Τον τελευταίο καιρό και στα Χανιά βλέπουμε να κυκλοφορούν όλο και παραπάνω ηλεκτρικά πατίνια. Τα συγκεκριμένα οχήματα μπορούν να αναπτύσσουν αρκετά μεγάλες ταχύτητες με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι ότι δεν κάνουν σχεδόν καθόλου θόρυβο.
Λογικά λοιπόν, όταν κυκλοφορούν και αναπτύσσουν ταχύτητες σε πεζόδρομους το πρόβλημα που ήδη υπάρχει, γίνεται πολύ μεγαλύτερο και μετατρέπονται σε σοβαρό κίνδυνο για τους πεζούς αφού γίνονται πολύ δύακολα αντιπληπτά.
Μάλιστα, και στα Χανιά, πολλοί εργαζόμενοι ως ντελιβεράδες, λόγω απαγόρευσης μετακίνησής τους με άλλα οχήματα σε πεζόδρομους – όπως στην περιοχή της Παλιάς Πόλης – επιλέγουν τη μετακίνησή τους με ηλεκτρικά πατίνια που τους δίνουν την ελευθερία να μετακινούνται παντού δίχως τον κίνδυνο να τους γράψει η τροχαία.
Η αλήθεια όμως είναι ότι η μετακίνηση ηλεκτρικών πατινιών σε πεζόδρομους, αν και δεν απαγορεύεται, επιτρέπεται μόνο υπό πολύ αυστηρούς όρους με πρώτο και κύριο όρο ότι η ταχύτητα που θα αναπτύσσουν δεν θα ξεπερνά την ταχύτητα που αναπτύσσει ένας άνθρωπος όταν περπατά, δηλαδή, περίπου τα 6 χλμ/ώρα.
Το συγκεκριμένο όριο δε γίνεται σεβαστό από κανένα και ειδικά από όσους εργάζονται ως ντελίβερι με αποτέλεσμα να αποτελούν κίνδυνο για τους πεζούς.
Πιο αναλυτικά, αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι τα ηλεκτρικά πατίνια είναι Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.). Τα οχήματα αυτά ανάλογα με την ταχύτητα τους, ανήκουν στις εξής κατηγορίες:
- Οχήματα που η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα κυκλοφορούν ως… πεζοί.
- Οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν ξεπερνάει τα 25 χλμ./ώρα.
Για τη δεύτερη κατηγορία το ηλεκτρικό πατίνι το θεωρούμε ποδήλατο και πρέπει να τηρεί τους κανόνες σήμανσης και σηματοδότησης. Επομένως είναι κατανοητό ότι αν η μέγιστη ταχύτητα δεν ξεπερνάει τα 6 χλμ./ώρα, τότε το ηλεκτρικό πατίνι κυκλοφορεί στο πεζοδρόμιο.
Αυτό ισχύει, γιατί τα θεωρούμε… πεζούς και μπορούν να κυκλοφορούν ως πεζοί! Την κίνηση στο πεζοδρόμιο ο Κ.Ο.Κ. δεν την επιτρέπει αν η ταχύτητα του πατινιού ξεπερνάει τα 6 χλμ./ώρα.
Σημειώνουμε ότι τα πατίνια δεν είναι εξοπλισμένα με καθρέφτες οπισθοπορείας για να παρέχουν στον οδηγό καλύτερη ορατότητα, ενώ σε περίπτωση σύγκρουσης ενός πατινιού και ενός πεζού, ο πεζός είναι πιθανό να τραυματιστεί πιο σοβαρά από έναν αναβάτη ηλεκτρικού πατινιού.
Τα ατυχήματα με πεζούς και πατίνια είναι συχνά, όμως όπως αναφέρουν μέλη της επιστημονικής ομάδας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», η καταγραφή τέτοιων συμβάντων είναι αρκετά δύσκολη, καθώς οι συγκρούσεις είναι τις περισσότερες φορές μονομερείς πτώσεις, δηλαδή εμπλέκεται μόνο ένας χρήστης του δρόμου, επομένως αν δεν καταλήξει ο χρήστης στο νοσοκομείο δεν γίνεται γνωστό το συμβάν.
Από δημοσιεύματα, γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια από το 2019 έως το 2022.
Τι ορίζουν οι ειδικοί κανόνες;
Σύμφωνα με την παράγραφο 11 του Άρθρου 40 (Ειδικοί κανόνες για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο) αν μπορεί να κινηθεί ένα Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα μαζί με πεζούς, τότε οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να κινηθούν με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς. Επίσης σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει να παρενοχλούν τους πεζούς και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
Τέλος, όπως ορίζει η παράγραφος 3 του ίδιου άρθρου, οι οδηγοί ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να κατέβουν από αυτά και να τα οδηγήσουν βαδίζοντας, όταν υπάρχει εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.