19.8 C
Chania
Friday, April 26, 2024

Πέθανε ο Νίκος Παππάς, ο κυβερνήτης του… θρυλικού «Βέλους»

Ημερομηνία:

Πέθανε ο ναύαρχος Νίκος Παππάς, κυβερνήτης στο αντιτορπιλικό «Βέλος» και η κηδεία του θα γίνει με τιμές του Ναυτικού.O Νίκος Παππάς άφησε την τελευταία του πνοή έπειτα από τη «μάχη» που έδινε με τον καρκίνο. Ο ναύαρχος νοσηλευόταν για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών, πρόσφατα όμως είχε επιστρέψει στο σπίτι του, επιλέγοντας να δώσει εκεί την τελευταία του μάχη με το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπιζε.

Ο Νίκος Παππάς ήταν ένας από τους πρωτεργάτες στο Κίνημα του Ναυτικού το οποίο εκδηλώθηκε τον Μάιο του 1973 και αποτέλεσε τη σημαντικότερη αντίσταση κατά της χούντας ως τότε. Το Κίνημα οργανώθηκε με σκοπό την απελευθέρωση της Ελλάδας και συμμετείχαν εκτός από αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και αξιωματικοί από την Αεροπορία και τον Στρατό.

Ο Νίκος Παππάς ήταν κυβερνήτης στο αντιτορπιλικό «Βέλος» και ενώ το Κίνημα είχε ήδη προδοθεί, αποφάσισε να αποχωρήσει από την άσκηση του ΝΑΤΟ, στην οποία συμμετείχε, και να ζητήσει πολιτικό άσυλο στην Ιταλία καταφέρνοντας μεγάλο πλήγμα στη χούντα, ανανεώνοντας την αντίσταση και δημιουργώντας αίσθηση στο εξωτερικό, κάνοντας την ανταρσία του ΒΕΛΟΣ πρωτοσέλιδο από την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία.

Ο Νίκος Παππάς είχε κατ’ επανάληψη αρνηθεί να λάβει μέρος σε κομματικούς σχηματισμούς και είχε αρνηθεί κυβερνητικά αξιώματα γιατί,όπως έλεγε δεν ήθελε «να λάβει κομματικά χαρακτηριστικά μια προσπάθεια που αποσκοπούσε μόνο στην επαναφορά της Δημοκρατίας για όλους τους Έλληνες». Η μοναδική φορά που ο Νίκος Παππάς έλαβε κυβερνητικό αξίωμα ήταν στην κυβέρνηση Ζολώτα της οποίας διατέλεσε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας από τις 23 Νοεμβρίου του 1989 μέχρι τις 11 Απριλίου του 1990.

«Ο ναύαρχος Νίκος Παππάς και οι σύντροφοι του, έσωσαν την τιμή των Ενόπλων Δυνάμεων αγωνιζόμενοι  για την αποκατάσταση της δημοκρατικής νομιμότητας», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος και προσθέτει:

«Ο Νίκος Παππας  κράτησε  ψηλά τη σημαία του Πολεμικού Ναυτικού, τη σημαία της Δημοκρατίας, τη σημαία του Έθνους. Η Ιστορία έχει γράψει το κεφάλαιο που τον αφορούσε ενώ αυτός βρισκόταν εν ζωή. Έφυγε απολαμβάνοντας την ευγνωμοσύνη της Πολιτείας και όλου του ελληνικού λαού».

Ο Νίκος Παππάς έγραψε τη δική του σελίδα στην Ιστορία
Το αντιτορπιλικό «Βέλος» και η ιστορία του

Ήταν 23 Μαΐου 1973, κι ενώ το αντιτορπιλικό Βέλος συμμετείχε σε νατοϊκή άσκηση αρνήθηκε να επιστρέψει στην Ελλάδα και υπό την καθοδήγηση του Αντιπλοίαρχου Νικολάου Παππά, αγκυροβόλησε στο Fiumicino της Ιταλίας.

Ο Αντιπλοίαρχος Παππάς  αναμεμειγμένος σε ομάδα δημοκρατικών αξιωματικών που σχεδίαζε αντιπραξικοπηματική δράση, πίστευε πως εφόσον οι συνάδελφοί του, αντιπραξικοπηματίες αξιωματικοί, είχαν συλληφθεί, δεν υπήρχε ελπίδα για το κίνημα εντός της Ελλάδος. Αποφάσισε να δράσει μόνος ώστε να κινητοποιήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Συγκέντρωσε το πλήρωμά του και τους ανήγγειλε την απόφασή του η οποία έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.

