20.8 C
Chania
Thursday, March 28, 2024

Αντ. Μπαλωμενάκης: Έργο σύμβολο της νέας εποχής το καινούργιο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου

Ημερομηνία:

Με ευρεία συναίνεση κυρώθηκε σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση κατασκευής αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος. Στη συζήτηση παρενέβη ο Βουλευτής Χανίων κ. Αντώνης Μπαλωμενάκης. Υπενθύμισε ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ολοκληρώθηκε μια εκκρεμότητα 15 ετών τουλάχιστον.

«Η κρίση» , τόνισε, «είχε επίδραση στην καθυστέρηση, πλην όμως είναι αδιαμφισβήτητο ότι η σημερινή Κυβέρνηση εν μέσω οικονομικών δυσκολιών, επίσης, σχεδίασε και υλοποίησε την ολοκλήρωση των αναγκαίων διαδικασιών, που οδήγησαν στην υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης». «Την ίδια ισχυρή πολιτική βούληση επέδειξε η Κυβέρνηση και για τα άλλα μεγάλα έργα στη  Κρήτη που επίσης πέρασαν σε φάση υλοποίησης, όπως και ενδεικτικά ο νέος Β.Ο.Α.Κ. και η ηλεκτρική διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα.»

Ο βουλευτής Χανίων αναφέρθηκε επίσης στις χωροταξικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις του έργου και αναφέρθηκε στις νέες δυνατότητες αλλά και τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται. Ιδιαίτερη σημασία είχε η επισήμανσή του προς τον παριστάμενο Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη ότι η κατασκευή νέου αεροδρομίου στο Καστέλι φέρνει στην πρώτη γραμμή την ανάγκη να επιταχυνθεί η δημιουργία σύγχρονης οδικής σύνδεσης από τη Σούδα προς το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων.

Η ανάγκη προκύπτει από την απομάκρυνση του αεροδρομίου του νομού Ηρακλείου από το Νομό Ρεθύμνης τουλάχιστον κατά μισή ώρα διαδρομής, γεγονός που θα αυξήσει τις μετακινήσεις των κατοίκων του γειτονικού νομού δια μέσου  του αεροδρομίου στο Ακρωτήρι.

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Μπαλωμενάκη έχει ως εξής :

«Ακούστηκαν , Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, τις προηγούμενες μέρες πολλά.

Οι Εισηγητές της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ επιχείρησαν να παρουσιάσουν το πράγματι μεγάλο έργο της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος, ως επίτευγμα της δικής του, καθένας, διακυβέρνησης.

Είναι αλήθεια ότι οι σκέψεις και η όλη προετοιμασία σε επίπεδο μελετητικών προτάσεων χρονολογούνται από το μακρινό 2003 .Το 2009 ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία, που όμως διακόπηκε για να ξεκινήσει ξανά και να ολοκληρωθεί επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Τον Μάιο 2017 ορίζεται ο προσωρινός ανάδοχος, το Σεπτέμβριο 2018 ορίζεται ο οριστικός ανάδοχος και τον Φεβρουάριο του επομένου έτους 2019 υπογράφεται η σύμβαση.

Τηρουμένων των αναλογιών, είναι η πρώτη φορά που υπάρχει τόσο μικρή χρονικά απόσταση ανάμεσα στις διάφορες φάσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας ενός μεγάλου έργου.

Αυτό υποδηλώνει μια πολύ ισχυρή πολιτική Βούληση να προχωρήσει το έργο.

Αποτέλεσμα της πολιτικής Βούλησης και της μεγάλης προσπάθειας που έγινε, είναι και η σύμβαση που σήμερα κυρώνουμε.

Δεν είναι στις προθέσεις μου να παρελθοντολογήσω. Τέτοιου είδους προσεγγίσεις ενέχουν μεγάλους κινδύνους αοριστίας .

Άλλωστε  ούτε η Κυβέρνηση έδωσε αυτήν τη διάσταση ως πρωτεύουσα, αν και θα μπορούσε διότι παρέλαβε ένα έργο σε κώμα και το φέρει αισίως στην αφετηρία της υλοποίησης, βελτιωμένο μάλιστα όπως πιο κάτω θα αναπτύξω.

"google ad"

Είμαι έτοιμος να δεχθώ ότι η οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα από το 2009 φέρνοντάς την στα όρια της χρεωκοπίας, έκανε πολύ δύσκολη τη χρηματοδότηση ενός τόσο μεγάλου έργου. Η επενδυτική απροθυμία ήταν δεδομένη και οι προοπτικές εντελώς αβέβαιες.

