14.8 C
Chania
Friday, March 29, 2024

Βόμβα μεγατόνων: Αποχωρεί ο Γκριμάλντι από την Κρήτη; Ποιός θα είναι μελλοντικά ο ρόλος της ΑΝΕΚ και της Attica;

Ημερομηνία:

γράφει ο Κώστας Τριγώνης

Πόσο πιθανή είναι σήμερα μια αποχώρηση του Εμμανουέλε Γκριμάλντι από την Κρήτη; – Ποιές μεγάλες αλλαγές δρομολογούνται στις γραμμές του νησιού; – Ποιοί θα καλύψουν το κενό; – Ποιός θα είναι μελλοντικά ο ρόλος της ΑΝΕΚ και της Attica; – Οι τελευταίες πληροφορίες για τις συνεχιζόμενες διαβουλεύσεις κορυφής.

Όπως τα ισχυρά μελτέμια δεν λένε να κοπάσουν στις ελληνικές θάλασσες, έτσι δεν σταματούν οι σκέψεις και οι διαβουλεύσεις για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοϊας, η οποία προσπαθεί να αντιμετωπίσει ξανά μια μεγάλη φουρτούνα που της επιφυλάσσουν οι πρόσφατες αυξήσεις των καυσίμων και οι ακόμα οδυνηρότερες που είναι καθ’ οδόν.

Η κατάσταση στο χώρο, μόνο σαν ομαλή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι πολλά, και σ’ αυτά προστίθενται διαρκώς καινούργια. Και επειδή η Ελλάδα είναι νησιωτική χώρα, μια προβληματική ακτοπλοϊα επιβαρύνει πάρα πολλούς κλάδους της ελληνικής οικονομιας, σε όλα τα επίπεδα.

Ως κορυφαίο πρόβλημα της ακτοπλοϊας θεωρούν πολλοί τον γηρασμένο στόλο της. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό το θέμα που απασχολεί τους ακτοπλόους. Είναι πολλές οι ανοικτές πληγές που τους πονούν.

Για την Κρήτη συζητούνται μεγάλες αλλαγές

Οι γραμμές της Κρήτης, όπως είναι γνωστό, θεωρούνται και είναι οι πιο “χρυσοφόρες” της ελληνικής ακτοπλοϊας. Το νησί εξυπηρετείται σήμερα από τρεις ναυτιλιακές εταιρείες, τις μεγαλύτερες που υπάρχουν στη χώρα μας. Είναι η ΑΝΕΚ, οι Μινωικές Γραμμές και η Blue Star Ferries (θυγατρική της Attica Group).

To όσα συμβαίνουν μεταξύ τους τους τελευταίους μήνες, σε γενικές γραμμές τα γνωρίζουμε. Υπάρχουν όμως και κάποια δεδομένα που εξελίσσονται σε “επίπεδο κορυφής”, και με τις Τράπεζες παρούσες, που δεν γίνονται γνωστά.

Ένα πολύ σοβαρό και σύνθετο ερώτημα, είναι τούτο: Πόσο συμφέρει τον Ιταλό μεγαλοϊδιοκτήτη των Μινωικών Γραμμών Εμμανουέλε Γκριμάλντι, να παραμείνει στις γραμμές της Κρήτης; Πόσο τον έχει επηρεάσει η αποτυχία του να αποκτήσει την Hellenic Seaways; Και πώς βλέπει μακροπρόθεσμα τον ανταγωνισμό στις γραμμές Ιταλίας;

Ένα άλλο, επίσης κρίσιμο ερώτημα: Ποιές είναι τελικά οι οικονομικές αντοχές της ΑΝΕΚ; Ποιοί είναι οι συνολικοί σχεδιασμοί της για τις γραμμές της Κρήτης, αλλά και γις τις γραμμές Ιταλίας;

Και το τρίτο, επίσης πολυσύνθετο ερώτημα: Πώς θα πορευτεί στο μέλλον η Attica Group, που είναι η μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή επιχείρηση της χώρας;

Οι τυχόν απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα, έχουν άμεση σχέση και σοβαρό αντίκτυπο στη γενικότερη λειτουργία των γραμμών της Κρήτης, αλλά και όλων των ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας, όπως βέβαια και των γραμμών Πάτρας –  Ιταλίας.

Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων

Στους διαδρόμους των ναυτιλιακών γραφείων, παρατηρείται τελευταία ένταση της κινητικότητας που πάντα υπήρχε, αλλά ίσως όχι στο βαθμό που παρατηρείται σήμερα. Μόνο που εδώ, το “παιγνίδι” δεν παίζεται στους διαδρόμους, αλλά στα ενδότερα των διοικητικών γραφείων.

"google ad"

Οι δικές μας πληροφορίες, που θεωρούνται ασφαλείς, αναφέρουν πως ο Εμμανουέλε Γκριμάλντι δεν βλέπει καθόλου αρνητικά το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής αποχώρησής του από τις γραμμές της Κρήτης. Και το θέμα αυτό το έχει συζητήσει αρκετά. Βέβαια, εννοείται πως κάτι τέτοιο για να συμβεί, θα γίνει με πολύ σοβαρά ανταλλάγματα, κυρίως στις γραμμές Ιταλίας, όπου ήδη έχει εξελιχθεί σε πολύ δυνατό παίκτη και θα ήθελε πολύ να καταστεί αδιαφιλονίκητος κυρίαρχος.

