19.8 C
Chania
Friday, April 26, 2024

Κινηματογράφος: “Ενήλικοι στην αίθουσα” – Μια κινηματογραφική και πολιτική αποτυχία

Ημερομηνία:

Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης

Ο Γαβράς στους “Ενήλικους στην αίθουσα” χάνει τα αυγά και τα πασχάλια, καθώς από την ταινία λείπει η σπιρτάδα που είχε το “Τσεκούρι” ή ακόμα και το “Αμήν” κι αδυνατεί να συντονιστεί με το κοινωνικό αίσθημα όπως είχε κάνει με το “Ζ”, με την “Ομολογία” και την “Κατάσταση πολιορκίας”.

Συγγνώμη, αλλά αυτή η ταινία αν έχει κάτι να πει, που αμφιβάλλω, είναι ναι μεν για το πως λειτουργεί η Ευρωπαϊκή γραφειοκρατία αλλά για το ευρωπαϊκό κοινό και μόνο που, ένα μέρος του, είχε άγνοια για ότι προηγήθηκε της κυβερνητικής συνθηκολόγησης του 2015. Βλέπετε, τα μάτια όλων, πλουσίων και φτωχών, ήταν εκείνη την περίοδο πάνω στην Ελλάδα και στην απόφαση της εργαζόμενης πλειοψηφίας, των ανέργων και των φτωχών στο δημοψήφισμα του 2015 να αρνηθεί την δεσποτεία της ΕΕ και του ΔΝΤ κόντρα στους οικονομικούς εκβιασμούς των capital controls και των πολιτικών πιέσεων που προανήγγειλαν κοσμογονικές αλλαγές και καταστροφές.

Από την άλλη εμείς εδώ, στην Ελλάδα, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τι σημαίνει το this is a coup (με την καθοριστική συμβολή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και του Βαρουφάκη) κι ο Γαβράς αποτυγχάνει, για να μην πω ότι δεν θέλει και δεν μπορεί, να το προσεγγίσει. Συν ότι λείπουν και στοιχεία αυτοκριτικής από την ταινία. Υποθέτω κι από το βιβλίο.

Άρα πραγματικά οι “Ενήλικοι στην αίθουσα” δεν έχουν να μας πουν τίποτα. Ακόμα η ταινία ηρωποιεί τον Βαρουφάκη, στο βιβλίο του οποίου βασίστηκε. Κι όμως ο Βαρουφάκης δεν ήταν άμοιρος ευθυνών. Ας μην ξεχνάμε ότι στήριξε κι αυτός με… επιστολική ψήφο την επέκταση του 2ου μνημονίου ενώ προετοίμασε το 3ο μνημόνιο ως Υπουργός Οικονομικών. Παραθέτω εδώ την επιστολική ψήφο και δήλωση του Βαρουφάκη:

«Σας γνωρίζω ότι αδυνατώ να παρευρεθώ στη σημερινή ονομαστική ψηφοφορία. Επιθυμώ διά της παρούσης να δηλώσω ότι εάν ήμουν σε θέση να ψηφίσω στη σημερινή ονομαστική ψηφοφορία επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Για τη διαπραγμάτευση και σύναψη δανειακής σύμβασης με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM)»

θα ψήφιζα ΝΑΙ».

Αποτυχία

Υπάρχει και η άποψη ότι μέσω της ταινίας, ανεξάρτητα από τις αδυναμίες της, μπορεί να περάσει το μήνυμα ότι γνωρίζουμε πλέον για τις μεθοδεύσεις των Ευρωπαίων και διεθνών… εταίρων μας. Δεν χρειάζεται. Το έμαθαν καλά και οι ίδιοι με το δημοψήφισμα του ΟΧΙ και το ίδιο αποδεικνύουν οι επιθέσεις στην ταινία απο κάθε λογής δεξιό και ακροδεξιό κατακάθι. Φανταστείτε δηλαδή πόσο μεγαλύτερες θα ήταν οι επιθέσεις εάν η ταινία εστίαζε στους πραγματικούς πρωταγωνιστές της περιόδου: στους ενήλικες στους δρόμους, στις διαδηλώσεις και στις ουρές των τραπεζών.

Αλλά αυτό δεν είναι καν μια… “εξωκινηματογραφική” επιτυχία της ταινίας καθώς ωραιοποιεί την προαποφασισμένη υποχώρηση της τότε κυβέρνησης μπροστά στην ευρωπαϊκή γραφειοκρατία και δεν αναδεκνύει το σημαντικότερο ζήτημα: οτι δεν έπρεπε να γίνει η δήθεν διαπραγμάτευση που θεσμοποίησε την κοινωνική μας εξαθλίωση για τα επόμενα χρόνια.

Συμπερασματικά, οι αγνές προθέσεις του σκηνοθέτη, αν υποθέσουμε ότι υπήρξαν τέτοιες, και η σχετική καλή εμφάνιση των ηθοποιών στους “Ενήλικους” (αλλά όχι του Αλέξανδρου Μπουρδούμη που παρουσιάζει τον Τσίπρα ως… ένα γραφικό ηλίθιο σε αντίθεση με τον ωραίο, μοιραίο, λαμπερό Βαρουφάκη του Χρήστου Λούλη) δεν αρκούν για να μείνουν οι “Ενήλικοι” ως άξιοι αναφοράς στην ιστορία των κινηματογραφικών, πολιτικών θρίλερ ή ντοκυμαντέρ καθώς αποτυγχάνουν και πολιτικά και κινηματογραφικά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Μητέρα Ιάσονα Λαλαούνη: Οργή για την δικαστική απόφαση – «Ούτε το δίπλωμα δεν του αφαίρεσαν»

Οργισμένη είναι η μητέρα του Ιάσονα Λαλαούνη από την απόφαση του δικαστηρίου, για τον αστυνομικό...

ΣΥΡΙΖΑ: Βουλευτές και υποψήφιοι ευρωβουλευτές ζητούν την καρατόμηση του Κασσελάκη Νο2…

Άνω – κάτω κάνει τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το προσκλητήριο του…Κασσελάκη Β’...

Διακοπή νερού τη Μεγάλη Δευτέρα στο Βαμβακόπουλο

Διακοπές στην υδροδότηση θα υπάρξουν τη Μεγάλη Δευτέρα στην...