Του Φώτη Ποντικάκη *
Με γνώμονα την επιβολή περαιτέρω λιτότητας και ασφυκτικού διοικητικού ελέγχου στη δημόσια εκπαίδευση δείχνει να πορεύεται η κυβέρνηση με βάση το σχέδιο διάλυσης – συγχώνευσης των υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης (ανάμεσά τους και των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, από τα οποία αφαιρεί ακόμη και τη λέξη «περιβάλλον» και την αντικαθιστά με την αοριστολογία της «αειφορίας») που παρουσίασε για διαβούλευση.
Πιο συγκεκριμένα, η «Πρόταση για τις Νέες Δομές Υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου» προβλέπει, μεταξύ άλλων:
1. Συγχώνευση όλων των υφιστάμενων δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο νομού σε έναν (ΚΕΣΥ). Συγχωνεύονται οι εξής δομές:
• ΚΕΔΔΥ- Κέντρο Διάγνωσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες,
• Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, με αντικείμενο την αγωγή για θέματα εξαρτήσεων, σχολικού εκφοβισμού, αγωγή υγείας κ.ά.
• ΚΕΣΥΠ (Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού) με αντικείμενο τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των μαθητών Δευτεροβάθμιας.
• ΚΕΠΛΗΝΕΤ (Κέντρο Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών), με αντικείμενο την υποστήριξη εκπαιδευτικών και σχολείων για τις εφαρμογές νέων τεχνολογιών.
• ΕΚΦΕ (Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών) – αυτό συγχωνεύεται με τα Εργαστηριακά Κέντρα των σχολείων Δευτεροβάθμιας, ενώ μέχρι τώρα είχε δράση και προσφορά και για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
2. Συγχώνευση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
3. Αφαίρεση του «περιβάλλοντος» από την ονομασία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τη μετονομασία τους σε «Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία».
4. Υποβιβασμό των νέων Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την υπαγωγή τους στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ενώ μέχρι τώρα υπάγονταν στην Περιφέρεια.
5. Υποβιβασμό του Υπεύθυνου του νέου ΚΕΑ (θεσμού που αντικαθιστά τα ΚΠΕ) με το να ορίζει ως διοικητικό του προϊστάμενο τον Υπεύθυνο του ΚΕΣΥ του Νομού (μέχρι τώρα υπάγονταν στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης).
6. Περιορισμό της δράσης των νέων Κέντρων (πρώην Περιβαλλοντικής) σε επίπεδο Νομού και μόνο, ενώ μέχρι τώρα είχαν εμβέλεια αρκετούς νομούς και δέχονταν σχολεία από διάφορες περιοχές της χώρας.
7. Περιορισμό του έργου των νέων Κέντρων (πρώην Περιβαλλοντικής), καθώς θα πρέπει πλέον να κάνουν και τη δουλειά που έκαναν οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, δηλαδή την υποστήριξη των προγραμμάτων αυτού του είδους των σχολείων. Δηλαδή, με άλλα λόγια, οι 5 άνθρωποι που σχεδίαζαν και υλοποιούσαν εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και για σχολικές ομάδες είτε στο χώρο του ΚΠΕ είτε αλλού, θα καλούνται να ασχολούνται επιπλέον και με το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τις θεατρικές παραστάσεις των σχολείων και να υποστηρίζουν τις σχετικές δράσεις των σχολείων!
Συνεπώς, θα μπορούν πλέον να κάνουν πολύ λιγότερα εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια για το περιβάλλον, άλλος ένας τρόπος που πλήττεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, πέρα από την αφαίρεση και της λέξης «περιβάλλον» από την ονομασία των Κέντρων. Εννοείται ότι και τα μειωμένα κατά 35% κονδύλια των ΚΠΕ θα πρέπει τώρα να μειωθούν ακόμη περισσότερο, καθώς τα ίδια μειωμένα θα πρέπει πλέον να διατίθενται και για Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικά κλπ. Αφαιρούνται συνεπώς και άλλα κονδύλια από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, παρά το ότι θα μπορούσαν, εάν υπήρχε πολιτική βούληση να βρεθούν επιπλέον κονδύλια, είτε από τον προϋπολογισμό είτε από ευρωπαϊκά κονδύλια.
8. Καταργούνται οι Σχολικοί Σύμβουλοι κι ενσωματώνονται κι αυτών οι αρμοδιότητες στο ΚΕΣΥ σε επίπεδο Νομού και σε επίπεδο Περιφέρειας στο ΠΕΚΕΣ (Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού).
9. Και μετά τη συγχώνευση – κατάργηση όλων σχεδόν των υποστηρικτικών θεσμών, καλούνται οι εκπαιδευτικοί των σχολείων να υποβάλλουν προγραμματισμούς και απολογισμούς στην Περιφέρεια (!) στο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού! Προς δόξαν της …αποκέντρωσης (!) θα συγκεντρώνονται μερικές χιλιάδες προγραμματισμοί και απολογισμοί σχολείων στην έδρα κάθε Περιφέρειας και θα πρέπει το Κέντρο αυτό να ελέγχει και να κρίνει όλα αυτά και να υποστηρίζει και μερικές χιλιάδες εκπαιδευτικούς των σχολείων – μόνο στα Χανιά είναι 3.000 οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν και καμιά 300αριά οι σχολικές μονάδες!.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, είναι προφανές ότι στόχος του σχεδιασμού του Υπουργείου είναι απλά η μείωση των χρημάτων και των εκπαιδευτικών που διατίθενται για δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Στην πράξη, αυτό που θα γίνει, «για μια χούφτα ευρώ», είναι να μείνουν οι εκπαιδευτικοί της τάξης εντελώς αβοήθητοι, καθώς θα υπάρχουν μόλις 2 δομές σε επίπεδο νομού και μία (1) σε επίπεδο Περιφέρειας για να τους βοηθήσουν. Όποιος πρόλαβε τον κύριο οίδε… Το συγχωνευμένο ΚΕΣΥ θα είναι έξι (6) σε ένα (1) και θα εποπτεύει κι άλλο ένα (το πρώην Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του νομού).
Αυτό είναι το «δια ταύτα» του προτεινόμενου σχεδίου συγχωνεύσεων, η μείωση των ατόμων που υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς της τάξης, η μείωση κονδυλίων για υποστηρικτικές δομές των σχολείων και ο ασφυκτικός πολιτικός – διοικητικός έλεγχος ακόμη και των πρώην Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πλήττοντας έτσι και την παιδαγωγική αυτονομία των Κέντρων, κάτι που δεν είχε αποτολμήσει καμία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
* Υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου
Στην Κρήτη θα βρεθεί την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Cretalive, ο Αρχηγός…
Τη συμφωνία για την διάθεση του 20% των μετοχών της θυγατρικής εταιρείας του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης…
Υλοποιήθηκε από την Τράπεζα Ελλάδας το αίτημα του Δήμου Πλατανιά για την έκδοση Ασημένιου Συλλεκτικού…
Ο υποψήφιος Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Παύλος Πολάκης υλοποίησε με επιτυχία χθες Πέμπτη 21 Νοεμβρίου το…
Ο Αγροτικός Σύλλογος πρώην Δήμου Αρμένων εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την τύχη των…
Η Συνέλευση Αρμένων για τις Πηγές πανηγυρίζει μια σημαντική νίκη. Μετά από δύο χρόνια προσπαθειών…
This website uses cookies.