Το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να θέσει σε διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, εν μέσω πανδημίας και ενώ όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, με τα μαθήματα να γίνονται ηλεκτρονικά και χωρίς να υπάρχει τρόπος ουσιαστικής αντίδρασης του εκπαιδευτικού κόσμου ή ακόμα και διαβούλευσης του υπουργείου με τους εκπαιδευτικούς φορείς. Το πολυνομοσχέδιο χαρακτηρίζεται ως «αντιεκπαιδευτικό» από την εκπαιδευτική κοινότητα και φέρνει ριζικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Η κυβέρνηση φαίνεται ότι έκανε τη κρίση ευκαιρία καθώς αποφάσισε να φέρει για διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας και χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός τρόπος αντίδρασης από πλευράς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Την ίδια ώρα που οι εκπαιδευτικές μονάδες έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν συνελεύσεις των οργάνων των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών και φοιτητών. Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται ριζικές αλλαγές για τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η «αυτοαξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, η συνεχής επιμόρφωση των μαθητών από το Δημοτικό, μέχρι και το Λύκειο, καθώς επίσης και μειώσεις μαθημάτων με ταυτόχρονη αύξηση των ωρών άλλων.
Σαρωτικές οι αλλαγές στα Λύκεια
Πιο συγκεκριμένα, την ίδια ώρα που οι σχολικές μονάδες παραμένουν κλειστές, η κυβέρνηση μέσω του νομοσχεδίου, φέρνει ξανά σε πρώτο πλάνο το αντιεκπαιδευτικό «Νέο Λύκειο», θεσμοθετώντας παράλληλα την τράπεζα θεμάτων. Από αυτή θα επιλέγεται μέρος των θεμάτων των πανελλαδικών αλλά και των απολυτήριων εξετάσεων σε κάθε τάξη του Λυκείου. Το εν λόγω μέτρο, θα ισχύσει από την ερχόμενη σχολική χρονιά και σύμφωνα με την «Καθημερινή», που παρουσιάζει το νομοσχέδιο, θα συνδυάζεται με αυστηροποίηση του βαθμολογικού ορίου για την προαγωγή και την απόλυση.
Όπως σημειώνεται, επανέρχεται η βάση του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, με τη θεσμοθέτηση του εθνικού απολυτηρίου.
Επιπλέον αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ παράλληλα θα εισαχθεί και διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας, ως μαθήματος επιλογής.
Ακόμα το υπουργείο αποφάσισε να επαναφέρει το μάθημα των λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, αντικαθιστώντας εκείνο της κοινωνιολογίας, το οποίο είχε εισάγει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το οποίο ο τότε βουλευτής και πλέον υπουργός, Άδωνις Γεωργιάδης, είχε υποστηρίξει ότι εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα για να κάνει τα παιδιά αριστερά. Με την εξάλειψή της κοινωνιολογίας από το ωρολόγιο πρόγραμμα, ουσιαστικά εκπαιδευτικοί – κοινωνιολόγοι που το διδάσκουν, μένουν εκτός εκπαίδευσης, ενώ απόφοιτοι κοινωνιολογίας που διαθέτουν την εκπαιδευτική επάρκεια για να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα, τίθενται και αυτοί εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Παράλληλα το μάθημα της πληροφορικής πρόκειται να γίνει υποχρεωτικό και να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας του.
Ακόμα, το υπουργείο, μέσω του πολυνομοσχεδίου αυξάνει τις ώρες της γυμναστικής, μειώνοντας ταυτόχρονα τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων των κατευθύνσεων. Μάλιστα στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι για να «χωρέσουν» οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, πρόκειται να μειωθούν ώρες από άλλα μαθήματα επικεντρώνοντας σε αυτά της κατεύθυνσης, στα οποία θα μειωθεί και η ύλη.
Βάση του 10 και στο Γυμνάσιο
Το πολυνομοσχέδιο δεν άφησε απ’ έξω ούτε το Γυμνάσιο, καθώς, σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής» και σε αυτά θα υπάρξουν αλλαγές. Ειδικότερα στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι εάν ένας μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνο εάν συγκεντρώσει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Παράλληλα εισάγονται σε πιλοτική εφαρμογή, τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική, αμφότερα κατά μία ώρα.
Σε σχέση με τα Δημοτικά σχολεία, η κυβέρνηση αποφάσισε να αναδιαρθρώσει τα ωρολόγια προγράμματά τους, και να εισάγει επιμορφωτικά μαθήματα «ανάπτυξης δεξιοτήτων και διαθεματικότητας».
Σημειώνεται ότι έχουν υπάρξει μεγάλες αντιδράσεις για το πολυνομοσχέδιο από την εκπαιδευτική κοινότητα, με πλήθος ανακοινώσεων σωματείων εκπαιδευτικών και άλλων φορέων της εκπαίδευσης, καθώς και πολιτικών κομμάτων και συλλογικοτήτων.
Η κατάθεση του νομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας είναι «πράξη εχθρική προς τον κόσμο της εκπαίδευσης», είχε τονίσει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ, ενώ φορείς και σωματεία εκπαιδευτικών είχαν καλέσει σε κινητοποιήσεις στις διευθύνσεις εκπαίδευσης ολόκληρης της χώρας, το πρωί της Πέμπτης.
