Ο πρώην δήμαρχος Χανίων επικρίνει τη σημερινή δημοτική αρχή για τις καθυστερήσεις και την εκτίναξη του κόστους στο εμβληματικό έργο της Δημοτικής Αγοράς
Με αιχμηρή δημόσια παρέμβασή του, ο πρώην δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας θέτει προ των ευθυνών της τη νυν δημοτική αρχή για τις σοβαρές καθυστερήσεις και την εκτίναξη του κόστους στο έργο αποκατάστασης της Δημοτικής Αγοράς Χανίων. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, πρόκειται για «ένα σημαντικό έργο που παραδόθηκε ώριμο για δημοπράτηση από το 2019», με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ από κρατικούς πόρους, και με σχέδιο να συμπληρωθεί το ποσό με ίδιους πόρους του δήμου.
Σύμφωνα με τον κ. Βάμβουκα, η παρούσα δημοτική αρχή καθυστέρησε αδικαιολόγητα την έναρξη του έργου, με αποτέλεσμα αρνητικές συνέπειες για την πόλη και τους επαγγελματίες. Ο ίδιος αφήνει αιχμές για πολιτική σκοπιμότητα, λέγοντας ότι «ίσως η απομάκρυνση του έργου από τους προηγούμενους να εξυπηρετούσε την οικειοποίησή του, όχι όμως τις ανάγκες της πόλης».
Ασυνεννοησία, δικαστικές εμπλοκές και καθυστερήσεις από το ΥΠΠΟΑ
Ο κ. Βάμβουκας αναφέρεται και σε συγκεκριμένες ευθύνες της δημοτικής αρχής, σημειώνοντας πως μία από τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις προκλήθηκε από την αδικαιολόγητη –κατά τον ίδιο– έκπτωση υποψηφίου αναδόχου, πράξη που οδήγησε σε εμπλοκή με το Ελεγκτικό Συνέδριο, με κίνδυνο ακόμη και την ακύρωση του έργου.
Παράλληλα, τονίζει προβλήματα στη συνεργασία της δημοτικής αρχής με τις τοπικές υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η προσωπική παρέμβαση της ίδιας της υπουργού για να προχωρήσει η διαδικασία.
Αναπάντητα ερωτήματα για την ανάπλαση της πλατείας και την εικόνα της πόλης
Εκτός από τις καθυστερήσεις στην αποκατάσταση του ιστορικού κτηρίου, ο Τάσος Βάμβουκας επισημαίνει και την πλήρη έλλειψη ενημέρωσης για την ανάπλαση της νότιας κεντρικής πλατείας, που, όπως αναφέρει, θα έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει, ώστε να μη χρειαστεί νέο εργοτάξιο μπροστά στην κεντρική πύλη μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.
«Η εικόνα της πόλης υποβαθμίζεται με ένα ανοιχτό εργοτάξιο εδώ και τρία χρόνια, με ορίζοντα ολοκλήρωσης πλέον το 2026 — αν δεν υπάρξει νέα αναθεώρηση», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, κάνοντας λόγο για ένα «κενό οικόπεδο» στο ακίνητο της ΑΒΕΑ, όπου, αντί για έργο, «ξοδεύτηκαν 5 εκατομμύρια χωρίς να υπάρχει αποτέλεσμα».
Ο κ. Βάμβουκας υπερασπίζεται τον τρόπο που διαχειρίστηκε το έργο επί της δικής του δημαρχίας, εξηγώντας ότι η επιλογή δεν ήταν να επισπευστεί η δημοπράτηση με ελλιπή προετοιμασία, ώστε τα προβλήματα να «σκάσουν» μετά τις εκλογές, αλλά να υπάρξει επικαιροποίηση μελετών, συνεννόηση με καταστηματάρχες και στοχευμένη διάρκεια 12 μηνών για την κλειστή αγορά.
Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για τη ζημιά στο κέντρο της πόλης;
Ο πρώην δήμαρχος ζητά να ανοίξει δημόσιος διάλογος και να λογοδοτήσει η σημερινή δημοτική αρχή για τις ζημίες που έχουν υποστεί οι επαγγελματίες της Δημοτικής Αγοράς και της ευρύτερης περιοχής του Κάτωλα.
Καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων και τους τοπικούς φορείς να αντιμετωπίσουν το θέμα «στην πραγματική του διάσταση» και όχι με «επικοινωνιακή μετάθεση ευθυνών» από την πλευρά του νυν δημάρχου.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο του Τάσου Βάμβουκα για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου της Δημοτικής Αγοράς:
Ένα σημαντικό έργο που παραδόθηκε από την προηγούμενη δημοτική αρχή, με εξασφαλισμένους οικονομικούς πόρους, ώριμο να δημοπρατηθεί από το 2019, η παρούσα δημοτική αρχή το ξεκίνησε με μεγάλη καθυστέρηση με ότι, αρνητικές συνέπειες αυτό έχει επιφέρει.
Ίσως η απομάκρυνση του έργου από τους προηγούμενους να εξυπηρετούσε πολιτικές σκοπιμότητες (οικειοποίηση του έργου), δεν εξυπηρετεί όμως τους επαγγελματίες και την πόλη όπως φαίνεται.
Όσο για τον προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος με τις καθυστερήσεις εκτινάχτηκε, είχαμε εξασφαλίσει πάνω από 5 εκατομμύρια από κρατικούς πόρους και με ιδίους πόρους του δήμου θα συμπληρώναμε το ποσόν, αλλά δεν είχαμε σκοπό να τους σπαταλήσουμε στο οικόπεδο της ΑΒΕΑ (5 εκ.) που παραμένει και θα παραμείνει για καιρό, ένα κενό οικόπεδο.
Σε αυτή την καθυστέρηση προστέθηκαν και άλλες, με τις αστοχίες της δημοτικής αρχής, όπως η αδικαιολόγητη κήρυξη έκπτωτου ενός εκ των υποψηφίων αναδόχων, με αποτέλεσμα την εμπλοκή του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ανώτατο δικαστήριο), όπου κινδύνευσε μάλιστα με ακύρωση το έργο.
Επίσης καθυστέρηση πρόσθεσε και η αδυναμία καλής συνεννόησης, όπως όλα δείχνουν, της δημοτικής αρχής με τις τοπικές υπηρεσίες του υπουργείου πολιτισμού, όπου χρειάστηκε να έλθει η ίδια η υπουργός για να προχωρήσει το έργο.
Επί πλέον δεν έχουμε καμία ενημέρωση για την ανάπλαση της νότιας κεντρικής πλατείας, που πρέπει να συνοδεύει το έργο με την ολοκλήρωσή του. Δεν θα έπρεπε ήδη να κατασκευάζεται; Θα πρέπει να δημιουργηθεί νέο εργοτάξιο μπροστά κεντρική πύλη αφού ολοκληρωθεί το έργο;
Ως δημοτική αρχή μπορούσαμε να προχωρήσουμε στην πρόωρη δημοπράτηση του έργου, με ελλιπή προετοιμασία, με τα προβλήματα να φανούν μετά τις δημοτικές εκλογές. Σε αντίθεση όμως με ότι ακολούθησε, επιλέξαμε πολύ συνειδητά τον υπεύθυνο τρόπο της επικαιροποίησης και συμπλήρωσης των μελετών, της συνεννόησης με τους καταστηματάρχες και της εξασφάλισης μιας γρήγορης διαδικασίας διεκπεραίωσης, με στόχο τους 12 μήνες κλειστής αγοράς.
Αντί αυτού η δημοτική αρχή και ο δήμαρχος έχουν διαλέξει άλλο δρόμο και έχουν την κύρια ευθύνη για την εκτίναξη του κόστους και την δημιουργία στο κέντρο της πόλης ενός ανοικτού εργοταξίου εδώ και τρία χρόνια, με προοπτική ολοκλήρωσης το 2026 αν δεν αναθεωρηθεί και πάλι.
Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη, αν όχι η δημοτική αρχή που παραμένει στο απυρόβλητο, για την ζημιά που έχουν υποστεί οι καταστηματάρχες της δημοτικής αγοράς, οι επαγγελματίες του «Κάτωλα» και το ευρύτερο κέντρο της πόλης μας;
Το θέμα θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά το Δημοτικό Συμβούλιο και τους τοπικούς φορείς στην πραγματική του διάσταση και όχι, με την ομολογουμένως επιτυχή, μετάθεση ευθυνών του δημάρχου και της δημοτικής αρχής.