Οι οικονομικές δυσκολίες και το αβέβαιο τοπίο στα δημόσια πράγματα της χώρας μέχρις ότου η χώρα λάβει μια σταθερή τροχιά εξόδου από την μνημονιακή επιτήρηση, συνιστούσαν εμπόδιο και για τη δική μας Κυβέρνηση.

Παρόλο που το έργο αποφασίστηκε και οι πρώτες καθοριστικές ενέργειες έγιναν εν μέσω των γνωστών δυσκολιών , ακριβώς επειδή υπήρχε η πεποίθηση ότι θα τα καταφέρουμε δεν υπήρξε ο παραμικρός ενδοιασμός, η η όποια καθυστέρηση.

Μ’ αυτήν την έννοια, το έργο αυτό συμβολίζει την επάνοδο της χώρας μας στην ανάπτυξη . Στην ανάκτηση της ικανότητάς της να σχεδιάζει με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση έργα προόδου και ευημερίας.

Έχει πρόσθετη σημασία το έργο αυτό, καθώς η Κρήτη για πολύ μεγάλο διάστημα έχει υπάρξει «αγκιστρωμένο ψάρι». Δεν αποτελεί μυστικό ότι οι υποδομές στο νησί σημειώνουν καθυστέρηση εκσυγχρονισμού σε σχέση με άλλες περιοχές στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι χρόνοι που απαιτήθηκαν για να φθάσομε στο σημερινό αποτέλεσμα υπήρξαν οι ελάχιστοι αναγκαίοι από την νομοθεσία. Η Κυβέρνηση, όπως ακριβώς έγινε και για τα άλλα μεγάλα έργα που επιτέλους μπήκαν μπροστά, όπως η δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομου  καθ’ όλο το βόρειο μήκος της Κρήτης , και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με καλώδιο, για τα οποία δεσμεύτηκε δια στόματος Πρωθυπουργού και υλοποιεί τις δεσμεύσεις της χωρίς παρεκκλίσεις και άσκοπες καθυστερήσεις.

Στο παρελθόν , πριν το 2015, όπως είπε ο κ. Κεγκέρογλου στην τοποθέτηση του στην επιτροπή, υπήρξε «μια όχι τόσο στέρεη διαδικασία» και σ’ αυτήν απέδωσε μέρος της καθυστέρησης. Εμείς αντίθετα εφαρμόσαμε με αποφασιστικότητα αδιάβλητες και ταχύτατες διαδικασίες με αποτέλεσμα να περάσουν μόλις 5 μήνες από την οριστικοποίηση του αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης που σήμερα κυρώνουμε, (Σεπτέμβριος 2018 με Φεβρουάριο 2019).

Η επιτυχία πιστώνεται στο επιτελείο του υπουργείου και προσωπικά στον Υπουργό, ναι, στον Υπουργό των …. «μουσαμάδων» όπως με κακεντρέχεια τον έχουν αποκαλέσει εκείνοι που άφηναν χρόνια ολόκληρα σημαντικά έργα να βαλτώνουν.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Οι θετικές επιπτώσεις από την κατασκευή νέου αεροδρομίου δεν περιορίζονται μόνο στην κεντρική και ανατολική Κρήτη.

Διαχέονται σε όλο το νησί.

Οι γύρω δήμοι ωφελούνται πρωτίστως, εφ’ όσον μετά από διαπραγματεύσεις, αντί για το 0,5% που ήταν αρχικά, θα εισπράττουν το 2% επί του ετησίου τζίρου.

Η δυνατότητα της κεντρικής διοίκησης να διανέμει το 1% από το ποσόν αυτό με τρόπο εναρμονισμένο με τις χωροταξικές και περιβαλλοντικές ανάγκες και δυνατότητες της περιοχής , είναι ένα καλό εργαλείο που, εκτός των άλλων, θα ωθήσει στο σχεδιασμό για τον οποίο μίλησαν πολλοί φορείς.

Συζήτηση έγινε και για το θέμα των περιβαλλοντικών συνεπειών.

Θέμα το οποίο πάντοτε επιβάλλει προσοχή και εξέταση όλων χωρίς εξαίρεση των παραμέτρων, χωρίς αφορισμούς και απλουστεύσεις.

Κατά τη μακρά διάρκεια των ετών που πέρασαν τέθηκαν πολλές φορές στο δημόσιο λόγο προβληματισμοί και αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα και την απόδοση του νέο αεροδρομίου.

