Καθυστέρηση, διόδια, προαίρεση και ασαφείς αρμοδιότητες στο προσκήνιο – Τι ζητά το ΤΕΕΤΔΚ ενόψει της συνεδρίασης για την κύρωση της παραχώρησης του ΒΟΑΚ
Με αφορμή τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο Λευτέρης Κοπάσης, πρόεδρος της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών ΤΕΕΤΔΚ και μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης, παρεμβαίνει δημόσια με εκτενές σχόλιο και ουσιαστικές παρατηρήσεις για τις τεχνικές, νομικές και πολιτικές διαστάσεις του έργου.
Η παρέμβαση έρχεται σε συνέχεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν οι πρόεδροι της Διοικούσας και της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕΤΔΚ, Βασίλης Κοντεζάκης και Φώτης Καζάσης, υπογραμμίζοντας τη βαρύτητα της επικείμενης κοινοβουλευτικής κύρωσης.
Καθυστέρηση και 10ετής ορίζοντας υλοποίησης
Ο Λευτέρης Κοπάσης επισημαίνει τη γενική αποδοχή της καθυστέρησης που έχει υποστεί το έργο εδώ και δεκαετίες, ενώ υπενθυμίζει ότι, παρά την υπογραφή της σύμβασης παρουσία του Πρωθυπουργού, η άμεση έναρξη των έργων δεν είναι εφικτή.
Προβλέπεται ενδιάμεση περίοδος 12 μηνών για μελέτες οδικής ασφάλειας και διάστημα έως και 5 ετών για την ολοκλήρωση της Α’ Φάσης, η οποία περιλαμβάνει μελέτες εφαρμογής, κόμβους και παρακάμψεις. Η πραγματικότητα αυτή, όπως υπογραμμίζει, οδηγεί στη “βεβαιότητα” μιας δεκαετίας μέχρι την πλήρη υλοποίηση του έργου.
Διόδια, «εξοικείωση» και αποζημιώσεις: Θέματα μείζονος σημασίας
Η συζήτηση γύρω από τα διόδια παραμένει κρίσιμη. Σύμφωνα με τον Κοπάση, υπάρχει συναντίληψη για την ανάγκη απαλλαγής των μόνιμων κατοίκων, αλλά και κριτική για τη χρήση του όρου “εξοικείωση”, που σχετίζεται με τη σταδιακή επιβολή διοδίων. Στο επίκεντρο της διαφωνίας βρίσκεται η ύπαρξη “σκιωδών” διοδίων, δηλαδή επιδοτούμενων εσόδων από άλλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, κάτι που – όπως προειδοποιεί – δεν πρέπει να αποτελεί αφορμή για εθνικό διχασμό ή κριτική.
Επιπλέον, τίθεται η ανάγκη να οριστούν σαφώς οι όροι της προαίρεσης για το τμήμα Χανιά–Κίσσαμος και του κόμβου ΒΟΑΚ–Αεροδρόμιο Χανίων, αλλά και να ληφθεί υπόψη το γενικότερο πλαίσιο χωροθέτησης και δικτύωσης.
Κριτική στην απώλεια αρμοδιοτήτων του ΟΑΚ
Ένα άλλο σημείο που δεν αποτελεί κοινό τόπο είναι η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων που αφορούν τα έργα οδικής ασφάλειας, τα οποία – σύμφωνα με τον Κοπάση – θα μπορούσαν να υλοποιούνται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), εφόσον διατηρούσε την αρμοδιότητα συγκοινωνιακού σχεδιασμού. Υπενθυμίζει μάλιστα ότι ο ΟΑΚ είχε από το 2014 ώριμες μελέτες για τμήματα όπως Καλό Χωριό – Παχιά Άμμος – Χαμέζι – Σητεία, που παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Το ΤΕΕΤΔΚ, όπως τονίζει, οφείλει να αναδείξει ενώπιον της Βουλής τον μετασχηματιστικό χαρακτήρα του ΒΟΑΚ για το νησί και την εθνική οικονομία. Ο Κοπάσης επισημαίνει ότι το έργο οφείλει να προχωρήσει με συνέπεια, τήρηση χρονοδιαγραμμάτων και τεχνικών προδιαγραφών, ενώ η παρακολούθηση της εξέλιξής του από το ΤΕΕ είναι αναγκαία.
Ο ΒΟΑΚ συνδέεται πλέον με τρία σύγχρονα αεροδρόμια (Χανιά, Σητεία και μελλοντικά Καστέλι), με λιμένες όπως της Χώρας Σφακίων και της Αγίας Ρουμέλης, αλλά και με τις διπλές ηλεκτρικές διασυνδέσεις που ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης.
Στρατηγικοί Άξονες για τη νέα εποχή
Ο Κοπάσης καταλήγει προτείνοντας τέσσερις άξονες στρατηγικής προτεραιότητας για το ΤΕΕΤΔΚ:
-
Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και ανάπτυξη των ΑΠΕ,
-
Ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων,
-
Διάσωση και ενίσχυση του ΟΑΚ,
-
Διασφάλιση υλοποίησης δημοσίων έργων με όρους χρόνου, ποιότητας και συνέπειας.