Απάντηση Κομισιόν σε Νίκο Χουντή
Τη στιγμή που ελληνική κυβέρνηση ταΐζει τράπεζες και μεγαλοεργολάβους με δισεκατομμύρια, κόβει κονδύλια από τη δημόσια ψυχική υγεία, για να βρει το ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής που της αναλογούσε για προγράμματα κατά της ανεργίας των νέων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, ρίχνοντας έτσι στον Καιάδα, ένα από τα πλέον απροστάτευτα και αδύναμα τμήματα το πληθυσμού, αυτό των ψυχικά ασθενών!!
Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από απάντηση του Ευρωπαίου Επίτροπου Υγείας Laszlo Andor σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και υποψήφιου στις ευρωεκλογές Νίκου Χουντή, ο οποίος έθετε σειρά ερωτημάτων για την πορεία της ψυχικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα.
Α) Στο ερώτημα του Νίκου Χουντή γιατί μειώθηκε ο προϋπολογισμός του προγράμματος για την ψυχική υγεία και σε ποιες άλλες δράσεις μεταφέρθηκαν τα κονδύλια που περικόπηκαν, ο Ευρωπαίος Επίτροπος αφού επικαλείται τη χαμηλή απορροφητικότητα του προγράμματος, απαντά ότι «Ο προϋπολογισμός που διατέθηκε από την εν λόγω μεταφορά (86,6 εκατομμύρια ευρώ), προορίζεται για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας των νέων».
Β) Απαντώντας στο ερώτημα του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί οι περικοπές αφορούσαν ουσιαστικά μόνο το δημόσιο κομμάτι της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα και όχι την ιδιωτική, «πέταξε το μπαλάκι» στην ελληνική κυβέρνηση, τονίζοντας ότι, «Η ευθύνη για την κατανομή των κεφαλαίων εναπόκειται στο κράτος μέλος».
Γ) Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον η απάντηση του Επιτρόπου Andor στο ερώτημα του Νίκου Χουντή για το μέλλον των εργαζομένων στα ψυχιατρικά νοσοκομεία. Στο συγκεκριμένο ερώτημά του μάλιστα, ο Νίκος Χουντής επικαλείτο το ίδιο το Μνημόνιο Συνεργασίας Λυκουρέντζου-Andor, το οποίο δεσμευόταν ότι «θα αξιοποιηθεί πλήρως το σύνολο του προσωπικού από τα καταργηθέντα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία». Η απάντηση του κ, Andor, εμφανίζεται να μετατοπίζεται από τη θέση της πλήρους αξιοποίησης του συνόλου του προσωπικού, στη θέση της δέσμευσης να μεταφέρει μόνο «το ειδικευμένο ιατρικό προσωπικό» από τα καταργηθέντα ψυχιατρικά νοσοκομεία σε ψυχιατρικές μονάδες γενικών νοσοκομείων ή σε δομές ψυχικής υγείας.
Δ) Εξάλλου, αλγεινή εντύπωση προκαλεί η απάντηση του κ. Andor στο ερώτημα του Νίκου Χουντή, σχετικά με τη συνολική πορεία της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα, όπου εμφανίζεται ιδιαίτερα διπλωματικός, τονίζοντας αρχικά ότι «κινείται αργά», θέτοντας ταυτόχρονα ως κύριο στόχο την «οικονομικά βιώσιμη (!!!) αποϊδρυματοποίηση ασθενών με προβλήματα ψυχικής υγείας»!!