Κινητοποίηση ΕΛΜΕ Χανίων για το νομοσχέδιο
Σήμερα στις 16/4/2020 αντιπροσωπεία του ΔΣ της ΕΛΜΕ Χανίων, παρουσία παραβρισκόμενων εκπαιδευτικών, έκανε παράσταση διαμαρτυρίας στη Δ.Δ.Ε. Χανίων.
Σε σχετικό κείμενο αναφέρονται τα εξής:
Κεντρικό ζήτημα για την κινητοποίηση ήταν το νέο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο που προτίθεται να φέρει προς ψήφιση η κυβέρνηση – κατά την πάγια τακτική όλων των κυβερνήσεων – εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία θεωρούν ότι αποτελεί ευκαιρία για να τα νομοθετήσουν αυτά, με το βλέμμα τους στραμμένο στην επόμενη μέρα, αποφεύγοντας τις αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Να θυμίσουμε ότι στο πολυνομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνονται ζητήματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια, τη Δευτεροβάθμια αλλά και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα οποία έχουν βρει διαχρονικά αντίθετη την εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, μαθητές φοιτητές), με αποφάσεις Γενικών Συνελεύσεων, πρωτοβάθμιων αλλά και δευτεροβάθμιων οργάνων. Τέτοια ζητήματα, όπως επαναφορά της τράπεζας θεμάτων και της αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, έχουν συζητηθεί αναλυτικά σε Γενικές Συνελεύσεις, έχει αναδειχθεί ο αντιδραστικός τους χαρακτήρας και έχουν απορριφθεί από την πλειοψηφία των συναδέλφων.
Στη συνάντηση που είχαμε με τον προϊστάμενο της Δ.Δ.Ε. Χανίων, αναπτύξαμε τις αντιθέσεις και τους προβληματισμούς μας, τόσο για το περιεχόμενο του πολυνομοσχεδίου, όσο και για το χρόνο που επέλεξε η κυβέρνηση να το καταθέσει. Τονίσαμε την αντιεκπαιδευτικότητα των διατάξεων και την προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, από τις πραγματικές αιτίες πίσω από την υποβάθμιση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας, που είναι οι μηδενικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, οι καθυστερημένοι και ανεπαρκείς διορισμοί αναπληρωτών και γενικά η υποχρηματοδότηση της δημόσιας Εκπαίδευσης σε όλες της τις βαθμίδες. Το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση αποτελεί ένα ακόμη βήμα των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων, με καταβαράθρωση των μορφωτικών δικαιωμάτων σε ένα πιο ταξικό σχολείο, ένα Λύκειο εξεταστικό Γολγοθά, με περιορισμένη τη στρόφιγγα εισαγωγής στα ΑΕΙ και με ενίσχυση της πιο εκτεταμένης και βαθιάς ιδιωτικοποίησης.
Στη συνέχεια συζητήσαμε για το θέμα της εξ αποστάσεως (σύγχρονης και ασύγχρονης) εκπαίδευσης καθώς και της «εθελοντικής» υλοποίησης της κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα. Τονίσαμε ότι, ως συνδικάτο, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να νομιμοποιήσουμε τη διαδικασία αυτή, ως ισότιμη με την εκπαίδευση μέσω φυσικής παρουσίας στην τάξη. Ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η διαδικασία αυτή να θεωρηθεί ως άλλοθι για την κάλυψη της ύλης, στα σχολεία που με ευθύνη του Υπουργείου (λόγω μη έγκαιρης τοποθέτησης εκπαιδευτικών) δεν πρόφτασαν να καλύψουν την προβλεπόμενη ύλη όπως συμβαίνει σε αρκετά σχολεία του νομού . Ότι δεν θα επιτρέψουμε στο Υπουργείο να χρησιμοποιήσει μελλοντικά τη διαδικασία αυτή, για να αντικαταστήσει ή να υποκαταστήσει τις ελλείψεις εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες, που με την πολιτική των μηδενικών μόνιμων διορισμών, αυτό έχει δημιουργήσει. Ότι θα πρέπει να πάψουν οι πιέσεις απέναντι σε συναδέλφους, για την υλοποίηση τέτοιων «προαιρετικών» διαδικασιών, απ’ όπου κι αν προέρχονται οι πιέσεις αυτές.
Ως εκπαιδευτικοί στεκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας, τους στηρίζουμε και λειτουργούμε πάντα με γνώμονα το καλό του Δημοσίου Δωρεάν Σχολείου για όλους.
Ως σωματείο είμαστε σε ετοιμότητα για να αντιδράσουμε άμεσα και όποτε χρειαστεί στην κατάθεση τέτοιου σχεδίου νόμου. Συντασσόμαστε σταθερά και μαχητικά με τις αποφάσεις των 77 εκπαιδευτικών σωματείων για Απεργία – Αποχή από κάθε διαδικασία «αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης των σχολικών μονάδων».
Τα δικαιώματά μας δεν μπαίνουν σε καραντίνα!