Γνωρίζουμε πόσο κράτησε η συζήτηση για τον λοξό διάδρομο στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» καθώς και ότι δεν μπόρεσε να δοθεί επιστημονικά αξιόπιστη διαβεβαίωση για την ασφάλειά του.

Νομίζω ότι ορθά σταθμίστηκε εν τέλει το μέγεθος της επιβάρυνσης που σήμερα δέχεται η πόλη του Ηρακλείου από το υπάρχον αεροδρόμιο που λειτουργεί κάτω από ασφυκτικές συνθήκες και επιβαρύνει την καθημερινότητα όχι μόνο της νέας Αλικαρνασσού αλλά συνολικά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Διατυπώθηκαν ερωτηματικά αν από την μετατροπή αγροτικής γης θα επέλθει μείωση του αγροτικού εισοδήματος και , όπως ακούστηκε στην ακρόαση των φορέων, διακινδύνευση της διατροφικής αυτάρκειας της Κρήτης.

Γενικά για το θέμα αυτό υπάρχουν νομίζω κάποιες απλουστεύσεις.

Η Κρήτη έχει τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες, αναπτύσσει συνεχώς την παραγωγικότητα και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της.

Η συγκεκριμένη περιοχή συμμετέχει με σχετικά μικρό ποσοστό στη συνολική αγροτική παραγωγή του νησιού, (σημειωτέον δεν υπάρχει σχετική μελέτη ούτε ακούστηκαν αξιόπιστοι αριθμοί).

Κάθε ποσοτική απώλεια  μπορεί να εξισορροπηθεί και ήδη αυτό συμβαίνει σε σημαντικό βαθμό, με βελτιώσεις, τυποποίηση, εξαγωγική διείσδυση μεγάλης κλίμακας που με επιμονή προωθούν οι παραγωγικοί φορείς του νησιού με σημαντικά ως τώρα αποτελέσματα.

Η συμβατική υποχρέωση δημιουργίας στο χώρο του νέου αεροδρομίου κέντρου προβολής και προώθησης των κρητικών προϊόντων, θα δώσει ώθηση στην προσπάθεια να καθιερωθεί BRAND NAME επώνυμων ποιοτικών προϊόντων της τοπικής οικονομίας και στη διάδοση της αξίας πολλών από τα ξεχωριστά είδη διατροφής που παράγονται στην Κρήτη.

Η απαίτηση των κατοίκων για ευνοϊκή μεταχείριση ως προς τις αποζημιώσεις όσων χάνουν με τις αλλοτριώσεις μεγάλο μέρος της αγροτικής ακίνητης περιουσίας τους είναι ορθή και πρέπει να αναζητηθούν τρόποι εξισορρόπησης, όπως άλλωστε αναγνώρισε και εξήγγειλε προ ολίγου ο κ. υπουργός

Φυσικά απομένουν πολλά.

Η χιλιομετρική απομάκρυνση του αεροδρομίου Ηρακλείου από το Ρέθυμνο καθιστά απόλυτης προτεραιότητας τη βελτίωση του δρόμου από τη Σούδα στο αεροδρόμιο στο  Ακρωτήρι.

Χρειάζεται η ολοκλήρωση των λοιπών οδικών συνδέσεων, πλάνο εκτιμώ της επόμενης πενταετίας, οι βιολογικοί, ο οριστικός καθορισμός των χρήσεων γης κ.ά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σήμερα είναι μια σημαντική ημέρα που η Βουλή των Ελλήνων κυρώνει μια συμφωνία, η υλοποίηση της οποίας θα σημάνει πολλά για το μέλλον της Κρήτης και των ανθρώπων της.

Είναι προς τιμήν της Κυβέρνησης και των επιτελικών στελεχών που εργάστηκαν εντατικά και συντονισμένα για το σημερινό αποτέλεσμα.»

 

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλ. Μαρκογιαννάκης στη Βουλή: «Να μην επικρατήσει το τοξικό κλίμα μέχρι τις εκλογές»

Την εμπιστοσύνη του στην ελληνική δικαιοσύνη για τη διερεύνηση...

Πέθανε το ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Χαραλαμπίδης

Έφυγε από τη ζωή το ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Χαραλαμπίδης,...

Την Δευτέρα η «κάθοδος» Καιρίδη για τις μεταναστευτικές ροές στην Κρήτη

Την Δευτέρα 1η Απριλίου και όχι αύριο (29/3) Παρασκευή...