Στην Κρήτη, συγκεκριμένα στα Χανιά, ανοίγει νέο μέτωπο επιχειρηματικής αντιπαράθεσης στην ακτοπλοΐα, μετά τη διαφαινόμενη απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας να επιτρέψει την εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίου των Μινωικών Γραμμών. Η εξέλιξη αναμένεται να πιέσει την ΑΝΕΚ, η οποία παραδοσιακά εξυπηρετεί τη γραμμή Πειραιάς – Χανιά, δρομολόγιο που αντιμετωπίζεται de facto από την αγορά ως προνομιακός χώρος της κρητικής εταιρείας. Η προσπάθεια των Μινωικών Γραμμών, που μέχρι στιγμής έχουν παραμείνει περιορισμένες στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιά, να μπουν στη δυτική Κρήτη δεν είναι καινούργια.
Πολλάκις στο παρελθόν έχει αποτελέσει πεδίο σφοδρής σύγκρουσης μεταξύ των δύο εταιρειών. Δεδομένου ότι οι Μινωικές Γραμμές ανήκουν σε ποσοστό άνω του 95% στον ιταλικό όμιλο Γκριμάλντι, δεν έχει λείψει και η κριτική περί αφελληνισμού των συνδέσεων με την Κρήτη.
Το ζήτημα έχει κυρίως οικονομική σημασία, διότι «αιφνιδιάζει» την ΑΝΕΚ σε μια περίοδο κατά την οποία επιχειρεί να εξέλθει από την κρίση, έχοντας αναδιαρθρώσει τον δανεισμό της, αλλά πιέζεται, όπως όλος ο κλάδος, από τις υψηλές τιμές των καυσίμων. Η είσοδος των Μινωικών με ένα πολύ μεγάλο πλοίο στα Χανιά, το «Mykonos Palace» (πρώην «Europa Palace»), εκτιμάται ότι θα μειώσει την επιβατική κίνηση αλλά και την κίνηση των φορτηγών που εξυπηρετεί η ΑΝΕΚ.
Οι Μινωικές Γραμμές, μετά και την έξοδο από την Αδριατική, αναζητούν ζωτικό χώρο επέκτασης, όπως έδειξε η προ ολίγων εβδομάδων απόπειρα να «ανεβούν» στις Κυκλάδες και τώρα στα Χανιά. Κύκλοι των Μινωικών Γραμμών εξηγούν ότι «βλέπουν» σημαντικές συνέργειες με τη βασική τους γραμμή στο Ηράκλειο, αφού πολλοί επιβάτες αλλά και μεταφορείς φέρονται να ζητούν άφιξη στο Ηράκλειο και αναχώρηση από τα Χανιά, και το ανάστροφο.
Την ίδια ώρα, όμως, ολοένα και περισσότεροι εκ των συμμετεχόντων στην ακτοπλοϊκή αγορά θέτουν και ζήτημα τάξης και τήρησης του πλαισίου λειτουργίας της, «δείχνοντας» τόσο στην επικείμενη εκπρόθεσμη δρομολόγηση του «Mykonos Palace» όσο και σε αυτές ταχυπλόων και συμβατικών της Golden Star. Αποφάσεις που ενδεχομένως να έχει μεν το δικαίωμα να λάβει το υπουργείο, πλην όμως θέτουν εν αμφιβόλω τις μέχρι τώρα διαδικασίες αιτήσεων και εγκρίσεων, που τις τελευταίες λίγες δεκαετίες εκτιμάται ότι έθεταν κανόνες στα ταξίδια στο Αιγαίο.
Το ζήτημα δεν είναι αδιάφορο ούτε για την Attica Group, η οποία λειτουργεί, σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ, τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής.
Από το υπουργείο σημειώνεται πως με δικές του ενέργειες εξασφαλίστηκε η ανάρτηση της ελληνικής σημαίας στο «Mykonos Palace», γεγονός που μεταφράζεται σε έως και 200 θέσεις εργασίας για Ελληνες ναυτικούς.
Αλλά από τα Χανιά πολλοί απαντούν πως είναι πιθανόν να είναι πολύ περισσότερες οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν από την ΑΝΕΚ, αν πιεστεί αθέμιτα η εμπορική της θέση από το «Mykonos Palace».
Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο, Attica Group και Hellenic Seaways, μετά την εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη, αναδιατάσσουν πλοία και δρομολόγια, με αποτέλεσμα αρκετοί προορισμοί και πολλοί περισσότεροι ταξιδιώτες να μη γνωρίζουν ακόμα με ποιο πλοίο και πόσα δρομολόγια θα εξυπηρετηθούν φέτος.
Αντιθέτως, στη Μύκονο ή στη Σαντορίνη, με ανεπαρκείς όπως και αλλού υποδομές, προσεγγίζουν ενίοτε και δεκάδες ακτοπλοϊκά καθημερινά, δημιουργώντας αντιπαραθέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων. Ομως, ο ανταγωνισμός δεν έχει αποφέρει ακόμα κάποια μείωση των τιμών για τους επιβάτες και τα οχήματα, αφού τα περιθώρια κέρδους των ακτοπλοϊκών έχουν «ψαλιδιστεί» από την άνοδο των τιμών των καυσίμων.