Από την άλλη, ο Γιάννης Βαρδινογιάννης που κρατά το πηδάλιο της ΑΝΕΚ, μπορεί σήμερα να αντιμετωπίζει πιεστικά οικονομικά προβλήματα με το δανεισμό του, έχει όμως πάντα δυνατές “πλάτες”, ικανές να στηρίξουν κάθε σωστά μελετημένο του νέο εγχείρημα.

Η πλευρά της Attica πάλι, έχει αποδείξει εμπράκτως πως είναι σε θέση να διαδραματίσει και στις γραμμές της Κρήτης ένα πολύ σημαντικό ρόλο, ενώ και στις γραμμές Ιταλίας κατέχει σημαντικό μερίδιο της “πίτας”.

Έξυπνοι επιχειματικοί όμιλοι και οι τρεις, ξέρουν πολύ καλά το ρητό που λέει πως “πιο πολύ ψωμί τρώς με το μέλι παρά με το ξύδι”. Γι’ αυτό δεν απέκλεισαν ποτέ τις μεταξύ τους διαβουλεύσεις, που εξελίσσονται ανάλογα με τα κατά καιρούς δεδομένα.

Πόσο δυνατή είναι η αποχώρηση Γκριμάλντι;

Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες πληροφορίες που αναφέρονται στην εξέλιξη των διαβουλεύσεων αυτών. Αναφέρουν πως οι διαβουλεύσεις μεταξύ Γκριμάλντι και ΑΝΕΚ – Αttica έχουν επιταχυνθεί τελευταία, με στόχο την ανταλλαγή πεδίων δραστηριοποίησης των εταιρειών.

Συγκεκριμένα, το κυρίαρχο σενάριο αναφέρει πως ο Γκριμάλντι αποχωρεί σε λίγους μήνες από τις γραμμές της Κρήτης, όπου όμως αφήνει δυο πλοία του, τα οποία θα “ντυθούν” σε άλλα εταιρικά χρώματα. Την αποχώρησή του θα ανταλλάξει εδραιώνοντας ακόμα περισσότερο τη θέση του στις γραμμές Ιταλίας.

Στις διαβουλεύσεις συγκαταλέγεται ακόμα και το κεντρικό κτίριο των Μινωικών Γραμμών της οδού 25ης Αυγούστου, όπου εργάζονται περίπου 75 άτομα. Προ ημερών, απολύθηκαν 14 απο αυτά και σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχει τεθεί σαν όρος να απολυθούν συνολικά 30.

Το τελευταίο μας το διέψευσε κατηγορηματικά σήμερα ο Διευθύνων Σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών κ. Αντ. Μανιαδάκης, με τον οποίο επικοινωνήσαμε. Όπως μας είπε, “απολύσαμε αυτούς που δεν μας έκαναν”.

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει προς το παρόν, εαν και κατά πόσο θα επιβεβαιωθεί το σενάριο της “επ’ ανταλλαγή” αποχώρησης του Εμμανουέλε Γκριμάλντι από τις γραμμές της Κρήτης. Αν όμως αυτό γίνει τελικά, στις γραμμές Κρήτης θα επενδύσουν σημαντικά ποσά, τόσο η ΑΝΕΚ όσο ενδεχομένως και η Attica.

Γίνεται λόγος μάλιστα για μια συγκεκριμένη ναυτιλιακή εταιρεία που σήμερα δραστηριοποιείται στη Βουλγαρία, η οποία σκοπεύει να έρθει εδώ και να ενισχύσει την ΑΝΕΚ.

Αυτοί που διακινούν τις ανωτέρω πληροφορίες, διακινδυνεύουν και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τα οποία τοποθετούν την απαρχή ραγδαίων εξελίξεων μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Δεν απομένει, παρά να κάνουμε λίγη ακόμα υπομονή. Και, όπως λέμε και εδώ στην Κρήτη, “αν είναι ρόδο, θα ανθίσει”!

neadrasis.gr

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγή ώρας 2024: Πότε οι δείκτες του ρολογιού θα πάνε μια ώρα μπροστά

Με το δεύτερο 10ημερο του Μαρτίου να ολοκληρώνεται, οδεύουμε...

Ο τουρισμός “φωνάζει” για προσωπικό

Μετά από ένα τουριστικό έτος με περίπου 33 εκατομμύρια επισκέπτες από το εξωτερικό,...

Στο… περίμενε για την πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου!

Εκατοντάδες αγρότες, κτηνοτρόφοι, επιχειρηματίες πρώιμων κηπευτικών αλλά και εξαγωγείς...

Ισχυρός σεισμός 5,7 Ρίχτερ ανοιχτά της Ηλείας – Αισθητός και στα Χανιά

Δύο σεισμοί 5,7 Ρίχτερ ανοιχτά των Φιλιατρών σημειώθηκαν το...