12.8 C
Chania
Friday, December 12, 2025

Θάνατοι απο τροχαία 2024: Στασιμότητα στην Ευρώπη, αύξηση στην Ελλάδα

Ημερομηνία:

Ανησυχητικά τα στοιχεία του ETSC για τα τροχαία δυστυχήματα: 665 νεκροί το 2024 στην Ελλάδα – Αυξάνονται οι απώλειες, παραμένουν ανεφάρμοστα τα ευρωπαϊκά σχέδια πρόληψης

Στις 24 Ιουνίου 2025, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) έδωσε στη δημοσιότητα την ετήσια έκθεση για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη για το 2024. Τα συμπεράσματα είναι, για ακόμη μια χρονιά, ιδιαίτερα ανησυχητικά, με τις θανατηφόρες τροχαίες συγκρούσεις να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα παρά τις δεκαετίες στόχων, δεσμεύσεων και πολιτικών εξαγγελιών.

Ανεφάρμοστοι οι στόχοι της Ε.Ε. για μείωση των θανάτων έως το 2030

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ETSC, 20.017 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2024, μείωση μόλις 2% σε σχέση με το 2023. Το ποσοστό αυτό υπολείπεται σημαντικά από τον απαιτούμενο ετήσιο στόχο μείωσης 6,1% προκειμένου να επιτευχθεί η δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των τροχαίων θανάτων κατά 50% έως το 2030.

Όπως επισημαίνει ο πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, η ευρωπαϊκή πολιτική για την οδική ασφάλεια έχει ήδη καταγράψει τρείς συνεχόμενες δεκαετίες αποτυχίας στους ίδιους στόχους:

  • 2001–2010: Ανεπίτευκτος ο στόχος μείωσης κατά 50%

  • 2011–2020: Ίδιο αποτέλεσμα

  • 2021–2030: Ημιτελής πορεία, με το 2030 να πλησιάζει χωρίς ορατή πρόοδο

Ο σύλλογος κάνει λόγο για στόχους χωρίς θεσμικά υποχρεωτικά μέτρα, γεγονός που καθιστά τις πολιτικές για την οδική ασφάλεια ανίσχυρες και επιφανειακές.

Ελλάδα: Αύξηση θανατηφόρων τροχαίων και εκτόξευση στους δείκτες θνησιμότητας

Η θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή κατάταξη είναι κάτω από τον μέσο όρο και επιδεινώνεται συνεχώς. Το 2024, η χώρα:

  • Κατέγραψε 665 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα, σημειώνοντας αύξηση 2,9% σε σχέση με το 2023

  • Βρέθηκε στην 29η θέση ανάμεσα σε 32 ευρωπαϊκές χώρες, συνεχίζοντας την αρνητική παράδοση (26η το 2023, 27η το 2022)

  • Εμφάνισε 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, σημαντικά υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 45

Η πιθανότητα θανάτου στο οδικό δίκτυο της Ελλάδας ήταν το 2024:

  • Τριπλάσια σε σχέση με χώρες όπως η Νορβηγία, η Σουηδία και η Μάλτα

  • Διπλάσια από Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Λουξεμβούργο, Ελβετία και Σλοβενία

Η Ελλάδα εξακολουθεί να συγκαταλέγεται στη χειρότερη ομάδα της Ευρώπης, μαζί με την Κροατία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Σερβία – χώρες χωρίς μακροχρόνιες πολιτικές βελτίωσης στην οδική ασφάλεια.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση:

Στις 24 Ιουνίου 2025 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών  (ETSCδημοσιοποίησε την έκθεση του για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη το 2024 (ΕΔΩ).

Για μια ακόμα χρονιά οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία στην Ευρώπη απέχουν πολύ από τους στόχους που τέθηκαν τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών.

20.017 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ το 2024, μια μείωση κατά 2% σε σύγκριση με το 2023, μείωση που θα αποδειχθεί μικρότερη όταν κατατεθούν τα οριστικά στοιχεία από όλες τις χώρες, τη στιγμή που προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί για μείωση 50% έως το 2030 ήταν απαραίτητη η μείωση κατά 6,1% κάθε χρόνο.                                                                                 

Ο στόχος ή καλύτερα ή ευχή για μείωση των θανάτων κατά 50% στη δεκαετία είναι πρακτικά ανέφικτος ενώ βρισκόμαστε στο μέσον της δεκαετίας. Με εξαίρεση το 2020 όπου λόγω των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας λόγω COVID είχαμε μια δραστική μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις τα υπόλοιπα χρόνια η πτωτική τάση είναι εξαιρετικά μικρή.

Διανύουμε την τρίτη συνεχόμενη δεκαετία σε ευρωπαϊκό επίπεδο που οι στόχοι που τέθηκαν για μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις αποδεικνύονται ψευδεπίγραφοι. Αποτυχία το 2001 -2010. Αποτυχία το 2011- 2020. Αποτυχία το 2021 -2030.

Χωρίς να συνοδεύονται από κανένα υποχρεωτικό μέτρα πρόληψης από τα κράτη μέλη οι «στόχοι» αποδείχθηκαν απλές ευχές.