Ο Παππάς ενημέρωσε τον διοικητή της ναυτικής μοίρας και το διοικητήριο του ΝΑΤΟ σχετικά με τις προθέσεις του, επικαλούμενος την προεισαγωγή της Βορειοατλαντικής Συνθήκης (ιδρυτική συνθήκη του ΝΑΤΟ) σύμφωνα με την οποία «όλες οι κυβερνήσεις είναι αποφασισμένες να διαφυλάξουν την ελευθερία, την κοινή κληρονομιά και πολιτισμό των υπηκόων τους, πάνω στις αρχές της δημοκρατίας, της ατομικής ελευθερίας και της εξουσίας του νόμο». Στη συνέχεια, το Βέλος εγκατέλειψε τη μοίρα και κατευθύνθηκε προς τη Ρώμη.

Αγκυροβόλησε περίπου 3.5 ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών του Fiumicino. Τρεις σημαιοφόροι αποβιβάστηκαν στην ακτή με τη βοήθεια φαλαινοθηρικού και κατευθύνθηκαν στο αεροδρόμιο του Fiumicino. Από εκεί κάλεσαν όλα τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων ενημερώνοντας για την κατάσταση στην Ελλάδα, την παρουσία του καταστροφέα και πως ο καπετάνιος θα έδινε συνέντευξη τύπου την επόμενη ημέρα. Η πράξη προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον για την κατάσταση στην Ελλάδα. Ο καπετάνιος, έξι αξιωματικοί και είκοσι πέντε υπαξιωματικοί παρέμειναν στο εξωτερικό ως πολιτικοί πρόσφυγες.

Ολόκληρο το πλήρωμα επιθυμούσε να ακολουθήσει τον καπετάνιο αλλά συμβουλεύτηκε από τους αξιωματικούς να παραμείνει στο αντιτορπιλικό και να επιστρέψει στην Ελλάδα για να ενημερώσει τις οικογένειες και τους φίλους σχετικά με τα γεγονότα. Ένα μήνα αργότερα το αντιτορπιλικό Βέλος επέστρεψε στην Ελλάδα με αναπληρωματικό πλήρωμα.

Έπειτα από την πτώση της χούντας, όλοι οι αξιωματικοί και οι υπαξιωματικοί επέστρεψαν στην Ελλάδα και στο Ναυτικό. Ο φιλελεύθερος Έλληνας πολιτικός Ευάγγελος Αβέρωφ, επίσης συμμετείχε στην ανταρσία του Βέλους.
Ο Κώστας Γκορτζής που έχει γράψει το βιβλίο “Το Βέλος στη καρδιά της Δικτατορίας” είχε γράψει για το ναύαρχο του θρυλικού αντιτορπιλικού:

«Ο Νίκος Παππάς έγραψε τη δική του σελίδα στην Ιστορία, διετέλεσε αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, υπουργός, τιμήθηκε από την επίσημη Πολιτεία, την ιδιαίτερη πατρίδα του την Κύμη αλλά και από τους απλούς πολίτες αυτής της χώρας στα τέσσερα σημεία του ορίζοντά της. Από τη Μυτιλήνη μέχρι την Πάτρα και από την Κω μέχρι τα Γρεβενά.

"google ad"

“Τον ακολούθησα γιατί από την πρώτη στιγμή που τον συνάντησα ένιωσα σιγουριά δίπλα του.Γιατί πάντοτε έλεγε αυτό που εννοούσε και καταλάβαινε αυτό που εννοούσα…

Γιατί, παρά τον… συγγενή πρωτογονισμό στη συμπεριφορά και στις εκφράσεις του, ποτέ δεν με πρόσβαλε. Γιατί με μάθαινε να διοικώ διοικούμενος και να διοικούμαι διοικώντας.Γιατί με εμπιστευόταν στα 20 μου χρόνια και μου άφηνε τα περιθώρια να είμαι εγώ.Γιατί στην προοπτική της φυγής του αισθάνθηκα ανασφαλής και απροστάτευτος.Γιατί στην προοπτική της φυγής του αισθάνθηκα υποχρεωμένος να είμαι δίπλα του και να τον προστατεύω. Γιατί μ’ έκανε να πιστεύω, στα εικοσιδύο μου χρόνια, ότι το μπορούσα…».

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