Οι ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις από εταιρείες που προωθούν αλλαγές παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνίας, φυσικού αερίου ή προωθούν προϊόντα, αποτελούν συχνή ενόχληση για χιλιάδες καταναλωτές. Συχνά, οι κλήσεις αυτές γίνονται ακατάλληλες ώρες, ακόμα και όταν οι πολίτες ξεκουράζονται.
Η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης λαμβάνει καθημερινά παράπονα και ερωτήματα από καταναλωτές που αναζητούν τρόπους να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο. Σε απάντηση, η Ένωση δίνει σαφείς οδηγίες για την προστασία τους.
Πώς να αποκλείσετε τις ενοχλητικές κλήσεις
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αποφυγής τέτοιων κλήσεων είναι η εγγραφή στο “Μητρώο 11”, το οποίο προβλέπεται από τον νόμο 3471/2006 (άρθρο 11). Πρόκειται για μια λίστα που τηρεί κάθε πάροχος τηλεφωνικών υπηρεσιών και στην οποία μπορούν να εγγραφούν οι συνδρομητές που δεν επιθυμούν να δέχονται κλήσεις με εμπορικό ή διαφημιστικό σκοπό.
Σε περίπτωση που κάποιος συνδρομητής έχει ήδη εγγραφεί στο “Μητρώο 11”, αλλά εξακολουθεί να δέχεται ανεπιθύμητες κλήσεις, δικαιούται αποζημίωση που ξεκινά από τα 10.000 ευρώ, σύμφωνα με τον νόμο. Μάλιστα, πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου (564/2024) έκρινε ότι η αποζημίωση αυτή είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη ως ηθική ικανοποίηση.
Διαδικασία εγγραφής στο “Μητρώο 11”
Για την εγγραφή στο “Μητρώο 11”, οι συνδρομητές μπορούν:
- Να υποβάλουν αίτηση ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας του παρόχου τους ή σε κάποιο υποκατάστημα.
- Να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης της εταιρείας τους.
- Να στείλουν email ακολουθώντας τις οδηγίες του παρόχου τους.
Οι συνδρομητές μπορούν επίσης να ζητήσουν από τον πάροχό τους:
- Να μπλοκάρει τις κλήσεις με απόκρυψη αριθμού.
- Να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα εξουδετέρωσης της απόκρυψης για περιορισμένο διάστημα, ώστε να εντοπιστεί ο καλών.
Νομικές κυρώσεις για παραβίαση του “Μητρώου 11”
Οι εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με τη νομοθεσία και καλούν αριθμούς που έχουν δηλωθεί στο “Μητρώο 11” υπόκεινται σε διοικητικά πρόστιμα από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, καθώς και σε αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση προσωπικών δεδομένων.
Σημειώνεται ότι η ένταξη στο “Μητρώο 11” δεν προσφέρει προστασία από κλήσεις που γίνονται από εταιρείες ή call centers που βρίσκονται στο εξωτερικό.
Τηλέφωνα επικοινωνίας για εγγραφή
Οι συνδρομητές μπορούν να εγγραφούν στο “Μητρώο 11” καλώντας τους αντίστοιχους αριθμούς:
- Cosmote: 13888 ή 13818
- Vodafone: 13830 ή 1399
- NOVA: 13800
Για καταγγελίες και περισσότερες πληροφορίες, οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνήσουν με την Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης στο τηλέφωνο 2821092306 ή να υποβάλουν αναφορά μέσω της πλατφόρμας kataggelies.gov.