Αντίδραση προκαλεί στους εκπαιδευτικούς το νέο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», το οποίο καλεί τα σχολεία να εντάξουν τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) του ΟΗΕ στο αναλυτικό πρόγραμμα. Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών ΠΕ Χανίων κάνει λόγο για ένα ακόμη επικοινωνιακό τέχνασμα που αγνοεί τις πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης.
Πρόγραμμα μες στο χάος της εκπαίδευσης
Με εγκύκλιο στις 6 Δεκεμβρίου 2024, το Υπουργείο Παιδείας κάλεσε όλα τα σχολεία να υλοποιήσουν δράσεις στο πλαίσιο των ΣΒΑ, επιβαρύνοντας περαιτέρω ένα ήδη «φορτωμένο» αναλυτικό πρόγραμμα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση των εκπαιδευτικών, η εφαρμογή του προγράμματος συνεπάγεται μείωση διδακτικών ωρών σε βασικά μαθήματα, όπως η Μελέτη Περιβάλλοντος, η Φυσική και η Γεωγραφία.
Τον Ιανουάριο του 2025, το ΥΠΑΙΘΑ επανήλθε με νέα εγκύκλιο, τροποποιώντας τους αρχικούς του σχεδιασμούς και περιορίζοντας τις απαιτήσεις του προγράμματος σε μία δράση ανά σχολείο. Ωστόσο, η αλλαγή αυτή δεν φαίνεται να καθησυχάζει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επισημαίνουν ότι η εφαρμογή του προγράμματος προσθέτει ακόμη μεγαλύτερη πίεση σε ένα ήδη προβληματικό σύστημα.
«Πυροτέχνημα» αντί λύσεων στα χρόνια προβλήματα
Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών επικρίνει το ΥΠΑΙΘΑ για προτεραιότητες που απομακρύνονται από τα πραγματικά ζητήματα της δημόσιας εκπαίδευσης. «Την ώρα που τα σχολεία στενάζουν από ελλείψεις, η κυβέρνηση επιλέγει να προωθεί δράσεις βιτρίνας», αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, επισημαίνοντας:
- Τις σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό
- Την ανεπαρκή χρηματοδότηση των σχολείων
- Τα πεπαλαιωμένα διδακτικά εγχειρίδια
- Τα υποβαθμισμένα σχολικά κτίρια
- Τους χαμηλούς μισθούς των εκπαιδευτικών που τους ωθούν σε δεύτερες και τρίτες δουλειές
«Θα μπορούσε να θεωρηθεί τραγελαφικό, αν δεν ήταν εξοργιστικό. Προσπαθούν να παρουσιάσουν μια εικόνα κανονικότητας, ενώ η εκπαιδευτική πραγματικότητα είναι ακριβώς η αντίθετη», αναφέρει η ανακοίνωση.
«Ξέπλυμα» πολιτικών ευθυνών;
Οι εκπαιδευτικοί θέτουν καίρια ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενο του προγράμματος. Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης περιλαμβάνουν θέματα όπως η εξάλειψη της φτώχειας, η ισότητα, η πρόσβαση στο καθαρό νερό και η δικαιοσύνη. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, αυτά παρουσιάζονται αποκομμένα από τα πραγματικά αίτια που τα προκαλούν.
«Θα μιλήσουμε για φτώχεια, αλλά χωρίς να πούμε ποια πολιτική τη γεννά; Για δικαιοσύνη, χωρίς να αναφερθούμε σε εγκλήματα όπως αυτό στα Τέμπη; Για ειρήνη, όταν η χώρα εμπλέκεται σε πολεμικές συμμαχίες;»
Επιπλέον, εκφράζουν φόβους ότι το πρόγραμμα στοχεύει στην αποπολιτικοποίηση κρίσιμων κοινωνικών ζητημάτων και στην τιμωρία εκπαιδευτικών που τολμούν να πουν αλήθειες στους μαθητές τους.
Γραφειοκρατία και εμπλοκή επιχειρήσεων
Ένα ακόμα σημείο κριτικής αφορά την αύξηση της γραφειοκρατίας στα σχολεία. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα συνοδεύεται από διαδικασίες καταγραφής, λίστες και πιστοποιήσεις, προσθέτοντας επιπλέον φόρτο εργασίας.
Ταυτόχρονα, αναδεικνύεται η αυξανόμενη εμπλοκή ιδιωτικών φορέων στην εκπαίδευση, όπως τα 22 Ωνάσεια σχολεία. «Θέλουν να μετατρέψουν τους μαθητές σε πελάτες και την εκπαίδευση σε εμπόρευμα», καταγγέλλουν.
Παρά τις δυσκολίες, οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν να υπερασπίζονται την ουσιαστική μόρφωση των μαθητών.
«Δεν χρειαζόμαστε το ΥΠΑΙΘΑ, την Ε.Ε. ή τις επιχειρήσεις για να μας μάθουν τι σημαίνει αλληλεγγύη, δικαιοσύνη και σεβασμός στο περιβάλλον. Αυτά τα διδάσκουμε καθημερινά, μέσα στις τάξεις, με τον αγώνα μας», τονίζουν.
«Συνεχίζουμε να παλεύουμε για μια εκπαίδευση που εξυπηρετεί τα παιδιά του λαού και όχι τα συμφέροντα λίγων. Θέλουμε πολίτες και εργαζόμενους με δικαιώματα, όχι πειθήνιους υπηκόους».
Η αντιπαράθεση μεταξύ εκπαιδευτικών και Υπουργείου φαίνεται πως θα συνεχιστεί, με τους εκπαιδευτικούς να ζητούν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που θα βελτιώσουν τις συνθήκες στα σχολεία και όχι νέα επικοινωνιακά προγράμματα χωρίς αντίκρισμα.