών. Ο Bender δεν έδωσε περισσότερα στοιχεία για τις οικονομικές λεπτομέρειες των συμφωνιών λέγοντας ότι ποικίλλουν ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο περιεχομένου που παρέχει κάθε εκδότης στην Google.
Η Google αποζημιώνει τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς για τη χρήση ήχου, βίντεο, εικόνων και ιστοριών που θα εμφανίζονται στην κύρια εφαρμογή για κινητά και κινητές συσκευές. Το περιεχόμενο με άδεια χρήσης θα ενσωματωθεί και στην εφαρμογή Ειδήσεις Google για κάθε κινητή συσκευή με την Google να ευελπιστεί πως θα γίνει διαθέσιμο σε άλλα προϊόντα της. Με αυτό τον τρόπο η Google γίνεται παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο των μέσων ενημέρωσης.
Η Google στοχεύει να λανσάρει το νέο προϊόν μέσα στη χρονιά.
Για χρόνια, οι δημοσιογράφοι επικρίνουν τις μεγάλες εταιρείες, όπως η Google και η Facebook, για τη συγκέντρωση και τη διανομή άρθρων στις πλατφόρμες τους χωρίς να πληρώνουν για τα κέρδη που τους αποφέρει η συλλογή των ειδήσεων. Τώρα όμως, οι εταιρείες αλλάζουν κατεύθυνση και επιθυμούν να γίνουν ηγέτες στα μέσα ενημέρωσης παγκοσμίως Το Facebook έκλεισε πέρυσι συμφωνίες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων με εκδότες ενώ η Apple παρουσίασε Apple News+, το οποίο με 9,99 δολάρια ανά μήνα παρέχει πρόσβαση σε άρθρα από εκατοντάδες περιοδικά, ανάμεσά τους τα Vogue, GQ και Sports Illustrated.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η WSJ, η Google κινήθηκε πιο αργά από τους ανταγωνιστές της. Τον Φεβρουάριο έγινε γνωστό, από την WSJ, πως η Google βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να πληρώσει και ενώ η εταιρεία υπόκειται σε αυξανόμενο έλεγχο από τις ρυθμιστικές Αρχές. Γαλλία και Αυστραλία πιέζουν την εταιρεία να αποζημιώσει τους εκδότες που παρέχουν περιεχόμενο το οποίο περιλαμβάνεται στα αποτελέσματα αναζήτησης. Αξιωματούχοι της αυστραλιανής κυβέρνησης δήλωσαν τον Απρίλιο ότι θα απαιτούσαν από την Google να αρχίσει να πληρώνει.
Στις ΗΠΑ, οι Αρχές είναι πιθανόν να κινηθούν ενάντια στην Google για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων. «Δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω τον χρόνο σε έναν κόσμο όπου το διαδίκτυο δεν υπάρχει», ανέφερε ο Bender αναφέροντας πως η Google μαζί με άλλες εταιρείες, κυβερνήσεις και ομάδες της κοινωνίας των πολιτών θα αγωνιστεί για ένα καλύτερο μέλλον για τη δημοσιογραφία.
Αξίζει να αναφέρουμε μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού η Google έχει προσφέρει επίσης χρηματοδότηση σε 5.300 τοπικά ειδησεογραφικά πρακτορεία μέσω του προγράμματος στήριξης της δημοσιογραφίας και μία καμπάνια 15 εκατομμυρίων δολλαρίων.
Πάραυτα, οι εκδότες, και ειδικά τα τοπικά ειδησεογραφικά πρακτορεία συνεχίζουν να κλείνουν με ταχύτατους ρυθμούς στερώντας από τους πολίτες την πρόσβαση σε πολύτιμες και αναγκαίες πληροφορίες. Κάποια από τις χρεωκοπίες οφείλονται στην πανδημία αλλά σε βάθος χρόνου τη μεγαλύτερη ζημιά στην ικανότητα των τοπικών μέσων ενημέρωσης να επιβιώνουν την έχουν κάνει δύο εταιρείες, η Google και το Facebook, οι οποίες συγκεντρώνουν τη συντριπτική πλειοψηφία της διαφημιστικής πίτας που μέχρι πρόσφατα πήγαινε σε τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο των New York Times έχουν χαθεί πάνω από 28.000 θέσεις εργασίας σε μέσα ενημέρωσης μόνο στις ΗΠΑ από την αρχή της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Σε μία εποχή, δηλαδή, που η ανάγκη για κάλυψη των ειδήσεων είναι πιο μεγάλη παρά ποτέ