Για μια ακόμα χρονιά ανάμεσα στις ασφαλέστερες χώρες της Ευρώπης περιλαμβάνονται τρεις χώρες που ΔΕΝ ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Νορβηγία (με τον μικρότερο αριθμό θανάτων στην Ευρώπη το 2024), το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελβετία καθώς και δυο χώρες μέλη της ΕΕ, η Σουηδία και η Φινλανδία που ακολουθούν δική τους πολιτική κωδικοποιημένη ως Όραμα Μηδέν – Vision Zero που διαφέρει ουσιαστικά από το Ευρωπαϊκό ευχολόγιο. Το γεγονός δεν φαίνεται να απασχολεί καθόλου αυτούς που χαράσσουν την «Ευρωπαϊκή πολιτική για την οδική ασφάλεια».

Για την Ελλάδα τα (προσωρινά) στοιχεία που παρατίθενται είναι δυστυχώς ακόμα χειρότερα: 665 νεκροί το 2024 σημαίνει αύξηση κατά 2.9% σε σχέση με το 2023, αύξηση  που θα είναι μεγαλύτερη όταν γίνουν γνωστά τα τελικά στοιχεία.

Το 2024 η Ελλάδα με 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, κατόρθωσε να ανέβει στην 29η θέση ανάμεσα σε 32 χώρες συνεχίζοντας την αιματηρή παράδοση: 26η θέση το 2023, 27η το 2022, 26η το 2021.

Ο αριθμός των 64 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων  στη χώρα μας υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό «μέσο όρο» (45) ενώ υπολείπεται ακόμα και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 2014 (55)!

Η πιθανότητα θανάτου για ένα χρήστη του οδικού δικτύου στην Ελλάδα το 2024 ήταν πάνω από τριπλάσια από ότι στη Νορβηγία στη Σουηδία και τη Μάλτα και πάνω από διπλάσια από ότι στη Δανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Λουξεμβούργο στην Ελβετία και στη Σλοβενία και πολύ μεγαλύτερη από ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Από την άποψη της οδικής ασφάλειας η Ελλάδα σταθερά παραμένει στην χειρότερη ομάδα στην Ευρώπη μαζί με τις Κροατία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, χώρες στις οποίες δεν υπάρχει διαχρονικά καμία θετική εξέλιξη.

Είναι προφανές πως και για την Ελλάδα η ευχή για μείωση των θανάτων κατά 50% μέχρι το 2030 ΔΕΝ θα πραγματοποιηθεί.                                                                    Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν με την έκθεση του ETSC ακόμα μια φορά υπογραμμίζουν πως υπάρχουν χώρες και πολιτικές που μπόρεσαν να περιορίσουν δραστικά τις τροχαίες συγκρούσεις και τα θύματα τους και πως υπάρχουν  χώρες/πολιτικές που θεωρούν την βίαιη απώλεια του ανθού της νεολαίας του σαν φυσικό φαινόμενο, «παράπλευρη απώλεια» της περίφημης «ανάπτυξης».

Κανένας θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός!

15 Ιουλίου 2025               Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα

ΥΓ1. Για μια ακόμα χρονιά η χώρα μας συνεχίζει το καλαμπούρι (τί αστείο…) να ανακοινώνει ότι της κατέβει σαν αριθμό σοβαρά τραυματιών από τροχαίες συγκρούσεις. Είπαμε δεν έχουμε Μητρώο Τραύματος, δεν συλλέγουμε στοιχεία από τα νοσοκομεία αλλά από την αστυνομία αλλά να δηλώνουμε πως στην Ελλάδα για κάθε νεκρό από τροχαίο αναλογεί λιγότερο από ένας σοβαρά τραυματίας όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι για κάθε νεκρό 7 σοβαρά τραυματίες αυτό δεν είναι απλά παράδοξο. Είναι νοσηρό!

Καμία άλλη χώρα δεν εμφανίζει τόσο χαμηλά στοιχεία για τους σοβαρά τραυματίες. Υπάρχουν χώρες που δηλώνουν από 2 τραυματίες/νεκρό (Ρουμανία) μέχρι και περίπου 20 (Ολλανδία, Αυστρία, Γερμανία, Μάλτα)

ΥΓ2. Επαναλαμβάνονται ξανά στην έκθεση τα πολλαπλά μεθοδολογικά προβλήματα που επέλεξε να κανονικοποιήσει το ETSC. Για ακόμα μια χρονιά στον πίνακα προστίθενται (ή αφαιρούνται) κάποιες  Ευρωπαϊκές χώρες και το …απαραίτητο Ισραήλ, σε μια εμφανή προσπάθεια οι αριθμοί να ευημερούν.

Στην ίδια λογική η, χωρίς καμία κριτική παρατήρηση, παράθεση του ορισμού που έχει επιβάλει η αυτοκινητοβιομηχανία πως νεκρός από τροχαίο είναι αυτός που πεθαίνει την στιγμή της σύγκρουσης ή μόνο μέχρι 30 ημέρες μετά. Απίστευτα, κι όμως ευρωπαϊκά…

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Κλείνουν τα κρεοπωλεία στις 14 Δεκεμβρίου – Πανελλαδικό μήνυμα στήριξης στους αγρότες

Κάλεσμα σε όλα τα σωματεία κρεοπωλών για κλείσιμο των κρεοπωλείων...

Χωρίς συμφωνία η συνάντηση αγροτοκτηνοτρόφων με την Κυβέρνηση

Χωρίς «λευκό καπνό» ολοκληρώθηκε η σύσκεψη στο Μέγαρο Μποδοσάκη...

Ο αόρατος κόσμος γύρω από την κτηνοτρόφια: 60+ επαγγέλματα που δεν βλέπουμε

Πίσω από κάθε μονάδα εκτροφής λειτουργεί ένα ευρύ, τεχνικό...