22.8 C
Chania
Sunday, June 22, 2025

Η κυβέρνηση προσπαθεί να διαψεύσει την είδηση ότι απαγορεύονται οι ψησταριές στα πανηγύρια

Ημερομηνία:

Επιχείρηση διάψευσης της είδησης ότι απαγορεύονται  οι ψησταριές στα πανηγύρια ξεκίνησε η κυβέρνηση από σήμερα το πρωί μετά τα μηνύματα που, σύμφωνα με πληροφορίες του aftodiokisi.gr, έφτασαν το Μέγαρο Μαξίμου από «γαλάζιους» βουλευτές σε όλη τη χώρα ότι «κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μεγαλύτερη καταστροφή ακόμη κι από το ΠΔ με το οποίο οικόπεδα μετατρέπονται σε αγροτεμάχια». Έτσι το πρωθυπουργικό γραφείο προχώρησε σε διαρροή υπό τον τίτλο «Fake news για απαγόρευση λειτουργίας ψησταριών σε πανηγύρια», στην οποία ωστόσο δεν διαψεύδει την είδηση, απλώς υποστηρίζει (ορθά) ότι το νομοθετικό πλαίσιο δεν είναι περσινό (σ.σ. είναι του 2021 αλλά έχει εφαρμοστεί μόνο μία φορά), πετώντας με έμμεσο πλην σαφή τρόπο το «μπαλάκι» στους δημάρχους.

Τι αναφέρει το Μαξίμου

«Πολλά δημοσιευμάτα και αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα από χθες, κάνουν λόγο για απαγόρευση της λειτουργίας ψησταριών σε πανηγύρια και «νέα νομοθετική πρόβλεψη υποχρέωσης καταφυγής σε υπηρεσίες catering». Η πραγματικότητα είναι ότι καμία ρύθμιση που αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας ψησταριών σε πανηγύρια δεν έχει αλλάξει. Καμία νέα νομοθετική ρύθμιση που απαγορεύει δήθεν τις ψησταριές δεν έχει υπάρξει”, τονίζεται χαρακτηριστικά. Και προστίθεται με έμφαση (σ.σ. εδώ είναι και το «ζουμί»): «Αυτό που προβλέπεται εδώ και πολλά χρόνια από το νόμο, είναι ότι η πώληση/προσφορά φαγητού και ποτού στους καταναλωτές θα πρέπει να γίνεται από πωλητές που φέρουν την κατάλληλη άδεια και τηρούν τις ισχύουσες φορολογικές και υγειονομικές διατάξεις, προκειμένου να διαφυλάσσεται η ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού και να προστατεύεται η δημόσια υγεία. Ενώ, στο πλαίσιο των τακτικών μέτρων πρόληψης της Πυροσβεστικής για την αντιπυρική προστασία κατά τις ημέρες του καλοκαιριού με υψηλές θερμοκρασίες,  τηρούνται όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποφυγή θερμικών εργασιών σε δασικές και περιαστικές δασικές εκτάσεις», καταλήγει η διαρροή.

Τι προβλέπεται από το νόμο που έχει εφαρμοστεί μόνο μία φορά!

Ο νόμος 4849/2021 του υπουργείου Ανάπτυξης που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, των παζαριών και των εμποροπανηγύρεων, ψηφίστηκε επί υπουργίας Α. Γεωργιάδη και προβλέπει (άρθρο 40) ότι την ευθύνη λειτουργίας αναλαμβάνουν οι Δήμοι ή οι εκκλησιαστικοί φορείς ενώ σε σχέση με την πώληση φαγητού «επί του δρόμου» (άρθρο 48) προσθέτει ότι μπορούν να το πωλούν επιχειρήσεις παρασκευής ή προσφοράς τροφίμων και ποτών (catering) και καντίνες. Η συγκεκριμένη διάταξη στην ουσία ρίχνει το «μπαλάκι» στο δήμο να απαγορεύσει τις ψησταριές και να υποχρεώσει τους διοργανωτές να συνεργαστούν με εταιρεία cateringΑυτό έχει άλλωστε συμβεί μία φορά πέρυσι στην Τοπική Κοινότητα Σκοτούσσας του Δήμου Σερρών με απόφαση του προέδρου της Κοινότητας Δ. Καβακλή, που ακολούθησε «σχετική εισαγγελική παρέμβασης που επιβάλλει την αυστηρή τήρηση του νόμου του 2021», (σ.σ. άρα ο εισαγγελέας επισημαίνει ότι ο νόμος δεν εφαρμόζεται) λόγω του τραγικού δυστυχήματος στο λούνα παρκ της Χαλκιδικής.

