Ανοιχτό παραμένει ακόμη το ενδεχόμενο δημοπράτησης των μεγάλων οδικών έργων της Κρήτης με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας κ. Γιώργο Σταθάκη.
Οπως αναφέρεται σε έγγραφο που διαβιβάστηκε στη Βουλή, σε απάντηση ερώτησης του βουλευτή Ηρακλείου της ΝΔ κ. Λευτέρη Αυγενάκη για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), μελέτη για τον στρατηγικό σχεδιασμό του ΒΟΑΚ θα εξετάσει τη δυνατότητα κατασκευής των έργων με τη μέθοδο της παραχώρησης – αυτοχρηματοδότησης.
Οπως σημειώνεται, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης πρότεινε τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ, από όπου θα προκύψουν ο ενιαίος σχεδιασμός, οι βασικές προτεραιότητες με τις αντίστοιχες δαπάνες τους και οι εναλλακτικοί τρόποι κατασκευής και χρηματοδότησης για τα οδικά τμήματα που δεν θα ενταχθούν, που πιθανόν να μπορούν να κατασκευασθούν ως δημόσια έργα στο ΣΕΣ.
«Η μελέτη αυτή θα χωροθετήσει τον όλο άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει τη σκοπιμότητα και αναγκαιότητα των επιμέρους τμημάτων, όχι με τοπικιστικά κριτήρια, αλλά με βάση αντικειμενικές παραμέτρους όπως ο τωρινός αλλά και ο αναμενόμενος μελλοντικά κυκλοφοριακός φόρτος, στατιστικά ατυχημάτων, επιδιωκόμενη χρονο-απόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, όπως αεροδρόμια, λιμάνια κ.λπ.» αναφέρει ο κ. Σταθάκης.
Η μελέτη, σημειώνει το υπουργείο, θα εξετάσει οικονομοτεχνικά με μελέτες κόστους – οφέλους και απόσβεσης τη δυνατότητα κατασκευής ολοκληρωμένου τμήματος ή ενιαίων λειτουργικών τμημάτων (π.χ. μεταξύ πρωτευουσών νομών) «με τη μέθοδο της παραχώρησης – αυτοχρηματοδότησης και τη διαδικασία που εφαρμόζεται και στους άλλους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας (Κόρινθος – Πάτρα, ΠΑΘΕ, Ε65)».
Η μελέτη αυτή είναι στάδιο της προκήρυξης σε συνεργασία με τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου, τονίζει. «Η υλοποίηση των παραπάνω έργων είτε ως δημόσια είτε ακόμη και ως έργα παραχώρησης έχει μακροπρόθεσμο ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας. Για τον λόγο αυτόν και προκειμένου τα τροχαία ατυχήματα να μειωθούν και το οδικό περιβάλλον στον ΒΟΑΚ να βελτιωθεί μεσο-βραχυπρόθεσμα με χρονικό ορίζοντα τριετία θα πρέπει άμεσα να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα οδικής ασφάλειας» επισημαίνει ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας.
«Οι βελτιώσεις θα αφορούν ασφαλιστικά οδοστρώματα, στηθαία ασφαλείας, κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση, ευστάθεια πρανών, απορροή ομβρίων υδάτων και των λοιπών στοιχείων της οδού. Ο προϋπολογισμός του έργου οδικής ασφάλειας εκτιμάται περίπου στα 20 εκατ. ευρώ» εξηγεί.
Σήμερα στον ΒΟΑΚ εκπονούνται μελέτες μήκους 135 χλμ., εκ των οποίων 9 στον ΒΟΑΚ και 1 μελέτη στον ΝΟΑΚ βρίσκονται σε μεσαία ωριμότητα και εφόσον χρηματοδοτηθούν το 2015 με το ποσό των 7,7 εκατ. ευρώ τότε θα αποκτήσουν «υψηλή ωριμότητα και σε ένα έτος περίπου θα μπορούν να ενταχθούν έργα συνολικού μήκους 65 χλμ. και δαπάνες 643 εκατ. ευρώ».
«Θα ενταχθούν για δημοπράτηση 51 χλμ. για τον ΒΟΑΚ με προϋπολογισμό Υπηρεσίας 553,5 εκατ. ευρώ και 14 χλμ. διπλού κλάδου, με προϋπολογισμό Υπηρεσίας 90 εκατ. ευρώ για τον ΝΟΑΚ» αναφέρει το υπουργείο.
Σημειωτέον ότι οι πόροι του νέου ΕΣΠΑ δεν αρκούν για τη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων, παρά μόνο αν ανατραπεί η υφιστάμενη λίστα μεγάλων έργων.
Αλλωστε, ως σήμερα έχουν δημοπρατηθεί και είναι υπό ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ τρία οδικά τμήματα του ΒΟΑΚ (Γούρνες – Χερσόνησος, Πάνορμος – Εξάντης, συνδετήριος Μουρνιές – Χανιά), συνολικού μήκους 19 χλμ. και προϋπολογισμού 162 εκατ. ευρώ.
«Εφόσον οι παραπάνω μελέτες γίνουν “ώριμες στρατηγικές” και ενταχθούν τα αντίστοιχα έργα τότε ο οδικός άξονας Χανιά – Αγιος Νικόλαος, συνολικού μήκους 201 χλμ., θα αναβαθμιστεί σε διατομή αυτοκινητοδρόμου (διπλού κλάδου), συνολικού μήκους 96 χλμ., ενώ άλλα 17 χλμ. μονού κλάδου θα αναβαθμίσουν το υφιστάμενο εθνικό δίκτυο προς Σητεία και Καστέλλι Κισσάμου, που παρουσιάζουν χαμηλότερους κυκλοφοριακούς φόρτους» τονίζει το υπουργείο.
«Με την υλοποίηση των παραπάνω απομένουν για αναβάθμιση του ΒΟΑΚ άλλα 134 χλμ. από τα οποία τα 105 χλμ. αφορούν διατομή αυτοκινητόδρομου και 29 χλμ. διατομή μονού κλάδου» καταλήγει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο του 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε εξαγγείλει την κατασκευή του ΒΟΑΚ με τη μέθοδο της παραχώρησης, αλλά είχε δεσμευτεί ότι δεν θα υπήρχαν διόδια, αλλά θα χρησιμοποιούνταν η πρακτική των πληρωμών διαθεσιμότητας.
Το έργο θα προχωρούσε με έναν συνδυασμό κεφαλαίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ιδιώτες επενδυτές και τράπεζες, με διάρκεια παραχώρησης τα 30 έτη.