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή και η απάντηση του Laszlo Andor:
Ερώτηση Νίκου Χουντή
«Στην ερώτησή μου Ε-012782/2013, η Επιτροπή, μεταξύ άλλων, απάντησε ότι, «ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός για τον άξονα προτεραιότητας 5 ήταν 354 787 429 ευρώ έως τον Σεπτέμβριο του 2012, όταν μειώθηκε στα 268 148 385 ευρώ», καθώς και ότι «μέρος των έργων που έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο του άξονα προτεραιότητας 5 υλοποιείται από μη κερδοσκοπικές κοινοτικές μονάδες ψυχικής υγείας. Τον Δεκέμβριο του 2013, ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα αυτά ήταν 214,6 εκατ. ευρώ». Το 80% δηλαδή των προϋπολογιζόμενων κονδυλίων για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση, κατευθύνεται στις μη κερδοσκοπικές κοινοτικές μονάδες ψυχικής υγείας. Επίσης, παρέλειψε να μου απαντήσει σε 2 κρίσιμα κατά τη γνώμη μου ερωτήματα, τα οποία και επαναλαμβάνω στη συνέχεια.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Ποιοι ήταν οι λόγοι της τεράστιας μείωσης του προϋπολογισμού του Άξονα Προτεραιότητας 5 για την ψυχική υγεία; Πώς αξιοποιήθηκαν τα κονδύλια που περικόπηκαν;
Με το 80% των κονδυλίων να κατευθύνεται σε μη κερδοσκοπικές κοινοτικές μονάδες ψυχικής υγείας, θεωρεί ότι γίνεται σωστή και σύμφωνη με το Σχέδιο Δράσης που επισυνάπτεται στο Μνημόνιο Συνεργασίας της 23/4/2013, κατανομή των κονδυλίων, ώστε να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η ψυχιατρική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα;
Εκτιμά ότι υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να κλείσουν τα Τμήματα Χρόνιας Νοσηλείας;
Μπορεί να διαβεβαιώσει ότι θα ζητήσει από το Υπουργείο Υγείας να προβεί «στις απαραίτητες διαδικασίες στελέχωσης των μονάδων ψυχικής υγείας που λειτουργούν τα ΝΠΔΔ (ψυχιατρικά τμήματα των γενικών νοσοκομείων, κοινοτικές δομές, κ.λπ.), αξιοποιώντας πλήρως το σύνολο του προσωπικού» από τα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία που θα καταργηθούν, όπως σαφώς ορίζεται στο σημείο VI του Μνημονίου Συνεργασίας και στο επισυναπτόμενο Σχέδιο Δράσης;
Πώς κρίνει συνολικά την πορεία της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα;»
Απάντηση Laszlo Andor εξ ονόματος της Επιτροπής:
«1. Η μείωση του προϋπολογισμού για τον άξονα προτεραιότητας 5 του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων», δικαιολογείται από τις δυσχέρειες εφαρμογής του άξονα (δαπάνες 5,5%). Ο προϋπολογισμός που διατέθηκε από την εν λόγω μεταφορά προορίζεται για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας των νέων, μέσω του άξονα προτεραιότητας 3.
2. Η ευθύνη για την κατανομή των κεφαλαίων εναπόκειται στο κράτος μέλος (1).
3. Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές και σε συμμόρφωση με το μνημόνιο συνεννόησης, αναμένεται στο εγγύς μέλλον μια εκτίμηση της αναγκαιότητας δημιουργίας νέων μονάδων ή συμπληρωματικών προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης. Εν τω μεταξύ, ένας σημαντικός αριθμός χρόνιων ασθενών μεταφέρθηκαν στις υφιστάμενες δομές ψυχικής υγείας.
4. Με την υπογραφή του μνημονίου συνεννόησης, το Υπουργείο Υγείας δεσμεύεται να μεταφέρει το ειδικευμένο ιατρικό προσωπικό από τα καταργηθέντα ψυχιατρικά νοσοκομεία σε ψυχιατρικές μονάδες γενικών νοσοκομείων ή σε δομές ψυχικής υγείας, όπως αναφέρεται με σαφήνεια στο τμήμα VI. Η Επιτροπή θα παρακολουθεί στενά την υλοποίηση αυτού του στόχου.
5. Η μεταρρύθμιση του τομέα της ψυχικής υγείας στην Ελλάδα κινείται αργά προς τον κύριο στόχο της οικονομικά βιώσιμης αποϊδρυματοποίησης ασθενών με προβλήματα ψυχικής υγείας».