Αναλυτικά τα δύο άρθρα του νόμου

Άρθρο 40

Εμποροπανηγύρεις

  1. Την ευθύνη διοργάνωσης εμποροπανηγύρεων, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος, αναλαμβάνουν οι δήμοι. Τα νομικά πρόσωπα των Ο.Τ.Α. μπορούν να αναλαμβάνουν τον τρόπο υλοποίησης της αρμοδιότητας του φορέα διοργάνωσης με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, εφόσον περιλάβουν στους καταστατικούς τους σκοπούς τις σχετικές δράσεις.
  2. Αν η εμποροπανήγυρη λειτουργεί σε χώρο επί του οποίου έχει πλήρη κυριότητα νομικό πρόσωπο της κατ’ άρθρο 3 του Συντάγματος Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού, το ανωτέρω νομικό πρόσωπο μπορεί:

α) να αποφασίζει το ίδιο για τη λειτουργία της, αναλαμβάνοντας παράλληλα την οργάνωση και διεξαγωγή αυτής, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο παρόν ή

β) να παραχωρεί τον χώρο στον οικείο δήμο με σύμβαση μίσθωσης.

  1. Αν η εμποροπανήγυρη οργανώνεται από το ίδιο το νομικό πρόσωπο της παρ. 2, αυτό εκδίδει υποχρεωτικά απόφαση ίδρυσης και κανονισμό λειτουργίας με τα στοιχεία που προβλέπονται στο παρόν (όπως ιδιότητα συμμετεχόντων πωλητών, ποσόστωση και τρόπος απόδοσης θέσεων) και τοπογραφικό διάγραμμα, τα οποία κοινοποιεί υποχρεωτικά στον οικείο δήμο πριν την έναρξη της εμποροπανηγύρεως, γνωστοποιώντας τα τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν.
  2. Αν η εμποροπανήγυρη λειτουργεί σε δημόσιο ή κοινόχρηστο χώρο, και τη διοργάνωσή της έχει αναλάβει το νομικό πρόσωπο της κατ’ άρθρο 3 του Συντάγματος Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού, για την ίδρυση, μετακίνηση, επέκταση και λειτουργία της αγοράς απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του οικείου δήμου. Η διοργάνωση και η λειτουργία της εμποροπανηγύρεως λαμβάνουν χώρα σύμφωνα με όσα ορίζονται στο παρόν.

Με μέριμνα του δήμου καταχωρίζονται τα στοιχεία της περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 34, στο πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Α.Α. εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίησή τους από το νομικό πρόσωπο της κατ’ άρθρο 3 του Συντάγματος Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού σε αυτόν.

  1. Αν δεν κοινοποιηθούν η απόφαση ίδρυσης, ο κανονισμός λειτουργίας και το τοπογραφικό διάγραμμα από τον φορέα διοργάνωσης της εμποροπανηγύρεως εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, αυτή καθίσταται παράνομη και το ως άνω νομικό πρόσωπο υπόκειται στις κυρώσεις της παρ. 7 του άρθρου 62.

Ομοίως, η μη δημοσίευση και καταχώρηση της απόφασης ίδρυσης, του κανονισμού λειτουργίας και του τοπογραφικού διαγράμματος στο πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.Α.Α. εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, από τον οικείο δήμο, συνιστά παράβαση η οποία τιμωρείται με τις κυρώσεις της παρ. 7 του άρθρου 58.

Άρθρο 48.

