Φουλάρει τις μηχανές του για την υλοποίηση κτιριακών έργων μέσω των ΣΔΙΤ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με πληροφορίες, δώδεκα Δικαστικά Μέγαρα σε πόλεις της χώρας, προωθούνται προς δημοπράτηση μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί σταδιακά μέχρι το 2024.
Πρόκειται για τα Δικαστικά Μέγαρα Θεσσαλονίκης (ανακατασκευή για το συγκεκριμένο), Έδεσσας, Σερρών, Κιλκίς, Λαμίας, Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Βόλου, Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων.
Αυτή τη εποχή “ζυμώνεται” ο τρόπος με τον οποίο θα δημοπρατηθούν. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες θα έχουμε “γκρουπ” Δικαστικών Μεγάρων και θα πιθανότατα τρία. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο γκρουπ δημοπράτησης θα αφορά τα Δικαστικά Μέγαρα Κρήτης (Ηρακλείου, Χανίων και Ρεθύμνου), το δεύτερο τα Δικαστικά Μέγαρα Κεντρικής Μακεδονίας (Θεσσαλονίκης (ανακατασκευή για το συγκεκριμένο), Έδεσσας, Σερρών, Κιλκίς) και το τρίτο τα Δικαστικά Μέγαρα Θεσσαλίας (Λαμίας, Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων, Βόλου). Για τη Λαμία υπάρχει η σκέψη ανέγερσης νέου Μεγάρου.
Στόχος να περάσουν από Διυπουργική μέσα στο 2020
Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μέσω της Διεύθυνσης Κτηριακών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτηριακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών. Μεγάλος Στόχος είναι τα τρία έργα να περάσουν (και να εγκριθούν) από τη Διυπουργική Επιτροπή εντός του έτους. Το κόστος των έργων δεν έχει προς το παρόν διευκρινιστεί αλλά πιθανότατα στο σύνολο τους θα κινηθούν πάνω από τα 200 εκατ.ευρώ. Η διάρκεια των ΣΔΙΤ θα είναι πιθανότατα τα 30 χρόνια (συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου κατασκευής).
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι αρχικά το 2018 με απόφαση της τότε ηγεσίας του υπουργείου, είχαν προκριθεί προς δημοπράτηση δύο Δικαστικά Μέγαρα, αυτά του Ηρακλείου και της Έδεσσας, αλλά προέκυψε η ανάγκη διεύρυνσης των κτιρίων αυτών σε περισσότερες πόλεις της χώρας. Τον περασμένο Ιούνιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, έδωσε εντολή για την ωρίμανση και κατάρτιση φακέλου τεκμηρίωσης για τα παραπάνω Δικαστικά Μέγαρα.
Ταυτόχρονα τον Ιούλιο υπήρξε έγγραφο του υπουργείου Δικαιοσύνης προς το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, σύμφωνα με το οποίο κρίνεται άμεση η αναγκαιότητα υλοποίησης των ανωτέρω Δικαστικών Μεγάρων μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Υποδομών, η υλοποίηση των έργων αυτών σε ομάδες απορρέει από την ανάγκη συγκέντρωσης όλων των υπηρεσιών των δικαστηρίων σε κομβικά σημεία της χώρας, καλύπτοντας τις στεγαστικές ανάγκες αυτών με την ανέγερση ή ανακατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων προκειμένου να επιτευχθεί, αφενός η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών και αφετέρου η εξοικονόμηση πόρων και χρόνου.
Το κέρδος των ΣΔΙΤ
Με την επιλογή των ΣΔΙΤ, επιταχύνεται ο χρόνος υλοποίησης έργων και επιτυγχάνεται η εναλλακτική χρηματοδότησης του. Σήμερα τα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα είναι ίσως η πιο επιτυχημένη μέθοδος, με διεθνείς διακρίσεις και βραβεύσεις για τις καλές πρακτικές και τις διαφανείς διαδικασίες στους διαγωνισμούς.
Επίσης με τις ΣΔΙΤ επιτυγχάνεται η συνεχής και άριστη συντήρηση δημόσιων κτιρίων και η μετατροπή τους σε πρότυπα κτίρια. Το Δημόσιο αναλαμβάνει την αποπληρωμή τους συνήθως μέσω “πληρωμών διαθεσιμότητας”, δηλαδή ενός συγκεκριμένου ποσού που δίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Τέλος, ο ιδιώτης επενδυτής που έχει αναλάβει το έργο-ΣΔΙΤ, μετά το τέλος της περιόδου, υποχρεούται να επιστρέψει το κτίριο στην κατάσταση την οποία το παρέλαβε προς συντήρηση και εκμετάλλευση.
Με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ έχουν ήδη η προωθούνται προς υλοποίηση με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας ΣΔΙΤ, έργα άνω των 2 δισ.ευρώ σε όλο το φάσμα των κατασκευών (κτίρια, οδικοί άξονες, οδοφωτισμός κ.α.) αλλά και πέρα από αυτά (ηλεκτρονικό εισιτήριο, ευρυζωνικά δίκτυα κ.α.).