Αναβλήθηκε για τον ερχόμενο Νοέμβριο, η χθεσινή εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας των προσφυγών που έκαναν οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου κατά της περιβαλλοντικής μελέτης του ΒΟΑΚ. Στις προσφυγές τους οι δύο δήμοι έχουν ενστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα περάσει ο ΒΟΑΚ από τα διοικητικά τους όρια, κάνουν λόγο για διχοτόμηση των πόλεων και διεκδικούν την υπογειοποίηση συγκεκριμένων τμημάτων στο κομμάτι από το Γάζι μέχρι την Νέα Αλικαρνασσό. Την λύση της υπογειοποίησης υποστηρίζουν με αποφάσεις τους τόσο το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης όσο και τα δημοτικά συμβούλια των δύο δήμων.
Η απόφαση του ΣΤΕ, εφόσον οι προσφυγές εκδικαστούν τον ερχόμενο Νοέμβριο αναμένεται αρχές του επόμενου χρόνου.
Πλέον το 2025 εκτιμάται από πηγές κοντά στον διαγωνισμό ότι θα είναι η χρονιά, στην οποία θα έχουμε εξελίξεις για την ολοκλήρωση της διαδικασίας του βασικού τμήματος Χανιά-Ηράκλειο.
Παράλληλα, η προσωρινή ανάδοχος του έργου παραχώρησης ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρειαστεί να περιμένει ένα σημαντικό διάστημα για τις αποφάσεις που ενδέχεται να επηρεάσουν χρονικά και οικονομικά το έργο.
Το Χανιά-Ηράκλειο με μήκος 157 χιλιομέτρων είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ. Θα περνά από τα μεγάλα αστικά κέντρα των Χανίων, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου αλλά και σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η λειτουργία διοδίων, αντίστοιχα όπως συμβαίνει στους άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Αντίθετα, δεν προβλέπεται η λειτουργία διοδίων στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος καθώς το πρώτο τμήμα υλοποιείται με ΣΔΙΤ (και το Δημόσιο θα εξοφλεί το έργο με πληρωμές διαθεσιμότητας) και το δεύτερο υλοποιείται ως δημόσιο έργο.
Το έργο έχει κόστος που εκτιμάται, πως αγγίζει το 1,75 δισ. ευρώ. Χρηματοδότηση θα τραβήξει από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης.