Του Χρήστου Κάτσικα | Μετά τις καταγγελίες για τα «μαγειρέματα» βαθμών και προγραμμάτων σε ιδιωτικά σχολεία, από το Ρέθυμνο καταφθάνουν πληροφορίες για «παρεμβάσεις», στα όρια του εκβιασμού, σε καθηγητές να βελτιώσουν βαθμολογίες μαθητών. Ας όψεται η «μεταρρύθμιση» και ο «ανταγωνισμός» στην εκπαίδευση.
Το νέο Λύκειο, η Τράπεζα Θεμάτων και οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε κάθε τάξη του Λυκείου έχουν συγκεντρώσει τα πυρά της κριτικής των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων τους από την πρώτη μέρα της εφαρμογής τους, με επίκεντρο κυρίως αφενός την αύξηση της επιλεκτικής λειτουργίας του σχολείου και την έξωση χιλιάδων μαθητών μέσω της απόρριψης και αφετέρου την επαναφορά -από την πόρτα και τα παράθυρα του Λυκείου- της φροντιστηριοποίησης.
Από πολύ νωρίς, επίσης, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, αλλά και οι ενώσεις γονέων και μαθητών είχαν επισημάνει -εκτός των άλλων- ότι το όλο σύστημα αναπτύσσει και πριμοδοτεί νοσηρές καταστάσεις, στο έδαφος των οποίων οι τάξεις ανεπαίσθητα μεταβάλλονται σε αρένες άγριου ανταγωνισμού και ευνοείται η δημιουργία αντικοινωνικών συναισθημάτων και τάσεων, όπως η βαθμοθηρία, η υπεροψία, ο φθόνος, η μνησικακία, η κακεντρέχεια, η υποκρισία και η παθολογική φιλοπρωτία.
Εχει διαπιστωθεί ότι όσο αυξάνονται οι εξεταστικές πρακτικές, όσο πιο κρίσιμες για τη σχολική «καριέρα» του μαθητή θεωρούνται οι εξετάσεις, τόσο πιο πολύ αυξάνεται η συχνότητα του φαινομένου της βαθμοθηρίας. Η βαθμοθηρία και το εξεταστικό άγχος δεν είναι δύσκολο να φορτίσουν συμπεριφορές που αδιαφορούν για το μέσον μπροστά στην επίτευξη του σκοπού. Η με κάθε τρόπο διεκδίκηση, από την πιο τρυφερή ηλικία, του «βαθμού», των «μορίων», των «πόντων», των «μονάδων» δεν είναι παρά η προβολή στο εκπαιδευτικό επίπεδο της με κάθε τρόπο διεκδίκησης του χρήματος σε μια κοινωνία όπου τα πάντα -κύρος, θέση, γόητρο- εξαρτώνται από αυτό.
Δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από τη συγκλονιστική καταγγελία γονέα που επισήμανε εκτεταμένη ανομία (παραχάραξη βαθμολογιών και ενδοσχολικών εξετάσεων, παραχάραξη ωρολόγιου προγράμματος με την πλήρη κατάργηση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας Β’ Λυκείου, ώστε οι μαθητές να διδάσκονται μόνο τα μαθήματα κατεύθυνσης) σε ιδιωτικά σχολεία.
Και στο Δημόσιο
Ωστόσο, φαίνεται ότι… τα όργανα έχουν αρχίσει και σε δημόσια σχολεία. Για παράδειγμα, περίεργα πράγματα γίνονται σε κάποια σχολεία του νομού Ρεθύμνου το τελευταίο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με καταγγελίες, παρατηρούνται μια σειρά από παρεμβάσεις στο έργο των εκπαιδευτικών από στελέχη της εκπαίδευσης, αλλά και τοπικούς παράγοντες, με τρόπους τουλάχιστον απαράδεκτους και σκοπό την ευνοϊκή μεταχείριση συγκεκριμένων μαθητών.
Κατ’ αρχάς, παρουσιάστηκε το φαινόμενο σε αναβαθμολογήσεις μετεξεταστέων του Σεπτεμβρίου τα γραπτά να επιστρέφουν με αδικαιολόγητα υψηλότερες βαθμολογίες, ανεξάρτητα από την επίδοση των μαθητών. Το γεγονός αυτό, από τη μια πλευρά, δείχνει την πρόθεση να μπει προβιβάσιμη βαθμολογία σε συγκεκριμένα γραπτά και, από την άλλη, αφήνει εκτεθειμένους τους διδάσκοντες εκπαιδευτικούς απέναντι στους μαθητές και τους γονείς τους, δημιουργώντας κακό προηγούμενο για τα επόμενα σχολικά έτη.
Επιπλέον, όπως καταγγέλλει σε επιστολή της η Ενωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) του νομού Ρεθύμνου, ακόμα και σήμερα, σχεδόν δύο μήνες μετά τις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου και ενώ έχουν συνταχθεί τα πρακτικά των αποτελεσμάτων και οι βαθμοί έχουν περαστεί στο MySchool, «εκπαιδευτικοί δέχονται ασφυκτικές πιέσεις να αλλάξουν τους βαθμούς της προφορικής εξέτασης σε συγκεκριμένους μαθητές. Μέσα στα άλλα, δέχτηκαν και την απειλή αρνητικής αξιολόγησής τους από τον σύμβουλο της ειδικότητάς τους».
Τα παραπάνω γεγονότα, πέρα από το ότι κινούνται στα όρια ή και πέρα από τα όρια του νομοθετικού πλαισίου, αποτελούν ευθεία παρέμβαση στο έργο του εκπαιδευτικού, «ακυρώνοντάς» τον. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι κατάλληλος, για να παίρνει παιδαγωγικές αποφάσεις για τη φοίτηση των μαθητών, είναι ο σύλλογος καθηγητών κάθε σχολείου, που είναι και ο μόνος που μπορεί να συνεκτιμήσει τα κοινωνικά και μαθησιακά κριτήρια για κάθε μαθητή.