Την διαδικασία μέσω της οποίας οι οφειλέτες θα μπορούν να αιτούνται την διαγραφή παλαιών χρεών στο ΕΦΚΑ γνωστοποίησε το υπουργείο Εργασίας με σχετικές υπουργικές αποφάσεις.
Η διαδικασία γίνεται ηλεκτρονικά μέσω πλατφόρμας του ΕΦΚΑ.
Πιο συγκεκριμένα λοιπόν, μπορούν να καταθέσουν τη σχετική αίτηση τρεις κατηγορίες οφειλετών:
-ασφαλισμένοι για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 1993 που ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και ταυτόχρονα μισθωτοί
-επιχειρηματίες που εξαιρούνταν από τον ΟΑΕΕ και ασφαλίζονταν στον πρώην ΟΓΑ λόγω πληθυσμιακών και εισοδηματικών κριτηρίων
-δημοσιογράφοι ασφαλισμένοι για πρώτη φορά έως 31 Δεκεμβρίου 1992 που διατηρούσαν παράλληλα μπλοκάκι
Η βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει η αίτηση είναι να υπάρχει αποδεδειγμένη πλήρης ασφάλιση σε τουλάχιστον ένα πρώην Ταμείο το επίμαχο χρονικό διάστημα για το οποίο ζητείται η διαγραφή της οφειλής.
Μάλιστα, ειδικά για τους προ του 1993 ασφαλισμένους, θα πρέπει η παράλληλη ασφάλιση να αφορά στην ίδια δραστηριότητα.
Σημαντικό είναι πώς οι αιτήσεις θα αφορούν όχι μόνο τον κλάδο της κύριας ασφάλισης αλλά και πρώην φορείς επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας.
Επίσης, από την έναρξη της διαδικασία παγώνει κάθε διαδικασία εκτέλεσης αναγκαστικών μέτρων από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), ειδικότερα αν αναλογιστούμε πώς οι κατασχέσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.
Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς η έκρηξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τόσο προς την Εφορία όσο και προς τα Ταμεία είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση.
Είναι χαρακτηριστικό πώς το Σεπτέμβριο υπήρξε αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία κατά 1,4 δισ. ευρώ ενώ ο αριθμός των οφειλετών επίσης σημείωσε άνοδο κατά 510.428.
Την ίδια ώρα, από τις αρχές του 2018 έχει υπάρξει αύξηση των οφειλών και προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλιση κατά 3,1 δισ. ευρώ ενώ ο αριθμός των ασφαλισμένων που χρωστούν αυξήθηκε κατά 195.485 άτομα.
Με δεδομένο μάλιστα πώς αυτή τη στιγμή οι δόσεις για ρύθμιση χρεών προς Εφορία και Ταμεία είναι 12 και σε εξαιρετικές περιπτώσεις φθάνουν τις 24, αντιλαμβανόμαστε γιατί η κυβέρνηση αναζητά εναγωνίως τρόπους προκειμένου να μπορέσει να φέρει μια ρύθμιση ανάλογη αυτής που είχε υπάρξει το 2015, οι περίφημες 100 δόσεις.
Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς ένας τέτοιος σχεδιασμός προσκρούει στην άρνηση των θεσμών που θεωρούν πώς δεν μπορεί να υπάρξει αποπληρωμή των οφειλών σε τόσες πολλές δόσεις χωρίς να τεθούν αυστηρά περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια, ανάλογα με αυτά που ισχύουν σήμερα στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών.
Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες εξαγγελίες τοποθετούνται στο β΄ τρίμηνο του 2019– περίπου τον Απρίλιο- εν μέσω δηλαδή προεκλογικής περιόδου, ενώ ζητούμενο είναι τόσο ο αριθμός των δόσεων όσο και η οριστικοποίηση των σχετικών κριτηρίων υπαγωγής.
Επομένως, με βάση τα νούμερα που παρουσιάστηκαν παραπάνω δεν πρέπει να μας προξενεί εντύπωση το γεγονός πώς εντείνονται οι προσπάθειες προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία ρυθμίσεις μέσω των οποίων το Δημόσιο θα προσπαθεί να γεμίσει τα Ταμεία του.