Αυστηρά πρόστιμα επιβλήθηκαν σε σούπερ μάρκετ από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, μετά από ελέγχους της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς, για παράβαση του νόμου περί αισχροκέρδειας και για διαφορετική τιμή στο ταμπελάκι στο ράφι και στην ταμειακή μηχανή.
Όπως γνωστοποίησε σήμερα ο υπουργός τα πρόστιμα είναι: στον ΑΒ 319.900 ευρώ (που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί σε σούπερ μάρκετ) ενώ δημοσιοποιήθηκε το όνομα και άλλων αλυσίδων αν και τα πρόστιμα είναι χαμηλότερα από 50.000 ευρώ διότι είναι υπότροπες. Πρόκειται για την εταιρεία Lidl στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 26.680 ευρώ ενώ πρόστιμο επιβλήθηκε και στην εταιρεία Γαλαξίας 21.387 ευρώ και 9.380 ευρώ στην εταιρεία Κρητικός.
Παράλληλα έγιναν συστάσεις σε άλλες δυο εταιρείες.
Οι αλυσίδες ισχυρίζονται ότι υπάρχουν και ανθρώπινα λάθη αλλά δεν δικαιολογούνται πολλά λάθη σημείωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι τα πρόστιμα θα λειτουργήσουν παιδαγωγικά. Η παρούσα πολιτική ηγεσία θα πράξει το καθήκον της για τον έλεγχο της αγοράς.
«Τα πρόστιμα, σημείωσε ο υπουργός, δεν σημαίνει ότι κατά κανόνα παραβιάζουν τον νόμο αλλά, όχι σε λίγες περιπτώσεις, υπήρξε παραβίαση του ποσοστού κέρδους σε ένα τμήμα προϊόντων και εντός και εκτός καλαθιού, σε μεγαλύτερο κομμάτι εκτός καλαθιού».
Ο υπουργός κάλεσε τις αλυσίδες λιανεμπορίου να είναι προσεκτικές διότι όπως τόνισε «δεν είμαστε διατεθειμένοι να χαριστούμε, θα υπερασπιστούμε τα συμφέροντα των καταναλωτών . Οι νόμοι είναι ισχυροί και εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες ενώ σταθερά ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα μας να είναι πολύ κάτω του μέσου όρου οπότε τα μέτρα λειτουργούν».
«Εδώ δεν παίζουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Άδωνις Γεωργιάδης.
ΑΒ Βασιλόπουλος: Άδικο και αβάσιμο το πρόστιμο, θα εξαντλήσουμε τα ένδικα μέσα
Το βαρύ πρόστιμο προκάλεσε την αντίδραση της εταιρείας που έδωσε τη δική της απάντηση στο euro2day.
«Σε συνέχεια ελέγχου από τη ΔΙΜΕΑ και της σχετικής ανακοίνωσης, επιβεβαιώνουμε την επιβολή προστίμου ύψους 319.900 ευρώ στην εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος, το οποίο θεωρούμε άδικο και αβάσιμο σε μία περίοδο που όλος ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων λειτουργεί με ζημιές. Αρχικά, το πρόστιμο υπολογίστηκε με λάθος στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη αρχικές τιμές τιμοκαταλόγου και όχι τελικές τιμές πώλησης».
Διαφωνούμε έντονα στο να μιλάμε για «αθέμιτη κερδοφορία». Ως εταιρία, στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή την προσπάθεια της κυβέρνησης, οδηγώντας την αγορά σε χαμηλές τιμές. Μειώσαμε τις τιμές μας και σε άλλα προϊόντα στο σύνολο των προσφερόμενων κωδικών μας. Από την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού», έχουμε χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια Ευρώ πουλώντας πολλά προϊόντα ακόμα και κάτω του κόστους.
Συνολικά, οι παράμετροι που λαμβάνονται υπόψιν οδηγούν σε λανθασμένα συμπεράσματα:
- Είναι λάθος να μιλάμε για αθέμιτη κερδοφορία λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση του μικτού περιθωρίου κέρδους ενός μεμονωμένου προϊόντος και μόνο.
- Δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν τυχόν αυξήσεις των λειτουργικών εξόδων μιας εταιρίας αγνοώντας έτσι αν μιλάμε τελικά για πραγματικό κέρδος ή ζημία.
- Επιβάλλεται η διατήρηση σταθερής τιμής μικτού περιθωρίου, καθώς και μειωμένης τιμής μικτού περιθωρίου κέρδους για μια σειρά από προϊόντα (οι διατάξεις του άρθρου 87 του Ν. 4986/2022), χωρίς, όμως, να λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι οι τιμές αυτές δεν αποτελούν πραγματικό κέρδος για την επιχείρηση.
- Όταν το προηγούμενο έτος κάποιος ελεγχόμενος κωδικός δεν είχε πωλήσεις, η ΔΙΜΕΑ παίρνει για σύγκριση το Μικτό Περιθώριο κέρδους της εταιρείας από τις οικονομικές καταστάσεις του προηγούμενου έτους. Στην πραγματικότητα δεν μπορεί να συγκριθεί η κερδοφορία ενός κωδικού με τη συνολική κερδοφορία μίας εταιρείας, είναι ανόμοια μεγέθη, αφού για την εξεύρεση του μικτού περιθωρίου κέρδους του συνόλου του έτους μιας εταιρίας, λαμβάνονται υπ’ όψιν και άλλα μεγέθη, που σχετίζονται με τα λειτουργικά κόστη αυτής.
- Η σύγκριση του μικτού περιθωρίου κέρδους προϊόντων σε χρονικές περιόδους μικρότερες του έτους οδηγεί σε στρεβλά συμπεράσματα. Μόνο με περίοδο αναφοράς ενός ακεραίου έτους μπορεί με ασφάλεια να βγει συμπέρασμα. Και αυτό γιατί στην λειτουργία της αγοράς λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια του έτους, προωθητικές ενέργειες οι οποίες επηρεάζουν τόσο την τελική τιμή πώλησης όσο και το κόστος των προϊόντων.
- Ως βάση υπολογισμού του προστίμου, λαμβάνονται υπ’ όψιν όχι μόνο τα προϊόντα που έχουν πουληθεί, αλλά και τα αποθέματα, με συνέπεια να επιβάλλεται πρόστιμο και για εμπορεύματα, που ακόμη δεν έχουν πωληθεί και απλά εικάζεται ότι έχουν ήδη πουληθεί και η εταιρία έχει ήδη αποκομίσει το όφελος.
Σκοπεύουμε να εξαντλήσουμε όλα τα ένδικα μέσα ενάντια στο πρόστιμο αυτό», καταλήγει η ΑΒ Βασιλόπουλος.