Αγορές παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου

  1. Αρμόδια αρχή για τις αγορές παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου είναι ο δήμος εντός των ορίων του οποίου λειτουργούν.
  2. Στις αγορές παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου δραστηριοποιούνται ως πωλητές, φυσικά και νομικά πρόσωπα, που:

α) είναι επιχειρήσεις παρασκευής ή προσφοράς τροφίμων και ποτών σε κινητούς ή προσωρινούς χώρους και

β) λειτουργούν κινητές καντίνες, εξαιρουμένων των φορητών εγκαταστάσεων έψησης.

  1. Για την παρασκευή και πώληση έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου, κατά τα οριζόμενα στο παρόν, τηρούνται οι όροι υγιεινής και ασφάλειας για τη διάθεση προϊόντων τροφίμων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί υγιεινής τροφίμων για κάθε περίπτωση προϊόντος, καθώς και την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 67.
  2. Στην απόφαση ίδρυσης της αγοράς παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου (street food market) ορίζονται απαραιτήτως ο χώρος διενέργειας της αγοράς, ο αριθμός και η διάταξη στον χώρο των παραχωρούμενων θέσεων δραστηριοποίησης, η χρονική διάρκεια της αγοράς, το ωράριο λειτουργίας, τα πωλούμενα είδη, η υποχρέωση τήρησης ομοιόμορφης εξωτερικής διαμόρφωσης των καντινών, με αναλυτική περιγραφή αυτής, και η υποχρέωση διάθεσης προϊόντων σε ευπαθείς ή ευάλωτες ομάδες. Επιπρόσθετα ορίζονται, κατόπιν διενέργειας σχετικής χωροταξικής μελέτης, οι ελάχιστες αποστάσεις του χώρου παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών παρασκευής από εισόδους σχολείων, ξενοδοχειακών μονάδων, νοσοκομείων, σταθμών για την εξυπηρέτηση επιβατών του αστικού, του προαστιακού σιδηρόδρομου και των υπεραστικών λεωφορείων, των οργανωμένων και επισκέψιμων αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, μνημείων, εκκλησιών και κατοικιών.
  3. Σε κάθε περίπτωση, η απόσταση του χώρου παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού από τα άκρα των λαϊκών αγορών δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των διακοσίων (200) μέτρων, στους δήμους της Περιφέρειας Αττικής και σε δήμους με πληθυσμό άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000) κατοίκων. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η απόσταση δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των εκατό (100) μέτρων.
  4. Η χορήγηση της άδειας δραστηριοποίησης στις αγορές παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου (street food markets), η παραχώρηση των θέσεων δραστηριοποίησης και η χορήγηση της άδειας γίνονται κατόπιν έκδοσης προκήρυξης από την αρμόδια αρχή για τη διενέργεια διαγωνισμού με κριτήριο την υψηλότερη οικονομική προσφορά.
  5. Τα ελάχιστα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη της παρ. 5 είναι τα εξής:

α) τα όρια των διαστάσεων του χώρου δραστηριοποίησης των συμμετεχόντων πωλητών,

β) ο συγκεκριμένος χώρος κάθε θέσης δραστηριοποίησης,

γ) τα είδη που επιτρέπεται να πωλούνται,

δ) η χρονική διάρκεια παραχώρησης της θέσης δραστηριοποίησης,

ε) η υποχρέωση των υποψηφίων να προσκομίσουν τα ακόλουθα:

εα) έναρξη δραστηριοτήτων από τη φορολογική αρχή και δήλωση έναρξης χρήσης Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) με δυνατότητα διασύνδεσης στο πληροφοριακό σύστημα Φ.Η.Μ. της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Η δραστηριοποίηση θα αφορά στους Κ.Α.Δ.: 56.10.19.01 (κινητές καντίνες) και 56.10.19.09 (επιχειρήσεις παρασκευής ή και προσφοράς τροφίμων και ποτών σε κινητούς ή προσωρινούς χώρους),

εβ) πιστοποιητικό υγείας της υπό στοιχεία Υ1γ/Γ.Π/οικ 35797/11.04.2012 απόφασης του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β’1199). Στην περίπτωση νομικού προσώπου, αφορά στον δηλωθέντα πωλητή,

εγ) δήλωση αποδοχής των όρων και προϋποθέσεων που αναφέρονται στην απόφαση ίδρυσης και τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών,

εδ) δικαιολογητικά πιστοποιητικά προστατευόμενων ονομασιών τροφίμων που πρόκειται να πωλήσει,

εε) για τα νομικά πρόσωπα, επιπλέον των ανωτέρω, απαιτούνται η υποβολή κωδικοποιημένου ισχύοντος καταστατικού με την τελευταία εκπροσώπηση και του αριθμού Γ.Ε.ΜΗ. του νομικού προσώπου, εφόσον το νομικό πρόσωπο είναι υπόχρεο εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ..

  1. Η διάρκεια χορήγησης άδειας και διατήρησης της παραχωρούμενης θέσης μπορεί να κυμαίνεται από έναν (1) μήνα έως τρία (3) έτη, με δικαίωμα ανανέωσης. Ο κάτοχος ανανεώνει τη θέση δραστηριοποίησης που κατέχει για ίδιο χρονικό διάστημα, εφόσον αποδέχεται το οικονομικό τίμημα που του προτείνει ο δήμος. Σε διαφορετική περίπτωση, η θέση προκηρύσσεται εκ νέου με τιμή εκκίνησης του πλειοδοτικού διαγωνισμού το ανωτέρω προσφερθέν τίμημα.
  2. Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό της προκήρυξης που εκδίδεται έχουν τα πρόσωπα της παρ. 2.
  3. Η άδεια δραστηριοποίησης στην εν λόγω αγορά φέρει τον τίτλο «ΑΔΕΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΘΕΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΕ ΥΠΑΙΘΡΙΑ ΑΓΟΡΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΠΩΛΗΣΗΣ ΕΤΟΙΜΟΥ ΦΑΓΗΤΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΟΥ» και περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:

α) Την αρχή που κάθε φορά τη χορηγεί, τη θέση δραστηριοποίησης, τις αντίστοιχες ημερομηνίες και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που χρησιμοποιεί ο κάτοχός της.

β) Τα στοιχεία της ταυτότητας ή της άδειας διαμονής, τον Α.Φ.Μ., τη διεύθυνση κατοικίας του πωλητή.

γ) Τον Α.Φ.Μ. και την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.), στην οποία υπάγεται ο πωλητής, τον ασφαλιστικό του φορέα και τον αριθμό Α.Μ.Κ.Α., καθώς και τον αριθμό της ταμειακής μηχανής. Για την αναγραφή των στοιχείων αυτών, απαιτείται έναρξη δραστηριότητας από το πληροφοριακό σύστημα της Α.Α.Δ.Ε. (TAXIS).

δ) Στις περιπτώσεις πρόσληψης υπαλλήλου, τα στοιχεία των υπαλλήλων (αριθμός ταυτότητας ή άδειας διαμονής, Α.Φ.Μ., διεύθυνση κατοικίας).

ε) Τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.).

  1. Οι κάτοχοι άδειας επαγγελματία πωλητή στάσιμου εμπορίου με αντικείμενο καντίνα, εφόσον το επιθυμούν, μετέχουν στις υπαίθριες αγορές του παρόντος χωρίς προηγούμενη συμμετοχή στη διαδικασία της παρ. 7, εντός του δήμου που δραστηριοποιούνται, σε ποσοστό μέχρι δέκα τοις εκατό (10%) των θέσεων της αγοράς. Αν ο αριθμός των ενδιαφερόμενων κατόχων άδειας στάσιμου εμπορίου υπερβαίνει τον διαθέσιμο αριθμό θέσεων στην αγορά, οι θέσεις αποδίδονται με διενέργεια δημόσιας κλήρωσης με μέριμνα της αρμόδιας αρχής.
  2. Σε περίπτωση παραβίασης των όρων της απόφασης ίδρυσης και του κανονισμού λειτουργίας, ανακαλείται με απόφαση του οικείου δήμου η άδεια του πωλητή στον συγκεκριμένο χώρο παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών.

ΠΑΣΚΕΔΙ: Αποσπασματική εφαρμογή του νόμου

Το θέμα έχει ανακινήσει πολλές φορές το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ (ΠΑΣΚΕΔΙ). Με την πιο πρόσφατη επιστολή του στον πρωθυπουργό καις σειρά υπουργών, θέτει εκ νέου θέμα «επανενεργοποίησης του ελέγχου & της εφαρμογής της νομοθεσίας για τη σίτιση στα πανηγύρια», τονίζοντας ότι «η εφαρμογή του νόμου είναι αποσπασματική».

Αναλυτικά η επιστολή:

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,

ο ΠΑΣΚΕΔΙ, εκπροσωπώντας χιλιάδες επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος σε όλη την επικράτεια, επανέρχεται με νέα επιστολή – σε συνέχεια πλήθους παλαιότερων καταγγελιών, αιτήσεων και επισήμων εγγράφων, για τα οποία δεν υπήρξε καμία επίσημη απάντηση μέ-χρι σήμερα.

Η αφορμή είναι ο δημόσιος διάλογος που έχει ξεσπάσει με αφορμή τον Ν. 4849/2021, και τη φερό-μενη απαγόρευση παρασκευής και διάθεσης φαγητού από πολιτιστικούς συλλόγους σε πανηγύρια, εκ-δηλώσεις και εμποροπανηγύρεις.

✅ ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ:

Σύμφωνα με τα άρθρα 40 και 48 του Ν. 4849/2021:

  • Την ευθύνη των εκδηλώσεων έχουν οι Δήμοι ή εκκλησιαστικοί φορείς.
  • Η σίτιση σε τέτοιες εκδηλώσεις μπορεί να γίνεται μόνο από αδειοδοτημένες επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος ή καντίνες.

Ωστόσο:

  • Η εφαρμογή είναι αποσπασματική.
  • Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί λειτουργούν χωρίς ενιαία γραμμή.
  • Πολιτιστικοί σύλλογοι σε πολλές περιοχές ετοιμάζονται να επαναλάβουν πρακτικές ακραίας παρανομίας, με χιλιάδες καταναλωτές εκτεθειμένους και επαγγελματίες εκτός.

ΤΙ ΖΗΤΟΥΜΕ:

  1. Ρητή εγκύκλιο / οδηγία προς όλους τους Δήμους & Περιφέρειες ότι η σίτιση σε πολιτιστικές εκδηλώσεις πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από επαγγελματίες της Εστίασης.
  2. Απαγόρευση διάθεσης τροφίμων και ποτών από συλλόγους, χωρίς έδρα, άδεια, POS, πιστοποιητικά, ασφάλιση ή επαγγελματικό ΑΦΜ.
  3. Εφαρμογή ίδιων υγειονομικών, φορολογικών και ασφαλιστικών ελέγχων με ό,τι ισχύει για την εστίαση.
  4. Κεντρική πολιτική βούληση, ώστε να μην εξαρτάται η εφαρμογή του νόμου από τη διάθεση κάθε τοπικού φορέα.

Τ Σας καλούμε, έστω και τώρα, να ανταποκριθείτε επίσημα σε όσα σας έχουμε καταθέσει από το 2023. Ζητούμε να ενεργοποιηθείτε πριν ξεκινήσει η καλοκαιρινή περίοδος εκδηλώσεων.

Το θέμα αφορά την ισονομία, τη δημόσια υγεία, και την αξιοπρέπεια του κλάδου μας

aftodioikisi.gr

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

O Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε επίθεση των ΗΠΑ σε 3 πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε ότι «Ολοκληρώσαμε...

Κύπρος: Το ΑΚΕΛ καταγγέλει σαρωτικές εξαγορές μεγάλων εκτάσεων γης από Ισραηλινούς

Τους κινδύνους από την ανεξέλεγκτη πώληση ακινήτων της Κύπρου...

Ποιος κλέβει το ψωμί στη Γάζα;

Του Αλέξανδρου Λιτσαρδάκη Ποιος είναι ο λήσταρχος της Γάζας και...